„Škola by měla být místem, kde se o aktuálním dění mluví a debatuje. Řadu mých gymnaziálních studentů to zajímá a předmět jako základy společenských věd je k tomu navýsost vhodný. Kde jinde by měly být vyvažovány a reflektovány názory, které rezonují ve společnosti, médiích a rodinách?,“ říká Radek Aubrecht, učitel Gymnázia Na Zatlance. Jeden z těch, kteří se snaží poskytnout svým studentům vzdělávání v takové šíři a rozsahu, jakého je škola schopna. V rozhovoru se dočtete také o tom, jak těžké může být vnímat vzdělávání a jeho změny zevnitř a zevně školy.
Z rozhovoru s Radkem Aubrechtem v EDUin.cz vybíráme:
Když jsme se bavili, zmiňoval jste, že o životě na školách toho lidé mimo moc nevědí, často ti, kdo o vzdělávání píší? Jak jste to myslel a co je potřeba vědět?
Tato otázka má několik rovin. Často mi přijde, že média informují o školství velmi schematicky, např. stylem, že ve školách se jen „bifluje“ a tento pohled pak logicky přejímají rodiče a veřejnost. A přitom se na řadě škol odehrává mnoho zajímavých akcí. Ano, možná je i chyba na straně škol, že tyto zajímavosti neumějí veřejnosti sdělit. Dalším problémem je, že novináři a veřejnost si často neuvědomují, jak je život ve škole svázán nespočtem limitů a norem.
Uvedu konkrétní příklady. Asi před dvěma lety jsem se v článku od jedné novinářky dozvěděl, že školy by měly učit studenty psát tak, že budou vydávat knihy. A odkázala na publikaci, kterou jsem vydal se svými studenty. Bohužel jí uniklo, že jsme tu knihu psali pět let, peníze hledali v Německu a celý text prošel tak zásadní jazykovou korekturou, že ho pak sami autoři nepoznali. Jinými slovy, představa, že školy budou vydávat knihy je nesmyslná. A druhý příklad. Asi před měsícem jeden novinář napsal, že by české školství mělo přejít na anglosaský model, kde je základem hodnocení psaní esejů. Nic proti tomu, na volitelném semináři, kde mám cca 14-16 studentů, je píšu. Na normálních hodinách jich však mám ve třídě 30-34 a celkově jich učím asi 300. Kdybych je psal jedenkrát do měsíce a opravoval jednu esej jen 10 minut, tak je to 50 hodin práce měsíčně navíc. Opět tedy naprosto nereálné, tedy pokud nerezignuji na všechny ostatní činnosti, kterými jsem zaměstnavateli povinován či je konám dobrovolně. Bylo by dobré, kdyby lidé, co o školství píší, do nich někdy zavítali, nejlépe se třeba zdrželi déle jak hodinu, aby si udělali obrázek o tom, jaká je realita. Stejná zkušenost by prospěla i všem expertům a rádoby expertům na školství, rodičům a ostatně i samotným školám.
Přečtěte si: Veřejnost nezná svět škol, možná i jejich vinou…
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
tvrdím to již mnoho let,že národ neví nic o svém školství,na školách by měly být povinně kamerové systémy a každý týden se dávat na net nejlepší klipy,jako když jeden blbeček pod lavicí zapálil noviny a popálil si pytlík,to jsme se tehdy nasmáli,nebo když se mně dvě třeťačky v zadní lavici svlékly do půl těla,i sami učitelé by měli být iniciativní a zvežejňovat záznamy z třídních schůzek či z nájezdů matek-blbek do kabinetu,když se přiběhnou vyřvat,o záznamech z porad ani nemluvě,ta kreativita ředitelů a zástupců nezná mezí,projevy jejich alternativního myšlení by měly tisíce lajků,stejně tak záběry ze školní jídelny pod názvem "mladá čuňatka-velká prasatka" by byly hitem,málokteré dítko totiž dnes umí jíst příborem,je třeba otevřít školu národu,prostě "otevřená škola"
Veřejnost nezná svět škol, především i vinou společnosti EDUIN.
Líčení školní reality z řad jejich představitelů je většinově nerealistické, tendenční a často vůči škole a učitelům urážlivé až útočné.
Důkazem je samotný nadpis článku
"Veřejnost nezná svět škol, možná i jejich vinou…"
Čili opět si z rozhovoru vytáhl autor článku takovou formulaci, která v podstatě naznačuje: Veřejnost nezná svět škol a školy si za to mohou samy
Už kdysi jsem navrhoval, aby se z mých hodin pořizovaly záznamy. Prý to nemá cenu, protože bych si před mikrofonem dával pozor. Také jsem do výuky zval všechny zájemce z řad nejen rodičů. Nač prý. Z mého chování a vystupování na veřejnosti si každý udělá představu, jak to v těch hodinách asi tak vypadá, přece.
Okomentovat