Inkluzivní vzdělávání je v demokratické společnosti nezbytné a je pro ni zásadní, znělo na páteční tiskové konferenci, kterou pořádala Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV), kde měli experti vyvrátit mýty o inkluzi ve školství. Toto téma vzbuzuje značnou kontroverzi mezi politiky, pedagogy i u veřejnosti.
Z článku Jana Martínka v Novinky.cz vybíráme:
Přizvaní experti rovněž mluvili o tom, že inkluze ve školství je dána společenským vývojem. „Je to něco, co souvisí s vývojem ve společnosti, proto je kolem toho tolik předsudků a mýtů. Není to módní záležitost, ale něco, co se nedá zastavit, ať se nám to líbí, nebo ne,“ řekla Pavla Baxová z organizace Rytmus. „Žádná jiná cesta k lepší společnosti a kvalitnějšímu vzdělávacímu systému není,“ uvedla Jana Straková z Akademie věd ČR, která působí i na pedagogické fakultě.
30 komentářů:
„Žádná jiná cesta k lepší společnosti a kvalitnějšímu vzdělávacímu systému není,“
Boze muj...
Thatcherova ten obrat pouzivala jako aktivni politik, kde jista mira demagogie je pochopitelna... Ale proc to pada z cloveka z AV?
V diskusi vystoupila také Marie Gottfriedová, ředitelka základní školy v Trmicích, kam chodí i postižené děti.
„Třetina našich žáků jsou Romové, 70 jich potřebuje speciální vzdělávací potřeby, čtyřicet má individuální vzdělávací plán, dva žáci jsou mentálně postižení,“ řekla Gottfriedová.
No, když si promítneme do budoucna některé trendy v porodnosti, migraci atd., pak zde popsané rozložení žactva bude zřejmě v budoucnosti standardem. :-)
„Dítě musí vyrůstat v prostředí, které odpovídá realitě života, a realita je odlišnost a pestrost. Děti se učí navzájem spolupracovat, komunikovat, přemýšlet, objektivně se hodnotit, poskytovat pomoc a naopak si o pomoc umět říci. To je ta příprava na život,“ uvedla Gottfriedová.
To, jak se děti s LMD nebo s AS "učí navzájem spolupracovat, komunikovat, přemýšlet, objektivně se hodnotit," atd, to bych fakt rád viděl. Nemohla by paní ředitelka umístit do svých tříd webkamery? Klidně může rozmazávat obličeje.
Takové prostředí podle ní oproti všem mýtům zcela eliminuje hrozbu šikany a dalších sociálně patologických jevů.
Opravdu?
Já vím, že ZŠ v Trmicích je příkladem, kde to funguje. (Zatím.)
Ale byl bych opatrný s tak rezolutními závěry a rozhodně bych nezobecňoval jeden příklad.
Ja znam Trmice zatim jen z vypraveni...
Ale docela by mne zajimalo (ale ne zas tolik, abych si to hledal v nejakych vyrocnich zpravach), zda maji/nemaji nejake extra penize z ruznych projektu a pripadne kolik spadovych deti jejich rodice exkluduji.
Inkluze se nedá zastavit
Ale takzvaní "odpůrci inkluze" přece nechtějí zastavit inkluzi, ale jen "inkluzi". Tedy pseudoinkluzi, jejímž účelem je pouze rozvrátit fungující systém speciálního školství a nahradit ho neověřeným, nepřipraveným hokuspokusem s celou jednou generací dětí.
Proti začleňování hendikepovaných dětí tam, kde je to pro ně samotné přínosné a smysluplné přece nikdo nic nemá.
Jen je třeba přestat hrát falešnou hru o nějaké všeobjímající inkluzi, ale začít se bavit o jednotlivých skupinách hendikepů, například postižením hybnosti počínaje a sociálním znevýhodněním konče. A o způsobech a především nákladech jejich kompenzace.
A je také třeba naplno prohlásit, že pro některé diagnózy je začlenění žáka do škol hlavního vzdělávacího proudu naprosto kontraproduktivní a v důsledku škodlivé.
řekl Zlatuška. Proti inkluzi podle něj vystupuje lobby speciálních škol, které mají pocit ohrožení.// zase ty krávy...
Marie Gottfriedová, ředitelka základní školy v Trmicích, kam chodí i postižené děti.
„Třetina našich žáků jsou Romové, 70 jich potřebuje speciální vzdělávací potřeby, čtyřicet má individuální vzdělávací plán, dva žáci jsou mentálně postižení,“ řekla Gottfriedová.//
Jaké mají speciální vzdělávací potřeby ti zdraví Romové? Vždyť jsou nad 70%.
Dobře, možná umíte dobře vzdělávat romské žáky, o LMP ale víte kulový, tak nemíchejte jablka s hruškama. Loni z Trmic odešlo celých 17 deváťáků.
To je přece jasné. Lobistická skupina soukromých škol potřebuje definitivně zlikvidovat státní školství.
Nacpeme do škol nepřizpůsobivé děti a bude po starostech(O postižené jak vidět vůbec nikomu nejde). Statistiky ukážou zlepšení školství - bude míň dětí ve zvláštních školách. Postupně zaniknou speciální školy - budovy prodáme, učitele rozhodíme do ZŠ - pokryjeme výpadek kvalifikovaných učitelů.
Základním školám stejně nedáme dost peněz - ušetříme. Učitelé se budou plácat ve třídách a budou rádi, když děti uhlídají, natož by je měli čas něco učit. Když budou mít v některé třídě jednoho asistenta(kterého si zaplatí), budou mít štěstí.
Chceš-li milý občane své dítě řádně vzdělat, zaplať si soukromou školu. Jinak bude trpět v normální škole. Prostě školství made in USA.
Zapamatujte si jména tvůrců tohoto zlepšováku, abyste za pár let věděli komu za to máte být vděčni.
Rád bych se mýlil, ale....
"Proti začleňování hendikepovaných dětí tam, kde je to pro ně samotné přínosné a smysluplné přece nikdo nic nemá."
Já ano. Jsem proti jakémukoliv začleňování kohokoliv kamkoliv. Začleňování je nepřirozené. Za chvilku budeme mít kvóty na to, s kolika lidmi s IQ pod 70 si musíme povídat alespoň 5% času, s kolika musíme kamarádit, kolik si jich musíme zvát domu v neděli na oběd... Proč? Protože soudružka Laurenčíková řekla, že tak je to správné a tak to má být. A nelze se tomu vyhnout.
Já budu tento týden začleněn do kroužku fotbalových fanoušků, kteří tráví veškerý volný čas návštěvami fotbalových utkání, chlastáním piva a děláním bordelu po nocích, protože pestrosti světa se nelze vyhnout. Kolega poste.restante by mohl být začleněn mezi kojence. Může si tam s nimi spokojeně dva dny cumlat dudlíček. A kolegu Pytlíka bychom mohli začlenit do domova důchodců. Popovídal by si o chorobách a pečení bábovek. Co na tom, že mě fotbal nebaví a fotbaloví fanoušci mají jeden mozek dohromady? Co já hergot do toho mám co kecat? Řekla to soudružka Laurenčíková, tak to je pravda a basta fidli. A kdybych snad měl nějaké pochybnosti, soudruh Klusáček (převeliký to odborník na statistické studie) udělá nějaký výzkum a soudružka Straková jeho výsledky jednoznačně interpretuje. Kupředu levá.
V anketě pod článkem odpovídá 14.5% lidí ze skoro 7 tisíc, že jsou pro inkluzi. Takováto podpora veřejnosti stačí v zastupitelské demokracii k tomu, aby bylo něco přijato. Máme špatnou demokracii.
Máme špatnou demokracii, pakliže vůbec nějakou.Za vlády sociální demokracie dojde pod heslem inkluze k devastaci celého fungujícího školského systému.
Prý se tomu už nedá zabránit, i když to nikdo z lidí, kterých se to týká,zjevně nechce.
A kolegu Pytlíka bychom mohli začlenit do domova důchodců.
Jsem pro citlivé a smysluplné začleňování do prostředí, v kterém se lidi cití dobře. A v této konstelaci bych inkluzi i uvítal. Tuším, že na místo v takovém zařízení jsou pořád ještě pořadníky. Nad to, co nevidět bude takové začlenění víc než aktuální. Docela se začínám těšit, jak budu různé zábavné činnosti vykonávat vlastním tempem, k ruce mi bude asistent a na ranní stolici zažiji i pocit úspěchu.
Momentálně bych se ovšem mohl zfleku začlenit do blázince. Tu změnu bych snad ani nepoznal.
V každém případě nervózní začnu být, až se do národních týmů začnou podle nějaké vyhlášky začleňovat odborní konzultanti a odborníci na reprezentaci.
Jsem proti jakémukoliv začleňování kohokoliv kamkoliv.
Já vlastně taky. Asi trochu jinak, než myslíte Vy, ale to není podstatné.
Mně je totiž vlastně proti srsti vůbec mluvit o nějakém "začleňování", nebo "inkluzi". V tom smyslu, že mi přijde nepřirozený už samotný ten používaný slovník. (Ale používám tohle výrazivo, protože chci s ostatními komunikovat.) On vlastně předjímá, že někde jsou nějaké skupiny, segregované kasty a někdo "chytrej" nám říká, jak to bude krásné, když budou všichni pospolu.
Jenže já lidi nekastuji, nedělím, neroztřizuji v tom smyslu, že bych je nějak ohodnocoval. Jsem obyčejný kluk z dědiny. Měli jsme tam klasického vesnického blázna. Jméno vynechám. Nikdo neměl potřebu ho někam začleňovat. Protože on prostě žil s námi. Svým, odlišným, pro mnohé nepochopitelným způsobem života.
Ale vím úplně přesně, kam by poslal každého aktivistu, který by mu chtěl pomáhat se začleněním.
Stejně tak mi přijde vlastně nenormální mluvit o nějakém "začleňování". Prostě někdo je chytrý, někdo průměrný a někdo slaboduchý. Když to jde, ať se učí spolu. Když to nejde, ať jsou vytvořeny těm, kdo to potřebují, podmínky k tomu, aby se mohli vzdělávat v prostředí, které jim pomůže.
U tělesných a zdravotních hendikepů hledejme pomůcky, technologie, metody, jak umožnit tělesně postiženým vzdělávání spolu s ostatními. Pro vozíčkáře bezbariérové úpravy, pro nedoslýchavé naslouchátka, atd.
U mentálních hendikepů se snažme přijít na to, kdy ještě pomohou pomůcky a kdy už je třeba vzdělávat je ve školách nebo třídách se speciálními podmínkami. Obdobně jako chtít "začleňovat" do běžné školy děti slepé je přinejmenším hazardem s jejich zdravím.
Měl jsem dojem, že plus mínus to takhle nějak doposud celkem dobře fungovalo.
Až do té doby, než přišli samozvaní spasitelé a chtějí ve jménu vyššího dobra někoho "zachránit", i kdyby ho přitom měli zabít.
Ať se prostě každý učí v takových podmínkách, které jsou pro něj nejvhodnější a slova "začleňovat", nebo "inkluze" jsou zařazena mezi vulgární výrazy.
Vrána k vráně sedá?
To je taky proti inkluzi :-)
Inkluze se musí zastavit, ať se to expertům líbí, nebo ne.
Žádná jiná cesta k lepší společnosti a kvalitnějšímu vzdělávacímu systému není
Chtěl jsem napsat něco v tom smyslu, že i zjevení božích je vícero. Ale asi to nemá valného smyslu. Naše společnost je zřejmě odsouzena k soustavnému prolínání různých forem fanatismu. Navíc si vůbec nemyslím, že učitelé jsou povoláni k tomu, aby se rvali do krve za jakýsi lepší svět. Zvláště pak, jsou-li jejich možnosti víc než omezené. Dokud se do toho nevloží rodiče, šance prostě není.
Začněme se smiřovat s tím, že pár ročníků dětí to prostě odnese. Odhaduji, že asi tak deset, možná dvanáct. Těch ročníků. Co to je v porovnání s dějinami lidstva.
"Není to módní záležitost, ale něco, co se nedá zastavit, ať se nám to líbí, nebo ne,"
Co mi to jenom připomíná? Aha, "dělnická třída bude jednou schopna dosáhnout poslední fáze dějin, opět spravedlivé komunistické společnosti." Stejný fanatismus neberoucí ohled na nikoho a na nic.
Ovšem, že se ten nesmysl dá zastavit. Novela zákona se dá znovu novelizovat a ty pitomé ve spěchu sepsané vyhlášky se dají přepracovat.
To NIKDY!!!
Chci vidět, jak to dopadne! Diagnostikoval jsem si inkludománii, to jest
'chorobně silné puzení k začleňování. Má charakter impulzivní poruchy, není motivována ani snahou o materiální prospěch či pomstou. Skutečná inkludománíe je vzácná, její rysy jsou patrny již v dětství.'
Už jako chlapec jsem měl nutkavou potřebu včleňovat figurky indiánů do skupin pirátů. Každého indiána jsem ale pro jistotu opatřil vikingským asistentem. Pak teprve bylo moje bažení po této fantasmagorii naplněno.
Já jsem si dignostikovala inkludofobii, a to už před několika lety. Od té doby mi napsané nebo vyřčené slovo inkluze působí psychické problémy různého druhu, ze somatických příznaků zatím pouze osypky. Jak jsem se informovala v jednom SPC, lehkou mentální retardací netrpím, protože tato diagnóza byla úředně zakázána.
kdyby tohle všechno četl někdo mimo školství tak si pomyslí že polovina našich dětí je tělesně či mentálně postižených a že vlastně všechny školy musí být inkluzivní
Pozor na terminologii! Od 1. září je o dětech s různými druhy postižení zakázáno hovořit. Už budou existovat pouze děti s potřebou podpůrných opatření. Je to něco jako kdyby lékaři předepisovali lidem berle a nesměli by do zdravotní dokumentace napsat proč.
Hm, to je nějaké divné. Myslím, že i defenestrace byla podpůrné opatření - pro posílení demokracie v Česku.:))) J.Týř
Ministerští, parlamentní a nevládní grantožrouti mají myslím problém
Zápis z jednání Výběrové komise Řídicího orgánu OP VVV
http://www.msmt.cz/strukturalni-fondy-1/zapis-z-jednani-vyberove-komise-ridiciho-organu-op-vvv
Společné vzdělávání a OP VVV - informační semináře v krajích
http://www.msmt.cz/strukturalni-fondy-1/spolecne-vzdelavani-a-op-vvv-informacni-seminare-v-krajich
Jaký bude osud mnoha set miliónových miliardových systémových projektů, dojde-li ke státnímu auditu jejich účelnosti a efektivnosti?
Paní ministryně má myslím problém v tom, jaký boj podstoupí. Nezvedne-li rukavici hozenou grantožrouty všem slušným lidem, čeká ji jiný boj. Boj, ve kterém bude na myslím paní ministryně stát s panem Zlatuškou a nevládními grantožrouty na nesprávné straně proti veřejnému zájmu na kvalitním vzdělávání, tj. proti zájmu zdrcující většiny občanů ČR.
J. Týř
Viz
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/prectete-si-valachovou-ceka-boj-vetsina.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/stanislav-stech-myty-fakta-o-spolecnem.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/msmt-zasady-karierniho-radu.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/reakce-msmt-na-tz-eduin-ke-spolecnemu.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/martin-odehnal-inkluze-v-kocourkove.html
Feudalismus - lenní systém
http://www.e-stredovek.cz/view.php?cisloclanku=2005081601
Bitva na Bílé hoře 8.listopadu 1620
http://icv.vlada.cz/cz/tema/8-listopad-1620-bitva-na-bile-hore-77738/tmplid-560/
http://www.bellum.cz/bitva-na-bile-hore.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/prectete-si-forum-k-inkluzi-zastupci.html#comment-7012353246974445886
Tedy pane T. dokumenty vážně stojí k prostudování.
Možná by je mohl pan redaktor ČŠ zveřejnit.
A možná by mohl pan Balatka vysvětlit co znamená počet jednotek u např. garantů inkluze = 250,00 Kč. Chápu-li to dobře, bude po krajích 250 garantů,dále 325 metodiků a 195 garantů intervencí cca po 50 tis. Kč, tak to máme 770 apoštolů inkluze. Pak je tam 140 manažérů po 56 tis. No a milion na propagaci + půl melounku na PR manažera je jen třešničkou na dortíku.
Ani trochu se mi nechce pomyslet, že by nějaká hyperaktivní osoba byla schopna se na projektu podílet ve vícero funkcích případně jednotkách.
A helemese. Korýtka penězotoků, zdá se, instalována, už stačí jen zvednout stavidla.
Ovšem s tím milionem na propagaci, to je trošku vedle. Vzpomínám, a to už je pěkných pár let, že se brožurka základní úrovně na školení v rámci SIPVZ úspěšně propagovala za miliony dva. Tedy necelé, aby to nemuselo přes výběrové řízení. Sama brožurka, kterou by, jak jsem tenkrát vtipně, leč popravdě uvedl, napsali moji žáci po odpoledních za týden, šacovala tutéž sumičku.
Pořád se to zkouší... a pořád to funguje.
Celá výzva činí 2 miliardy, takže tyto PR inkluzivní chlebíčky spolknou asi jenom 10 %. Na asistenty tedy něco zbyde.
Jaké jsou přibližné platy z EU dotovaných pracovníků pro plný úvazek?
Tuším, že to je zhruba takto:
odborná asistentka: cca 30 tis. Kč/ měsíc (cca 190 Kč/hod)
středně postavený "odborník": cca 40 tis. Kč/měsíc ( cca 250 Kč/hod)
vyšší manažer, např. "mentor": cca 56 tis. Kč/měsíc ( cca 350 Kč/hod)
Povoleno je mít tuším celkem 1,5 úvazku měsíčně.
Odpovídá přínos (účelnost a efektivnost) dotovaných vzdělávacích projektů potřebám českého školství? Co dostávají ti, kteří v těch projektech pracují a ti, kteří jim dělají tzv. projektové křoví?
Zasloužili by si učitelé v Česku platy příslušející jejich odbornosti?
Bude anebo nebude státní audit účelnosti a efektivnosti dotovaných vzdělávacích projektů?
J. Týř
Viz i
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/studio-ct24-myty-fakta-o-inkluzi.html
A kolik dostanou inkluzí zatížení učitelé?
Odhaduji, že cca prd/rok.
Kdo kontroluje poskytování/čerpání dotací aneb na koho se lze obracet s podněty ke kontrole?
Viz
http://www.bezkorupce.cz/faqs/kdo-kontroluje-poskytovanicerpani-dotaci-aneb-na-koho-se-lze-obracet-s-podnety-ke-kontrole/
OLAF – Evropský úřad pro boj proti podvodům
OLAF má trojí poslání:
-chránit finanční zájmy Evropské unie potíráním podvodů, korupce a jiných nezákonných činností,
-chránit pověst evropských orgánů a institucí prošetřením vážných pochybení při výkonu povinností, kterých se měli dopustit zaměstnanci evropských orgánů a institucí. Na základě tohoto prošetření lze zahájit disciplinární nebo trestní řízení.
-pomáhat Evropské komisi s přípravou a prováděním politik zaměřených na odhalování a potírání podvodů.
OLAF lze kontaktovat v případě těchto podezření:
-Podvod či jinou závažnou nesrovnalost, která může mít negativní dopad na finanční prostředky EU, ať již se jedná o příjmy, výdaje či aktiva ve vlastnictví orgánů EU.
-Závažné porušení povinností ze strany zaměstnanců orgánů a institucí EU.
OLAF nemá pravomoc vyšetřovat podezření na:
-Podvod s nulovým finančním dopadem na prostředky EU. Takové případy by se měly nahlásit vnitrostátní policii.
-Korupci, jež se netýká zaměstnanců orgánů a institucí EU. Takové případy by se měly nahlásit vnitrostátní policii.
-Zneužití loga EU nebo jména evropské instituce či orgánu.
-Podrobný návod k hlášení podvodů naleznete zde:
http://ec.europa.eu/anti_fraud/investigations/report-fraud/index_cs.htm
Kdo bezplatně poradí?
Například Právní poradna Transparency International – Česká republika, o.p.s. (TI) poskytuje bezplatné právní poradenství občanům, kteří se setkají s korupčním jednáním a jsou ochotni o něm informovat a dále zaměstnancům orgánů veřejné moci nebo soukromých subjektů, kteří se dozví o korupčním jednání na svém pracovišti, tzv. whistlebloweři.
Viz
http://www.transparency.cz/pravni-poradna/
Kdo poskytuje příspěvky na právní pomoc?
Například Nadační fond proti korupci:
Vyplněné formuláře s žádostí o nadační příspěvky (granty) s cílem odhalení korupce ve veřejné správě (včetně rozpočtu projektu) je možné zaslat na e-mailovou adresu nebo doručit osobně či prostřednictvím pošty do NFPK...
Viz
http://www.nfpk.cz/granty
J. Týř
Okomentovat