V rámci projektu NZZ 2 vznikla zcela unikátní aplikace, která rozšiřuje informační systém nové závěrečné zkoušky. Školy ji mohou využívat jak pro realizaci písemné zkoušky při závěrečné zkoušce, tak i v průběhu školního roku pro průběžné ověřování znalostí. O tom, zda a jak bude systém používán, rozhoduje ředitel školy.
Tato nová aplikace je unikátní především tím, že v sobě obsahuje grafický editor, který umožňuje, aby žák mohl tvořit schémata a dokreslovat do připravených předloh. Přitom jeho výsledky jsou přístupné hodnotiteli. Jak bylo ověřeno při pilotážích, ovládání editoru je velmi jednoduché a zvládli ho bez vstupního zaškolení všichni žáci nejen z oborů kategorie H, ale i z oborů kategorie E, kde se učí převážně žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Taková aplikace neexistuje nejen v České republice, ale ani v okolních státech.
Pro využití aplikace na školách byl vyvinut jednoduchý instalátor, který nepotřebuje žádné hlubší znalosti z výpočetní techniky a po instalaci se dá ihned využívat ve školních počítačových učebnách bez ohledu na typ školní sítě.
Aplikace je provozována bez závislosti na internetu, pouze při instalaci se propojí s centrálním systémem pro získání aktuálních bank úloh, ze kterých aplikace generuje témata speciálně pro každého žáka.
Provoz aplikace je závislý na existenci bank úloh pro jednotlivé obory, které obsahují zadání žákovských úloh, vzorové řešení a pokyny pro hodnotitele. Z nich si instalátor aplikace stahuje aktuální verze dat. Zatím jsou připraveny banky úloh pro 26 oborů. V dalších dvaceti oborech budou banky k dispozici do konce roku 2015.
Ke stažení:
Informace o fungování nové aplikace (12kB DOCX)Jak nová aplikace funguje
Nejprve správce aplikace tzv. Zkouškového serveru nahraje do systému seznam žáků pro daný termín zkoušky, přitom v jedné učebně mohou být žáci různých oborů. Pro každý obor zadá seznam hodnotitelů otevřených úloh. Zkouškový server vygeneruje žákům i hodnotitelům unikátní přihlašovací kódy.Správce zkouškového serveru otevře daný termín zkoušky a žáci se mohou začít přihlašovat. Po přihlášení všech žáků správce zahájí zkoušku a žáci mohou ihned začít řešit úkoly. Pro řešení kreslících úloh využívají grafický editor, který se otevírá v samostatném okně. Jeho ovládání je velmi jednoduché a přitom splňuje všechny požadavky kladené na žáky oborů kategorie H a E.
Žáci při využívání oceňovali zejména, že mají možnost vrátit se o několik kroků zpět, přesouvat objekty po ploše obrazovky, zapnout mřížku (rastr) pomáhající při kreslení od ruky i možnost využití již předpřipravených značek typických pro konkrétní obor.
Systém ukazuje žákům i stav řešení jejich zadání (kolik procent jim ještě zbývá do úplného vyřešení).
Žáci se mohou kdykoliv vracet k již vyřešeným úlohám, pokud je termín zkoušky otevřen.
Uzavřené úkoly (testy) hodnotí systém sám podle tabulky správných řešení. U otevřených otázek přidělují body hodnotitelé, kteří mohou svá rozhodnutí také komentovat. Hodnocení probíhá anonymně po úlohách. Hodnotitelé se mohou ke svým hodnocením vracet, a to i když se mezitím ze zkouškového serveru odhlásili. Pokud systém přiřadí některé úlohy více žákům, je možné porovnávat odpovědi jednotlivých žáků. Při hodnocení mohou hodnotitelé využívat „vzorové řešení“, které se objevuje v samostatném okně.
V systému se ukládají jak žákovy odpovědi, tak i body a komentáře od hodnotitelů. Pro každého žáka je možno tisknout záznam o zkoušce a výsledky přepočítané na známku podle hodnoticí tabulky.
Celý zkouškový server lze zálohovat a přenést na jiné počítače či servery podle toho, jaká je organizace výpočetní techniky v dané škole.
0 komentářů:
Okomentovat