Kateřina Valachová ke Strategii digitálního vzdělávání do roku 2020

úterý 2. února 2016 ·

Požádali jsme paní ministryni o vyjádření ke stavu plnění Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020, jejíž plnění se dostalo vedle problémů se společným vzdělávání mimo zájem médií.


Koncem roku 2014 bylo vypsáno výběrové řízení na pozici tzv. Národního koordinátora pro digitální vzdělávání, dodnes není tato funkce obsazena. Znamená to, že v uplynulém roce došlo k odložení Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 na vedlejší kolej?

Naplňování strategie digitálního vzdělávání je prioritou úřadu. Při výběrovém řízení nebyl vybrán vhodný kandidát a proto byl naplňováním a koordinací aktivit Strategie digitálního vzdělávání v průběhu roku 2015 pověřen odbor dalšího vzdělávání a péče o pedagogické pracovníky. Zároveň je naplňování strategie plněno skrze Národní ústav pro vzdělávání a Národní institut pro další vzdělávání. Na MŠMT vznikla interní pracovní skupina složená se zástupců všech sekcí úřadu a zároveň je připravována spolupráce s ICT Alliancí na vzniku České národní koalice pro digitální pracovní místa – po vzoru evropské Grand Coalition for Digital Jobs.

Řada intervencí a aktivit Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 předpokládala termín 31. 12. 2015, který v řadě případů nebyl evidentně splněn. Jaká budou přijata opatření pro jejich splnění v co nejbližší době?


Strategie digitálního vzdělávání byla veřejností přijata velmi kladně, je hodnocena jako kvalitní a aktuální dokument. Strategie digitálního vzdělávání obsahuje celkem 23 opatření rozpracovaných ve 43 aktivitách, a přestože koordinace aktivit byla zahájena se zpožděním, v současné době se připravuje či realizuje dle harmonogramu většina aktivit. 12 aktivit mělo termín do konce roku 2015. U 8 aktivit bude nutné termín prodloužit a u jedné bylo rozhodnuto aktivitu zatím nerealizovat.

Zpráva o naplňování bude po schválení vládou ČR zveřejněna na stránkách MŠMT.


Jakým způsobem se předpokládá využití intervencí a aktivit Strategie digitálního vzdělávání v podpoře společného vzdělávání?

Z podstaty věci nelze řešit rozvoj digitálního vzdělávání izolovaně od ostatních vzdělávacích aktivit. Stejně jako digitální technologie pronikly do nejrůznějších oblastí našeho života, prolíná digitální vzdělávání v různé míře všemi aktivitami na poli vzdělávání. MŠMT má v roce 2016 tři priority:

  • Priorita č. 1 - Společné vzdělávání,
  • Priorita č. 2 - Reforma financování regionálního školství,
  • Priorita č. 3 - Kariérní řád - Profesní rozvoj pedagogických pracovníků.

Strategie digitálního vzdělávání obsahuje opatření, která ovlivní řešení ve všech třech prioritách.

Na podporu společného vzdělávání bude v roce vyhlášeno několik výzev na předkládání projektů v rámci OP VVV a rozvojových programů, podpora využití digitálních technologií ve společném vzdělávání bude jejich součástí.

2 komentářů:

Pavel PEŠAT řekl(a)...
2. února 2016 v 13:37  

U 8/12 aktivit bude třeba termín prodloužit. Tj. u 67 %. V rámci Strategie jsme zavedli tzv. Marginální prioritu.

David Hawiger řekl(a)...
2. února 2016 v 19:59  

Chápu, že při současných inkluzivně-karierně-refinančních úkolech nezbývá na digitální vzdělávání už příliš energie. Doufám jen, že nejpozději po 1. 9. 2016 tomu bude jinak.

Nechápu však, co si myslet o "připravě spolupráce s ICT Alliancí na vzniku České národní koalice pro digitální pracovní místa", když tato problematika s DigiStrategií fakticky nikterak nesouvisí. Leda by se tím měl řešit jeden z největších problémů využívání digitálních technologií ve školách, což je dlouhodobé podceňování odborné a kvalifikované správy školní digitální infrastruktury na to vyčleněným zaměstnancem školy. ICT Allianci tedy doporučuji pozornosti v opatření 4.3 aktivitu 1, která měla být naplněna k 31.12.2015.
A dovolím si mírnou podpásovku k "inkluzi" - v dnešní době by na plný úvazek ICT správce "neučitele" již uživila i jakákoliv vesnická úplná základka... a to lépe než kdejakého asistenta pedagoga "skoro učitele".

Další pro mne překvapivá informace je existence "interní pracovní skupiny", která pravděpodobně vznikla proto, že "naplňování strategie skrze Národní ústav pro vzdělávání a Národní institut pro další vzdělávání" asi není naplňováno podle představ MŠMT. Pro vznik interní pracovní skupiny totiž nemám jiné vysvětlení, než že NÚV, NIDV (a nezapomeňme ani na ČŠI) v roce 2015 nezvládlo přidělené úkoly, související s DigiStrategií. Doufám jen, že tato pracovní skupina urychleně posune kupředu v opatření 6.1 aktivitu 1, která měla být naplněna k 31. 12. 2014.

Na závěr...
Určitě si nenechám ujít zveřejněnou zprávu o plnění DigiStrategie. S dovolením jen vynechám slovní hodnocení a budu se soustředit na obhajitelné výsledky, které lze ověřit a tudíž klasifikovat. Jako učitel snad mám kompetence k tomu, abych odlišil formativní a sumativní hodnocení.