Česká školní inspekce znovu kritizuje základní školu v Krásné Lípě i vedení města. Kontrolu tam zahájila poté, co část rodičů upozornila na segregaci romských žáků do jedné společné třídy. Nařídila nápravu v přístupu k výuce i v její kvalitě. S reakcí ale spokojená není - město postup hájí a ředitelku školy odvolat nechce.
Video na webu České televize
Doprovodný článek na webu České televize
10 comments:
Dnes mám divný den. Snad už třetí věci nerozumím.
Měl jsem pocit, že elitní, tedy s nadstandardními podmínkami a péčí je ta romská třída.
Do druhé pak byly do standarního prostředí běžní základní školy odloženy všechny ostatní dětičky. Tedy gádžovské, vietnamské, mongolské, čínské, ruské, ukrajinské, slovenské... Jestli, tak stěžovat by si měli jejich rodiče.
Měl jsem pocit, že elitní, tedy s nadstandardními podmínkami a péčí je ta romská třída.
Myslíte tu elitní se začínajícím mlaďasem a virtuálním asistentem?
Nebojte, teď už bude všechno v pořádku. Podpůrná opatření jsou nároková a finance jsou zajištěné. V tomto ohledu půjde jistě o třídu elitní.
Pokud jde o "začínajícího mlaďase", pak jsem vzhledem ke své dlouholeté praxi a pilnému studiu některých diskuzních příspěvků na České škole nabyl dojmu, že mládí je nenahraditelná přednost a věkový automat je nespravedlivý, protože se moderně předpokládá, že zkušenosti a zralý nadhled jsou i v učitelském povolání velmi škodlivé.
Rozhodněte se, jestli hot nebo čehí. Já pak nevím, jak se ve zralém věku stát tím kvalitním učitelem.
elitní se začínajícím mlaďasem
Bezesporu a zejména! Pozitivně rozzářený, svobodomyslně inkluzivní, neopotřebovaně energieplný mladý učitel je dětičkám vyloženě blahodárný. Zakaboněného herbartovce na sklonku kariéry už nasazují dětem za trest. Hele, mně stačí drobné žákovské zavrtění nebo pohled do stropu, a už startuju.
Chcete snad naznačit, že začínající učitel je nějak méněcený? Nebo snad, že etnicky čistá třída klade na učitele nějaké specifické požadavky? Ale ale... to mi nějak zavání.
Vtipné je, že se řeší zrovna Lípa, kde je soužití mezi etniky (srovnávám-li to s běžnými standardy u nás na Šluknovsku :) ) vzorové a Romové jsou zde aktivní občansky a veřejně, tátové chodí "makat" do městem vlastněných technických služeb, žádné pochody, ve volbách nedostávají hlas hnědí; prostě relativní idyla...
Jako Krásnolipák, mám zde stále trvalý pobyt a hrdě se k městu hlásím, tvrdím, ano, Ivana Preyová udělala nějaké chyby, ale kdo je též od nás, ví, že ji prostě město neodvolá v žádném případě a to s vysokým krytím. I kdyby pan náměstek Andrýs napsal interně městu bezmála cokoliv...
Je mi to celé samozřejmě líto, i protože že Ivana je dobrá ředitelka a školu dost pozvedla: to ona přišla jak se step-by-step, tak nyní s alternativní třídou s malým počtem žáků a didakticky zajímavým postupem výuky. Spíše je Lípa lakmusovým papírkem pro veřejnost a MŠ: jestliže ani v takové obci nelze bez velkého tlaku rodičů "většinového etnika" vytvořit inkluzívní třídy, pak jak to může být proveditelné plošně: bavíme se o kulturní změně, která musí být iniciována a řízena, ne nechána neviditelné ruce školského trhu.
Inkluze bude možná v těchto lokalitách, kam byli za úplatu vystěhovávání Romáci z Prahy a dalších větších měst od devadesátých let 20. století, jedině tehdy, když tamní školy budou opravdu podpořeny, zvýhodněny a ne že si "sáhnou na šablony přes MAP" sci! To je tak strašná byrokracie, a navíc zde není, kdo by to dělal pořádně, korektně s ohledem na didaktiku a pedagogiku a potřebu zlepšování výuky; MAP hrozí, že bude jen další formální dokument, nic víc!...
Učitelé by v těchto lokalitách měli být vedeni ke vzájemné spolupráci, ke spolupráci s rodinami... a veřejně se musí tato inkluzívní výuka a její smysl a cíle vysvětlovat, vysvětlovat a vysvětlovat jako jedna z cest ke zlepšení stavu. Když se ale bude mlžit a mlčet, popřípadě jen reagovat na petice, bude to stále stejná pohádka: resistence, odpor a hledání cest podobných, jako na ZŠ a MŠ Krásná Lípa!
Má krásnolipská škola podporu školských odborů? Jaký je účel těch dalších inspekcí? J.Týř
Viz
http://www.ceskaskola.cz/2016/03/tydenik-skolstvi-o-vyhranem-soudnim.html
Uvážlivá vnitřní diferenciace by měla být ve školách možná, pokud opravdu prospívá. V té třídě s více rómskými žáky byl ale, pokud vím, méně zkušený učitel než v té druhé třídě, což myslím vzbuzuje určité pochybnosti. Mohla škola udělat víc (udělala něco) pro jejich odstranění? J.Týř
V té třídě s více rómskými žáky byl ale, pokud vím, méně zkušený učitel
Ale, ale. Méně zkušený? A co když je více vzdělaný. Široko, daleko...
Všechny moje dosavadní zkušenosti mi mohou být celkem k ničemu, když nebudu mít osvojeny nejnovější trendy. To jsou fakt úvahy, jak u blbých.
A což takhle učitele pochválit, že se chopil, než ho hodnotit z fotelu. Nebo spíš vláčet.
Post a Comment