Přečtěte si: Chápe ministryně poměr mezi vzděláváním a demokracií?

úterý 2. února 2016 ·

Neměli bychom děti zatahovat do celospolečenských diskusí, prohlásila ministryně školství Kateřina Valachová. Zdůvodnila tím, proč její ministerstvo nepodpoří využívání vzdělávacích materiálů z Úřadu vysokého komisaře OSN pro uprchlíky. Formou komiksu a filmu mají žákům přiblížit reálnou situaci mladých lidí na útěku před válkou a nepokoji.


Z článku Boba Kartouze v MF Dnes/EDUin.cz vybíráme:

Pokud platí školský zákon, rámcové vzdělávací programy, strategie a vzdělávací záměry ministerstva, nezbývá než konstatovat, že děti je do celospolečenských debat nutno vtahovat. I vzdělávací systémy, které došly dál než český, staví rozvoj postojů a hodnot na první místo. Prioritou dánského vzdělávání, kterou se neodváží nikdo zpochybnit, je reprodukce demokracie. Finové začínají s tzv. Phenomenon based learning, učením na konkrétních jevech a věcech světa okolo. Budou vtahováni…

Nechci paní ministryni podezřívat z toho, že by nechtěla vést děti ve školách k demokratickému způsobu uvažování. Snad jde jen o nedomyšlenost. Buď s dětmi debatujeme o tom, co se děje za školními dveřmi, anebo se jako učitelé tváříme, že o reálném světě nic nevíme a vědět nechceme.

4 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
2. února 2016 v 13:14  

Paní ministryně myslím chápe VZTAH mezi vzděláváním a demokracií dobře např. tím, že nevnucuje učitelům obsah ani formu vysvětlování některých dosud neujasněných věcí a spoléhá se v tom na kvalifikaci a zdravý rozum učitelů. Pan Kartous by snad chtěl, aby MŠMT ČR navázalo jakýsi nedemokratický POMĚR s propagandou a indoktrinačními stanovisky některých nevládních organizací? :))))) J.Týř

Jiri Janecek řekl(a)...
2. února 2016 v 14:08  

Mne by docela zajimalo, co je to to "podporeni"? Potrebuje snad komiks - doplnkovy material k vyuce ON - schvalovaci dolozku jako ucebnice? Nemuze s nim ucitel prijit do hodiny sam ze sve iniciativy?
Nebo jde o prachy?

Zakon poradne neznam, RVP nerozumim, ale podobne jako pan Tyr si myslim, ze - pokud uz tu reformu 2006 mame - tak by se ministr mel vyvarovat podporovani jednoho materialu pred jinym...
(takove male cviceni z demokracie - predstavte si, ze po volbach bude minstrem skolstvi treba Konvicka. Jak se postavite k situaci, kdy podpori [at uz to je teda cokoli] material, ktery bude nejakym mirne kontroverznim zpusobem treba dotykat otazky diskriminace zen nebo uzivani drog v pristehovaleckych komunitach velkych zapadoevropskych mest?)

----
Ale i v te male ukazce je pekna Kartouzianska mimobezka s kategorickym imperativem:
"Buď s dětmi debatujeme o tom, co se děje za školními dveřmi, anebo se jako učitelé tváříme, že o reálném světě nic nevíme a vědět nechceme."
Nic vic mimo to neexistuje...

Vladimír Stanzel řekl(a)...
2. února 2016 v 19:25  

"Už poněkolikáté se tak projevil jako člověk, který v oblasti vzdělávání beznadějně tápe, což mu ovšem nebrání se k ní vyjadřovat." Co to vidí oči mé? EDUinský mluvčí snad chce nepřímo naznačit, že by se někdo neměl pouštět do debaty o školství? To snad ne. Navíc BK by si měl důkladně, velmi důkladně zamést před vlastním prahem, protože jeho vlastní tápání je pověstné.

Nicka Pytlik řekl(a)...
3. února 2016 v 0:55  

Finové začínají s tzv. Phenomenon based learning, učením na konkrétních jevech a věcech světa okolo.

To to těm Finům ale trvalo, než si všimnuli, že jsme to tak dělali od jaktěživa, dokud nám to tu nerozvrtali vytřeštění inovátoří. Ještě by měli honem rychle pochytit něco o našem speciálním školství, než jej začleňovači rozpadrtí zcela.