Jak to začalo?
I když to bude znít trochu pesimisticky, tak to začalo nespokojeností. Nespokojeností se současným stavem výuky fyziky, se současným vnímáním fyziky. Nechci hledat viníky, nechci říkat, že za to může ten a ten, chci se pokusit zlepšit to, změnit to. Ukázat, že fyzika je zajimavá a fakt dost hezká věda, a že i bez leckdy umělého počítání se lze něco dozvědět a může Vás to zároveň skutečně bavit.A vy mi s tím můžete hodně pomoci.
Podílejte se na změně i vy. Pojďme to společně změnit...
Na 50 vybraných fyzikálních otázkách se prostřednictvím odpovědí snažím polopaticky vysvětlit přírodní jevy a zákony. Přidám pak ještě několik souvisejících informací, občas s přesahem do biologie, chemie či historie.
Je to kniha pro všechny, kteří se chtějí porozumět přírodním jevům a základním přírodním zákonům. Čtení knihy nevyžaduje žádné předchozí znalosti fyziky ani matematiky.
Kniha má i podpůrný web www.fyzika.cz.
Stránka na Hithit.cz
2 komentářů:
Žádnou změnu zde nevidím. Jen otázky, které byly samozřejmé ve starých učebnicích, ale teprve pak, když bylo vysvětleno, co daný jev obnáší a případně i něco spočítáno. Není vůbec jasné pro koho ty otázky jsou. Některé jsou jen popisné. Některé hodně podivné s ještě podivnějšími odpověďmi.
Otázka: Co pohání planety kolem Slunce?
Z odpovědi vyjímám:
Pohyb planet kolem Slunce můžeme také objasnit pomocí zákona zachování momentu hybnosti.
Moment hybnosti nám říká, jak velký je rotační pohyb tělesa. S „velikostí pohybu“, tzv. hybností, se setkáváme u posuvného pohybu těles. Pokud budeme mít dvě tělesa, která se pohybují stejně rychle, tak to, které má větší hmotnost, bude mít i větší hybnost. Pokud by to lehčí těleso chtělo mít stejnou hybnost, muselo by úměrně zvýšit svoji rychlost. Hybnost tedy, jak vidíme, závisí na hmotnosti a rychlosti tělesa. U rotačního pohybu, krom rychlosti a hmotnosti tělesa, hraje roli i poloměr – vzdálenost od osy otáčení. Tu právě bere v potaz veličina zvaná moment hybnosti.
A zákon zachování tohoto momentu říká, že pokud na těleso nepůsobí nějaké síly, které by ovlivňovaly jeho rotační pohyb, tak se „velikost rotačního pohybu“ zachovává.
Pochopili jste?
No, ja to bral jako neucebnici (jak je to prezentovano i v nazvu), tak jsem ani nechtel vyjadrovat.
Ale rekl bych, ze kdyby to byla ucebnice, tak ta fyzika bude vsechny bavit. Mozna by v oblibenosti u maturit jako voliteny predmet mohla konkurovat i vytvarne vychove nebo ZSV.
Okomentovat