Neměli bychom děti zatahovat do celospolečenských diskusí, prohlásila ministryně školství Kateřina Valachová. Zdůvodnila tím, proč její ministerstvo nepodpoří využívání vzdělávacích materiálů z Úřadu vysokého komisaře OSN pro uprchlíky. Formou komiksu a filmu mají žákům přiblížit reálnou situaci mladých lidí na útěku před válkou a nepokoji.
Z článku Boba Kartouze v MF Dnes/EDUin.cz vybíráme:
Pokud platí školský zákon, rámcové vzdělávací programy, strategie a vzdělávací záměry ministerstva, nezbývá než konstatovat, že děti je do celospolečenských debat nutno vtahovat. I vzdělávací systémy, které došly dál než český, staví rozvoj postojů a hodnot na první místo. Prioritou dánského vzdělávání, kterou se neodváží nikdo zpochybnit, je reprodukce demokracie. Finové začínají s tzv. Phenomenon based learning, učením na konkrétních jevech a věcech světa okolo. Budou vtahováni…
Nechci paní ministryni podezřívat z toho, že by nechtěla vést děti ve školách k demokratickému způsobu uvažování. Snad jde jen o nedomyšlenost. Buď s dětmi debatujeme o tom, co se děje za školními dveřmi, anebo se jako učitelé tváříme, že o reálném světě nic nevíme a vědět nechceme.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Paní ministryně myslím chápe VZTAH mezi vzděláváním a demokracií dobře např. tím, že nevnucuje učitelům obsah ani formu vysvětlování některých dosud neujasněných věcí a spoléhá se v tom na kvalifikaci a zdravý rozum učitelů. Pan Kartous by snad chtěl, aby MŠMT ČR navázalo jakýsi nedemokratický POMĚR s propagandou a indoktrinačními stanovisky některých nevládních organizací? :))))) J.Týř
Mne by docela zajimalo, co je to to "podporeni"? Potrebuje snad komiks - doplnkovy material k vyuce ON - schvalovaci dolozku jako ucebnice? Nemuze s nim ucitel prijit do hodiny sam ze sve iniciativy?
Nebo jde o prachy?
Zakon poradne neznam, RVP nerozumim, ale podobne jako pan Tyr si myslim, ze - pokud uz tu reformu 2006 mame - tak by se ministr mel vyvarovat podporovani jednoho materialu pred jinym...
(takove male cviceni z demokracie - predstavte si, ze po volbach bude minstrem skolstvi treba Konvicka. Jak se postavite k situaci, kdy podpori [at uz to je teda cokoli] material, ktery bude nejakym mirne kontroverznim zpusobem treba dotykat otazky diskriminace zen nebo uzivani drog v pristehovaleckych komunitach velkych zapadoevropskych mest?)
----
Ale i v te male ukazce je pekna Kartouzianska mimobezka s kategorickym imperativem:
"Buď s dětmi debatujeme o tom, co se děje za školními dveřmi, anebo se jako učitelé tváříme, že o reálném světě nic nevíme a vědět nechceme."
Nic vic mimo to neexistuje...
"Už poněkolikáté se tak projevil jako člověk, který v oblasti vzdělávání beznadějně tápe, což mu ovšem nebrání se k ní vyjadřovat." Co to vidí oči mé? EDUinský mluvčí snad chce nepřímo naznačit, že by se někdo neměl pouštět do debaty o školství? To snad ne. Navíc BK by si měl důkladně, velmi důkladně zamést před vlastním prahem, protože jeho vlastní tápání je pověstné.
Finové začínají s tzv. Phenomenon based learning, učením na konkrétních jevech a věcech světa okolo.
To to těm Finům ale trvalo, než si všimnuli, že jsme to tak dělali od jaktěživa, dokud nám to tu nerozvrtali vytřeštění inovátoří. Ještě by měli honem rychle pochytit něco o našem speciálním školství, než jej začleňovači rozpadrtí zcela.
Okomentovat