Před necelými třemi týdny jsme zveřejnili anketu Co s chytrými telefony ve třídě? Reakce byly spíše negativní: "Vyrušuje to děti od vyučování. Jsou na sociálních sítích i při hodinách. Nesoustředí se." nebo "Mobilní telefony včetně těch chytrých rozptylují při výuce."
V anketě odpovědělo 132 čtenářů, z toho bylo téměř 90 % učitelů. Na první otázku, v jakém stavu mají mít žáci mobily při hodině, byly odpovědi následující:
Většina odpovědí byla tedy pro vypnutí, odebrání či pro režim Letadlo.
Druhá otázka Využíváte mobily žáků při hodině? přinesla takovéto odpovědi:
Třetina odpovídajících využívá mobily žáků jako náhradu počítače (například pro vyhledávání, vyplňování testů atd.). To je pozitivní výsledek. To, že jen každý devátý odpovídající využívá mobily žáků pro zpětnou vazbu místo hlasovacího zařízení, je vedle tohoto výsledku překvapivé.
A ještě výběr z poznámek či vyjádření k problematice:
Škola má být prostorem pro rozvoj žáků a jejich kongnitivních, sociálních a emočních dovedností a takový vzácný prostor by měl být zvláště chráněn před interferencí moderních technologií, která je jinak všudypřítomná.
Tím že učím jen informatiku, využívám většinou školní zařízení, ale i kombinuji. Snažím se dětem ukazovat na praktických příkladech k čemu jim může být telefon také užitečný. Důležitá je kvalita Wi-Fi na škole a dohodnutá školní pravidla, která společně sestaví žáci i učitelé.
Při porušení dohody a nadměrném používání telefon zabavuji.
Lépe s žáky o využití diskutovat a učit se je smysluplně využívat, než zakazovat.
Ač uznávám, že mohou být ideálním pomocníkem při interaktivní výuce, častěji se setkávám s jejich zneužíváním (chat, podvádění, nahrávání videí, focení...), proto se domnívám, že pokud naši žáci nebudou natolik vychovaní, aby pracovali dle pokynů učitele, nemá smysl nutit vyučující k jejich používání.
Je velmi těžké něco vyžadovat a dodržovat plošně, já mám raději řešení, která postihují danou situaci. Odmítám nějaké direktivní globální příkazy, omezování. Nevím, jak je toto vše ošetřeno právnicky, jaké má vlastně škola možnosti vymáhání svých příkazů. U nás například se nově zavádí zákaz telefonů i o přestávkách, což je podle mne velmi antiproduktivní krok. Učitel o přestávkách přeci nemůže být žádán, aby dělal policejní dohled a sázel poznámky za nepovolené užívání mobilního telefonu.
Nejvíc mi vadí, že díky mobilům fotí, nahrávají, podvádějí při písemkách.
Je potřeba dohodnout jasná pravidla, kdy lze a nelze používat. Pokud má i vyučující v hodině telefon a používá ho, nemůže postihovat žáky za to, že jej využijí taky.
Nesmíme využívat mobily žáků při hodině.
Vyrušuje to děti od vyučování. Jsou na sociálních sítích i při hodinách. Nesoustředí se.
Využití závisí na ochotě dodržet pravidla, když to nejde, nepoužívají se. WiFi pro žáky má filtraci a omezení rychlosti.
Neomezuji žáky 2. st. ZŠ a problém nemám. Chce to vzájemný respekt :-)
Mobilní telefony včetně těch chytrých rozptylují při výuce.
2 komentářů:
Mobily nezakazuji a nevyužívám.
Nevím, proč bych je měl zakazovat, a nevím, proč bych je měl využívat.
Ať si je využívají žáci, potřebují-li.
Dřív se hrály piškvorky nebo lodě. Takže si stejně zase něco vymyslí. Nezakazovat.
Okomentovat