"Už dnes máme signály od rodičů, že nechtějí, aby se jejich potomek vzdělával ve třídě se začleněnými lehce mentálně postiženými žáky, protože se tím sníží úroveň vzdělávání celé třídy. Signalizují, že raději budou své dítě vzdělávat doma nebo využijí nabídky víceletých gymnázií. Na jednu stranu tvrdíme, že integrace má děti mimo jiné připravit na život v běžné společnosti, jejíž součástí jsou lidé s postižením nebo s jinými kulturními tradicemi, ale zároveň podporujeme vyčleňování dětí do domácího vzdělávání a do víceletých gymnázií, která rozhodně už dnes nepřijímají jen talentované děti. A to se mi vůbec nelíbí."
Z rozhovoru tl s Táňou Šormovou v Haló noviny vybíráme:
Co takové začlenění může znamenat pro dítě?
Pro dítě to, vedle možného přínosu – tak a teď, když budu hodně přemýšlet, žádný konkrétní přínos mě nenapadá, spíše se mi vybavují obavy. Pokud dítě nebude zvládat, bude mu nabídnuta škála podpůrných opatření, a pokud mu ani ta nepomohou, teprve pak může být přeřazeno do školy, třídy nebo skupiny speciální se souhlasem rodičů a na doporučení poradenského zařízení. Nedovedu odhadnout, jak dlouho může tento proces trvat, bude to individuální, ale dítě může snadno ztratit veškerou pozitivní motivaci k učení a začne se školy bát, místo aby se tam těšilo.
Dítě může být také kolektivem vyčleněno, může se stát terčem šikany, může pociťovat permanentní neúspěch, a to je špatně. A naopak, může být velmi rušivým elementem ve třídě, agresorem, příčinou zhoršení klimatu třídy. Velmi bude záležet na kvalitě učitelů, jejich schopnostech, na chuti se vzdělávat v oblasti speciální pedagogiky zvláště na druhém stupni ZŠ, na přístupu pedagogických fakult, na poradenských zařízeních a určitě i na klimatu dané školy a třídy.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
1 komentářů:
Paní radní se obává právem. Zřejmě ví, o čem mluví.
Okomentovat