Přečtěte si: Ministerstvu je studentský hlas ukradený, tvrdí předseda České středoškolské unie

pondělí 1. února 2016 ·

„Ministerstvo školství raději komunikuje se Svazem průmyslu a dopravy ČR a podobnými profesními organizacemi, mnohem méně se studenty. Možná i z toho důvodu, že studenti nejsou voliči,“ hodnotí situaci ve školství Štěpán Kment, předseda České středoškolské unie.


Z rozhovoru Františka Novotného se Štěpánem Kmentem v E15.cz/Tee Student Times vybíráme:

V pozvánce na republikový sněm ČSU jste prohlašovali, že od dob Marie Terezie se výuka téměř nezměnila a že se vám to nelíbí. Co konkrétně se vám tedy na způsobu výuky nelíbí?
Vidíme tři priority, které jsou samozřejmě provázány s dalšími faktory. První z nich je problém frontální výuky. Frontální výuka je způsob výuky, při němž studenti sedí v lavicích a poslouchají kantora, který je na jakémsi piedestalu a vykládá látku. Opakem této formy by bylo třeba větší zapojení do skupin a skupinová práce, práce v menším počtu. Učitel by nestál jen před žáky, ale také by pracoval se zmíněnými skupinkami na řešení zadaných problémů. Notně to souvisí s počtem žáků ve třídě (nyní je maximum 32 žáků na třídu, pozn. red.), který je podle nás moc velký na to, aby se vůbec dal realizovat jiný způsob výuky než frontální. To souvisí s individualizací výuky, která by se měla více zaměřit na samotné lidi. Nezřídka se stane, že učitel na střední škole i čtvrt roku neví, jak se jmenuje polovina jeho třidy.

Je individualizace pro výuku tak zásadní?
Pro výuku ve 21. století ano. Tedy pokud chceme patřit do západní Evropy. Pokud chceme patřit na východ, můžeme dát razit to, že jsou důležité jen přírodovědné předměty, že vzdělávací systém slouží průmyslu a asi budeme nadále moci fungovat. Jestli se chceme někam vyvinout, a já bych rád, abychom se vyvinuli, potřebuje se vzdělávací systém proměnit. Neboť vzdělávací systém je pro vývin základem.

0 komentářů: