Přečtěte si: Psycholog: Učitelka si za šikanu mohla také sama. Byla příliš milá

úterý 16. února 2016 ·

Dnešní děti jsou mnohem agresivnější a nevychovanější než bývaly v minulosti. Šikana učitelů ze strany studentů je proto na vzestupu nejen v České republice, ale v celém západním světě. Do značné míry je to ale chyba učitelů, kteří si ve třídě nedokáží zjednat pořádek a přistupují k dětem příliš liberálně. Ostatně i šikanovaná učitelka z Prahy, která minulý týden zemřela, si za svůj konec mohla do určité míry sama, říká v rozhovoru pro server ECHO24.cz dětský psycholog a expert Václav Mertin.


Z článku vb v Echo24.cz vybíráme:

Jak byste jim v tom zabránil? Tělesné tresty jsou zakázané, rodiče často straní dětem…

Dnes je to pochopitelně obtížnější než to bylo kdysi, ale vždycky se dá něco dělat. V první řadě je potřeba ten problém pojmenovat a zdůraznit, že podobné chování je nepřijatelné. Můžete třeba udělat mimořádnou třídnickou hodinu nebo si pozvat do školy rodiče dotyčného dítěte. Hlavní je se proti tomu jasně a rázně vymezit, protože jinak se budou problémy jenom stupňovat. Jinými slovy – učitel musí sám sobě vyjasnit, že není kamarád těch dětí, ale jejich šéf. Jakmile si toto uvědomí, podvědomě tomu přizpůsobí i svoje chování, vystupování a tak dále a sníží tak pravděpodobnost, že dojde k podobným excesům.

To zní jako přesný opak toho, co – alespoň podle médií – dělala zesnulá učitelka z Prahy.

Ta paní se podle dostupných zpráv snažila ke studentům chovat mile a zdvořile, což je v prostředí náctiletých mladíků, kteří se bouří proti autoritě, ta nejhorší možnost. Takže za to, co se stalo, si ta paní přinejmenším zčásti mohla sama. Aby nedošlo k nedorozumění – nechci v žádném obhajovat ty tři kluky. Pokud ale té učitelce ubližovali dlouhodobě a ona s tím nic nedělala, nese svůj díl odpovědnosti, stejně jako vedení školy.

28 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
16. února 2016 v 10:17  

Ta paní se... snažila ke studentům chovat mile a zdvořile...
Takže za to... si ta paní přinejmenším zčásti mohla sama.

poste.restante řekl(a)...
16. února 2016 v 10:53  

No to je přece logické.
Předpokládám, že pan expert a psycholog otevře dveře, pozve klienta dál a ještě než si sedne, mu jednu rovnou mezi světla vrazí. Aby bylo jasno.

Prostě být slušný a zdvořilý, to je slabost. A ten kdo je slabý, si o to zkrátka koleduje, aby ho někdo sejmul.

Ne. Já myslím, věřím, že až takto to pan Václav Mertin nemyslel.
Chtěl v podstatě říci, že pokud učitel dovolí, aby útoky vůči jeho osobě zašly tak daleko, jako v tomto případě, pak je něco špatně.
Jenže my opravdu v tuto chvíli nevíme, zda se paní učitelka snažila situaci řešit třeba s vedením školy, nebo jen přespříliš submisivní.
Znovu ale můžu říci jen to, že úroveň vztahů v tomto ohledu nastavuje vedení školy.

Učitel, který chce řešit kázeňské problémy žáka, vždy vstupuje do konfliktu. Do konfliktu s žákem, s jeho rodiči, případně s dalšími institucemi, které si rodič pozve "na pomoc".
Při tomto kroku musí učitel cítit, že má oporu ve vedení školy.


Pokud tomu tak není, pak se pouští do předem prohraného boje a logicky jej pak na základě vlastní, nebo zprostředkované zkušenosti, může vzdát předem.

Pokud si nechce nechat skákat po hlavě, pak už má jen jedinou možnost a tou je výpověď a odchod z takové školy.

krtek řekl(a)...
16. února 2016 v 11:51  

Děkuji za předchozí komentáře. Jsem rád, že jsem s nimi v tomo zajedno. Sám si vždycky říkám, co si ještě nechám líbit, kde je hranice. Tvrdit, že je na vině paní učitelka, protože byla příliš submisivní, mi přijde přinejmenším nezdvořilé. Kde byli kolegové, kde vedení? Postupně se dozvídáme, že žáci na problém upozorňovali (i když určitě nejasně a neurčitě, ono se v takových případech těžko říká ...).
Učitel, který chce řešit kázeňské problémy žáka, vždy vstupuje do konfliktu. Do konfliktu s žákem, s jeho rodiči, případně s dalšími institucemi, které si rodič pozve "na pomoc".
Při tomto kroku musí učitel cítit, že má oporu ve vedení školy.

Podtrhuji a podepisuji.

Pavel PEŠAT řekl(a)...
16. února 2016 v 11:54  

Svým způsobem má dr. Mertin pravdu. Ještě by mne zajímalo, zda nebohá paní kolegyně a lidé z vedení školy četli něco takového jako např. Kolář, M. Nová cesta k léčbě šikany http://obchod.portal.cz/nova-cesta-k-lecbe-sikany/

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
16. února 2016 v 13:28  

Ono je to tak jako když dívka půjde sama v noci - taky si za to "může sama", když ji někdo znásilní. Neměla tam chodit.

Málokdo čeká, co ho všechno ve škole může potkat a v posledních 20 letech je to maso.

Pavel PEŠAT řekl(a)...
16. února 2016 v 14:42  

To L. objektivně vzato, nezavrhoval bych apriori žádnou z možných příčin, už proto, že se tuším ví, že absolventi pedagogických fakult nejsou na řešení takových situací nikterak systematicky připravováni, prakticky už vůbec ne...

poste.restante řekl(a)...
16. února 2016 v 15:06  

Asi je dobré si uvědomit, co ještě považujeme za standardní součásti běžného života a co už je rizikovým chováním.
Když si udělá Evropanka výlet na území Islámského státu, nebo do Pákistánu, (při vší úctě k uneseným dívkám), pak se nemůže divit, že nedopadne jako v telenovele.

Když ale odchází úřednice do kanceláře, sestra do nemocnice, nebo učitelka do školy, pak, podle mého, právem očekává, že se nestane na svém pracovišti, nebo cestou tam či zpět, cílem nějakého útoku.
V tom by snad měla panovat shoda.

Pak jsou hraniční situace, které můžeme nahlížet různě.
Když třeba je známo, že v některých amerických městech, nebo v Paříži, Praze či Brně jsou ulice a čtvrti, kde není dobré se vyskytovat po setmění. Nebo kam se bojí jít i policie ve dne.
A naopak, když vedení Kolína nad Rýnem oznámí, že není schopno garantovat ženám bezpečnost ani v centru města, na nádraží, nebo u kostela. Pak je logické se ptát, k čemu na svých místech jsou.

A je logické se ptát, zda se s tím hodláme smířit.

Podobně se ptám znovu i já.
To už se profese učitele stala srovnatelnou s vězeňským dozorcem?
A pokud ano, tak kdy začnou výcviky v bojových uměních a kde se fasují zbraně a teleskopické obušky?

Nicka Pytlik řekl(a)...
16. února 2016 v 15:22  

kdy začnou výcviky v bojových uměních

Doporučuji aikidó. Člověk zvláční, zklidní, sám sebe si uvědomí, nemá pak zpravidla ani potřebu machrovat, obklopovat se očividným luxusem, a duchovně plytkých paznechtů je mu spíš líto.

Pavel PEŠAT řekl(a)...
16. února 2016 v 15:22  

To PR: Kdo z Vás hodnotil stejně analogickou scénu z filmu Obecná škola?

Jana Karvaiová řekl(a)...
16. února 2016 v 15:27  

Víte, pane Pešate. to si taky můžete nastudovat hory knih o první pomoci. A pak bác, padne před vámi člověk do bezvědomí a ještě z něj stříká krev a pro mnohé z vás je to neřešitelný problém.Najednou se vám ty poučky vykouří z hlavy. A podobně je to se šikanou.Pár let už chodím na školení o šikaně a práci s kolektivem, práci s agresí (za 14 dní mě čekají další dvě - jsem etoped). A nemohu říci,že jsem se se všemi grázlíky,které jsem učila popasovala dobře. občas jsem cítila pěknou bezmoc. A přitom máme dobrý kolektiv ,kde se tohle vždy řeší jako problém všech.jenže jaké páky má škola? A děti i rodiče to ví. A vystartují na vás s nějakým imaginárním obviněním )třeba že se na něj posměšně dívám, to se hezky dokazuje) a jsou schopní stěžovat si na inspekci apod.

Josef Soukal řekl(a)...
16. února 2016 v 15:35  

Nevím, zda se dá dobře připravit na hovadské jednání ze strany žáků. Mohu se preventivně snažit být dobrým učitelem (což ale v případě některých žáků nemusí mít žádný význam), mohu trénovat sebeovládání a zafixovat si pravidla, jejichž dodržení je nutné k tomu, abych sám krizovou situaci nezhoršil. Ale opravdu nevím, jak se dá strávit to, že na mne řve deprivované a zkažené dítě ty nejhorší urážky, a já mohu v zásadě jen čekat, až se trochu uklidní, přičemž nás pozoruje dalších dvacet párů dětských očí. (Zobecňuji příklady situací, které zažili někteří moji známí působící na ZŠ.) Asi bych bylo potřeba, kdyby se nějací experti obětovali a pro potřeby přípravy dnešního učitele některé takové situace sami absolvovali a nechali se natočit.
Asi před sedmi lety mi vyprávěl mistr z jednoho běžného učiliště, že bezproblémové to s kluky nebylo nikdy, ale dříve většina z nich měla zájem o práci a v dílně to dělal tak, že vždy k jednomu šikovnému a solidnímu přidal dva další. Pak se poměr obrátil, a s tím výrazně přibylo těch, kteří "prostě tohle dělat nebudou" (eufemistický přepis). Učitelé nejsou svatí, ale TOHLE za stávajících poměrů není v jejich silách vyřešit.

Nicka Pytlik řekl(a)...
16. února 2016 v 15:48  

Nevím, zda se dá dobře připravit na hovadské jednání ze strany žáků.

Nevím, zda se dá dobře připravit i na hovadské jednání ze strany dospělých, ale pracuji na tom už léta. Studuji a analyzuji jejich chování, pečlive, a mám už první výsledky.
Začínám se stávat hovadem.

Unknown řekl(a)...
16. února 2016 v 16:09  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Pavel PEŠAT řekl(a)...
16. února 2016 v 16:41  

To JK. No, samozřejmě mate pravdu, ze prakticky výcvik by byl nejlepší. Mne se to z dálky rádi..., ale vidím to tak, ze ta teorie je alespoň krůček správným směrem. Poznané nebezpečí je menší nebezpečí.

Jana Karvaiová řekl(a)...
16. února 2016 v 17:23  

Asi takto.Při posledním fyzickém napadení žákem (kolegyni a děti ohrožoval nůžkami, kopal kolegyni a mě dusil mezi dveřmi, když jsem ji šla na pomoc) - cca před 6 lety, jsem ho nejdříve uzemnila(doslova od slova země).A pak jsem vše oznámila vedení a ihned po skončení vyučování jsem podala trestní oznámení na policii, kolegyně také. Žák byl sice nezletilý, tudíž vše odloženo,ale ihned byl odvezen do psychiatrické léčebny a u nás se už nikdy neukázal.Takže vedení se dá klidně i obejít.Pokud mě žák napadne, měním se z učitelky na živého tvora,člověka, který se nenechá za žádnou cenu šikanovat, především fyzicky.A na to by měli mít učitelé právo. Při napadení se také fyzicky bránit. Kecy o profesionalitě jsou nemístné. Jsme PŘEDEVŠÍM lidé.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
16. února 2016 v 17:39  

Ano, nám je neustále vyhrožováno soudem a inspekcí - zlomí se noha, bude soud, dáme dvojku z chování a co když bude soud a podobně.

Na ty hajzly už mělo být podáno trestní oznámení (bohužel dávno).

Léta se tady na tomto serveru upozorňuje, že situace ve školách je horší a horší - pamatuji ještě "ze starého serveru" a pořád posloucháme, jak máme motivovat a že je to naše chyba.

Nejlépe od chytráků expertů. Realita ve třídách je často výrazně jiná, než oni odpozorují na umělých hodinách s vybranými žáky.

Josef Soukal řekl(a)...
16. února 2016 v 18:23  

"Ředitel školy František Bártl vysvětloval postup vedení školy v dopise zaslaném na pražský magistrát. Vedení průmyslové školy neinformovalo školský odbor magistrátu před zveřejním případu v médiích, protože kauzu považovalo za interní záležitost školy. Nebylo to podle něj vedeno snahou šikanu zatajit. Upozorňuje, že ani ohlášení by "mediálnímu humbuku" zřejmě nezabránilo.

Na videozáznamech šikany, které škola získala od studentů, bylo sice k vidění "hrubé a zavrženíhodné" chování žáků, ale nikoliv fyzické násilí. Pokud by se při dalším vyšetřování potvrdil závažnější charakter šikany, může škola podle ředitele přehodnotit trest pro studenty, kteří ji měli na svědomí. Je možné i jejich okamžité vyloučení."
http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/skolstvi/umrti-sikanovane-ucitelky-skoly-neumi-trestat-mini-ministryne_372645.html

Jak je možné, že ten člověk má ještě vůbec právo vstoupit do školy? Copak neví, že psychický útlak může být horší než fyzické násilí? A co se má co starat o "mediální humbuk" - kdyby se staral o to, o co se starat má, nemusel by dnes řešit nic.


Nicka Pytlik řekl(a)...
16. února 2016 v 18:40  

Než šikanovat, je jednodušší a účinnější učitele ze šikanózního chování nařknout. Zvláště pak učitelé důslední a v klasifikaci neoblomní jsou soustem k zakousnutí.
Zaangažují-li se i milující třídní učitelé v naději zvýšeného kreditu, není už co řešit. Zpravidla se pak sice po pár letech diví, co že se to s milánky stalo, že tak nehezky zapomněli, jak se pro ně jejich třídní obětovali, ale koho to už zajímá. Špína byla chlístnuta a smysl pletichy naplněn.

Josef Soukal řekl(a)...
16. února 2016 v 18:40  

A všimněte si, jak pohotově celou událost komentují naši experti.

Josef Soukal řekl(a)...
16. února 2016 v 18:54  

A už to jede: Ale slova o vyvození vlastní zodpovědnosti chybí.
http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-krimi/374365/grazlove-kteri-sikanovali-ucitelku-skola-je-chce-vyrazit.html

Josef Soukal řekl(a)...
16. února 2016 v 19:02  


Jaroslav Holub, Miroslav

Úterý, 16. února 2016, 18:47:19 |

Souhlasím |

Nesouhlasím | +9

Zástupkyně Kubíková již dříve uvedla, že příčinná souvislost mezi šikanou a úmrtím jejich kolegyně nebyla, na vině byly její zdravotní problémy.
...........
Vážený paní zástupkyně Kubíková,
stres může být natolik nebezpečný, že může způsobit nejen zásadní zhoršení zdravotního stavu, ale někdy dokonce i přímo smrt. Pokud ovšem mezi úmrtím vaší nešťastné kolegyně a šikanou ze strany "studentů" příčinnou souvislost nevidíte, tak ji zkuste hledat jinde: Třeba ve vaší lhostejnosti. Nebo slepotě. Případně obojím.

Co jste to proboha za školu, kde je možné to, co je vidět zde na videu? http://echo24.cz/a/izk3v/hrozili-ji-pesti-zamkli-ve-tride-sikanovana-ucitelka-zemrela

http://www.novinky.cz/diskuse?id=433554&articleId=/domaci/394970-prumyslovka-se-chce-zbavit-studentu-kteri-sikanovali-ucitelku.html&sectionId=8

Jan Hučín řekl(a)...
16. února 2016 v 22:27  

Té paní je mi líto.

A ve vzduchu visí otázka, co se bude dít po inkluzi. Zejména učitelům, kteří nepotřebují kvalifikaci, neboť mají své žáky rádi.

Jiri Janecek řekl(a)...
17. února 2016 v 9:39  

Prekvapuje mne, ze se k pripadu dosud nevyjadrili pan Kartous nebo pan Fertek...

Je jim hloupe "obohatit" tu Mertinovu myslenku o vlastni vine ucitelky o to, ze pravdepodobne nedokazala zaky vhodne motivovat? Nebo jsou jenom na horach?

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
17. února 2016 v 11:38  

Jeli do Finska.

Pavel PEŠAT řekl(a)...
17. února 2016 v 14:47  

Doporučuji k vaší pozornosti: http://praha.idnes.cz/sikanovana-ucitelka-stredni-prumyslove-skoly-fqq-/praha-zpravy.aspx?c=A160217_131729_praha-zpravy_nub Je zřejmé, že pan ředitel vůbec netuší, že by měl vědět, co se v jeho škole děje. Naprostá ztráta smyslu pro realitu a zdopovědnost.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
17. února 2016 v 15:57  

Naprostá ztráta smyslu pro realitu...

A to je ředitel, který v té škole denně je!

Jakou ztrátou reality trpí naši odborníci a VŠ experti, kteří okolo škol jen chodí! (teď to zrovna primárně nemířím na Vás, pane Pešate, i když sem tam si do Vás taky píchnu)

Pavel PEŠAT řekl(a)...
17. února 2016 v 17:42  

To je dobře, že se ozvete :D. Ztráta smyslu pro realitu na VŠ je trochu jiného druhu, možná v tom smyslu, že jsme většinou v kontaktu s kolegy z "lepších škol", kde se není situace tak strašná (úmyslně nepíšu "vážná", to je všude), takže realitu průměrných nebo horších škol nevidíme. Typicky praxe pro učitele fyziky nejsou na odborných učilištích a jen málokdy na průmyslovkách - učitelé z těchto škol nejsou třeba ani v Jednotě školských informatiků, kol. Mašláňová by mohla vyprávět. Další typ ztráty reality je takový "vizionářsky brdičkovský", vidíme, co se dělá ve školách po světě, myslíme si, že by se mělo dělat i v našich školách, nicméně na školách to často vidí jako utopii - například programování (dětských) robotů na prvním stupni a v mateřských školách, tady stačí porovnat ČR a např. Slovensko nebo UK. A určitě se najdou i další. No, a pak jsou ještě teoretičtí pedagogové, ale k tomu bych se nechtěl vyjadřovat...

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
17. února 2016 v 20:54  

"vizionářsky brdičkovský"

No teda :-).

Ano, ano.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.