Tak se zase vynořil z přítmí Karmelitské učitelský kariérní řád. Starý zmetek vystřídal zmetek nový. Ale pěkně ověnčený hesly jako za první pětiletky „Motivovaný učitel s jasnou vizí osobního profesního růstu“.
Tou vizí profesního růstu jsou dva kariérní stupně. Nazvat příchozího absolventa (v ministerské hatmatilce „začínající učitel“) kariérním stupněm (KS) 1 nic přece neznamená. Po zjednodušeném atestačním řízení (?) se každý (a co když ne?) stane „samostatným učitelem“ v KS 2. A po jakémsi dalším atestačním martyriu se z něj konečně stane „vynikající učitel“ a do konce života má stejně vymalováno. Jasná vize.
Samozřejmě že počet vynikajících učitelů bude pečlivě redukován byrokratickou eugenikou a ještě v roce 2027 jich bude maximálně 41 500. Selektivity se ministerstvo rozhodně nezbavilo, ale přejalo ji v duchu původní zmetkovité a zaplať bůh odmítnuté podoby. „Atestační řízení mezi KS2 a KS3 bude v gesci MŠMT (resp. NIDV).“ Jak? To si ministerstvo schovává jako překvápko. Proč bychom to měli vědět?
Ministerstvo školství se neposunulo pod bičíkem Kateřiny Valachové ani o píď směrem k učitelům. Proč by s námi měla jednat? Proč by nám měla nabídnout širokou a otevřenou diskusi? Proč nám, učitelům? Ale pak si budou ministerští stěžovat, že nemáme informace? Nebo že si některé jenom vybíráme? MŠMT nám odkapává informace doslova kapátkem. Arogance moci se předvádí ve své ohyzdné nahotě.
Nedávno mi jeden kolega napsal, zda nenastal čas k petici za odvolání ministryně školství. Já mu, naiva, odpověděl, že chceme diskusi. Dnešní zpráva o zásadách kariérního řádu, který má jít už v březnu (!!!) do vlády, přišla jako studená sprcha. Jako pořádná facka těm, kteří (jsme) věřili na diskusi. Jako výsměch všem učitelům, kterých se kariérní řád dotýká především. Tak se mi chce říci: Děkujeme, odejděte.
Převzato z autorova blogu na iDNES.cz.
Zdeněk Sotolář: Valachová zase na koni aneb Kariérní neřád mezi námi
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
22 komentářů:
Po přečtení kariérního řádu mám opravdu jasnou vizi v podobě K2. Dále nedolezu neboť moje motivace lézti někomu do dolní brady a státi se školním chytrolínem je nulová. Já myslela, že učitel je od slova učit! Svatá prostoto, jak já se mýlila!.
O kariérním řádu učitelů se napřed 20 let mluvilo a snad se objevilo i několik návrhů, které však vždy vzápětí padly. Pak se na kariérním řádu pracovalo pět let v rámci projektu EU a vznikl takový paskvil, že by člověk brečel, protože to byl spíš řád funkční. Byl celkem oprávněně smeten ze stolu, jen nechápu, že lze jen tak lehce smést ze stolu záležitost, kterou financovala EU. A to co vytvořili teď za pár měsíců, jak říká správně pan Sotolář bez jakékoliv diskuze a pravděpodobně i bez jakéhokoliv zapojení odborníků na vzdělání (pokud tedy kromě Feřteka a Kartouze nějaké jiné máme), se přece kariérním řádem ani nazvat nedá, to by byl příliš hrdý název.
Existuje nějaký lepší návrh kariérního řádu? Kromě stávajícího stavu - žádné peníze navíc nikdy?
Není dostatečným důkazem výdrže věkový automat? Proč neocenit hlavně ty, kteří to ve škole za jakýchkoli podmínek jsou ochotni snášet.
Přece ten, kdo ve školství všechno přežije s věkem a nic ho nezlomí, aby odešel za lepším, je důkazem toho, že ve školství našel své místo.
Proč neocenit hlavně ty učitele, co vše přežijí a vydrží celý život učit! Vymýšlejte si kariérní řády, jaké chcete. Nikdy v nich nedoceníte poctivého učitele, který učí s láskou. Budete v nich oceňovat jen šplhouny, nefachčenky, kterým se vůbec učit nechce, proto dělají různé jiné věci, jen aby se ze školy a výuky ulili.
Po 10 letech ve škole postup do 2. řádu, po 20 letech do 3. řádu, po 30 letech do 3. řádu a po 40 letech, což už není dnes nemožné (odchod do důchodu nejdříve v 65 letech!), do 4. řádu a můžete k tomu přidat nějaké dotazníkové šetření, aby to mělo nějaké podklady.
A k čemu vůbec kariérní řád v tak podfinancovaném školství? Jsme nejhůře placení učitelé široko daleko. Co vyřeší mihotavá vidina kariérního příplatku pro regulovaný počet účastníku této hry? Bédovo kolo štěstí? Zatím se do KS 3 měli posunovat lektoři. Proč? Je snad lektorství automaticky znakem dobrého učitele? A proč utrácet za nově vytvořené nesmyslné pozice?
kariérní řád ve školství jakož i v každém státním úřadě jest naprostý nesmyl,vždy jest funkční zařazení učitel/ředitel a odsloužená léta,podle kterých se přidává,tarifně,nezávisle na libovůli ředitele,takže hrajem pouze o definitivu (po kolika letech),hrajeme o 13 + 14 plat a to jest všechno,pokud je učitel dobrý,tak pracuje a pracuje a pracuje až se k smrti upracuej,na školách soukromých jsou pravidla soukromá,kdo si vyiedná ve smlouvě sto litrů měsíčně jeho věc,musí být o訚etřeny detaily jako jsou přechody a vzájemné zápočty let a to je vážení celá kariérní věda
co se týče povyšování kvalifikace,není to také žádná věda,v každém úřadě probíhají školení k novým předpisům,stejně tomu tak i ve škole,nový zákon=školení,pokud se nic převratného neděje,čas nějakým vysedáváním se neztrácí,učitel si může sám o sobě soukromě za své zvyšovat kvalifikaci dálkovým studiem (mimo pracovní dobu),získá například další předmět,takže bude moci učit aprobovaně ne dva ale tři či čtyři předměty,nebo vystuduje další vš (ekonomii,management ,psychologii) a bude se moci hlásit do konkurzu na ředitele či psychologa apod
No nic převratného. Peníze stejně nejsou, takže se to spláchne vynikajícím učitelem. Ten dostane normální plat a ti ostatní nejsou vynikající, tak těm plat snížíme. A ještě ušetříme. Jako za Pilipa?
Předpokládám, že ti nejlepší budou lektoři a všichni ti, kteří ze škol zavčas utekli, ale propagují záměry ministerstva a čerpají prostředky z EU.
Budu zvědav, kolik učitelů, kteří opravdu učí celý úvazek na školách dostane přidáno.
",učitel si může sám o sobě soukromě za své zvyšovat kvalifikaci dálkovým studiem (mimo pracovní dobu),získá například další předmět,takže bude moci učit aprobovaně ne dva ale tři či čtyři předměty,nebo vystuduje další vš (ekonomii,management ,psychologii) a bude se moci hlásit do konkurzu na ředitele či psychologa apod"
Pracovní doba ve škole je od 7.30 - 15.30. Už vidím ochotu vedení školy pouštět dotyčné každý pátek na dálkové studium. Taky mě zajímá to, jak dáte výuku na VŠ v 16.00 hod.? To tam na Vás budou kolegové z VŠ čekat? V případě, že za Vás bude někdo suplovat se taky neobejde bez připomínek ostatních kolegů. Mimochodem, jsem absolvent 3 fakult na univerzitě a mám aprobaci na 4 předměty. Nepředpokládám však, že budu zařazen někdy do K3, pač nejsem kamarád ředitelky, ani její milenec, nejsem přítelem starosty. "Tak to vidím blbě".
Sama Kateřina prohlásila, že tento proces začne v roce 2018 a potrvá 10 let. To už bude mít MŠMT na starosti jiná politická strana a peníze na školství budou chybět i nadále.
Kdyby si paní ministryně, nebo aspoň některý její náměstek či poradce dali aspoň tolik práce, aby si přečetli některou z diskusí o kariérním řádu na těchto stránkách, nikdy by nemohli zodpovědně předložit podobný paskvil, téměř se nelišící od paskvilu předchozího.
Nebo kdyby používali mozek.
"Nebo kdyby používali mozek"
Ach jo, ach jo, kdyby nějaký měli.
Vážení, laimes, který tu píše, má pravdu v tomto a já s ním souhlasím:
ti nahoře tam nejsou pro to, aby dělali dobře dětem, studentům, učitelům a dalším pracovníkům ve školství. Jsou tam, aby plnili politická zadání. Navzdory všemu a všem.Proč by měli číst názory? Nezajímají je. Je to smutné, kam jsme to od 1989 dopracovali. Vzali jsme to velkým obloukem tam, kde jsme byli. V totalitě. Jediná změna je v tom, že je dovoleno říkat názor. Nic víc.
Měl byste si myslím, pane Sotoláři, nejprve uvědomit, že paní ministryně zdědila po předchůdcích konglomerát v mnoha směrech dost nejapných tzv. systémových projektů, které byly realizovány pomocí EU dotací:
Systém RVP/ŠVP, nový Kariérní systém a koncept tzv. Společného vzdělávání pro údajně VŠECHNY děti, který jím není a nemůže být v důsledku existence soukromých škol a víceletých gymnázií a který se fakticky např. v důsledku hrubého rozpočtového podfinancování školství redukuje především na tzv. Inkluzi, (tři systémové vzdělávací projekty) mají myslím společné znaky v tom, že
1) evidentně zavádějí systém, jehož cílem je posilovat ve veřejných školách socializační (tj. výchovné) hledisko na úkor hlediska vzdělávacího,
2) vytvářejí a fixují nerovnosti mezi žáky a nerovnost mezi učiteli veřejných škol tím, že je koncepčně, organizačně i finančně omezují na svobodě rozhodování o obsahu, formách a metodách všeobecně dostupné výuky,
3) souhrn účinků těchto tří systémových vzdělávacích projektů působí na zmenšování kvality svobodného a tvořivého vzdělávání ve veřejných školách ve prospěch škol soukromých.
Vy sám, myslím, dost evidentně nechápete komplex problémů, které MŠMT musí řešit. Obhajujete například Jednotné a zabetonované ŠVP, které omezují tvořivou svobodu žáků a učitelů. Na jakém koni to vlastně sedíte vy - na ŠVPčkovsko koordinátorském?:))
Zajímalo by mne, pane Sotoláři, co vám dává morální nebo věcné právo vyzývat k odchodu ministryni školství způsobem, jakým to v tomto článku děláte.
J. Týř
Viz
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/tomas-hajzler-skola-kterou-spolu-ridi.html#comment-6969115260280855066
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/msmt-zasady-karierniho-radu.html
PS: Pokud by paní ministryně byla donucena k odchodu - kdo myslíte, že by ji mohl nebo měl nahradit? Nemyslíte, že odpověď je velmi složitá? A k čemu by to vedlo? Nemyslíte, že je lepší důrazně a důsledně a současně také trpělivě a pokud možno slušně dosáhnout toho, aby ty chyby, na které právem na České škole poukazujeme, mohla a musela paní ministryně napravit?
Pane Týři, možná i další, copak to nevidíte? Nejde o nic menšího, než o likvidaci českého školství řízenou cizí mocí. Je lhostejné, jestli se zde diskutuje o inkluzi, o kariérním řádu, o čemkoli dalším. Ti, na jejichž odpovědnost danou jejich mocenským postavením apelujete, jsou jen přísloveční užiteční. Že vás mají v hrsti na tom nic nemění. Stejně jako grantožrouti, zištní podsouvači vlastního prospěchu a spousta dalších, kteří se v naději podílu na kořisti a lupu derou do služby. Dnes se ve velkém krade jinak. Jmění i svoboda se krade vyvoláním krize, paniky, chaosu. Všichni, Sobotkou a cizincem Dyncbírem počínaje (neplést s tátou Dienstbierem) přes Valachovou (protřelou úřednici), Laurenčíkovou (expozitura Člověk v tísni), namyšleného Štecha, edu, anti, alter atd. přímluvce a propagátory všeho možného i nemožného, všichni jen rozeštvávají triádu žák, rodiče, učitelé. Mezi sebou se nehádají, vědí, že táhnou z jeden provaz. V nastalém chaosu si užiteční doufají rozkrást společenské prostředky vybírané na vzdělání, hybatelé rozebrat svět. Nejde přece o to, domýšlet, jak všechny ty zlovolné ataky uvést do života, ale jak jim zabránit. Konkrétně zde diskutovaný tzv. kariérní řád učitelů je myšlenka co do blbosti nebetyčná. Právě na takových úletech je dobře vidět, že cílem je chaos. Stačí jen sledovat, kdo se angažuje a seznam škůdců se vám před očima vyplňuje sám. O Valachovou se, pánové, nestarejte. Vyženou ji sami, až bude třeba na někoho svalit, že se jim zase nepodařilo splnit zadání na stopro. A já doufám, že propadák to bude ukázkový. Na Valachovou už se začíná z dáli ozývat dělostřelecká příprava. Nakonec ji vezme nějaké sprosté hovado v Respektu šturmem a předseda vlády, přezdívaný premiér, ji shledá nekomunikativní nebo tak nějak s něčím neslučitelnou.
Když něco zdědím, můžu to třeba i zahodit. nebo udělat lépe. Pochybuji o tom, že jsou někde dané nějaké termíny. To si to ministerstvo klade samo.
Např. inkluze byla zákonem nařízena a bylo nutno dodělat vyhlášku.Proč je ale vyhláška ještě horší a striktnější než zákon? Protože ji vytvořilo dnešní ministerstvo a vymlouvat se na dědictví je naprostá blbina. Vyhláška je ,na rozdíl od zákona, totálně diskriminační a v podstatě jde skoro nad zákon. Opovážlivost s jakou se ministryně vymlouvá na svého předchůdce je děsná. On byl pravděpodobně odejit právě proto, že nechtěl inkluzi v této dnešní podobě. Ty ženský byly jen záminka,nic víc.
To samé kariérní řád. Tam dokonce není a nikdy nebyl žádný termín, do kdy se to musí spustit. Takže proč teď honem honem dělat takový totálpaskvil?
A takhle můžeme podračovat dál.
Proč musí mít každý velitel resortu pocit, že nějak musí vejít do dějin!?
Vážený pane Novotný, i já mám stejné nebo podobné obavy a snažím se jednat jako hrdý občan České republiky tak, aby to dotyční měli příležitost pochopit. J.Týř
Viz
http://www.ceskaskola.cz/2015/09/jiri-tyr-s-jsme-spojeni-jde-o-odlozit.html
Možná je to příprava k tomu, že většina lidí v naší republice bude pracovat ve velkoskladech nebo v montovnách zahraničních firem.K čemu by jim potom bylo kvalitní vzdělání?
Myslím, že je na čase, aby paní ministryně školství procitla a začala konat. Stále doufám a věřím, že je k tomu schopná a ochotná a že jí v tom vláda a Parlament ČR pomůže. Nemyslím a neřekl jsem, že paní ministryně Valachová je jediná osobnost schopná být řídit ministerstvo školství. To procitnutí inspirované i kvalitami prof. Piťhy by myslím mělo nastat v nejbližší době.
J. Týř
Viz
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/msmt-zasady-karierniho-radu.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/tomas-hajzler-skola-kterou-spolu-ridi.html#comment-7790727581703701655
PŘEDSEDA ŠKOLSKÉHO VÝBORU ZLATUŠKA K SPOLEČNÉMU VZDĚLÁVÁNÍ
Praha, 17. února 2016 - Předseda Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu PSP ČR Jiří Zlatuška odpovídá na dotaz médií k výroku prezidenta ČR: "Pokud inkluze skutečně začne, tak to bude jeden z mnoha nezdařených experimentů v našem školství, který dětem i učitelům uškodí."
http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/predeseda-skolskeho-vyboru-psp-cr-zlatuska-k-spolecnemu
MINISTRYNĚ PODEPSALA MEMORANDUM O SPOLUPRÁCI
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová podepsala v pondělí 15. ledna 2016 "Memorandum o spolupráci" se Svazem měst a obcí ČR , Asociacemi krajů ČR a Sdružením místních samospráv ČR.
http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/ministryne-podepsala-memorandum-o-spolupraci
Chceme jiného ministra školství?
Zajímalo by mne, koho by ti, kteří by teď chtěli navrhnout odvolání paní ministryně viděli rádi na jejím místě. Byl by to pan prof. J. Zlatuška?
Viz
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/predeseda-skolskeho-vyboru-jiri.html
J.Týř
Budou systémové vzdělávací projekty auditovány na MŠMT nezávislým kontrolním orgánem České republiky?
...Jsem názoru, že účelnost a efektivnost projektů souvisejících s RVP, KS a tzv. Společným vzděláváním pro všechny děti, které se v současnosti redukuje na tzv. Inkluzi, neodpovídají povinnosti MŠMT pečovat řádně o veřejný zájem na kvalitním vzdělávání v síti veřejných škol a měly tudíž být bez zbytečného odkladu auditovány na MŠMT nezávislým kontrolním orgánem České republiky. ...
J.Týř
Viz
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/msmt-zasady-karierniho-radu.html#comment-3336030828310622761
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/petr-chalus-dobre-zakladni-skoly-pro.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/martin-odehnal-inkluze-v-kocourkove.html
Okomentovat