Tomáš Vodvářka: O inkluzi, šikaně a jiné školské zvířeně

pátek 19. února 2016 ·

Destrukce českého školství nabírá neuvěřitelnou rychlost, takže příznivci konspiračních teorií si mohou snadno přijít na své.


České školství mělo i v dobách vlády jedné strany velmi dobrou úroveň, pokud odhlédneme od povinného ideologického zaplevelení osnov a to prakticky na všech stupních. Předmět občanské nauky, kde byla velebena komunistická ideologie, začínal už v obecné škole, pokračoval na škole střední a končil povinnými státnicemi z marxismu-leninismu před promocemi. Stejný balast byl přítomen i v postgraduální výchově. Přes tento hendikep bylo naše školství schopno vyprodukovat dostatek odborníků se solidními znalostmi ve všech oborech lidské činnosti, takže snadno nacházeli své uplatnění v praxi.

V poslední době však nelze nevidět trendy, které nepochybně zruší i ty poslední zbytky kvality, které naše školství obsahuje. Začleňování jedinců s různými druhy mentálního postižení do kolektivu zdravých dětí bude mít oboustranně škodlivý vliv, neboť děti zdravé budou omezovány zpomalením tempa výuky, které nutně musí nastat. Děti s hendikepem pak budou strádat vlastní neschopností pochopit složitější učivo a v konečném důsledku místo spokojeného dětství v prostředí jedinců svého omezení budou vystaveny stresu a nepochybně i možným ústrkům ze strany šťastnějších spolužáků. Výsledkem bude nekvalitní základní školství, menší připravenost žáků devátých tříd na další studium a praktické donucení rodin s lepším finančním vybavením a vědomých si hodnoty vzdělání umístit své dítě do soukromé školy.

Poslední případ středoškolské kantorky, která byla nepochybně šikanována trojicí zmetků, ukazuje na další trend, který je v našem školství přítomen. I když nejspíše nepůjde prokázat příčinnou souvislost její smrti jako následek psychického teroru, už samotný fakt, že si student dovolí to, co bylo zdokumentováno spolužáky, je alarmující. To, že stav jejího týrání trval nejméně půl roku, ukazuje na zoufalý stav pedagogické autority, jež není schopna zvládnout podobné situace. Lze s jistotou tvrdit, že zmíněná kantorka musela své zážitky ventilovat minimálně před svými kolegy, nejspíše i ředitelem školy. Celá situace svědčí o desintegraci pedagogické hierarchie, která je pro fungování školního systému klíčová. Zatímco facka, kterou udělil již bývalý ředitel školy žákovi za drzou odpověď (zde) znamenala jeho okamžitý vyhazov, agrese studentů či žáků proti kantorovi je šest měsíců přehlížena, bagatelizována a řešena se zpožděním a nejspíše neodpovídajícím způsobem. Absence razantního postupu nejspíše dodá elán případným následovníkům zmíněné trojice.

Jako pamětník si neumím představit, že bychom za mých školních let mohli provést podobnou věc byť jen jednou bez toho, aby nastalo drakonické řešení, v tomto konkrétním případě okamžité vyloučení za školy. I bez podrobných psychologických výzkumů a poradenství jsme přesně věděli, kde je onen mantinel, za který už nesmíme zajít. Rovněž jsme dobře znali cenu případného překročení vymezeného prostoru, takže se o to nikdo nepokoušel.

Škola by měla vedle kvanta poznatků, schopnosti analytického myšlení přinášet i přidanou hodnotu soužití ve společnosti, do které žáci záhy vstoupí. Měla by bez velké námahy naučit žáky, že je nutno respektovat nadřízeného a nešikanovat podřízeného. I když je popsaný případ jistě mimořádným excesem, je možná špičkou ledovce současného nemocného školství, v němž jsou nejspíše důležitější vyplněné dotazníky a naplněné kvóty než přirozená existence základní úcty k bližnímu a plnění povinností.

Převzato z autorova blogu na iDNES.cz

1 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
19. února 2016 v 2:29  

Souhlasím. Vínni nejsou ani zdaleka jen žáci, rodiče a učitelé. Myslím, že současné dosud jen útržkovitě (nesystémově) mediálně komentované problémy českého školství jsou jen špička z ledovce důsledů více než dvacetiletého ministerského, vládního a parlamentního zanedbávání řádné péče o kvalitní veřejné vzdělávání v Česku.
J.Týř
Viz
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/martin-odehnal-inkluze-v-kocourkove.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/zdenek-sotolar-valachova-zase-na-koni.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/petr-chalus-dobre-zakladni-skoly-pro.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/prectete-si-potrebujeme-ucitele-ne.html

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.