Zejména na lokální úrovni by zvýšilo celkový efekt vzdělávání, kdyby došlo k lepšímu (nebo alespoň počátečnímu) propojení mezi formálním vzděláváním (školy) a neformálními aktivitami (vzdělávací a volnočasové aktivity mimoškolního charakteru). Fakt, že se to neděje, může vést v souvislosti s oslabováním vzdělávací role školy k dalšímu zaostávání českého školství.
Jednou ze slabin Strategie 2020 je malý důraz kladený na propojení školního a mimoškolního vzdělávání. Je evidentní, že to, čemu se obecně říká dovednosti 21. století, je v mnohém formováno jinde než ve škole a často s mnohem větším úspěchem. Tento efekt není možné nadále ignorovat, chceme-li skutečně české vzdělávání posunout vpřed. K tomuto kroku je ze všeho nejdůležitější podporovat školy v tom, aby už za stávající situace hledaly cesty, jak neformální vzdělávání brát na vědomí a využívat jeho přínosů, ať už s ohledem na rozvoj dovedností, nebo s ohledem na hodnocení žáků.
Nejdůležitější část vzdělávání se odehrává v konkrétních lokalitách. Právě podmínky rozvoje v daných komunitách je pravděpodobně jednou z nejefektivnějších cest k tomu, jak dosáhnout výrazné proměny ve vnímání vzdělávání ze strany veřejnosti. Relativně malá změna v přístupu školy, rodičů a propojení s organizacemi neformálního vzdělávání může mít významný dopad na celkovou kvalitu vzdělávání.
Doporučení:
- Vytvoření regionálních rad vzdělávání, které by byly propojené se zřizovateli a pomáhaly by propojovat formální a neformální organizace v regionech.
- Vytvoření portálu mapujícího komplexní vzdělávací nabídku v regionech.
Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Součástí projektu města vzdělávání, který pomáhá obcím ve vytváření koncepce vzdělávání a mimo jiné i hledání synergie mezi vzděláváním ve škole a aktivitami, které děti dělají mimo školu. Školy by mohly těžit z toho, co se děti naučily jinde, jak z hlediska posilování pocitu úspěchu, tak pro vlastní výuku, dobrý příklad. V pokročilé fázi si lze velmi dobře představit, že část povinného vzdělávání se nebude odehrávat ve školách, ale v rámci volnočasového vzdělávání, respektive že školy přijmou určité vzdělávací prvky, jako je třeba posilování odpovědnosti sama za sebe z výchovných metod, jako je třeba skauting.“
20 komentářů:
Důležitou složkou vzduchu, který dýcháme, je kyslík. Taky by se mělo sypat ptáčkům, aby v zimě nehladověli... A české školství by mělo mít 6 % z HDP, učitelé by měli dostat důstojnější platy a mít míň hloupých kibiců kolem sebe.
Má dnešní MŠMT jasno v tom, kde jsou priority a jak jich lze dosáhnout?
Okresní a krajská Pedagogická centra, která sdružovala aktivní motivované učitele v metodických kabinetech k péči o všechny učitele a která pečovala/mohla pečovat i o soulad mezi formálním a neformálním vzděláváním, MŠMT před léty bez náhrady zrušilo. Rozmnožili se grantožrouti a teď nám nevládní organizace říkají, co je a není chyba. A MŠMT, zdá se, skáče, jak oni pískají. Zdá se, že došlo k inkluzi nevládních organizací do řízení školského resortu.
Obdivuji hloubku koncepcí MŠMT inspirovanou nevládními vizionáři:)))
J.Týř
Zdá se, že došlo k inkluzi nevládních organizací do řízení školského resortu.
"Zdá se, že došlo k inkluzi nevládních organizací do řízení školského resortu. "
Ono se to nezdá, je to pravda. Jedno tělo, jedna duše. A jejich akce jsou do hloubky koordinované. Jen ten šunt učitelský dole nechce moc poslouchat. Je třeba ho postavit do latě a pořádně přitvrdit. A vše pod rouškou "demokratizace" společnosti a sdílení společných evropských hodnot.
"A vše pod rouškou "demokratizace" společnosti a sdílení společných evropských hodnot."
Was ist das "Evropská hodnota"?
http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/396454-mezi-migranty-jsou-teroriste-zlocinci-a-zoldneri-rekl-velitel-sil-nato-v-evrope.html
Nejak jsem tu vatu nebyl schopen pochopit...
"Fakt, že se to neděje, může vést v souvislosti s oslabováním vzdělávací role školy k dalšímu zaostávání českého školství."
1. Fakt to je proc?
2. Jak zaostava ceske skolstvi?
3. Ta veta mi prijde nesmyslna (ty jine taky, ale tato sama o sobe)...
K tem zlepsovakum:
"Vytvoření regionálních rad vzdělávání, které by byly propojené se zřizovateli a pomáhaly by propojovat formální a neformální organizace v regionech."
- Kdo by v tech radach mel sedet (kolik by za to bral, prip. kdo by to delal zadarmo), co by delaly, jak casto, kdo by kontroloval jejich cinnost?
---
"Vytvoření portálu mapujícího komplexní vzdělávací nabídku v regionech."
To jako i tu neformalni? Nestane se z ni pak formalni?
Na webu MSMT nelze najit telefon a vystupy prace treba skolskeho ombucmana... O moznosti najit tam kdo tam vsechno pracuje, odkdy, co dela, jaky ma uvazek jinde nemluve...
Vytvoření regionálních rad vzdělávání.....propojených se zřizovateli....kdopak by tam seděl...mudrci z neziskovek asi a vytahovali by se na kantory, jak to dělají špatně....milí přátelé z EDUin, kteřížto jste napojení na Scio a další podvodné instituce, jdetě už tam, kde slunce nesvítí!
K článku bych měl několik zcela obligátních dotazů:
1) Kdo je autorem?
2) Jak autor definuje efektivitu vzdělávání?
3) Z jakého výzkumu vychází tvrzení, že propojení formálního a neformálního vzdělávání zvyšuje jeho efektivitu?
Mimochodem, čtu právě diplomovou práci páně Kartouse a je to v zásadě totéž. Pan Kartous trpí představou, že zkompilovat několik knih a vyjádřit k nim svůj názor, je věda. Takových lidí bohužel přibývá. Nechci se tomu posmívat, filosofické rozjímání nad během dějin považuji za užitečné. Ale považuji to za NADSTAVBU nad reálné, tvrdé vzdělání v nějakém oboru, který skutečně přispívá k chápání zákonitostí světa. Alespoň z nějakého pohledu. Lidé, jako je pan Kartous, žijí v představě, že jak svět vypadá, rozhodují lidé. Mají tendenci zanedbávat přírodní, ale i společenské zákony a zákonitosti, protože je prostě neznají a neuvědomují si je. Získávají kompetenci hovořit a psát korektním jazykem (v lepších případech), s užíváním cizích slov, kterým nějaký dělník, či selka, nerozumí, ale obsahově se nejedná o nic více, než blábolení postavené na osobních postojích a názorech. A ty názory nejsou výstupem ucelené znalosti fungování světa, nýbrž výstupem nějakého laického pohledu zespoda.
Projekt je popsán na http://mestavzdelavani.eduin.cz/, ale zřejmě přišel s křížkem po funuse. V rámci OP VVV vznikají krajské a místní akční plány viz třeba prezentace http://www.nuts2severozapad.cz/wp-content/uploads/2014/09/OP_VVV_P_Bartakova.pdf.
Dik za podrobnejsi odkaz...
"Namotivujeme aktéry pro vizi „vzdělaného města“ a zapojíme je do společných aktivit"
"Rozjedeme opatření, u kterých budeme asistovat."
Vic uz radsi nechci vedet...
PPP princip nebo Pitomost na třetí?
PPP princip = Poskytování veřejných služeb prostřednictvím spolupráce veřejného a soukromého sektoru
http://www.businessinfo.cz/cs/dotace-a-financovani/public-private-partnership-ppp.html
Když si chce soukromá firma sáhnout na dotace, může to někdy udělat prostřednictvím PPP. Politici, státní i obecní zaměstnanci tomu bývají naklonění. Ne vždy je to ale pak v pořádku. Někdy to připomíná i Pitomost na třetí. Například, když ve vzdělávacích projektech přijdou veřejné školy, děti a učitelé zkrátka. Zatímco soukromníci a ouřadové si tzv. výživně líznou, kousnou či se dokonce nadlouho zakousnou...:)))
J.Týř
Eduin si myslí, že objevuje Ameriku a on je to Pionýr.
Propojení formálního a neformálního vzdělávání zvyšuje efektivitu vzdělávání
Kdežpak efektivitu vzdělávání zvyšuje propojení manželky a milenky.
'Manželce řeknu, že jsem u milenky, milence, že jsem u manželky, a sám můžu jít do knihovny a učit se, učit se, učit se...'
Dost starý a otřepaný vtip. A tak je v eduínu se vším.
Takže ono je efektivnější, když se člověk něco učí ve škole formálně a třeba také sám, ve volném čase a neformálně?
Tak to je fakt bomba.
To jsem doteď nevěděl.
Jak se bude prosazovat regionální rada ve vzdělávání v Násedlovicích vím na 100%. Paní starostka má rozum. Toť vše.
"Poskytneme naše odborné knowhow. Pomůžeme představitelům regionu zpřesnit priority v oblasti vzdělávání a najít i formulovat strategie, jak je postupně naplňovat."
Tím odborných knowhow se myslí co?
"Budeme jako konzultanti asistovat vzniklým lokálním partnerstvím, která budou v dlouhodobém horizontu řešit nastavenou strategii vzdělávání."
Kam na ty fráze hoši a děvčata chodí?
A mimochodem - co když lokální partneři - zaměstnavatelé - budou chtít více lidí do výroby, nebude to v rozporu s dřívějšími tvrzeními EDUinu? Jak si potom poradí?
A ještě - jeden měsíc vše v zájmu dítěte, druhý měsíc škola otevřená rodičům, třetí měsíc podpora samosprávě? Já už se v tom nějak neorientuju.
Já už se v tom nějak neorientuju.
Normálka, pane Krtku. Širokospektrální léčitelé neduhů našeho školství.
A nešlo by nasadit nějaká cílená antibiotika? Třeba takové antikartousinum?
Noví "zkompetentňovači" si nejspíš hledají nové kšefty.
Promiňte, že ruším vaše kruhy, ale dovolím si znovu obrátit pozornost k článku paní Jany Maříkové z 2. března 2016, o kterém se domnívám, že osvětluje samu podstatu problému. Ostatně soudím, že diskuse s placeným sabotérem Kartousem jsou nezamýšleným příspěvkem ke zdaru jeho diverzního poslání.
Copak něco v konání MŠMT pod vedením Dyncbírem prosazené Valachové, prolhaného Štecha a v článku připomínaných „neziskovek“ nasvědčuje, že za prachy až v první řadě tito žoldáci neplní zadání rozvrátit a likvidovat české národní školství? Pokud jste uvyklí vidět děti za institucionálně a neosobně znějícím slovem školství, pochopíte moje hluboké opovržení nad počínáním těch škůdců.
Regionální rady pro vzdělávání budou a Národní rada pro vzdělávání (NRV) ne?
MŠMT a poslanci prý nevědí, k čemu by NRV měla vlastně být - může jít prý nahradit NÚV.
Je to tak v pořádku?
J.Týř
http://www.ceskaskola.cz/2016/03/prectete-si-vzdelavaci-rada-nebude-s.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/03/jana-marikova-kdo-penize-z-se-ma-bat.html
Okomentovat