Najít učitele matematiky, fyziky nebo informatiky se začíná podobat detektivnímu pátrání. Alespoň takový názor zaznívá z některých středních škol v Plzni či na Plzeňsku. Úbytek absolventů s přírodovědným zaměřením potvrdil i děkan pedagogické fakulty plzeňské univerzity Miroslav Randa.
Z článku Kláry Mrázové v Plzeňský.Deník.cz vybíráme:
O komplikacích týkajících se nalezení středoškolského pedagoga, jenž by studentům vysvětlil Pythagorovu větu nebo Archimédův zákon, ví též ředitel Gymnázia na Mikulášském náměstí v Plzni Petr Mazanec. I když v současnosti mají dostatek přírodovědně zaměřených pedagogů, uvědomuje si, že komplikace zanedlouho nastanou. „V posledních třech letech nám ubývaly třídy, takže jsme nové posily nepotřebovali. Ale potíže přijdou, až začnou starší učitelé odcházet pryč ze školy. To je, myslím, v našem případě otázka pěti let," upřesnil ředitel a doplnil, že o nedostatku kvalitních přírodovědně zaměřených učitelů často slyší od kolegů. Důvodem nouze je podle Mazance především obtížnost studia a nedostačující odměňování.
13 komentářů:
Nezbude, než povolat armádu.
Svého času jsme sloužili na zdejší průmyslovce čtyři vysloužilci. Dva spojaři, programátor a technik od počítače. Jó, to byly časy. Nástupy na labyny, studijní pohotovost, učebnice srovnané do komínku...
Já jsem kdysi velel SUDu (SUD = Spojovací Uzel Divize). Teď momentálně velím sudu Svijanskeho:))))).
Proč by měli chybět? Brzy na výuku těchto předmětů bude stačit dnešní základní vzdělání a později už jen tablet či počítač, protože formou e-lerningu se děti naučí více a ještě dostanou odznáček.
Na tento fakt upozorňují odborníci několik let. Takže si toho i někdo konečně všiml?
No při současném ekonomicko-politickém způsobu řešení problémů bude problém vyřešen zrušením matematiky a fyziky na školách. U fyziky se to už úspěšně daří zaváděním základů přírodních věd. Matematika bude následovat.
V mém okolí učí matiku na základkách učitelé čehokoli jiného a nikomu to nevadí... Akorát pár rodičů si všimlo, jaké kraviny vycházejí děckám v příkladech ze školy z hodiny, tož se ozvali. A dostali odpověď, že škola jedná naprosto v souladu se zákonem o ped. pracovnících a všechno je v pořádku, nematykáři si prý příště dají větší pozor, aby nepsali nesmysly na tabuli. Přitom vystudovaní učitelé - matykáři, když se došli zeptat do jisté takto dotčené školy na místo učitele matematiky, bylo jim řečeno, že škola nikoho nehledá, učitelů má prý dost (až nadbytek).
Fakt naše české veřejné školství míří do Finska? Myslím, že míří někam úplně jinam....
Je zvláštní, že školští manažeři za čtvrt století nepochopili některá elementární pravidla tržní ekonomiky. Mohli byste někdo uvést jediný seriózní a racionální důvod (kromě lásky k oboru) pro to, aby šel někdo studovat a vyučovat právě matematiku/fyziku/informatiku? Motivačně nás MŠMT a zřizovatelé dostali na úroveň budovatelů socialistické vlasti.
Matematika, fyzika, chemie, informační a komunikační technologie jsou dozajista náročné předměty. A "otravovat se" na ZŠ s třídou plnou žáků s LMP a za 20 000,-Kč? Proč? V současnosti začíná být poptávka právě po těchto oborech. Ekonomika roste a tito lidé chybí. Kdo je mladý dozajista zamíří jinam. Zákon poptávky a nabídky.
Učil jsem i na druhém stupni ZŠ, ale nebavilo mě učit žáky, kteří o toto vzdělání neměli zájem. Nezazlívám jim to. Bohužel, v našem školství jsem si tam nemohl nechat tu většinu třídy, která o to zájem měla a ty ostatní poslat dělat něco, pro ně, užitečnějšího.
Tak jsem šel sám. Vcelku spokojeně učím na prvním stupni ZŠ a na VOŠ.
Práci zdar :)
Já jsem optimistická. Nějaká neziskovka teď vypracuje metodické příručky pro to, jak učit matiku a fyziku. Rozdají se do škol. Pak si někteří učitelé dodělají cca 40 hodin DVPP a budou z nich matikáři a fyzikáři. Co blbnete? Je to tak jednoduché! Teď se to tak udělalo se speciální pedagogy, tak proč by to nešlo u jiných aprobací. Vy máte fakt starosti!!!!
Kápla jste na to, paní Karvaiová. Též to tak vidím. Jak jednoduché, rychlé a levné! Navíc praxí ověřené - třeba když se přeškolovali ruštináři na angličtináře, kdekdo si klepal na čelo, a přece se to zvládlo! Co na tom, že se maturant nedomluví anglicky, hlavní je přece složit testy. A kdyby náhodou se někdo chtěl domluvit, nic mu nebrání zaplatit si kurz na jazykovce.
Takže teď se budou bezproblémově doškolovat běžní učitelé na speciální pedagogy, nadbyteční učitelé humanitních předmětů (z nichž mnozí se netají tím, jak bytostně nesnášejí matiku nebo fyziku) na učitele Ma, Fy či IT. Vše se určitě opět zvládne, vždyť jsme zemí J.A Komenského, no ne?
No, minuly tyden chybeli na Havlickobrodsku... V novinach myslim zase chybeji novinari se schopnosti hledat samostatne dulezita temata a o nich psat.
A nebo to je taky - stejne jako v pripade tech fyzikaru - chyba systemu...
Musím potvrdit, že paní Karvaiová to vidí dost realisticky. Dokonce mohu zodpovědně prohlásit, že ten proces už někde i začal. Jsem rád, že jsem přesídlil a už v tom nemusím pokračovat.
Neoliberální tendence vedoucí ke změně vzdělávacího paradigmatu už myslím naplno zasáhly i VŠ vzdělávající v přírodovědných a technických oborech. Základní platy VŠ učitelů jsou rovněž velmi malé minimálně už 20 let. Je to myslím dost podobné situaci v ZŠ a SŠ. Rozpočet VŠ je malý. Bez dotací, grantů atd. je přežívání VŠ učitelů čím dál těžší. Ty dotace a granty nejsou pro všechny, kteří dobře bádají a učí. Kdo na grantoužroutství nemá žaludek a lokty a nepatří tudíž mezi vyvolené, ten má prostě smůlu. Do VŠ navíc teď nastupuje zkompetentěná RVP/ŠVP generace posluchačů (nikoli studentů), pro jejíž příslušníky je často Decimálka totéž co Dalmácie. Je to myslím, místo dost velká tragédie pro vzdělávání v Česku. Docela by mě zajímalo, kam pan Pešat "přesídlil". J. Týř
Okomentovat