Přečtěte si: Veřejnost nezná svět škol, možná i jejich vinou…

čtvrtek 11. února 2016 ·

„Škola by měla být místem, kde se o aktuálním dění mluví a debatuje. Řadu mých gymnaziálních studentů to zajímá a předmět jako základy společenských věd je k tomu navýsost vhodný. Kde jinde by měly být vyvažovány a reflektovány názory, které rezonují ve společnosti, médiích a rodinách?,“ říká Radek Aubrecht, učitel Gymnázia Na Zatlance. Jeden z těch, kteří se snaží poskytnout svým studentům vzdělávání v takové šíři a rozsahu, jakého je škola schopna. V rozhovoru se dočtete také o tom, jak těžké může být vnímat vzdělávání a jeho změny zevnitř a zevně školy.


Z rozhovoru s Radkem Aubrechtem v EDUin.cz vybíráme:

Když jsme se bavili, zmiňoval jste, že o životě na školách toho lidé mimo moc nevědí, často ti, kdo o vzdělávání píší? Jak jste to myslel a co je potřeba vědět?

Tato otázka má několik rovin. Často mi přijde, že média informují o školství velmi schematicky, např. stylem, že ve školách se jen „bifluje“ a tento pohled pak logicky přejímají rodiče a veřejnost. A přitom se na řadě škol odehrává mnoho zajímavých akcí. Ano, možná je i chyba na straně škol, že tyto zajímavosti neumějí veřejnosti sdělit. Dalším problémem je, že novináři a veřejnost si často neuvědomují, jak je život ve škole svázán nespočtem limitů a norem.

Uvedu konkrétní příklady. Asi před dvěma lety jsem se v článku od jedné novinářky dozvěděl, že školy by měly učit studenty psát tak, že budou vydávat knihy. A odkázala na publikaci, kterou jsem vydal se svými studenty. Bohužel jí uniklo, že jsme tu knihu psali pět let, peníze hledali v Německu a celý text prošel tak zásadní jazykovou korekturou, že ho pak sami autoři nepoznali. Jinými slovy, představa, že školy budou vydávat knihy je nesmyslná. A druhý příklad. Asi před měsícem jeden novinář napsal, že by české školství mělo přejít na anglosaský model, kde je základem hodnocení psaní esejů. Nic proti tomu, na volitelném semináři, kde mám cca 14-16 studentů, je píšu. Na normálních hodinách jich však mám ve třídě 30-34 a celkově jich učím asi 300. Kdybych je psal jedenkrát do měsíce a opravoval jednu esej jen 10 minut, tak je to 50 hodin práce měsíčně navíc. Opět tedy naprosto nereálné, tedy pokud nerezignuji na všechny ostatní činnosti, kterými jsem zaměstnavateli povinován či je konám dobrovolně. Bylo by dobré, kdyby lidé, co o školství píší, do nich někdy zavítali, nejlépe se třeba zdrželi déle jak hodinu, aby si udělali obrázek o tom, jaká je realita. Stejná zkušenost by prospěla i všem expertům a rádoby expertům na školství, rodičům a ostatně i samotným školám.




3 komentářů:

Unknown řekl(a)...
12. února 2016 v 9:59  

tvrdím to již mnoho let,že národ neví nic o svém školství,na školách by měly být povinně kamerové systémy a každý týden se dávat na net nejlepší klipy,jako když jeden blbeček pod lavicí zapálil noviny a popálil si pytlík,to jsme se tehdy nasmáli,nebo když se mně dvě třeťačky v zadní lavici svlékly do půl těla,i sami učitelé by měli být iniciativní a zvežejňovat záznamy z třídních schůzek či z nájezdů matek-blbek do kabinetu,když se přiběhnou vyřvat,o záznamech z porad ani nemluvě,ta kreativita ředitelů a zástupců nezná mezí,projevy jejich alternativního myšlení by měly tisíce lajků,stejně tak záběry ze školní jídelny pod názvem "mladá čuňatka-velká prasatka" by byly hitem,málokteré dítko totiž dnes umí jíst příborem,je třeba otevřít školu národu,prostě "otevřená škola"

poste.restante řekl(a)...
13. února 2016 v 22:27  

Veřejnost nezná svět škol, především i vinou společnosti EDUIN.

Líčení školní reality z řad jejich představitelů je většinově nerealistické, tendenční a často vůči škole a učitelům urážlivé až útočné.

Důkazem je samotný nadpis článku
"Veřejnost nezná svět škol, možná i jejich vinou…"

Čili opět si z rozhovoru vytáhl autor článku takovou formulaci, která v podstatě naznačuje: Veřejnost nezná svět škol a školy si za to mohou samy

Nicka Pytlik řekl(a)...
13. února 2016 v 23:05  

Už kdysi jsem navrhoval, aby se z mých hodin pořizovaly záznamy. Prý to nemá cenu, protože bych si před mikrofonem dával pozor. Také jsem do výuky zval všechny zájemce z řad nejen rodičů. Nač prý. Z mého chování a vystupování na veřejnosti si každý udělá představu, jak to v těch hodinách asi tak vypadá, přece.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.