Podívejte se, co přináší aktuální týdenní přehled bEDUin.
Co přinesl týden 29. 2. – 6. 3. 2016
Témata týdne:
Výrok týdne:
„Jsme dvacátí šestí na světě. Dvacet pět jiných zemí je ve vzdělávání lepších než my. Některé z nich jsou jako třetí země. No ale my se stáváme třetí zemí.“ Jedna z úvah na téma vzdělávání Donalda Trumpa, zatím nejpravděpodobnějšího vítěze republikánských primárek do podzimní volby prezidenta USA (Aj).
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- POSTAVENÍ (A OBRAZ) UČITELŮ V ČESKÉ SPOLEČNOSTI
Po zveřejnění informací o šikaně učitelky SPŠ Třebešín se krom jiného znovu otevřela otázka postavení učitelů ve společnosti. V užším kontextu se probírá možnost zvýšení jejich právní ochrany zařazením učitelů mezi tzv. Úřední osoby. Útok proti nim by pak byl považován za ohrožení výkonu státní moci.
To narazilo na odpor ministra spravedlnosti Roberta Pelikána (ANO) i jeho předchůdce z ODS Pavla Blažka (Aktuálně.cz). Zároveň se znovu poukazuje na to, že učitelé nemají patřičný respekt. O často vysoce
kontraproduktivním “boji” škol se studenty formou represe se s odkazem na psychologa Davida Čápa zmínil ve svém blogu Tomáš Feřtek (Respekt). Jak vypovídají samotní žáci, někteří učitelé
postrádají dostatečnou míru přirozené autority a stávají se tak snadným terčem (Deník.cz). V souvislosti s typologií učitelů, jak ji vnímají žáci, stojí za pozornost nedávno zveřejněné video s názvem
15 typů učitelů, na němž spolupracovala škola Da Vinci. Učitelé zde ironizují své vlastní nedostatky. Zajímavým poznatkem je, že ani jeden z typů učitelů není pojat jako jednoznačně pozitivní, spíše jde vždy o karikaturu. Míra toho,
do jaké míry jsou učitelé obětmi a do jaké míry by se měli sami za oběti považovat je tématem komentáře Boba Kartouse, který vyšel před nedávnem v LN.
- PRANK NA UČITELE: DALŠÍ DEHONESTACE PROFESE? JENŽE UČITELÉ SE OCHOTNĚ ZAPOJUJÍ…
Stejně jako video o typologii učitelů (předchozí novinka) lze i výzvu k tomu, aby žáci točili tzv. pranky (z anglického prank, čili žert, šprým) namířené na své učitele, považovat za fenomén atakující hranici etické únosnosti.
Server E-Bezpečí k tomu vydal komentář Kamila Kopeckého. Reklamní kampaň Fajn lyžák na Klínovci, kterou loni na podzim opakovaně odstartovalo stejnojmenné rádio a jejímž cílem je propagovat uvedené lyžařské středisko, přitáhla v minulosti vskutku nezanedbatelnou pozornost (358 tříd v roce 2014). Za tuto reklamní kampaň
rádio obdrželo v roce 2014 cenu FLEMA za využití rádia pro reklamu. Žáci mají během čtyř týdnů plnit určitá zadání „postavená na zážitcích a emocích“.
V roce 2015 bylo jedním z těchto úkolů snažit se nachytat učitele a natočit to na video. Učitelské profesní sdružení vydalo v souvislosti se soutěží (respektive s kritickým textem E-Bezpečí)
výzvu ministryni školství, ombudsmance, Radě pro rozhlasové a televizní vysílání a dalším, aby soutěž odmítli. V kontrastu s tím je nutné konstatovat, že učitelům, jejichž žáci se do soutěže zapojili, zjevně nepřipadá soutěž cynická ani jinak závadná.
- UČITELÉ MOHOU POSILOVAT SVÉ POSTAVENÍ I DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍM
Šikana učitelů a způsob jejího řešení. Existuje nemalá část těch učitelů, kteří by se mohli obětí podobné agrese stát. Vedle toho se téměř každý učitel během své kariéry s určitými náznaky agrese či šikany mezi žáky setká. Jak začínající šikanu rozpoznat? Jak jí účinně předcházet? Jak řešit případy, které se rozvinuly v otevřenou formu určitého druhu násilí? Jaké standardy ve školách zavádět, jak je komunikovat? Stejně tak inkluze je tématem, které vytváří mezi učiteli často velmi kontroverzní postoje, ne vždy založené na skutečnosti. Co to vlastně inkluze znamená? Jaké principy vyžaduje ze strany učitele? Z jakých podmínek je možná? Jak ji aplikovat přímo ve třídách? Na portálu
DVPP.info, který shromažďuje stovky akcí dalšího vzdělávání pro pedagogy, jsme pro vás připravili dvě novinky:
systém newsletteru umožňuje zasílat na váš e-mail informace o akcích dalšího vzdělávání pedagogů, jejichž parametry si můžete sami konkrétně nastavit (předmět, váš kraj). Na webu také
můžete vložit poptávku na jakýkoliv kurz, od vzdělavatelů vám přijdou nabídky, z nichž vyberete tu nejvhodnější. V souvislosti s dalším vzděláváním učitelů upozorňuje také na
portál RVP.cz, který nabízí pestrou škálu možností.
- TÝDEN OTEVŘENÉHO VZDĚLÁVÁNÍ JE TADY (7. – 11. 3.), ZAPOJTE SE
Aliance pro otevřené vzdělávání, Wikimedia ČR, Iuridicum Remedium, Národní technická knihovna, Amnesty International, Creative Commons, Pedagogická fakulta MU či Google Education Group. Tyto a další organizace se zapojí do dalšího, v pořadí již pátého ročníku celosvětové kampaně Týden otevřeného vzdělávání. Cílem je upozornit na tvorbu a šíření otevřených vzdělávacích zdrojů. Mezi akcemi, které Týden otevřeného vzdělávání naplní, najdete například diskuse
digitální strategie, o
vlivu otevřených vzdělávacích zdrojů na vydavatele a nakladatele, nebo vzdělávací akce typu
FOTOworkshop Jak na architekturu,
BYOD a e-lerning ve škole a řadu dalších. Výčet akcí, které se pod hlavičkou kampaně budou konat v ČR,
naleznete na webu Aliance otevřeného vzdělávání. Můžete se do Týdne otevřeného vzdělávání také aktivně zapojit a
svou akci přidat. Pokud vás zajímá celosvětový program kampaně,
navštivte jeho webovou stránku.
Inspirace z (a do) praxe
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 7. 3.- 11. 3., Uherský Brod, Dny Komenského
- 8. 3., 17.00, Praha – EDUpoint, Akvarium: Co děláme a co musíme udělat, aby se Strategie digitálního vzdělávání stala skutečností
- 9. 3., 9.00 – 17.00, Praha – EDUpoint, Seminář k Otevřenému vzdělávání
Průvodce světem vzdělávání bEDUin vám přináší pravidelné týdenní přehledy nejzajímavějších událostí z oblasti vzdělávání. Přináší rychlý přehled s krátkým komentářem, který vás udrží v obraze. V případě, že jej chcete získávat každé pondělí do své e-mailové schránky, stačí vyplnit e-mailovou adresu v pravém sloupci webu EDUin.cz.
0 komentářů:
Okomentovat