Liga komunitních škol (dále LKŠ) je sdružení základních a mateřských škol v České republice, které spojuje idea komunitního a inkluzívního vzdělávání. LKŠ spolupracuje se školami na Slovensku, v Rakousku, Německu, Velké Británii, v Bělorusku a čerpá inspiraci i v dalších zemích jako například ve Finsku nebo Kanadě. Významným partnerem LKŠ je Nadace Open Society Fund Praha.
Jsme školami, které pracují pro komunitu a s komunitou v místě svého zřízení a reflektujeme místní specifika i potřeby. Zároveň jsme školami, které nahradily otázku, zdali jsou děti dost dobré pro naše školy, otázkou, zdali jsou školy dost dobré pro naše děti. Školy spolupracující v rámci LKŠ vynikají zkušenostmi s prací s dětmi a žáky s potřebou podpůrných opatření v inkluzivním vzdělávacím prostředí třídních/školních kolektivů.
Naším cílem je vytvořit a dále rozšiřovat síť škol dobré praxe s přidanou hodnotou sdílení zkušeností s realizací společného vzdělávání. Chceme prosazovat nové trendy ve výchově a vzdělávání dětí s potřebou podpůrných opatření. Heterogenní vzdělávací prostředí vnímáme jako normální, neboť každé dítě má určité vzdělávací potřeby, které se snažíme naplňovat prostřednictvím individualizované vzdělávací péče. Své žáky si nevybíráme, žáci a jejich rodiče si vybírají nás.
Žijeme v čase legislativních změn v systému českého školství. Jedním jmenovatelem těchto změn je společné, čili inkluzivní, vzdělávání. Celá řada z nás se pokoušela ovlivnit debatu o podobě vyhlášky vlastními silami, přestože většinu energie a úsilí jsme věnovali (a stále věnujeme) vlastním školám. Zde jsme se pokoušeli i navzdory systému udržet principy společného vzdělávání. Nyní je vyhláška dokončena a my si uvědomujeme více než kdy jindy nutnost vzájemné podpory i potřebu nabídnout své zkušenosti ostatním školám, které čeká nelehké přechodné období. V této fázi, kdy se bude upravená legislativa důsledně uplatňovat, zcela jistě zesílí opoziční tlaky a je zde reálná hrozba neúspěchu.
Existuje celá řada škol, které jsou na cestě k inkluzi, uplatňují principy společného vzdělávání, ale dosud se k této cestě veřejně nepřihlásily, berou ji zcela samozřejmě a přirozeně. I za tyto školy pak, bohužel, mluví odpůrci společného vzdělávání
Chceme se tedy pravidelně vyjadřovat k aktuálnímu dění v českém vzdělávacím systému, podporovat proinkluzivní osvětu ve společnosti a publikovat metodické materiály k realizaci podpůrných opatření ve škole.
Za Ligu komunitních škol
Vladimír Foist, ZŠ Poběžovice, ředitel
Marie Gottfriedová, ZŠ Trmice, ředitelka
Radmila Jedličková, ZŠ a MŠ Grafická, Praha 5, ředitelka
Eva Potměšilová, ZŠ Cimburkova, Praha 3, speciální pedagog
Libor Tománek, ZŠ a MŠ Brno, nám. 28. října, zástupce ředitelky školy
Jitka Topičová, ZŠ a MŠ Regionu Karlovarský venkov, ředitelka
Jiří Trunda, ZŠ Vratislavova, Praha Vyšehrad, ředitel
Vladimír Tulka, ZŠ a MŠ Brno, Křenová 21, ředitel
Ludmila Večerková, ZŠ tř. Družby 1383, Karviná, statutární zástupkyně ředitele
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
3 komentářů:
"Zároveň jsme školami, které nahradily otázku, zdali jsou děti dost dobré pro naše školy, otázkou, zdali jsou školy dost dobré pro naše děti.ů
Bylo by dobré, kdyby místo těchto paušalizujících urážlivých výroků signatáři přestali mluvit za školy, které inkludují ty žáky, u nichž má zapojení do společného vzdělávání smysl, ale nechtějí inkluzi v pojetí MŠMT. A konkrétně dokumentovali, jak se v jejich škole daří dětem s mentální retardací lépe, než by tomu bylo ve škole speciální. Přitom by mohli, opět konkrétně, odpovědět na výhrady k inkluzi prezentované například doc. Švarcovou.
To bude zase sešlost. Kam šlápne Nadace Open Society Fund, tam sedm let tráva neroste.
Takže původně speciální školy, se z praktických základních škol přejmenovávají na komunitní.
Je dobře, že se to ví. Tyto školy si žáky, pravda, nevybírají. Ony je očividně lákají.
Okomentovat