„Test ukázal, že žákům základních škol se nejvíce dařilo v otázkách vyhledávání praktických informací na internetu a v práci s Google dokumenty. Překvapivě značné nedostatky se objevily ve znalostech o aplikacích pro tablety a chytré telefony. Žáci středních škol prokázali dobré znalosti v práci s kancelářskými programy, problémy jim nečiní ani vyhledávání na internetu. Naopak rezervy se našly v otázkách bezpečnosti a ochraně počítačových systémů,“ říká k výsledkům testu Pavla Šabatková z Domu zahraniční spolupráce. Nejvyšší dosažená úspěšnost byla 96 %, nejkratší čas vyplnění testu 33 minut a 25 sekund a nejvíce účastníků (273) měla Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Podrobné výsledky testu IT Fitness testu najdete na stránkách www.itfitness.cz.
Kampaň eSkills for Jobs 2015 – 2016 eskills4jobs.ec.europa.eu iniciovaná Evropskou komisí / Generálním ředitelstvím pro podniky a průmysl se snaží informovat mladé lidi i širokou veřejnost o důležitosti digitálních dovedností pro kvalitní život a úspěšný vstup na pracovním trh. Hlavním cílem kampaně je zvýšit zájem mladých lidí o studium IT a budoucí profesní uplatnění v této oblasti. Také se snaží zvýšit nízké zapojení žen v IT oblasti.
Podle průzkumů Evropské komise bude v nejbližších letech až 90 % všech pracovních míst vyžadovat alespoň základní úroveň počítačových dovedností, bez nichž nebude možné získat kvalifikovanou práci. Digitální kompetence jsou nezbytnými dovednostmi 21. století a jejich získávání je klíčovým tématem současného vzdělávání.
Vedle testu IT Fitness proběhly v roce 2015 pod hlavičkou eSkills for Jobs v České republice desítky akcí, připravených třicítkou partnerů. Na evropské úrovni se do kampaně zapojilo 24 zemí. Kampaň zaměřená na zvyšování digitálních kompetencí bude pokračovat i v roce 2016 řadou dalších zajímavých aktivit. Nebude chybět ani test IT Fitness.
Užitečné odkazy:
- České webové stránky kampaně: www.itfitness.cz
- Evropské stránky kampaně: eskills4jobs.ec.europa.eu
- Facebook: www.facebook.com/eskills4jobsCZ
- Twitter: twitter.com/eSkills4JobsCZ
3 komentářů:
Průměrná úspěšnost 45% je moc a nebo málo?
Jak mám rozumět faktu, že test byl pro základní a střední školy a širokou veřejnost a největší účast měli studenti Univerzity JEP Ústí nad Labem? Že by široká veřejnost?
Doporučuji se podívat:
http://www.itfitness.cz/media/redactor/itfitness_2015_vysledky_1.pdf
Respondenti vybírali z testu ze 4 nabídnutých odpovědí(takže 25% je statisticky jistých, že?). Průměrná úspěšnost 42% ?
Kdybych byl novinář, tak bych vypíchl: průměrná úspěšnost žák ZŠ 38%, absolvent ZŠ 33%, doktorandi VŠ 28%, střední zdravotnické školy 24% ????
Cítím dluh a proto bych rád doplnil: IT Fitness test jsme účelově využili také pro naše studenty učitelských neinformatických studijních programů, jednak proto, abychom jim umožnili v klidu si vyzkoušet, co vlastně se pod pojmem eSkills skrývá, jednak proto, abychom sami měli průřezovou informaci o tom, jestli se nějak významně liší eSkills studentů různých oborů, forem studia atd.
Na pedagogické fakultě UJEP dostali mí studenti eSkills testy za domácí úkol, v zimním semestru jsme měl dohromady asi 400 studentů a proto jsme se zřejmě dostali mezi nejaktivnější. Výsledky našich studentů jsou popsány v příspěvku, který byl přijat na konferenci DIDINFO 2016 http://didinfo.umb.sk/, po konferenci odkážu na sborník.
V návaznosti na výsledky uvedené ve zprávě DZS: http://www.itfitness.cz/media/redactor/itfitness_2015_vysledky_1.pdf lze nyní jen potvrdit zjištění, že výsledky "veřejnosti" i studentů učitelských aprobací z oblasti internetové bezpečnosti jsou statisticky významně nejhorší, což já osobně přičítám tomu, že toto téma je při aktualizacích RVP systematicky a opakovaně ignorováno. Dlouhodobé vzdělávací projekty typu e-Bezpečí a SaferInternet zřejmě nemají takový plošný vliv a význam jako systematická školní výuka, na což opakovaně upozorňujeme už několik let.
K dílčím komentářům m vanek: Bohužel, ani 25 % není statisticky jistých :D, mimo jiné jsme eSkills zkoušeli také na praktické škole a tam byli respondenti s průměrnou úspěšností kolem 10 % - kdyby klikali úplně náhodně, tak by dosáhli lepších výsledků.
Výzva - rádi bychom v takovém účelovém využívání eSkills testu pokračovali, abychom získali časovou řadu a údaje pro srovnání. Pokud má někdo zájem přidat se, napište pls. mail na pavel.pesat at gmail.com
Okomentovat