V titulku článku Jiřího Macha v Novinky.cz/Právo se uvádí: Žáci hrozí učitelům likvidací. Útoky zažili kantoři 40 procent středních škol. Autor odkazuje na údaje z výročních zpráv České školní inspekce. Údaje jsme si pro jistotu zkontrolovali a je s podivem, že uvedená data dosud Česká školní inspekce ve výroční zprávě neinterpretovala.
Podívali jsme se do dvou výročních zpráv České školní inspekce z let 2011/12 a 2014/15. V první z nich je tento graf:
V textu je pak uvedeno: Ve srovnání s předešlým školním rokem se snížila četnost výskytu agrese vůči učiteli a krádeží, naopak v oblasti šikany, kouření a užívání návykových látek byl zaznamenán nárůst. Procenta se vztahují k počtu navštívených škol.
V druhé zprávě z let 2014/15 je tento graf:
Srovnání údajů je nemožné, v prvním případě jde o agresi vůči učiteli v naštívených školách, ve druhém je oddělena verbální a fyzická agrese. Jiří Mach sice procenta nesprávně sečetl, ale i přesto je číslo je vysoké a nárůst v průběhu tří let obrovský (přestože nejde o šetření ve stejných školách). České školní inspekce tento nárůst nijak nekomentuje.
Pro srovná se ještě podívejme na analogický graf ze základních škol:
14 komentářů:
Tato čísla mimo jiné říkají, kde jsou rezervy v přípravě učitelů, kde nás tlačí pata, jaké jsou skutečné vzdělávací potřeby. Vypadá to, že jednou z akutních věci je TRÉNINK krizové komunikace, zvládání nekázně a agresivity, strategie jednání s problémovými žáky, atd. Zdůrazňuji slovo trénink, protože povídat si o tom v předmětu Pedagogika nestačí. Perfektními trenéry by mohli být někteří učitelé ze škol, např. učňáků; lidé z fakult to neumí, nemohou umět. Tyto dovednosti trénují sociální pracovníci, terapeuti, policajti, vychovatelé, revizoři, lektoři dospělých. Učitelé tento výcvik téměř neznají. Trénink jako takový v učitelské přípravě obecně chybí - téměř se necvičí ani zpětná vazba, chválení, úsměvy, oceňování, práce s hlasem, neverbální komunikace. Je to jako kdyby si budoucí herci jen povídali o tom, jak zahrát nějakou divadelní hru a skutečné herectví si zkusili dvakrát třikrát za studium. A DVPP v tomto skoro úplně zaspalo.
Tréningem nic nepokazíme, souhlasím. Ale není to řešení.
Učitel/škola musí mít nástroje, umožňující proti hajzlům zakročit a potrestat je. Bez nich budeme časem řešit, že trénink krizové komunikace nestačí, budeme potřebovat trénink "holýma rukama proti židli", "holýma rukama proti noži" nebo "jak se vyhnout letící kulce".
Přece není možné do nekonečna učitele přizpůsobovat zparchantělým dacanům, někde musí být strop a ten přizpůsobováním nenastavíme.
téměř se necvičí ani zpětná vazba, chválení, úsměvy, oceňování
To je fakt. S těmito projevy slabosti jsem se nesetkal už dobrých pětadvacet let.
Příklad dobré praxe hodný následování mi vyloženě chybí...
Pane Veleta. Toto do škol jen v případě nouze nejvyšší. Vy spíš myslíte SVP a DDÚ a podobné. Ve škole je spíš větší problém v tom, že se žák prostě nasere jen pro to, že mu chcete zapsat trojku do ŽK, on ji nechce a sebere se a odejde ze školy. Kvůli BOZP a PO a musí být únikové východy volné, dvéře odemčené atp. Já mám spíš problém s tím, že když začne harant zdrhat, tak jej prostě ve svých padesáti už nedoběhnu, abych mu zabránil v útěku ze školy. Klasicky se tak chovají žáci s dg. F90 aj. K tomu se přidruží F 70 a jak tuto situaci vyřešíte????? Tréninkem krizové komunikace těžko. Tady je už tolik zákonů a nařízení, které učitele svazují, že už nám chybí jen zákon o slunečním svitu.
Nevím, jestli jsem se nepřeslechl, ale na čt24 právě zaznělo z úst jakéhosi profesora, že učitel má výpady proti svojí osobě řešit humorem. Tak až po vás vyjede nějaké hovado, zasmějte se tomu. Cha cha... cha.
Tak prý vést děti i k poslušnosti od mala, říká právě psycholog.
Tak prý vést děti i k poslušnosti od mala, říká právě psycholog.
To musí být nesmysl.
Děti by měly především mít volnost k tomu, aby mohly svobodně vyjádřit své názory. A zažít pocit úspěchu.
Možná mám vidiny. Tedy spíš slyšiny. Také tam padlo, že podstata problému spočívá v rodině. Ale asi to bude zase nějaká halucinace.
Zatím jsem nezaregistroval nějakou zmínku o možnosti nevpouštět agresivní dětičky do škol vůbec, ale ponechat je v péči rodičů, nebo specializovaných zařízení všeobecně prospěšného nebo i soukromého charakteru.
O chabě osvětlených, nevytápěných místnostech s lavicemi z neohoblovaných prken pro zklidnění žactva v době výuky dle rozvrhu jsme tady mluvili už asi před sto dvaceti lety.
Neviděl jsem to celé, ale opět to byla kombinace polopravd nebo přesněji polorad.
Když pan Mertin řekne, že učitel (o přestávce ve třídě pobývající) by si všeho všiml, mělo by také zaznít, že to může leda učitel na prvním stupni a s tím bych (na rozdíl od asi většiny prvostupňových kolegyň) souhlasil.
Protože takový bordel a bezvládí, jaký panuje ve třídách na prvním stupni jsem nikdy nikde jinde neviděl.
Jinak třeba tady: http://www.novinky.cz/krimi/395000-ctrnactileteho-agresora-z-teplic-cekaji-dva-soudy.html
Chlapec by mohl být tak týden po škole a 100 x napsat: "Nemám zabíjet své spolužačky" a když to bude psát hezky, bude stačit 50 x.
U nás máme agresivní žáky také, akorát jedí prášky, tak jsou prý klidnější. Mít v takové třídě své dítě, asi bych protestoval. JE zajímavé, že kdejaký d...l má svá práva a nárok na kdoví co, ale dvacet žáků a jejich rodičů se nemá jak jednomu agresivnímu hajzlíkovi postavit či bránit. Taky se může čekat, až někomu ublíží a pak to vhodit na učitele. Co si na něm rodiče zmrzačeného potomka ale vezmou?
Úžasné.
Ano v naší společnosti má agresor víc práv, než jich má jeho oběť.
V logice, oběť už poškozená je, s tím nic nenaděláme, tak hlavně nepoškodit chudáka útočníka. Ani si nedovedete představit, jak těžce se mu žije s pomyšlením, že je hovado.
Pane kolego Pytliku,
žije se mu velmi lehce a svobodně, neboť žádné hovado neví, že je hovado a žádný blbec neví, že je blbec.
Tak samozřejmě, paní CatCatherine. Jenže uplatňovači práv těch hovad nevědí nejspíš, že hovado neví, že je hovado, a trápí je, že hovado svým hovadstvím trpí nad míru.
Obdobně jako se mnozí trápí představou, že ten norský vrahoun naplní svoji pohrůžku, a bude držet hladovku, protože se ve vězení cítí osamocen. Otázká zní, on dostává nějaké jídlo?
TRÉNINK krizové komunikace, zvládání nekázně a agresivity, strategie jednání s problémovými žáky, atd.
Ad. R. Veleta 17. února 2016 14:56
TRÉNINK krizové komunikace, zvládání nekázně a agresivity, strategie jednání s problémovými koncipienty vzdělávacích koncepcí pomocí EU dotací v MŠMT a jím řízených organizacích je myslím rovněž v plenkách. Přitom je to tak snadné. Stačí, aby učitelé, ředitelé škol a zástupci zřizovatelů využili jsoucí zákonné prostředky. Právní osvěta na téma "Občan nebo ovčan?" je myslím důležitá. O tom R. Veleta jako bývalý zaměstnanec NÚV myslím taky něco ví:).
J. Týř
Viz i "tři systémové vzdělávací projekty"
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/msmt-zasady-karierniho-radu.html#comment-1482568881406290499
Na 40% škol jsou řešené případy o kterých inspekce ví. Kolik je těch neřešených? Proč se musí něco stát, aby o tom inspekce a MŠMT začalo mluvit? (že bude jednat toho se bohužel neobávám)
Pro chytré. Výcvik v dovednostech, mluvě a psychologii nevyřeší srážku s blbcem recidivistou. Pokud narazíte na žáka, kterému je všechno jedno, nemáte šanci.
Pokud je v žákovi špetka naděje na zlepšení pomůže jasné spravedlivé nastavení podmínek a jejich dodržování. To ale narazí na financování školy, na ředitele, který prohlásí, že neustálé vyrušování v hodině není důvod k důtce ředitele nebo na zřizovatele, který vrátí žáka škole s tím, že slovní útoky na učitele nejsou dostatečný důvod k vyloučení.
Bez pádných důkazů jsou školy opatrné a učitelé to musí snášet. Z vyšších míst se jim podpory nedostane.
Okomentovat