Ačkoliv internet je plný blogů a blogerů, třídní blogy jsou v současné době stále vzácné. Přitom blogování může do výuky a třídního kolektivu přinést mnohá pozitiva. Prohlubuje například takové dovednosti, jako je formulování problému či tématu, vyhledávání a vyhodnocování souvisejících informací, jejich začlenění do kontextu obsahového i časového. Rozvíjí spolupráci mezi žáky. Z hlediska sociálního prohlubuje vztahy mezi spolužáky a také mezi školou a veřejností. Ovšem pomáhá též jednotlivým žákům nacházet své silné stránky a nabízet své schopnosti ostatním v rámci kooperace. Mezi velké přínosy patří rovněž rozšíření vzdělávání do oblasti mimo školu.
Třídní blogování může žáky motivovat a aktivizovat. Může tak působit jako prostředek proti rutině běžné školní práce a stát se prevencí nudy, a to jak pro žáky, tak pro pedagoga. S tím souvisí možnost vystavit a pochlubit se výsledky své práce a také přijmout zodpovědnost za kvalitu. Jednoduše řečeno, vede žáky k tomu, aby se snažili svěřený úkol dotáhnout do co možná nejlepší podoby. Mezi další důvody hovořící pro třídní blogování bychom mohli uvést například vytváření literární a digitální gramotnosti, rozvíjení kritického myšlení, rozvíjení občanských kompetencí, rozvoj digitálního občanství, možnost vyjádřit se apod.
Důvody hovořící pro žákovské blogy výstižně vyjádřila Sylvia Duckworth, učitelka francouzštiny a specialistka na vzdělávací infografiku z Toronta.
10 důvodů pro žákovské blogy Sylvie Duckworth: 1 – podporuje spolupráci, 2 – navazuje spojení mezi domovem a školou, 3 – zlepšuje psaní a digitální kompetence, 4 – umožňuje vystavení žákovských úspěchů, 5 – dává žákům možnost vyjádřit se, 6 – učí digitálnímu občanství, 7 – poskytuje žákům reálné čtenáře z celého světa, 8 – vytváří digitální portfolio, 9 – prostupuje napříč vyučovacími předměty, 10 – rozvíjí kritické myšlení |
Podívejme se nyní na platformy, které pro třídní blogování doporučuje Wesley Fryer, autor knihy Interactive Writing, provozovatel blogu Moving at the Speed of Creativity, koordinátor technologií v Casady School v Oklahomě [1]. V následujícím textu jsou jednotlivé platformy řazeny dle náročnosti vytvoření blogu, od nejsnazšího po nejnáročnější
EasyBlog.org
EasyBlog.org je platforma určená pouze pro iPad. Třídní blog má podobu složky s blogy jednotlivých uživatelů (viz demo níže) Pomocí webového rozhraní učitel založí třídu. Vkládání, upravování příspěvků, nastavení pro jednotlivé žáky a prakticky vše probíhá přes aplikaci EasyBlog nainstalovanou na iPadu. Přes webové rozhraní obsah blogu upravovat nelze.
Aplikace EasyBlog umožňuje publikování textu, videa a fotografií, které lze pomocí zvukového záznamu okomentovat. Nechybí ani funkce pro vkládání hypertextových odkazů. Aplikace je opatřena hlasovou nápovědou pro jednotlivé operace. Říká uživatelům, co mají dělat. Není však jazykově lokalizována, takže je vše v angličtině.
Publikování je velice snadné, rychlé a pohodlné. Za to však podobu blogu samotného nelze přizpůsobit. EasyBlog je díky své jednoduchosti vhodný zejména pro žáky mladšího školního věku. Třídní blog lze založit zdarma. Pro rodiče je zpoplatněna možnost stažení obsahu blogu svého dítěte na konci školního roku. Tato možnost přijde ročně na 9.99 dolaru.
Demo EasyBlog.org je ZDE.KidBlog.org
Účet na KidBlog.org je provázaný s účtem na Google. Výhodou je možnost vkládat média do příspěvku přímo přes Google Disk, což je velice praktické a pohodlné. Administrační rozhraní tohoto systému bohužel není jazykově lokalizováno – vše je v angličtině.
Vzhled blogu na Kidblog.org je velice atraktivní. Poskytuje velké možnosti v oblasti vzhledu příspěvku i celého blogu, což je pro žáky velmi přitažlivé. Je zde k dispozici velká škála barev a velké množství fontů písma. Barvu textu v každém odstavci příspěvku lze také libovolně měnit. V editaci příspěvku chybí funkce zalamování textu, což ale vzhledem k tomu, že blog je určen spíše pro menší děti, nebude asi příliš vadit – nebudou pravděpodobně vkládat rozsáhlý text.
Založení blogu na Kidblog.org je otázkou několika minut. Po založení účtu je vám nabídnut tříminutový tutoriál, takže blogování na KidBlog.org zvládne opravdu každý. Blog na této platformě je vhodný pro žáky prvního stupně základní školy. Při vkládání hypertextových odkazů do příspěvku je nutné dát si pozor na tvar vkládané adresy, musí se vložit celé URL, jinak odkaz nefunguje.
Služba bohužel není zdarma, roční předplatné stojí 29 dolarů.
Demo KidBlog.org je ZDE.
Blogger.com
Výhodou této platformy je možnost propojení s účtem na Google a službu G+. Blog je tak velice snadno přístupný a navíc se vkládaná videa nahrávají přímo na YouTube.com. Administrační rozhraní je velmi dobře lokalizováno do češtiny. Jeho prostřednictvím můžete jednoduše a pohodlně zakládat a spravovat více blogů najednou. Blogger.com poskytuje množství šablon, které lze snadno přizpůsobit. K dispozici jsou široké palety barevných odstínů. Je však nutné dát si pozor na jazykovou lokalizaci některých (zejména dynamických) šablon. Problém může nastat například v označení data vloženého příspěvku. Velkou výhodou této platformy je statistika návštěvnosti, kde můžete sledovat zobrazování vašich příspěvků.
Založení blogu, zejména pokud již máte založený účet na Google, zabere doslova pár minut. Vytvořit blog a připravit jej k veřejnému publikování vám nezabere více než hodinu. Mezi velké výhody této platformy patří skutečnost, že vše je zcela zdarma bez jakéhokoliv omezení funkcionality.
Demo Blogger.com je ZDE.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz.
Tento článek vznikl jako studentská práce.
2 komentářů:
Technická platforma je pěkná věc. Učí, ale někdo, děti, jak blog psát? Třeba v češtině? Zajímá to češtináře? Ono totiž: Blogování se stalo fenoménem současné doby.
Pokud má vaše škola "blogování" ve svém ŠVP, pak je jistě můžete učit v rozsahu, který uznáte za vhodný. Pokud ne, tak vám garantuju, že budete mít velký problém. Až inspektor/inspektorka jedním prstem pojede v ŠVP, druhým v tematických plánech, třetím v třídní knize a čtvrtým v sešitě žáka ... a při tom zjistí, že učíte něco, co nemáte zapsané v ŠVP, tak to skončí slovy neúčelné nakládání se státními prostředky. Což je důvod k odvolání ředitele a případné trestní odpovědnosti.
Aby to nevypadalo, že co inspektor, to idiot ... za 25 let praxe jsem zažil inspekce různé ... některé poradily, některé otrávily ... v posledních cca 10ti letech výrazně převažuje druhá varianta.
Okomentovat