Události ČT: Společná výuka zdravých a handicapovaných dětí

středa 10. února 2016 ·

Víc peněz na asistenty, psychology, speciální učebnice nebo pomůcky. Co čeká školy v rámci společného vzdělávání dětí bez rozdílu handicapu, se ředitelé nově dozvědí z příručky, kterou pro ně připravilo ministerstvo školství.



Záznam na webu České televize


Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka
--------------------
Víc peněz na asistenty, psychology, speciální učebnice nebo pomůcky. Co čeká školy v rámci společného vzdělávání dětí bez rozdílu handicapu, se ředitelé nově dozvědí z příručky, kterou pro ně připravilo ministerstvo školství. Část z nich jejich začlenění stále odmítá.


Ivan LUKÁŠ, redaktor
--------------------
O přestávce neposedí. První třídu v běžné škole ale zvládá dobře. Filipova diagnóza přitom zní lehké mentální postižení.


Jana MARŠÁLKOVÁ, učitelka
--------------------
Jo, aha, už jsme zase u toho.


Ivan LUKÁŠ, redaktor
--------------------
Dosáhnout na tabuli mu pomáhá učitelka. S učením jeho asistentka.


Jana MARŠÁLKOVÁ, učitelka
--------------------
Dostal dokonce vysvědčení naprosto stejné tak jako ostatní děti.


Ivan LUKÁŠ, redaktor
--------------------
Linda už je ve druhé. I přes své těžké zrakové postižení k učení potřebuje jen digitální lupu. V téhle škole funguje společné vzdělávání všech dětí už šestnáct let. Momentálně tu má nějaký handicap každé osmé dítě. Počet handicapovaných dětí v běžných školách stále stoupá. Z těžce zrakově postižených jich sem chodí už sedmdesát šest procent. Z těžce sluchově postižených polovina. Těch s Filipovou diagnózou deset procent.


Jitka KENDÍKOVÁ, ředitelka ZŠ J. Gutha-Jarkovského
--------------------
Na leckteré škole inkluze už de facto funguje.

Ivan LUKÁŠ, redaktor
--------------------
Přesto některé se společným vzděláváním nesouhlasí. Hlavně mentálně postižené děti podle nich do běžných škol nepatří.


Jana SMETANOVÁ, ředitelka, ZŠ Prodloužená, Pardubice
--------------------
Bude sedět ve třídě, kde nechápe učivo, nerozumí si se spolužáky, žádný úspěch nezažívá, takže buď se to dítě stáhne do sebe a je nešťastné, anebo se ten neúspěch projevuje agresivitou.


Ivan LUKÁŠ, redaktor
--------------------
Ministerstvo se snaží ředitele uklidnit. Děti se střední nebo těžkou poruchou zůstanou ve speciálních školách. Jen lehce mentálně postižení mohou požádat o přestup.


Stanislav ŠTECH, náměstek ministryně školství
--------------------
V tom případě se ten rodič obrací na školské poradenské zařízení s žádostí o vyšetření.


Ivan LUKÁŠ, redaktor
--------------------
Kromě příručky se mohou ředitelé nebo učitelé dozvědět o inkluzi víc i na nové telefonní lince.


Lucie ČERNÁ, Národní ústav pro vzdělávání
--------------------
Společné vzdělávání, evidence telefonních dotazů, prosím. Mezi nejčastější typy dotazů patří vlastně organizace podpůrných opatření, vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením.


Ivan LUKÁŠ, redaktor
--------------------
Jako je právě Filip. Jedno z dětí, které zatím dokazuje, že společné vzdělávání fungovat může. Ivan Lukáš, Česká televize.


Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka
--------------------
A jak se proměňuje přístup ke vzdělání v Česku? Potřebuje společnost vědomosti, nebo spíš praktické dovednosti? Téma pro dnešní Fokus Václava Moravce. Začíná přesně v osm na čtyřiadvacítce.

Zdroj: MŠMT.cz

3 komentářů:

Unknown řekl(a)...
11. února 2016 v 6:06  

Ano, na jedné konferenci jsme teď byli - Jak na společné vzdělávání. Když koukám na ten obrázek, tak Rodiče za inkluzi tam přesně tyto videa pouštěli. Byla to těžká vymývárna mozku ze strany neziskových organizací. Diskuze se vedla způsobem takovým, že pokud dotazy začaly být nepříjemné, tak ji přerušili.
Žádný odborník ze školství.. Ten den byl zabitý...

Jana Karvaiová řekl(a)...
11. února 2016 v 7:22  

Nebyl. Lenko zabitý. Dostalo se vám velmi dobré zkušenosti, že některým lidem jde lhaní moooooc dobře. Že si od té chvíle musíte dávat pozor, jaké informace vám kdo sděluje a jakým způsobem. Věřte,od té doby jste moudřejší.

Jirka řekl(a)...
11. února 2016 v 20:33  

Obdivuji paní učitelku, která musí zvedat inkludovaného žáčka k tabuli jak pytel brambor, aby se mohl zařadit mezi ostatní. Možná je to dobrá ukázka toho, jak bude inkluze bez prostředků vypadat. Já bych radši posuv tabule nebo stupínek. Nebo paní učitelka zvedá všechny? Slzu jsem uronil, ale ve čtvrté bych ho angličtinu učit nechtěl. Asi bych ho už neuzvedl. Těším se na další podobnou reportáž s patřičným časovým odstupem.
Jen si říkám, proč bychom měli učit děti kriticky myslet, když tohle produkuje veřejnoprávní televize placená z našich daní. V pohodě může být jen ten, kdo vůbec nemyslí.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.