Přečtěte si: Ani Igor Hnízdo nezakládal autoritu na rákosce, řekl psychoterapeut Čáp

sobota 20. února 2016 ·

Tragická smrt učitelky z malešické průmyslovky obrátila pozornost k šikaně ve školách. Psychoterapeut David Čáp v odpovědích čtenářům iDNES.cz prohlásil, že zásadní je všimnout si šikany včas. Podle něj je potřeba, aby byla ve školách autorita založená na respektu a pravidlech. Ani filmový Igor Hnízdo podle něj nezakládal svou autoritu na rákosce.


Z online chatu na iDNES.cz vybíráme:

OTÁZKA: Jsem ze školy přes 35 let, a to co se stalo na této střední škole se dělo na školách, které jsem navštěvoval před 35 lety....v horších případech si oběti vzali život... Není zdrojem šikany především to, že děti nemají doma či jindy žádný vzor, který by následovaly, anebo jednoduše proto, protože je na ně málo času a nejsou řádně vedeny? Není podstatou šikany také podstata životní filozofie celé společnosti, která se v tomto ohledu za 40 let moc nezměnila? Mám konkrétně na mysli - to, že děti musí už od školek se naučit mít tvrdé lokty (silnější bere) v tomto případě silnější zastrašuje a je pomyslným strašákem pro ostatní, protože se to takhle děje i mezi dospělými ve společnosti a není zde žádného respektu k druhému jen boj moc a lepší postavení? (Radomír Pešorna)

Psychoterapeut David Čáp: Dobrý den, děkuji za realistickou připomínku, že toto chování není nic nového. Bylo tu, je tu a pravděpodobně tu i bude. Pouze se mění kulisy a technické prostředky. Na tomto typu chování se bezesporu podílejí vzory, které kolem sebe máme. Není to ale tak, že by většina rodin přestala své děti vychovávat. V některých případech došlo k velké liberalizaci až bezhraničnosti, ale rozhodně to není obraz většiny. Naopak naše společnost stále ještě použíá poměrně dost násilí při výchově dětí. A tady se ty vzory berou, stejně jako v případě, když vyučující uráží žáky nebo kolegy.

68 komentářů:

Unknown řekl(a)...
20. února 2016 v 13:05  

Budu se vyjadřovat z pohledu situace na odborných školách a učilištích.
Jako obvykle, v mnoha věcech má dr. Čáp pravdu, ale převažuje idealizmus. Jako většina odborníků nereflektuje reálné podmínky na školách pracujících s problémovými dětmi. Ty jsou složité a měl by říct, že jednoznačný recept neexistuje. Žáci nejsou stejní co dřív. Způsob výchovy doma i ve škole je úplné jiný než před 30 lety!!! To se může zdát stejné na gymnáziích, kde vychovávají rodiče a tam se jistá setrvačnost projevuje, ale u nižších sociálních vrstev hraje škola nezastupitelnou roli a je vidět propastný rozdíl.
Jasné mantinely budou fungovat jen do určité míry, protože žáci na SŠ jsou dnes z předchozích škol zvyklí na to, že jim všechno prošlo(dnes se setkávám i s těmi, kteří už byli odněkud vyhozeni) a jediné co neberou (zatím) na lehkou váhu je podmíněné vyloučení. Pokud, ale nenastoupí ani pak za pokračující přestupky vyloučení(což není nic jednoduchého aby důvod k vyloučení shledal zřizovatel dostatečně vážným), pak už je nezastaví nic, snad jen policie. Jakýpak je systém práce s žáky recidivisty?
Další informace pro neznalé:
Po pololetí se žákům kázeňská opatření mažou(s výjimkou podmínečného vyloučení) a začínají znovu od nuly. Počet nedostatečných a neklasifikovaných předmětů na pololetním vysvědčení nemá pro žáka žádný negativní efekt.
Co má tedy vlastně učitel v ruce?
Je třeba situaci řešit, ale?

Unknown řekl(a)...
20. února 2016 v 13:05  


Z vlastní zkušenosti vidím, že posedlost předpisy není to nejlepší při práci s lidmi. Vždy se mi osvědčil individuální přístup. A nešidit práci s žáky, což dnes při zahlcení administrativou a jinými hloupostmi je velmi těžké.
Mám obavu, aby nastavování jednotných pravidel nepřiblížilo školství k vězeňskému systému. Proč pak hlasuje pedagogická rada o kázeňských opatřeních. Dnes je institut pedagogické rady často formální záležitost, kterou málokdo z nadřízených respektuje.
Školství je práce s lidmi. Jistě by se psychologové bouřili, kdyby se jim stát snažil sestavit systém předpisů jak mají vyšetřovat a pracovat s pacienty. Ale do školství se právníci a byrokraté montují řadu let neskutečným způsobem. Od školních řádů majících několik desítek stran až po ŠVP, které kromě tvůrců nikdo nečte!!!
Co se týká šikany, mohu prohlásit, že pokud zkušený kantor učí ve třídě dostatečný počet hodin tak má za určitý čas situaci zmapovánu a ví, kdo je vůdce třídy a kdo otloukánek. Otázkou je, jestli s tím může dělat víc, než s tím během svých hodin bojovat a nahlásit to psychologovi(ten to zjistí testy), třídnímu, který by to měl sám poznat, či výchovnému poradci. A co jsou schopni dělat oni. Zde je nezastupitelná úloha třídního učitele, který by měl ve své třídě učit(což také není pravidlem) a měl by na tu neskutečnou agendu mít čas. Také nedokáže zázraky. Odměna v nejlepším případě až 1000Kč měsíčně je za množství práce směšná.
Jedno upozornění. Pokud si dobře pamatuji Stanfordský experiment(poslední dobou ho cituje spousta lidí) nebyl o školních podmínkách, ale o podmínkách vězeňských.
Dnes je oblíbeno citovat výzkumy, ale málokdy se dozvíme za jakých podmínek byl výzkum prováděn a spousta pseudoodborníků(to nemyslím dr. Čápa, z rozhovoru je vidět, že se vyjadřuje opatrně) s těmito fakty pracuje ve svůj prospěch.
Zatím se jen množí školitelé na všechno možné, ale praxi nikdo neukáže. Učitel by se měl učit praxí. Měl by v hodině mít zkušeného kolegu, který mu poradí co by mohl zlepšit a jak jednat lépe. Pamatuji na svého prvního inspektora, starý pán, který mi asi před patnácti lety už jako zkušenému kantorovi po hodině řekl pár trefných připomínek. Dnešní inspektoři už řadu let nesmějí nic říct a mnohdy ani nemají danou aprobaci a už vůbec ne zkušenost s naším typem školy.
Dnes je spousta diagnostických zařízení, poraden a školitelů, ale chybí výkonné orgány. Zjistíme co tomu žákovi je(pokud rodiče dovolí), poradíme ti individuální přístup, co v obecné rovině nesmíš a co bys měl(což zkušený kantor stejně pozná), ale ve třídě třiceti žáků kde máš takových několik a řadu dalších nediagnostikovaných si to vyřeš učiteli sám. Učebnice neexistují(nejdou napsat na počkání jedním člověkem a hrozně rychle zastarávají). Chybí podrobné metodiky, jak pracovat s žáky s daným znevýhodněním v daném předmětu. Chybí lidé kteří konají a jsou za nimi vidět výsledky.
Ředitel víc peněz na rozdělení třídy nedostane (asistenti se do třídy prostě nevejdou).
Zaráží mě videa šikany z výuky jazyků, kde jak vidět žáků bylo jen několik, takže něco bylo hodně špatně.
Základem všeho je funkční systém státního školství, který tu byl, sice s chybami, ale dnes je rozbit. To má dopad především na nevýběrové školy.
Takže aprobovanost na základních školách je katastrofální, mladí učitelé prchají a staří se těší na důchod. Učitelé některých aprobací nejsou a nebudou. Státní školství řídí a ovlivňují média, firmy na něm vydělávající a politici, kteří mu mnohdy nerozumí a nejsou schopni si obstarat relevantní informace(čest výjimkám).
Daří se soukromým školám ve velkých městech. Těm, kde jsou rodiče schopni slušně zaplatit.
Poslední roky se konečně někdo odhodlal konat. Bez pořádného zmapování situace a bez peněz to nepůjde.
Takže stále doufám.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
20. února 2016 v 16:30  

Ty jsou složité a měl by říct, že jednoznačný recept neexistuje. Žáci nejsou stejní co dřív. Způsob výchovy doma i ve škole je úplné jiný než před 30 lety!!!

Ano, naprostý souhlas. Potíž je podle mého soudu v tom, že škola na to za těch 30 let jen málo reagovala. Problém ovšem nevzniká až na středních školách, ale podle mého soudu už na základní škole, dokonce na prvním stupni. Tak jako o kriminální dráze se z velké části rozhoduje už doma nebo v mateřské školce. Na střední škole pak už jen sklízíte plody nezměněné práce s žáky na základní škole. Tam se většinou práce zakládá stejně jako dřív na nezpochybnitelné autoritě učitele (učitelky), která děti krůček po krůčku vede a řídí jejich činnost. Se samostatností žáků se nepočítá, žáci se neučí sami se rozhodovat, nést zodpovědnost. U malých dětí se žádný problém většinou neobjeví. Nechají se vést autoritou. A práce učitelky, kterou děti poslouchají na slovo často vypadá úžasně. Bohužel později, na druhém stupni a na střední škole, ale mnozí autoritu učitele odmítnou, a protože se samostatnosti a zodpovědnosti nikdy neučili, jsou jak utržení ze řetězu. Nepohybně je příčin víc, např. na to má velký vliv velká celková liberalizace společnosti, i to, že jak utržení ze řetězu se chovají i mnozí dospělí (taky je samostatnosti a zodpovědnosti nikdo neučil).

Chápu ovšem, že tohle vám ve vaší práci moc nepomůže. Děti k vám přicházejí, takové jaké jsou, a vy to musíte teď a tady řešit. A že vám úředníci komplikují život, o tom nepochybuji.

Nicka Pytlik řekl(a)...
20. února 2016 v 20:06  

Na střední škole pak už jen sklízíte plody nezměněné práce s žáky na základní škole. Tam se většinou práce zakládá stejně jako dřív na nezpochybnitelné autoritě učitele (učitelky), která děti krůček po krůčku vede a řídí jejich činnost.

Ale to jste si to, pane Šteffle, ale poměrně značně popletl. Pravdě odpovídá přesný opak.
Ty plody sklízíme za to, že nám naše práce, lépe možnosti naší práce byly změněny zgruntu. Pamatuji, že v dobách mého dětství si nezdárného hocha srovnal sám ředitel školy. A když přišel chlapec domů s prsty obtisknutými na tváři, přidali mu ještě vařečkou.
Dnes už v mateřské škole nemůže učitel nařídit dítěti, aby po sobě uklidilo rozházené hračky. Musí s ním o problému diskutovat tak dlouho, než sama pochopí, a ty hračky radši uklidí.
Je-li učitel důsledný ve svých požadavcích na dodržování, řekněme, provozní kázně, kterou mu ostatně nařizuje školská legislativa, školní řád, a já nevím, co ještě, srovnají jej sami žáci, jejich rodiče, ředitelství školy i školní inspekce.
Schválně si tipněte, jak to dopadne, sejde-li se tvrzení učitele a jeho žáka, že ten druhý mu dal facku. Skoro mi to přijde, jako kdyby se probudil asi tak po dvaceti letech hibernace.

protože se samostatnosti a zodpovědnosti nikdy neučili

Takto vybavení ale už mají do školy přicházet.
A znovu, pamatuji doby, kdy do školky nepřijali dítě, které si neumělo zavázat boty na tkaničku a utřít zadek. Víte? Kdy jste se to naučil Vy? Být samostatný a zodpovědný.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
20. února 2016 v 21:36  

Ano, říkáte totéž, co kolega vanek: Žáci nejsou stejní co dřív. Způsob výchovy doma i ve škole je úplné jiný než před 30 lety!!!, a co já. Doba se změnila a ní i žáci. Nemusí se nám to líbit, ale je třeba na to reagovat. Tato doba Pamatuji, že v dobách mého dětství si nezdárného hocha srovnal sám ředitel školy. A když přišel chlapec domů s prsty obtisknutými na tváři, přidali mu ještě vařečkou. se už nevrátí.

Takto vybavení ale už mají do školy přicházet. Ale nepřicházejí, že? A už nikdy přicházet nebudou. Nebo vy snad věříte, že někdy ještě budou? Kdo to zařídí? A jak?

Josef Soukal řekl(a)...
20. února 2016 v 22:18  

Myslím, že kolegové chtěli vyjádřit, že pokud by se měla měnit jen škola, k ničemu dobrému to nepovede. A ani škola se nemůže měnit tak, že bude rezignovat na některé samozřejmosti v komunikaci a chování. Jinak školy si už na proměnu žáků zvykly, bez toho by dnes fungovaly podstatně hůře, než fungují.

Jan Hučín řekl(a)...
20. února 2016 v 22:57  

"Takto vybavení ale už mají do školy přicházet."

Ale nepřicházejí, že? A už nikdy přicházet nebudou. Nebo vy snad věříte, že někdy ještě budou? Kdo to zařídí? A jak?

To je dost odvážné tvrzení. Máš na to nějaká data, nebo je to jen dojem?

Já si třeba myslím, že to klidně možné je, pokud se zvýší stabilita rodin a děti budou mít oba rodiče. Zejména jsou v současnosti důležití otcové, ty v hodně rodinách chybí. A pokud by šlo o praktická opatření -- například preferovat úplné rodiny, nikoliv dávat vyšší sociální dávky matkám samoživitelkám, což nepřímo podporuje nesezdaná (a tedy mnohem méně stabilní) soužití. (Např. Dan Drápal: Vztahy, sex, rodina. Velký rozvrat a cesta k obnově. Vydal Návrat domů 2013.)

Na střední škole pak už jen sklízíte plody nezměněné práce s žáky na základní škole. Tam se většinou práce zakládá stejně jako dřív na nezpochybnitelné autoritě učitele (učitelky), která děti krůček po krůčku vede a řídí jejich činnost. Se samostatností žáků se nepočítá, žáci se neučí sami se rozhodovat, nést zodpovědnost.

Opět stejná otázka. Máš na to nějaká data, nebo je to jen dojem? Co to znamená "většinou"? Kolik učitelů je takových?

tyrjir řekl(a)...
20. února 2016 v 23:14  

...Naopak naše společnost stále ještě používá poměrně dost násilí při výchově dětí. A tady se ty vzory berou, stejně jako v případě, když vyučující uráží žáky nebo kolegy.

Jsem názoru, že závěr psychoterapeuta D. Čápa je odborně pochybný (myšlenkově rozplizlý) v tom, že neurčité a myslím i zavádějící tvrzení v první větě je ve druhé větě prohlášeno za vzor (možnou příčinu) vzniku šikany. Copak asi pan psychoterapeut myslí tím "naší společností používaným násilím při výchově dětí", které je vzorem pro šikanu? Možná, že by se ho na to měli zeptat i nešťastní rodiče a učitelé šikanou se provinivších žáků.

Doufám, že takováto odborná stanoviska nebudou rodiče a učitelé všeobecně dostávat v rámci tzv. Podpůrných opatření.

J.Týř

PS: Dovoluji si upozornit rodiče, učitele i tzv. odborníky na výchovu na knihu Ludmily Pekařové "Jak žít a nezbláznit se - Psychologie dítěte od předškolního věku do dospělosti".

Viz.
http://www.rodina.cz/nazor15563625.htm
http://knihy.heureka.cz/jak-zit-a-nezblaznit-se-psychologie-ditete-od-predskolniho-veku-do-dospelosti-lidmila-pekarova/

Nicka Pytlik řekl(a)...
20. února 2016 v 23:48  

Ale nepřicházejí, že? A už nikdy přicházet nebudou.

Nepřicházejí, pravda. Ale přicházet zase začnou, až se někomu povolanému rozsvítí mezi očima, a vydá vyhlášku, že se do jakékoli školky na území čr nesmějí přijímat děti, které si nedokáží zavázat botu na kličku a utřít si zadek. Inspekce to bude namátkou kontrolovat, a při druhém nálezu nechá soudním příkazem vyrazit kompletní ředitelství.
Vsadil bych se, klidně o dvacet korun, že se do pěti let přestanete, pane Šteffle, pošklebovat státním školám a holedbat se tím svým vzdělávacím placebem. Finští odborní konzultanti a odborníci na vzdělání zvýší četnost výskytu slova Česko v tamních sdělovacích prostředcích o osmdesát šest tisíc procent.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
20. února 2016 v 23:57  

Jan Hučín řekl(a)... 20. února 2016 22:57
"Ale nepřicházejí, že? A už nikdy přicházet nebudou. Nebo vy snad věříte, že někdy ještě budou? Kdo to zařídí? A jak?"

To je dost odvážné tvrzení. Máš na to nějaká data, nebo je to jen dojem?


K tomu, že nepřicházejí si stačí číst příspěvky na ČŠ, třeba zrovna od Nico Pytlíka. Také příspěvky třeba zde http://www.ceskaskola.cz/2016/02/prectete-si-vedeni-skoly-tyrani-krylo.html jsou poměrně výživné.

Pokud máš na mysli data o budoucím vývoji, tak ty opravdu nemám :-). Jen sleduji trendy, a ty jsou zcela jednoznačné. A pokud vím, v žádné zemi, se zatím neobrátily. Ano může se stát, že se nějakým způsobem běh dějin obrátí. Ale já tomu nevěřím.

Máš na to nějaká data, nebo je to jen dojem? Co to znamená "většinou"? Kolik učitelů je takových?
Přímá přesná data nemám, a je to škoda. Ale mnohá indikativní data lze získat z např. z výročních zpráv ČŠI. A pár škol jsem také navštívil. Za pozornost ještě stojí, že nezpochybnitelná autorita učitele, je všeobecně ve školách pokládána za správnou, žádoucí a kladně hodnocenou, a tudíž podporovanou.

Nicka Pytlik řekl(a)...
21. února 2016 v 0:21  

stačí číst příspěvky na ČŠ, třeba zrovna od Nico Pytlíka

To jsou jenom kukadla krokodýla nilského. Vyjít s tím, co je pod hladinou se lidi pořád ještě bojí. Řekl bych, že inspekce to tuší. A pokud ne, čekají je živné časy.
Dlouho jsem už neslyšel o školském ombudsmanovi. Je ještě pořád funkční? Asi se mu zmnoží agenda. Aby nakonec neměl v úřadu víc lidí, než je na celém ministerstvu.

Josef Soukal řekl(a)...
21. února 2016 v 0:49  

"Za pozornost ještě stojí, že nezpochybnitelná autorita učitele, je všeobecně ve školách pokládána za správnou, žádoucí a kladně hodnocenou, a tudíž podporovanou."

Zase je tu otázka, co to je ono VŠEOBECNĚ a co to je NEZPOCHYBNITELNÁ. Ale řekněme, že ona autorita například znamená, že žák bude respektovat, že učitel ví o určitém oboru víc než on, a podle toho se (k němu) bude chovat (alespoň pokud učitel v tomhle neselže). Vybavuji si loňské maturitní diskuse, kdy se mnou neznámí maturanti komunikovali ve smyslu "žádnej češtinář mi nebude předepisovat, co patří ke středoškolskému vzdělání v češtině" (zeslušněno). Nemohu ovšem průvodcům ve ScioŠkole upírat právo nechat se žáky ignorovat, pokud to tito uznají za vhodné.

Jana Karvaiová řekl(a)...
21. února 2016 v 7:55  

Například ve Finsku začali reformu školství tím, že zrušili inspekci a odebrali učitelům tu naši absolutní zodpovědnost za vše. V ČR je učitel zodpovědný i za to , že v uzavřené kabince WC chlapec rozmlátí prkýnko a rozřízne si při tom ruku - to je absurdistán na dvacátou. Ve Finsku pošlou děti o přestávce ven, děcka lezou na stromy a když nějaké spadne a zlomí si ruku, tak se zavolá rodič - přijeďte si pro něj a dejte si ho ošetřit.To jsem si nevymyslela, to mi sáhodlouze vyprávěl jeden pan ředitel,který tam 1,5 měsíce pobýval na stážích.Dítě zlobí - voláme strážníky a rodiče. neexistuje - my nenáme čas přijet z práce - seberou dávky nebo další (slevu na daních...) Jo, kdyby tady tak bylo Finsko.Jen ty mrazy, ty mrazy...to by si tam mohly nechat.

Unknown řekl(a)...
21. února 2016 v 8:07  

m vanek

Máte pravdu, vskutku je to tak. Není k tomu třeba co dodávat, popsal jste to realisticky.

Ondřej Šteffl - 20. února 2016 16:30
"Nepohybně je příčin víc, např. na to má velký vliv velká celková liberalizace společnosti,"

Jednou z příčin je samozřejmě nástup puberty a to se vším co k tomu patří. Bylo to tak i dříve a bude to tak i nadále. Konkrétně s tímto asi moc nenaděláme. Kritická byla vždy sedmá, osmá třída. Dnes se však problémy přesouvají i dále a mám obavy, že recept se jen tak brzy nenajde. Jde evidentně o odraz fungování společnosti. A do toho všeho marasmu nám socialisté přidávají dárek - inkluzi, která má prý zlepšit vztahy mezi žáky. Takové veřejné školství se automaticky začne rozpadat. Dopadne to úplně stejně jako v západních zemích. Na jedné straně kvalitní a dobře vybavené soukromé školy všech typů. Na straně druhé Sodoma, Gomora. V rámci dřívějšího projektu Comenius jsem to zaregistroval ve Francii, Anglii,...

Nicka Pytlik řekl(a)...
21. února 2016 v 12:35  

Konkrétně s tímto asi moc nenaděláme.

Ale naděláme. Případná hormonální nerovnováha organismu není důvodem k ztrátě sebekontroly.
Puberta není choroba ani sociální znevýhodnění.

Tajný Učitel řekl(a)...
21. února 2016 v 14:15  

Jak chcete Pytlíku docílit aby rodiče nemuseli pracovat 10 a víc hodin denně pod pohrůžkou vyhazovu, aby domů nepřicházeli příliš vyčerpaní k pokusu o nějakou výchovu, aby nenechávali své děti u digitální chůvy? Nařízením osvíceného úředníka? Je to efekt volné ruky trhu, neregulovaného kapitalizmu. Je to důsledek rozpadu centrální politiky podpory rodin, rostoucího sekularismu, neochoty mladých lidí/rodin překonávat překážky, obětovat své pohodlí kvůli dětem, seznam je nekonečný.

V této situaci je, možná nechtěným, ale možným úkolem školy toto výchovné vakuum vyplnit. V některých případech lze autoritou učitele od první třídy nefunkční rodinu kompenzovat. Podotýkám, že autorita učitele by mohla být spíše přirozená, nikoliv "vydupaná" externími donucovacími prostředky. Autorita na druhém stupni se pomalu a řízeně vystřídá větší mírou svobody, intelektuální práce apod. Pokud to takhle funguje od první třídy až do střední, pak to funguje a žáci do vlastní svobody "dozrají". Tohle nejsou knížecí rady, ale zkušenost a netvrdím, že to dovedu. Je to umění.

Nadáváním na ubohý stav současné rodiny se to nevyřeší a mytím rukou od odpovědnosti za výchovnou roli školy také ne.

Unknown řekl(a)...
21. února 2016 v 16:05  

"Ale naděláme"

Poručíme větru, dešti? Samozřejmě jsem nemyslel cílené útoky na spolužáky, učitele, nevychovanost,.. ale úplné neškodné blbůstky a chování. Musel jste být asi velmi vzorné dítě, které nikdy neprokoplo míčem okno souseda. Blahopřeji.

Jana Karvaiová řekl(a)...
21. února 2016 v 17:12  

add Tajny-s tim vlivem naseho kapitalismu mate svatou pravdu.Proto by melo byt povinnosti vsech obcanu se zasazovat o zmenu vsech podobnych zhovadilosti.Pokud by tento tzv. kapitalismus presel do skoro otrockeho radu(jak si to nekteri podnikatele predstavuji) skola s tim nenadela nic.A nejvetsi chybou by bylo vami navrhovane suplovani rodiny skolou.Skola muze byt vstricna jen nikdy nesmi nahradit rodice.To bychom podporili institucionalizeci vychovy a dosli bychom do Norska.

Nicka Pytlik řekl(a)...
21. února 2016 v 17:31  

Jak chcete Pytlíku docílit aby...

Zvolte mě prezidentem zeměkoule, a budete čubrnět. My pytlici sobě vždycky víme rady.
Základem všeho je důslednost.

Pavel Doležel řekl(a)...
21. února 2016 v 18:17  

"Na jedné straně kvalitní a dobře vybavené soukromé školy všech typů. Na straně druhé Sodoma, Gomora."

Toto je přesně cílem pana Šteffla a spol. Pro společnost to ale není dobře. Marketingově káží inkluzi a reálně ekonomicky propagují totální segregaci.

Jan Hučín řekl(a)...
21. února 2016 v 22:02  

Jen sleduji trendy, a ty jsou zcela jednoznačné. A pokud vím, v žádné zemi, se zatím neobrátily.

Asi je na reakci pozdě, tohle zapadlo za horizont.
Trendy se samozřejmě mění, ba obrací. K jednomu výraznému obratu došlo např. v listopadu 1989. Stačí, aby se nějak změnily vnější podmínky, třeba ustal levicově liberální tlak EU, nebo nedejbože aby se země ocitla ve stavu ohrožení. Líbí se mi příspěvek kolegyně Jany Karvaiové o distribuci odpovědnosti mezi školu a rodiče, to je konkrétní příspěvek ke zvýšení odpovědného přístupu ze strany žáků a rodin.

Vybavuje se mi vzpomínka z diskuse na jednom semináři k výsledkům šetření CLOSe. Z dat vycházelo, že děti rodičů, kteří se starají o jejich vzdělávání, dosahují po očištění od ostatních faktorů lepších výsledků. Což mi připadalo v pořádku -- ale lidé typu Jana Straková se cítili pobouřeni možností, že by snad rodina měla být trestána za to, že se o vzdělání stará nedostatečně. Dokud bude u odborníků i "odborníků" převažovat názor, že se má přikázat rovnost navzdory rodině, těžko se dobereme odpovědnosti.

Unknown řekl(a)...
21. února 2016 v 22:59  

Dokud nebude rodina trestána za zanedbávání dětí např.snížením sociálních dávek, ničeho se nedobereme a o jejich "inkluzi" si můžeme jenom povídat.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
22. února 2016 v 0:15  

Jan Hučín řekl(a)...21. února 2016 22:02
Já přece proti podpoře rodiny nic nemám. Bohužel dítě si svou rodinu nevybírá, a stále víc děti se rodí do nefunkčních rodin. Co tedy s nimi, když to nemá řešit škola?

Diskuse ovšem začala od "Způsob výchovy doma i ve škole je úplné jiný než před 30 lety!!!", a to i ve funkčních rodinách. Moje poznámka směřovala k tomu, že kdyby děti byly vedeny k větší samostatnosti v učení a zodpovědnosti už od prvního stupně, byly by s nimi později mnohem menší problémy. Bohužel na prvním stupni jsou vedeny mnohem častěji k poslušnosti, což se celkem daří a je to všeobecně pokládáno za správné.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
22. února 2016 v 0:17  

Jana Straková se cítili pobouřeni možností, že by snad rodina měla být trestána. Nebyl jsem tam, ale myslím, že se kolegyně Straková cítila pobouřena tím, že je trestáno dítě, ne rodina. Myslím, že proti odbírání dávek takové rodině nemá ničehož, jakož ani já.

Nicka Pytlik řekl(a)...
22. února 2016 v 1:00  

Moje poznámka směřovala k tomu, že kdyby děti byly vedeny k větší samostatnosti v učení a zodpovědnosti už od prvního stupně, byly by s nimi později mnohem menší problémy.

Moje poznámka pak směřuje k tomu, že kdyby děti byly vedeny k větší samostatnosti a zodpovědnosti za svoje chování už od plínek, nebyly by s nimi problémy povětšinou vůbec.
Věk prenatální, batolecí a pubertový, toť období charakterotvorby. Učili nás psycholozi.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
22. února 2016 v 1:40  

Nico Pytlik řekl(a)... 22. února 2016 1:00

Ale to jistě ano, ale to spíš jděte vykládát na nějaký web pro rodičky, třeba rodina.cz. Já se zamýšlím nad tím, jak je to možné řešit v rámci resortu školství.

tyrjir řekl(a)...
22. února 2016 v 6:12  

Komentáře pana Šteffla k tomu, jak lze zlepšit české veřejné školství jsou myslím dost fádní a zmatečné. Jestli není pan Šteffl schopen nebo ochoten vnímat a respektovat priority související s realitou rodin, které dávají děti do českých hrubě podfinancovaných a mizerně resortně spravovaných veřejných škol, může si myslím své od priorit společenské pedagogické praxe odtržené názory jít spíše vykládat na nějaké antipedagogické stránky. J.Týř

Josef Soukal řekl(a)...
22. února 2016 v 6:45  

"Ale to jistě ano, ale to spíš jděte vykládát na nějaký web pro rodičky, třeba rodina.cz. Já se zamýšlím nad tím, jak je to možné řešit v rámci resortu školství."

Ale to školy řeší každý den. Jen si nemohou děti předem protřídit a nemohou rodičům zařazení dětí do svého zařízení vymluvit.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
22. února 2016 v 6:52  

Já se zamýšlím nad tím, jak je to možné řešit v rámci resortu školství.

To je hezké. Asi stejně, jako když zpracovatel zeleniny bude řešit nekvalitní suroviny, které dostal od zemědělců.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
22. února 2016 v 6:54  

Realita:
Změníte dodavatele, asi jako Vy ve SCIO škole a začnete ostatním šermovat před nosem, jak máte kvalitní zavařeniny...

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
22. února 2016 v 8:31  

Tajný: mytím rukou od odpovědnosti za výchovnou roli školy také ne.

Nejde vůbec o mytí rukou, ale o možnosti, které škola má. Tedy vlastně nemá.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
22. února 2016 v 8:33  

Že by to řešila výchova k samostatnosti? Jako že právě to se změnilo za těch 30 let?

Unknown řekl(a)...
22. února 2016 v 13:59  

Na čem zakládal svoji autoritu Igor Hnízdo?

Ondřej Šteffl řekl(a)...
22. února 2016 v 14:05  

Zdá se mi, že se celkem shodujeme v tom, že větší důraz na výchovu k větší samostatnosti v učení a zodpovědnosti by pomohl i v práci s žáky na střední škole. Debata je o tom, zda to dělat ve škole na prvním stupni nebo v rodině. Jistě by bylo fajn obojí.

Já si ovšem dovedu představit, že se objeví moudrý ministr školství, který si dá takový cíl a vytvoří podmínky a postupně k tomu učitel na prvním stupni přivede. Ano je to idealistické, ale představitelné. Jak to ale udělat v rodinách, to opravdu nevím.

tyrjir řekl(a)...
22. února 2016 v 14:41  

Jinak voní seno milencům a jinak koním.

Zdá se mi, že se na tom shodujeme :))) J.Týř

Ondřej Šteffl řekl(a)...
22. února 2016 v 14:50  

Zdeněk Sotolář řekl(a)... 22. února 2016 8:33
Že by to řešila výchova k samostatnosti? Jako že právě to se změnilo za těch 30 let?

Právě že nezměnilo! Jenže před 30 lety v totalitě byl respekt k autoritě, často strach, mnohem větší než dnes, takže to celkem fungovalo. Dnes jsou mnohé děti stále (podobně jako před 30 lety, nebo i víc) nesamostatné a nezodpovědné, a respekt k autoritě nemají. Pak je s nimi problém. Neumím si představit, jak v současné liberální společnosti zvýšit respekt k autoritám, a ani to nepokládám za dobré, tak hledám řešení ve zvýšení samostatnosti a zodpovědnosti.

tyrjir řekl(a)...
22. února 2016 v 15:22  

,Neumím si představit, jak v současné liberální společnosti zvýšit respekt k autoritám, a ani to nepokládám za dobré, tak hledám řešení ve zvýšení samostatnosti a zodpovědnosti.

Myslím, že to víme, pane Šteffle. Svobodní milenci si vyberou voňavé seno a některý koním se mnohdy servíruje seno plesnivé.

Buďme všichni ve veřejných školách, tací svobody milovníci, jako pan Šteffl a další vzdělávácí aktivisti!

Máme na to s tím, co MŠMT dává všem učitelům do žlabu?

J.Týř

Nicka Pytlik řekl(a)...
22. února 2016 v 15:46  

hledám řešení ve zvýšení samostatnosti a zodpovědnosti

To jde snad jen ruku v ruce se zrušením povinné školní docházky.
Jinak je to jako s autoritou zákona. Buď se ctí dobrovolně, nebo pod sankcí.

Vl.Václavík řekl(a)...
22. února 2016 v 16:00  

Že by to řešila výchova k samostatnosti?
Po roce 1989 se ve školství propásla příležitost koncipovat školní vzdělávání poněkud jinak, než to u nás bylo po 200 let obvyklé. Šlo by o nové stanovení výchovných a vzdělávacích (edukačních) cílů. Aby škola kladla zásadní důraz na samostatnost, zodpovědnost, nezávislost, činorodost, tvořivost apod. To by mělo být nezbytné pozadí, na němž se získávají potřebné znalosti a dovednosti, na němž se vytvářejí kompetence.
Je třeba začít v mateřské škole a na prvním stupni. Výukové strategie k tomu existují. Co však počít s tím, že se za kvalitní práci vyučujícího považuje především situace, kdy žáci (studenti) trvale tiše sedí, sledují vyučujícího, poslouchají, dělají si poznámky, snaží se zapamatovat, plní pokyny, odpovídají když jsou tázáni ...

poste.restante řekl(a)...
22. února 2016 v 16:19  

Co však počít s tím, že se za kvalitní práci vyučujícího považuje především situace, kdy žáci (studenti) trvale tiše sedí, sledují vyučujícího, poslouchají, dělají si poznámky, snaží se zapamatovat, plní pokyny, odpovídají když jsou tázáni ...

1. Vy jste asi hodně dlouho nebyl v reálné škole při výuce.

2. Viděl jste někdy v reálu, nebo aspoň třeba film z prostředí nějaké prestižní americké univerzity?
Představte si, že tam na přednášce "žáci (studenti) trvale tiše sedí, sledují vyučujícího, poslouchají, dělají si poznámky, snaží se zapamatovat, plní pokyny, odpovídají když jsou tázáni ..."
Myslíte, že tak činí jen kvůli posvátnému respektu z neformální autority přednášejícího?

P.S.: Vždy, když přede mnou začne někdo požívat výrazivo jako je "kompetence", nebo "edukační cíle", automaticky se tím v diskusi zařazuje. Zkuste psát "normálně". Věřte, že to bude lepší.

Nicka Pytlik řekl(a)...
22. února 2016 v 16:23  

především situace, kdy žáci (studenti) trvale tiše sedí, sledují vyučujícího, poslouchají, dělají si poznámky, snaží se zapamatovat, plní pokyny, odpovídají když jsou tázáni

Kdyby tomu tak doopravdy bylo, nediskutovali bychom tu o kolegovi Hnízdovi.
Na pedagogických fakultách patrně a dlouhodobě zanedbávají především tu logiku.

Nicka Pytlik řekl(a)...
22. února 2016 v 16:30  

když přede mnou začne někdo požívat výrazivo jako je "kompetence"

Nesahejte mi, pane poste.restante, na kompetence!
Na edukační cíl "zkompetentnit žáka na padrť" jsem poměrně dost hrdý.

tyrjir řekl(a)...
22. února 2016 v 17:45  

Komu tu údajnou zkostnatělost vlastně pořád na České škole, pane Václavíku, tak neurčitě podsouváte? Učitelům, České republice a jejímu MŠMT, vzdělávacím aktivistům? Nepláčete u učitelů náhodou na špatném hrobě? Nebo si snad tím drážděním učitelů vysluhujete někde nějaké frčky? Pokud ano - Proč a kde? Mohl byste, prosím, příště být věcnější a vyjadřovat se konkrétněji? J.Týř

Ondřej Šteffl řekl(a)...
22. února 2016 v 19:02  

Vl.Václavík řekl(a)... 22. února 2016 16:00
Ano, přesně.
Je třeba začít v mateřské škole a na prvním stupni.

Co však počít s tím, že se za kvalitní práci vyučujícího považuje především situace, kdy žáci (studenti) trvale tiše sedí, sledují vyučujícího, poslouchají, dělají si poznámky, snaží se zapamatovat, plní pokyny, odpovídají když jsou tázáni ...
I když to tak někteří čtou (tyrjir), to není kritika učitelů. To je kritika těch, kteří hodnotí práci učitelů ("za kvalitní práci vyučujícího považuje"), a to jde odshora od mšmt, přes inspekci, a ano, přes rodiče, rodiče, rodiče - ti převážně právě něco takového chtějí a pokládají to za kvalitní práci vyučujícího.


Ondřej Šteffl řekl(a)...
22. února 2016 v 19:05  

poste.restante řekl(a)...
Vy jste asi hodně dlouho nebyl v reálné škole při výuce.
Loni, před založením ScioŠkoly, jsem obcházel nějaké malé základní školy, první stupeň, abych si připomněl, jak vypadá prvňáček. A přesně tohle jsem opakovaně viděl, a přesně tohle mi ukazovali, jako to nejlepší, co umí. žáci (studenti) trvale tiše sedí, sledují vyučujícího, poslouchají, dělají si poznámky, snaží se zapamatovat, plní pokyny, odpovídají když jsou tázáni, a často ještě přesně stejně, jak je to paní učitelka naučila.

Statistiky najdete ve zprávě ČŠI.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
22. února 2016 v 19:08  

Nico Pytlik řekl(a)...
především situace, kdy žáci (studenti) trvale tiše sedí, sledují vyučujícího, poslouchají, dělají si poznámky, snaží se zapamatovat, plní pokyny, odpovídají když jsou tázáni

Kdyby tomu tak doopravdy bylo, nediskutovali bychom tu o kolegovi Hnízdovi.


Již jsem to psal, problém je, že tohle na děti platí jen do určitého věku. Na první stupni to tak často je. Pak se to ale vymkne a děti takto vedené jsou, jak utržené ze řetězu. Viz Třebešín.

poste.restante řekl(a)...
22. února 2016 v 20:23  

Loni, před založením ScioŠkoly, jsem obcházel nějaké malé základní školy, první stupeň, abych si připomněl, jak vypadá prvňáček.
Tak to musíte zajít na druhý, či třetí stupeň. :-)

Na první stupni to tak často je. Pak se to ale vymkne a děti takto vedené jsou, jak utržené ze řetězu.
Ale prdlajs, velebnosti.
Kontrole se to vymkne už na prvním stupni, cca kolem 4. - 5. třídy.
Záleží jen na osobnosti třídní učitelky, jak dlouho to ustojí.
Druhý stupeň to pak dorazí.
Záleží jen na tom, jak rychle dokáží děti zjistit, že jim učitel a celá škola vlastně nic nemohou.

Problém není v tom, že se děti "utrhnou z řetězu" poté, co byly donuceny chovat se "nepřirozeně".
Dítka logicky začnou zkoušet, kde jsou hranice. (Právě to je jejich přirozenost.) A ony hranice nejsou. Nikdo jim je nedává. Ne každý je schopen najít si je sám.

Nicka Pytlik řekl(a)...
22. února 2016 v 20:45  

Loni, před založením ScioŠkoly, jsem obcházel nějaké malé základní školy, první stupeň, abych si připomněl, jak vypadá prvňáček.

Zvažuji, že začnu podnikat v alkoholu prostém pivovarnictví, poněvadž chlast ničí lidi. Otupuje. Po těch dvaceti letech naprosté abstinence si pro jistotu obejdu pár hospod, abych si připomněl, jak vypadá pivo.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
22. února 2016 v 21:10  

poste.restante řekl(a)... 22. února 2016 20:23
Ne každý je schopen najít si je sám.
Ano, zejména, když ho k tomu nikdo od mala nevede. V 15 či 18 je to pak najednou těžké.

Kolik škol různých jste viděl vy? Naše výchozí informace se očividně poněkud liší.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
22. února 2016 v 21:41  

"Neumím si představit, jak v současné liberální společnosti zvýšit respekt k autoritám, a ani to nepokládám za dobré, tak hledám řešení ve zvýšení samostatnosti a zodpovědnosti."

Rozumím, ale zatím to vypadá tak, že žáci mají mít samostatnost, ale odpovědnost stále padá jen na učitelé. Když zapisuji poučení před prázdninami, připadám si jako debil, podobně jako na dozorech.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
22. února 2016 v 21:56  

Zdeněk Sotolář řekl(a)... 22. února 2016 21:41

Rozumím, ale zatím to vypadá tak, že žáci mají mít samostatnost, ale odpovědnost stále padá jen na učitelé. Když zapisuji poučení před prázdninami, připadám si jako debil...

Ano, naprostý souhlas, dobře to pospal kolega Václavík 22. února 2016 16:00. Vrchnost, politici, úředníci, někdy i ředitelé škol ve své krátkozrakosti dělají opatření, které učitelům často znemožňují vést děti k zodpovědnosti (poučení, práce s kyselinou, bezpečnostní opatření, povinnost dozorů). A k tomu přestrašení rodiče (i na Scioškole je máme). Někde psala paní Karvaiová, že ve Finsku si zranění dětí vždy řeší rodič. Ano, to bychom sem měli z Finska přivézt. Neumíte někdo zjistit, jak to tam přesně je.

poste.restante řekl(a)...
22. února 2016 v 22:05  

Kolik škol různých jste viděl vy?
Nejde o velikost vzorku.
(Mimochodem, oslovoval jsem pana Václavíka.)

Jde o to, že na druhém stupni, notabene na střední je představa dítek hezky sedících a hlásících se něco naprosto z říše sci-fi.

Ale chraň bůh, že bych něco takového chtěl.
Mám jednoduché pravidlo. Jakmile začnu mluvit já, trvám na tom, aby ostatní přestali. Hlasivky jsem nevyhrál v loterii a je to můj pracovní nástroj.
Na revanš zase neřeším, pokud žáci "kecají" v době, kdy nemluvím.
Ba co dím, když žáci pracují na samostatném úkolu, naopak je podněcuji, aby o problému diskutovali, radili se se sousedem, atd. Bohužel to část z nich chápe tak, že mohou hlasitě prodiskutovávat včerejší zápas ligy. A to toleruji jen do té míry, pokud to nenarušuje práci ostatních.

Nemám problém pustit žákům v počítačové učebně k práci hudbu. Sám si ji také pouštím. Jako bývalý příležitostný amatérský DJ jim občas dávám hudební hádanky, aby zjistili, že existuje i něco jiného než metal a techno.
Ale nesnáším, když někdo ještě ani nezačal pracovat a přitom má tu drzost spustit si on-line hru.

Zkrátka mám pár jednoduchých pravidel a zásad.
Škola je o práci.
Práce může být i zábava.
Ale zábava místo práce - to nemíním tolerovat.


Nemám problém "sjezdit" ani dospělé, když učím na dálkovém studiu.
A když už jsem to nakousnul, víte co je zvláštní? Ti věkem mladší dospělí, narození často až po revoluci, mají větší problém se přizpůsobit těmto pravidlům, nežli jejich rodiče.
Je to tím, že jsou víc svobodní, nebo se prostě jen neumí chovat, protože je to nikdo nenaučil?

Ondřej Šteffl řekl(a)...
22. února 2016 v 22:17  

Nejde o velikost vzorku.
No pokud se bavíme o vaší třídě, tak ne. Ale pokud zobecňujeme, jako vy 22. února 2016 16:19, tak by to přece jen chtělo víc. Mě nemusíte přesvědčovat, že vám to ve třídě funguje. Jenže kolik je takových?

Ti věkem mladší dospělí, narození často až po revoluci, mají větší problém se přizpůsobit těmto pravidlům, nežli jejich rodiče.
Moje, pravda velmi zjednodušující a jistě jen částečné, vysvětlení je, že vyrůstají v jiném světě, ale stále skoro stejné škole. A že kdyby se škola změnila, tak jak popsal výše kolega Václavík, bylo by to lepší.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
22. února 2016 v 22:48  

Čtu si stránky kolegy Václavíka o otevřené škole. Doporučuji!

A našel jsem tam také užasnou citaci z Bíle knihy z roku 2001:

"... musíme znovu položit otázku, zda jsou taková rizika (rizika spojená s tím, že se pustíme do změn ve vzdělávání, pozn. OŠ) nutná. Co se stane, jestliže se je neodhodláme podstoupit, jestliže nebudeme záměrně provádět dlouhodobý program změn s jasně definovanými cíli a budeme
jen reagovat na okamžité vnější požadavky? Zdánlivě se nestane nic. Pouze vzdělávací systém postupně přestane být schopen odolávat negativním externím vlivům – jako jsou šikana, drogy, násilí, další oslabování rodiny, konzumní a pasivní způsoby života, občanská lhostejnost, politická a ekonomická destabilizace – či se je dokonce snažit kompenzovat. Nebude již reflektovat vývoj společnosti a reagovat na její stále nové požadavky. Uzavře se tím naše jediná cesta, jak v globalizovaném světě obstát jako jeho rovnocenný a plnoprávný člen."

Nějak se nemohu zbavit dojmu, že to bylo prorocké.

poste.restante řekl(a)...
22. února 2016 v 22:50  

Ale pokud zobecňujeme, jako vy 22. února 2016 16:19
Větřím nedorozumění.

Pro jistotu kopíruji část svého příspěvku:
Co však počít s tím, že se za kvalitní práci vyučujícího považuje především situace, kdy žáci (studenti) trvale tiše sedí, sledují vyučujícího, poslouchají, dělají si poznámky, snaží se zapamatovat, plní pokyny, odpovídají když jsou tázáni ...

1. Vy jste asi hodně dlouho nebyl v reálné škole při výuce.


V čem spočívá to mé zobecnění?
Že si na rozdíl od pana Václavíka nemyslím, že za "kvalitní práci vyučujícího se považuje..."?
Že si ani nemyslím, že se žáci většinově chovají popsaným způsobem a tudíž by bylo naprosto nepravděpodobné považovat za normu učitelské práce něco, o čem předem víme, že je to nemožné?


Mě nemusíte přesvědčovat, že vám to ve třídě funguje.
Ale kéž by. Nefunguje. Jen se o to snažím. A stojí mne stále více energie.
Neúměrně mnoho energie.
Dokonce bych řekl, že se situace rok od roku zhoršuje.
Třeba letošní prváci jsou zase o něco víc nevychovaní, nežli ti loňští a předloňští.

Že je jednou z možných cest,
"Aby škola kladla zásadní důraz na samostatnost, zodpovědnost, nezávislost, činorodost, tvořivost apod."
o tom není vůbec sporu.
Jenže naše současné pedocentrické školství jde přesně proti tomu.

Nicka Pytlik řekl(a)...
22. února 2016 v 23:03  

reflektovat vývoj společnosti a reagovat na její stále nové požadavky

To ano. Vývoj společnosti, požadavky moderní doby...
Naznačte mi někdo, stačí pár tezí, co se tím myslí. Trošku tápu.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
22. února 2016 v 23:12  

V čem spočívá to mé zobecnění?

Že si na rozdíl od pana Václavíka nemyslím, že za "kvalitní práci vyučujícího se považuje..."?
"se považuje". Že vy ne, to je mi jasné. Většina rodičů to ale určitě za kvalitní práci považuje, rozhodně na prvním stupni - A podle mých zkušeností i nepřímých dat to za kvalitní práci pokládá i většina učitelů na prvním stupni.

Ostatně vždyť to sám připouštíte: naše současné pedocentrické školství jde přesně proti tomu. Ano naše školství to tak chce.

Nicka Pytlik řekl(a)...
22. února 2016 v 23:13  

žáci trvale tiše sedí, sledují vyučujícího, poslouchají, dělají si poznámky, snaží se zapamatovat, plní pokyny, odpovídají když jsou tázáni

Přesně tak to vypadá v mých hodinách. Klid, pohoda...
Takže mám velký problém. Prý je to ze strachu.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
22. února 2016 v 23:15  

Nico Pytlik řekl(a)... 22. února 2016 23:03

Naznačte mi někdo, stačí pár tezí, co se tím myslí. Trošku tápu.
V té Bílé knize http://www.msmt.cz/file/35405_1_1/ je to celkem popsáno, i když je to 16 let staré. Zkuste se začíst ;-). Zajímavá je také kniha Druhý věk strojů.

Nicka Pytlik řekl(a)...
22. února 2016 v 23:29  

Zkuste se začíst ;-)

Tak dík. Čtu výhradně a jen Českou školu.

Vl.Václavík řekl(a)...
22. února 2016 v 23:34  

Údajná nebo faktická zkostnatělost?
Pane Týři (17:45), už jsem to kdysi psal: Známé německé nakladatelství Cornelsen Scriptor vydalo v roce 1991 Kleines Schullexikon für Lehrer in den neuen Bundesländern(pro některé zde diskutující - Malý školní slovník pro učitele v nových spolkových zemích). Soudruhům z NDR bylo třeba vysvětlit, že mnoho věcí bude po pádu socialismu jinak a že socialistická pedagogika už neplatí.
U nás jsme asi něco zanedbali (našim soudružkám a soudruhům se to dost dobře nevysvětlilo), určitá zkostnatělost přetrvává a právě ona je příčinou mnoha potíží. Přetrvává například v přístupu k financování školství, ale to by se mohlo (jak právě slibuje ministryně - 13 miliard) prolomit. Budou však učitelky a učitelé ochotny přistoupit na modifikaci cílů, na nové výchovné a výukové strategie, a opustit zkostnatělost v myšlení? Z mnoha diskusí vyplývá, že se jim do toho moc nechce.
Ještě bych měl upřesnit, jak jsem to s těmi vzorně sedícími poslušnými dětmi myslel. Je to snadné na 1. stupni, ale právě tam se založí problém, když je kázeň a pozornost vynucená a rovněž učení je primárně vynucované. "Při vyučování hleď docíliti naprostého ticha, netrp šepotu, všelikého vrtění, otáčení ...(Obecná didaktika, 1920). Poste.restante by neuspěl, ale právě to oceňuji.
Z mého pohledu i zkušenosti je nejnáročnější práce na 2. stupni. Děti dnes žijí ve svobodném prostředí a zcela se podepisuji pod názor, že je v té svobodě musíme naučit žít. To by je měla učit škola. Jinak mohou lehce nabýt dojmu, že si mohou strkat do učitelky a provádět ve třídě různá alotria - a před ostatními se s tím vytahovat.

Nicka Pytlik řekl(a)...
23. února 2016 v 0:58  

Je to snadné na 1. stupni, ale právě tam se založí problém, když je kázeň a pozornost vynucená a rovněž učení je primárně vynucované.

Jo takhle! Jestli jsem to dobře pochopil, tak naše soudružky učitelky na prvním stupni po více než čtvrtstoletí od revoluce učí podle didaktiky z dvacátých let, což se projeví zhovadilým chováním středoškoláků. To by tedy nezplodil snad ani Feřtek s Kartousem a Chalušem dohromady. Leda by jim pomohli Šteffl s Botlíkem a Kalabisovou.
Božínku, to je masakr.

tyrjir řekl(a)...
23. února 2016 v 2:08  

Komu tu údajnou zkostnatělost vlastně pořád na České škole, pane Václavíku, tak neurčitě podsouváte? Učitelům, České republice a jejímu MŠMT, vzdělávacím aktivistům? Nepláčete u učitelů náhodou na špatném hrobě? Nebo si snad tím drážděním učitelů vysluhujete někde nějaké frčky? Pokud ano - Proč a kde? Mohl byste, prosím, příště být věcnější a vyjadřovat se konkrétněji? J.Týř 22. února 2016 17:45
Viz
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/prectete-si-ani-igor-hnizdo-nezakladal.html#comment-1270275715666450045

Vl.Václavík řekl(a)...
Údajná nebo faktická zkostnatělost?
Pane Týři (17:45), už jsem to kdysi psal: Známé německé nakladatelství Cornelsen Scriptor vydalo v roce 1991 Kleines Schullexikon für Lehrer in den neuen Bundesländern(pro některé zde diskutující - Malý školní slovník pro učitele v nových spolkových zemích). Soudruhům z NDR bylo třeba vysvětlit, že mnoho věcí bude po pádu socialismu jinak a že socialistická pedagogika už neplatí.
U nás jsme asi něco zanedbali (našim soudružkám a soudruhům se to dost dobře nevysvětlilo), určitá zkostnatělost přetrvává a právě ona je příčinou mnoha potíží. Přetrvává například v přístupu k financování školství, ale to by se mohlo (jak právě slibuje ministryně - 13 miliard) prolomit. Budou však učitelky a učitelé ochotny přistoupit na modifikaci cílů, na nové výchovné a výukové strategie, a opustit zkostnatělost v myšlení? Z mnoha diskusí vyplývá, že se jim do toho moc nechce.
Ještě bych měl upřesnit, jak jsem to s těmi vzorně sedícími poslušnými dětmi myslel. Je to snadné na 1. stupni, ale právě tam se založí problém, když je kázeň a pozornost vynucená a rovněž učení je primárně vynucované. "Při vyučování hleď docíliti naprostého ticha, netrp šepotu, všelikého vrtění, otáčení ...(Obecná didaktika, 1920). Poste.restante by neuspěl, ale právě to oceňuji.
Z mého pohledu i zkušenosti je nejnáročnější práce na 2. stupni. Děti dnes žijí ve svobodném prostředí a zcela se podepisuji pod názor, že je v té svobodě musíme naučit žít. To by je měla učit škola. Jinak mohou lehce nabýt dojmu, že si mohou strkat do učitelky a provádět ve třídě různá alotria - a před ostatními se s tím vytahovat. 22. února 2016 23:34

Viz
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/prectete-si-ani-igor-hnizdo-nezakladal.html#comment-8742458912672001527

tyrjir řekl(a)...
23. února 2016 v 3:52  

Dovoluji si konstatovat, že pan Václavík na otázky neodpověděl anebo na ně odpověděl nepřímo, nekonkrétně, odborně a ideologicko-politicky podjatě a jednostranně zhruba takto:

- Zkostnatělí jsou (někteří nebo většina?) čeští učitelé. Něco bylo zanedbáno (dodnes např. učitelé nedostali jakousi analogii úspěšného německého "Schullexikonu" z roku 1991). Českým učitelům by mělo stačit těch 13 mld (?). Odbornou věc přitom politizuje např. tím že (některé nebo všechny?) údajně zkostnatělé české učitele označuje jako "soudružky a soudruhy".

- Na otázky, zda, případně proč a kde si pan Václavík svou demagogií vysluhuje jakési frčky* nedal přímou odpověď.

J. Týř

* Frčky = vojenské označení hodnosti na výložkách, tj. pecky nebo hvězdičky. Přijít o frčky = degradovat. Patří do vojenského slangu. Slovo frčky pochází z němčiny, původně hračka "vlk", která se roztočí a "frčí".
Jinak slovenský slovník zmiňuje významy:
frčka, -y, -čiek žen. r.

1. expr. prudké udretie ukazovákom odrazeným od palca (obyč. pod nos al. do nosa): dať niekomu f-u, dostať f-u (do nosa) od niekoho;
pren. morálna f. (Kuk.) zahanbenie

hádzať si f-y s niekým, hádzať f-y niekomu zahrávať si s niekým, uťahovať si z niekoho;

2. hovor. hviezdička na označenie vojenskej hodnosti: Vedľa vodiča sedela mladá žena s troma frčkami. (Karv.)


Viz
http://www.odpovedi.cz/otazky/co-je-to-frcka

tyrjir řekl(a)...
23. února 2016 v 4:27  

Myslím, že:

Dogmatická arogance, se kterou někteří vzdělávací aktivisté a rádoby odborníci dehonestují české učitele, znesnadňuje zodpovědnou práci učitelů a řádnou státní správu školství v reálných podmínkách českých veřejných škol. Přispívá mj. i ke zhoršování klimatu škol, ke zhoršování kvality výuky a výchovy a ke vzniku šikany ve školách. Sama tato mediálně prezentovaná dogmatická arogance některých vzdělávacích aktivistů je samostatným druhem šikany učitelů.

Domnívám se, že by se touto věcí měla zabývat ČŠI, MŠMT a další příslušné orgány České republiky.

J. Týř

Viz např.
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/prectete-si-ani-igor-hnizdo-nezakladal.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/12/dvtv-skola-vyvolava-v-detech-stres.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/bohumil-kartous-totalita-zpusobuje.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/09/jiri-tyr-fertekovo-ostouzeni-tradicni.html


Vl.Václavík řekl(a)...
23. února 2016 v 23:06  

S demagogem se (vám) špatně diskutuje.
Pane Týři a Nico Pytlíku, prostudujte si znovu základy socialistické pedagogiky. Přeberte si, co znamenal převrat v roce 1989 a ujasněte si, na jakých principech by měla být založena škola v měnících se podmínkách současného světa. Pak snad lépe pochopíte, co jsem napsal. Ale třeba to ani nepochopíte, takže nemá cenu o tom dál mluvit. A pokud jde o vysluhování frček, budu konkrétní: Rád bych to dotáhl na majora pedocentrického antipedagogického progresivisticko - esencialistického pohotovostního pluku Naděždy Konstantinovny Krupské. Ale asi to nezvládnu.

tyrjir řekl(a)...
23. února 2016 v 23:58  

Pletete si Českou školu s nějakým buzerplacem, že nám autoritativně diktujete, co si máme přečíst, abychom vaše názory pochopili?

Myslím, že jste se právě frčkově dekonspirovalo, Vaše Vysokoblahorodí Václavíku. Myslím, že už lépe chápu OP VVV :)))))

J.Týř

Viz
https://cs.wikipedia.org/wiki/Tabulka_hodnost%C3%AD

PS: Jaký to byl převrat v roce 1989, Vaše Vysokoblahorodí Václavíku? Ona to nebyla Sametová revoluce? Asi ne - on vlastně ten obsahový ani formální podklad vašich frček, Vaše Vyskoblahorodí, moc sametový není. Nechcete nám ještě něco říci o Otevřené škole a OP VVV? :)))

tyrjir řekl(a)...
24. února 2016 v 13:16  

Pane Václavíku, hodnost majora pedocentrického antipedagogického progresivisticko - esencialistického pohotovostního pluku Naděždy Konstantinovny Krupské, kterou si přejete dosáhnout, myslím opravdu zapadá pod pojem Vaše vysokoblahorodí, který je v carské Tabulce hodností z roku 1884 ohraničen hodnostmi VI. a VIII. třídy (u vojenských hodností jsou to hodnosti plukovník a kapitán, u dvorských hodností jsou to komorník-podkovář a titulární komorník). Viz odkaz výše.

Pokud byste se chtěl, pane kolego Václavíku, přeci jen myšlenkově vrátit do země Komenského, bez uznání významu pedagogiky se to myslím neobejde - viz např.dva odkazy níže

Zdraví vás J.Týř

http://www.ceskaskola.cz/2016/02/prectete-si-za-sikanu-si-mohou-ucitele.html#comment-8875430721577038359
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/prectete-si-za-sikanu-si-mohou-ucitele.html#comment-4064178057181383619