Na dnešních Britských listech Kartous vede paralelu mezi postojem k imigrantům a postojem k inkluzi. Prý „na tomto tématu lze navíc mnohem detailněji studovat lidské postoje.“ Však se také sám pěkně vybarvuje.
„Stejně jako v případě imigrace existují přibližně dvě podobné skupiny: jedni odmítají inkluzi en bloc jako přístup veskrze špatný a nevhodný. Druzí … odmítají pouze to, že by bylo možné inkluzi zavádět v současném stavu vzdělávacího systému v ČR.“
Kartous vidí kolem sebe jen samé „odmítače“ inkluze. Ale zcela a stále přehlíží ty, kteří chtějí o inkluzi diskutovat, upozorňují na slabiny systému a možná rizika unáhlené inkluze. Ono je to vlastně pohodlné, takoví „kartousové“ si vytvářejí jednoduchý černobílý svět správných hochů proti zlým odmítačům. Možná proto, že v jiném světě, složitém a barevném, by se úplně ztratili.
„Je pozoruhodné sledovat, co se děje, když na zcela konkrétních příkladech ukážete těm, kdo odmítají inkluzi, že je to princip, který v mnoha případech dobře funguje.“
Co nám ale kdy Kartous ukázal? Neustále mele na svém finském mlýnku: opakuje, že v této zemi chodí většina žáků do společného vzdělávání. Jenomže právě takové vzdělávání u nás vůbec neexistuje, náš vzdělávací systém je vysoce selektivní a jeho selektivnost se před očima zvyšuje s existencí víceletých gymnázií a s nárůstem soukromých škol. Za potlesku expertů.
Když ale Kartous dostane v diskusi jasnou otázku, jak že to v bájném Finsku a vůbec na tom severu vlastně dělají – mlčí a mlčí. Možná se ze svých expertních výšin nechce snížit k debatě s obyčejnými učiteli z praxe, ale možná jednoduše vůbec neví, co by vlastně odpověděl. Ona mu stačí jeho oblíbená mantra o 99 % finských žáků ve společném vzdělávání. Hlavně nic konkrétního.
Převzato z autorova blogu na iDNES.cz
Zdeněk Sotolář: Inkluze černobílým pohledem Britských listů
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
Inkluzivní šílenství se šíří celou Evropou a všude páchá škody. Postiženým dětem ubližuje, nepostiženým škodí, učitelé si s ním většinou nevědí rady a rodiče jsou často zděšeni.
Napsal mi kolega z Německa: "Jak jste u vás daleko s tou inkluzí? Já už jsem s ní skončil a odcházím do důchodu."
Páně Kartouzova útočná demagogie je mylím čím dál víc hysterická. Je myslím dost podivné, že ho ještě některá média považují za odborníka na školství. Klíč k dobrému školství je myslím především v narovnání financování školství na jinde obvyklou úroveň, v návratu ke smysluplně strukturované výuce a v omezení vlivu různých kibiců, kteří si myslí, že školství zvenčí vylepší proškolováním mizerně placených učitelů donucovaných dělat projektové křoví v projektech, ze kterých mají hlavní užitek od školské reality odtržení rozpočto a grantožrouti. Žádná z těchto důležitých podmínek není myslím splněna. Jejich splnění lze myslím dosáhnout jednáním s představiteli státu a nikoli zbytečnými diskusemi s mluvky z některých nevládních organizací.
J. Týř
Viz
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/msmt-zasady-karierniho-radu.html
Naše paní uklízečka má dceru v Německu a tak se vždy dělí o dojmy ze školství. V Německu inkluze pokročila tak, že rodiče dávají děti za peníze doučovat, dělají se sobotní sedánky ve školách s rodiči apod. Všichni jsou velmi "spokojení".
Můj kolega moc spokojený není a říká že po téměř 40 letech pedagogické dráhy tohle opravdu nemá zapotřebí. Učí matematiku a fyziku.
Okomentovat