Ministryně školství Kateřina Valachová předložila do parlamentu nový školský zákon. Ale nedosáhne ničeho, nepůjde-li jí na ruku ministr financí Andrej Babiš. Argumentů pro investice do školství je dost.
Z komentáře Petra Fischera v iHNed.cz vybíráme:
Třináct miliard na odměňování učitelů je bohužel zatím jen nahodilá palba bez strategie, ale může to být důležitá střela průzkumná, která ukáže, jak na tom čeští politici ve vztahu ke školství jsou. Zda si vystačí s populismem jednorázových "dotací ucpaných úst", anebo zda jsou schopni pracovat i na širších rozvojových plánech. Ministryně Valachová by se mohla stát političkou, pokud se vydá druhým směrem. Argumentů pro dlouhé investice do školství je dost. Lépe vzdělaní lidé se nejen neztratí ve světové konkurenci, ale také si lépe poradí se strachem z cizího, který tak rozhodil českou společnost, aniž by sem kdokoliv jiný přišel. Nikoliv peníze do tisíců nových policistů a vojáků, nýbrž investice do kvalitních učitelů ve všech školních vrstvách pomohou společnosti přestat se bát. Budou to velké peníze, ale vyplatí se to. Prostě se to vyplatí! Slyšíte − nejen vy, paní ministryně?!
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
10 komentářů:
Když ministryně školství Kateřina Valachová předkládala do parlamentu nový školský zákon, na který se už za měsíc znovu dostane, byla nepřesvědčivá.
Obecné řeči o zlepšení kvality vzdělávání dle potřeb investorů a trhu práce, které zvýší konkurenceschopnost České republiky, nebyly nic než politické fráze. Jsou-li navíc hlavními novými opatřeními zákona povinná docházka do posledního roku mateřské školy a rekonstrukce maturitní zkoušky (základní svatou trojici vzdělanosti tvoří povinné zkoušky z češtiny, cizího jazyka a matematiky), a nikoliv radikální změny vnitřního chodu systému.
Minulý týden to už byla jiná ministryně, když si s odkazem na podporu premiéra veřejně říkala o třináct miliard korun, jež by příští rok měli dostat učitelé, aby byla adekvátnějším způsobem oceněna jejich práce. Průměrný měsíční plat vysokoškolsky vzdělaného kantora na ZŠ je 28 tisíc korun (průměr v ČR asi 26 tisíc), přičemž vysokoškoláci ve státní správě berou v průměru až 35 tisíc. Je to o to větší paradox, když si uvědomíme, že učitelství je v ČR čtvrtá nejprestižnější profese, po lékaři, vědci a zdravotní sestře, zatímco úředník je mezi podceňovanými bez prestiže.
Nejde jen o nepoměr v hodnocení práce a nízkou platovou motivaci učitelů, ale také o klesající kvalitu lidí v oboru. Sehnat kvalitního učitele, který chce učit, rozvíjet se, dávat se dětem, je dnes nad síly ředitelů. Absolventi pedagogických fakult mizí v lépe placených oborech a na obrovský převis poptávky nad nabídkou (loni třetinový nárůst) reagují nekvalitní lidé nebo pracovníci bez pedagogických dovedností a zkušeností, což platí zejména pro exaktní vědy.
"Podfinancování našeho školství je tak velké, že se blíží desítkám a desítkám miliard korun," objevila ministryně Valachová Ameriku, o níž odborníci hovoří tak dlouho, že ta částka možná přesáhla i sto miliard.
Lze souhlasit s paní ministryní, že "se to nepodaří vyřešit za rok", ale někdy už se začít musí. Veřejná žádost o 13 miliard na příští rok je prvním zoufalým výkřikem, po němž by měla následovat systematičtější palba...
... Třináct miliard na odměňování učitelů je bohužel zatím jen nahodilá palba bez strategie, ale může to být důležitá střela průzkumná, která ukáže, jak na tom čeští politici ve vztahu ke školství jsou. Zda si vystačí s populismem jednorázových "dotací ucpaných úst", anebo zda jsou schopni pracovat i na širších rozvojových plánech. Ministryně Valachová by se mohla stát političkou, pokud se vydá druhým směrem. Argumentů pro dlouhé investice do školství je dost. Lépe vzdělaní lidé se nejen neztratí ve světové konkurenci, ale také si lépe poradí se strachem z cizího, který tak rozhodil českou společnost, aniž by sem kdokoliv jiný přišel. Nikoliv peníze do tisíců nových policistů a vojáků, nýbrž investice do kvalitních učitelů ve všech školních vrstvách pomohou společnosti přestat se bát. Budou to velké peníze, ale vyplatí se to. Prostě se to vyplatí! Slyšíte − nejen vy, paní ministryně?!"
http://archiv.ihned.cz/c1-65163390-potrebujeme-ucitele-ne-vojaky
Naprostý souhlas. J. Týř
Polopatisticky řečeno:
V době války potřebujeme vojáky víc, nežli učitele, protože je třeba nastolit mír.
V době míru potřebujeme více učitele, protože díky nim vychováme vzdělané občany, kteří si vydělají více, aby svými daněmi mohli platit vojáky, pro případ války.
Tak těhle žvástů o platech jsem za svou kariéru přečetla už tolik, že je beru něco jako povídání o úrodě banánů.
každý politik žvaní o školství jako prioritě - a pohled stačí.Nic.Nikdy.Snad jen drobné almužničky,aby se pusinky moc nerozjely.
kdo tomu věří,ať zvedne ruku - tomu slibu ministryně.
Proč se nikdo nehlásí?
Já mu věřím, protože si myslím, že vláda ČR ten článek Potřebujeme učitele, ne vojáky pochopí.:) J.Týř
Vyplatí se to až když
a) těch peněz bude dlouhodobě ještě mnohem víc
b) budou - také dlouhodobě - vynakládány efektivně.
Obávám se, že v případě paní ministryně jde spíše o přípravu na ctnostný "odchod středem" a zanechání inkluzního chaosu nebohému nástupci, až jí zdatný kšeftař a zároveň ve vztahu ke "zbytku vesmíru" ignorant, kterého máme za ministra financí, ty peníze odmítne dát a celokariérní politik (v nejhorším smyslu toho slova), kterého máme za předsedu vlády, se k tomu postaví jako obvykle, zatímco většina z jeho partaje nadále nebude ani chápat, o co tady jde.
Potřebujeme učitele, ne vojáky.
Potřebujeme učitele s vojenským výcvikem.
Návrat ke kořenům, veteráni do škol!
Třináct miliard do školství - nevěřím, že se to stane. Sám jsem učil čtyřicet let (z toho dvanáct let jako ředitel školy) a pořád jenom od MŠMT sliby, sliby, sliby. Nevěřím, nevěřím, nevěřím, že by k tomu v dohledné době došlo.
Vzkaz pro MŠMT a vládu: za následky tohoto stavu odpovídáte sami.
Pokud zvednou učitelům platy jen v limitu o 10 - 30 %, nenastane viditelná změna, protože dojde pouze k vyrovnání do očí bijící personální chyby státu, bude to splacení nejakutnějšího dluhu a nebude to mít výraznou motivační sílu. Kvalitativní efekt v horizontu 8 - 10 let by mělo navýšení o 80 - 100%. Do profese by přišla jiná osobnostní skupina. S těmi by ale byly potíže, protože by chtěli i svobodu ve výuce - něco jako "akademická svoboda" pro ZŠ a SŠ. Myslím, že by nechtěli hrát hru na RVP-ŠVP. Jinak, zanedlouho začnou zvažovat profesní volbu mileniáni, kteří už asi nebudou úplně loajální ke konceptu tradiční školy, ať už jako rodiče nebo učitelé. Kdybychom natáhli a udrželi v profesi tu část mileniánů, která má pedagogický talent, došlo by určitě k proměně školy zdola. Začněme si pak ale zvykat na představu, že mezi učiteli přibude nekonformních existencí, nadšenců, geeků, aktivistů atd.
http://www.bbc.com/news/technology-34066941
Začněme si pak ale zvykat na představu, že mezi učiteli přibude nekonformních existencí, nadšenců, geeků, aktivistů atd.
Začínám se těšit na nekonformní existence a nadšence za šedesát hrubého.
Okomentovat