MŠMT: Soustavná podpora občanského vzdělávání na školách (Stabilizace role žákovských parlamentů v občanském vzdělávání formou pokusného ověřování)

pondělí 22. února 2016 ·

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje podle § 171 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, pokusné ověřování soustavné podpory občanského vzdělávání na školách.


Rozvoj občanských kompetencí patří mezi nejvýznamnější úkoly výchovně vzdělávacího procesu z hlediska přípravy na ekonomicky aktivní i pozdější život. Ačkoli zvolené profesní dráhy žáků se nepochybně budou různit, v roli občana se v dospělosti octne každý a způsob, jakým se jí zhostí, bude výrazně ovlivňovat jeho soukromý život i hodnotu jeho příspěvku ke kvalitě života společnosti jako celku.

Rozvoj občanských kompetencí není jen otázkou obsahu a metod společenskovědních předmětů, ale i školních projektů ve spolupráci s neziskovým sektorem a orgány samosprávy, úzké spolupráce školy s rodinou a institucemi zajišťujícími volnočasové aktivity žáků, a konečně i úzké spolupráce s institucemi celoživotního vzdělávání.

Pokusné ověřování si klade za cíl udělat první koncepční krok k dlouhodobé podpoře občanského vzdělávání v návaznosti na Usnesení Poslanecké sněmovny na podporu OV ze 4. prosince 2014, a dále jasně deklarovat, že občanské vzdělávání je pro MŠMT do budoucna jednou z priorit. Realizátorem a hlavním garantem ověřování je Národní ústav pro vzdělávání (NÚV), odbornými a metodickými garanty jsou Centrum občanského vzdělávání (COV) a Centrum pro demokratické učení (CEDU).

Konkrétními cíli pokusného ověřování bude:

  1. na pilotních školách ověřit systém zavádění ŽP a vytvořit na nich konzultační centra pro podporu dalších škol v budoucnu; zapojí se 21 škol, všech typů v celé ČR (včetně sociálně problematických lokalit)
  2. identifikovat témata, aktivity a nástroje OV pro nastavení výzev OP VVV a dalších dotačních titulů
  3. ověřit, jak v praxi podpořit pedagoga, který na škole koordinuje ŽP, a jak podpořit rozšíření těchto aktivit směrem k rodičům a místní komunitě
  4. vyvinout systém efektivního hodnocení ŽP

Kompletní text vyhlášení

0 komentářů: