V sobotu 20. února proběhlo v Praze na Základní škole Meteorologická setkání s názvem Inkluze 20§16, které iniciovalo Učitelské profesní sdružení. Sešli se tu učitelé různých typů škol a také rodiče postižených dětí. Během dne si účastníci vyslechli několik referátů. Ty byly vždy velmi konkrétně zaměřeny na problémy spojené s nastávající inkluzí.
Všechny tyto problémy vyplývají z praxe, která je běžná na školách. Nežijeme v žádném ideálním prostředí a problémy kolem nás prostě jsou. Uspěchanost příprav inkluze bohužel vede k tomu, že se tyto problémy ještě více prohlubují. Na tomto setkání se očekávala přítomnost někoho z ministerstva, pozvánku MŠMT dostalo již na podzim. Do poslední chvíle se nevědělo, zda někdo (a kdo) dorazí. Nakonec, až po polední přestávce, dorazila paní Zapletalová a pan Štech. Díky tomu si nemohli vyslechnout několik přínosných referátů, které pojednávaly o zcela konkrétních problémech, které s velkou pravděpodobností s inkluzí přijdou (začlenění a organizace výuky dětí s LMP v běžné škole, práce s cizinci, problémy středních škol pro zdravotně postižené).
Po referátu pana Pilaře a paní Masákové následovaly věcné debaty, do kterých se již zapojili i paní Zapletalová a pan Štech. Ty se přiostřily, když došlo na otázky z obecenstva. Paní Zapletalová věcně odpovídala, jenže se nezdržela poznámek o neinformovanosti účastníků. Těžko se pracovníkům ministerstva vysvětluje, že jejich informační kampaň je velice chaotická, že jejich „spanilé jízdy“ jsou informační velice málo a že jejich informační „letáčky“ jsou velice obecné. I poslední elektronický leták, nazvaný Informace pro ředitele škol, je informačně doslova okleštěný a naprosto nedostačující. Je jasné, že tito dva zástupci MŠMT, přítomní na setkání, jsou přímo u zdroje všech informací a jejich náplní práce je s nimi pracovat. Tyto možnosti nemají všichni ostatní – učitelé, ředitelé, veřejnost, rodiče. Jen vyhláška čítá mnoho stran a je psána právnickým jazykem. Jak by jí mohla rozumět veřejnost? Navíc všichni víme, jak to se zákony a vyhláškami v tomto státě je. Ani kompetentní orgány častou nejsou schopné rozhodnut, zda platí A, nebo B. Jak by potom těmto složitým dokumentům měli rozumět ostatní?
Takže mířím k tomu, že i na našem setkání se mnozí ptali zástupců ministerstva na nejasnosti, které jim z četby těchto dokumentů vyplynuly. Náměstek Štech se bohužel projevil jako špatný učitel, netrpělivý a popuzený dotazy, které (asi dle jeho představ) byly „mimo mísu“. Místo trpělivého vysvětlování se zbytečně rozčílil a z jednání odešel velmi nestandardním způsobem – s prásknutím dveřmi. Zástupce ministerstva si musí uvědomit, že má sloužit jako pomocník všem, kteří do procesu školství vstupují, a nesmí se arogantně vyvyšovat a dávat najevo svoji informační převahu, která vyplývá z jeho pracovního zařazení.
Z vlastní zkušenosti mohu dodat, že jsem se účastnila dvou takových setkání a že to bylo vždy stejné. Zástupci ministerstva vysvětlovali účastníkům jejich dotazy s velkou netrpělivostí a despektem. Není se co divit, že nálady školské veřejnosti jsou tak velmi napjaté a očekávané změny po 1. 9. 2016 nevítají s otevřenou náručí a s optimismem v očích, což jim je nepochopitelně vyčítáno.
Celkově bych zhodnotila včerejší fórum jako zdařilé. Zazněly zde opravdu věcné argumenty většinou oproštěné od emocionálního vyjádření řečníků. Ale dalo by se říci, že stále zůstává mnoho věcí nevyjasněných, a kdyby setkání trvalo déle, pořád by si zúčastnění měli co říci.
Jana Karvaiová, UPS
Zdroj: Učitelské profesní sdružení
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
29 komentářů:
A ptali jste se, co na to EDUin?
Byl tam zástupce Eduinu?
Byl tam zástupce Eduinu?
Ale to byla přece solidní akce!
Byl anebo nebyl?
O žádném zástupci EDUinu nevím.
Tak si přečtěte dnešní Beduin. Samozřejmě ,že tam nebyli a vědí, o čem jsem hovořila a hned to napsali.Dávám sem, co jsem jim tam napsala do komentáře:
Milí Eduini. Dnes jsem vás konečně nachytala jak lžete i s důkazy. Tvrdíte v Beduinu, že říkám:
…..Deník.cz kupříkladu cituje Janu Karvaiovou, která se domnívá, že vzhledem k nárokům v jednotlivých předmětech není možné vzdělávat podle individuálních vzdělávacích plánů………….
.To by mě zajímalo, kde jste si tuto větu vycucali z prstu. Naštěstí existuje videozáznam mého referátu a také prezentace. Obojí bude v nejbližší době zveřejněno a podobné věty tam nejsou. Již několikrát jsem vás upozorňovala, že vaše novinářská práce je nehorázně pitomá,platí to dodnes. Vůbec si nejste schopni zjistit, o čem jsem hovořila. Takže stručně: referát na Fóru inkluze 20§16 pojednával o srovnání dvou ŠVP a jednotlivých hodinových dotací pro předměty v rámci výuky tzv. běžné školy a třídy vyučující podle přílohy pro žáky s LMP. Důraz byl kladen na velmi obtížnou možnost organizace takového vyučování, kdy by žáci s LMP museli mít nutně svůj vlastní rozvrh, neboť tzv. disponibilní hodiny by se přelévaly do zcela jiných předmětů než mají žáci na základní škole. IVP je něco zcela odlišného, takže si to laskavě nastudujte, než začnete psát své plky do médií. Navíc stejné téma i s prezentací vyjde v dalších médiích, takže jste si docela trhli ostudu. Ale jste za to placení,asi to přežijete.
Celý beduinský odstavec o inkluzi je jedna velká pokřivenina. pravdivá je jen úvodní věta: "Veřejná diskuse o tzv. inkluzi se výrazně vychyluje směrem ke skepsi."
ad Jana Karvaiová, 16:58
Paní Karvaiová,
možná byste se mohla uklidnit a přečíst si text v beduinu s elementárním porozuměním. To, co obsahuje videozáznam vašeho referátu a vaše prezentace, je zcela irelevantní vzhledem k tomu, co v beduinu kritizujete.
Obsahuje-li beduin větu "Deník.cz kupříkladu cituje Janu Karvaiovou, která se domnívá, že vzhledem k nárokům v jednotlivých předmětech není možné vzdělávat podle individuálních vzdělávacích plánů.", pak to znamená něco jiného, než uvádíte.
Znamená to, že "podle beduinu o vás DENÍK.CZ to a to napsal" -- nikoli že "podle beduinu se Jana Karvaiová to a to domnívá". Na citovanou větu je navíc možné kliknout a odkaz vede na plné znění článku, o němž beduin píše.
Nechte si to vysvětlit třeba od pana Stanzla, místopředsedy Asociace středoškolských češtinářů. Na zkrácené citace zachovávající původní smysl je skutečný machr!
Ne, pane Botlíku. Jestli jste viděl videozáznam, pak se tam nezabývám IVP. Pokud rozumíte česky, hovořím tam o tom, že i když ty děti budou mít IVP, potom to nebude stačit.Budou muset mít ještě upravené plány jednotlivých předmětů, protože jinak nebudou zvládat výuku jazyků,či se jim nedostane dobrého vzdělání v oboru člověk a svět práce (což potřebují nejvíce). O tom, že podle IVP nepůjdou vzdělávat- tam není nic.Rozumíte vůbec problematice práce s dětmi s LMP nebo se tu rochňáte ve slovíčkách? To těm děckám totiž vůbec nepomůže.
V článku v Deníku není jediná zmínka o IVP, ani nic takového, z čehož by se podobné závěry daly vyvodit. Navíc jde o agenturní zprávu ČTK. Čili editoři bEDUinu se naprosto zesměšníli.
Pan Botlík je specialista na obory, které nestudoval. Po češtině jsou to momentálně poruchy učení a speciální pedagogika.
Nebo si potřebuje jenom kopnout.
V článku v Deníku není jediná zmínka o IVP...
Od září zůstane vše při starém pro děti, které budou na druhém stupni. Žáci prvního stupně se budou vzdělávat podle individuálních plánů s mírnějšími nároky.
(Denik.cz -- z článku, o němž je řeč)
Znamená-li IVP individuální vzdělávací plán, tak tam zmínka o IVP je.
Je mi v zásadě jedno, co paní Karvaiová řekla ve své prezentaci, a nepřu se ani o to, zda beduin vyvodil přiměřený závěr. Podle posledního odstavce článku tvrdí JK, že "individuální integrace není na druhém stupni možná. Zejména proto, že se požadavky na znalosti v řadě předmětů liší natolik, že by učitel musel vést dva paralelní výklady".
Já tomu rozumím tak, že bez ohledu na to, podle čeho se individuálně integrovaný žák například s LMP na druhém stupni vzdělává, neměl by pro něj smysl výklad učitele přizpůsobený úrovni ostatních žáků. Jeho integrace by tedy pro něj mohla mít smysl sociální, ale připravovala by ho -- podle JK -- o čas, který by mohl účelněji věnovat vlastnímu vzdělávání bez integrace.
Bez ohledu na to, podle čeho se žák vzdělává -- tedy například i tehdy, vzdělává-li se podle IVP. Celá pasáž v beduinu se přece týká inkluze, tedy integrovaných žáků. O tom, že IVP není možné využít u žáků neintegrovaných, beduin nepíše vůbec nic.
Ježíš,je toto možné???!!?? No comment.
Ježíš,je toto možné???!!?? No comment.
Paní Karvaiová, představte si třeba, že jsem váš žák s trochu delším vedením. To, že něco chápu jinak než vy, je přece skvělá příležitost mi to vysvětlit.
Takovéto "výklady" by ale žákům (integrovaným, neintegrovaným ani zdravým) nepomohly, i kdyby jich paralelně probíhalo třeba pět!
Pan Botlík je specialista na všechno a zásadně si vybírá to nejzásadnější. Například co se týče UPS už dokázal zhodnotit klip a členstvo, jen k činnosti se nevyslovil. A k inkluzi už dokázal udatně špitnout kritické slovo v diskusním komentáři k diskusnímu komentáři na České škole. Pašák! Kam se na něj hrabe paní Karvaiová!
A vy o to stojite?Asi to nezvladnu v jednom komentari.Nebo si pockejte na rozhovor v UN,tam pro vysvetlovani bude vetsi prostor.Nebo bychom si museli meilovat.
Komu není shora dáno, v apatyce nekoupí. Nejsem si jistý, zda to pan Botlík pochopil. Myslím, že podpůrná opatření v běžné třídě nepomohou a že tímto stavem strádají ostatní žáci žáci i on sám... :))) J.Týř
Paní Karvaiová,
já nechci, abyste mi vysvětlovala detaily svého vystoupení ani své názory na inkluzi. Ty už myslím znám.
Já nerozumím vašemu pohoršení nad tou větou v beduinu. A to nikoli té části toho pohoršení, které se týká redukce vašich názorů na tu jedinou větu. Pro tuto část vašeho pohoršení mám naopak velké pochopení.
Jde mi o tu část vašeho pohoršení, která se týká významu oné věty. Já té větě rozumím -- v kontextu Deníku i beduinu -- tak, že pro žáky s LMP nemůže mít integrace na druhém stupni význam (a přínos jejich kognitivnímu rozvoji), ani kdyby se současně vzdělávali podle individuálního vzdělávacího plánu.
Myslíte si, že taková integrace pro ně smysl mít může, anebo že pro ně smysl mít nemůže?
Bylo asi dost zajímavé seznámit se s přednesenými referáty, které na konferenci zazněly. Zejména by mne zajímaly referáty pana Pilaře a paní Masákové.
Pane Botlíku, NEMŮŽE: Komu ne ní shůry dáno, v apatyce nekoupí. Dítě s LMP má natolik odlišné potřeby, že tempo na druhém stupni v jedné třídě s nepostiženými dětmi neustojí. Neustojí ho ani učitel. Autobus, který musí dělat časté zastávky, nevyhovuje tě těm, kteří touží po aerotaxi. Autobus a aerotaxi nelze řídit současně a s jedním řidičákem. Už to chápete? J.Týř
Pro deti s LMP by bylo dulezite:
- mit IVP na urovni dnesni prilohy RVP pro LMP
-upraveny rozvrh s vetsim podilem hodin materskeho jazyka,pracovnich cinnosti, mensim podilem naukovych predmetu,bez jazyka na 1. stupni,na 2.pouze jeden jazyk na minimalni urovni
-peci specialniho pedagoga po celou dobu vyuky nebo jeji prevaznou cast( spec.pedag. intervence 3 hodiny tydne je vysmech
To je nejstrucnejsi vysvetleni pro p. Botlika
Pane Týři,
jestli je někdo opravdu mimo mísu, pak jste to vy.
Já se přece v této diskusi s paní Karvaiovou vůbec nepřu o to, zda taková integrace smysl mít může, nebo nemůže.
Já jsem dokonce přesvědčen, že podle paní Karvaiové smysl mít nemůže. Jde mi o jediné. Ukázat jí, že beduin netvrdil, že podle ní smysl mít může.
A teď se zas můžete jít plést pod nohy diskutujícím v nějaké jiné diskusi.
Dva pánové se ocitli v jednom kupé dálkového rychlíku. "Cesta bude dlouhá. Nebudeme si povidat anekdoty?" zeptal se jeden. "Já jsem pro. A jaké?" zeptal se ten druhý. "Třeba ty o policajtech. Ty teď frčí" navrhl ten první. "Tak jo. Já jsem sice policista, ale jsem teď v civilu, tak můžeme" řekl ten druhý. "Z toho si, prosím, nic nedělejte. Ta cesta je opravdu dlouhá a máme času dost. Bude-li to potřeba, mohou Vám každý ten vtip dvakrát třikrát zopakovat." (Vysvětlivka pro pana Botlíka: Je to vtip starý cca 40 !et)
Myslíte si, že taková integrace pro ně smysl mít může, anebo že pro ně smysl mít nemůže?
Pan Botlík se ptal výše citovanou otázkou a já mu na ni myslím dost srozumitelně odpověděl:))) J.Týř
No, podle mého názoru z bEDUinu trčí nevole a nervozita jako šídlo z pytle. Formulací "takzvané Učitelské profesní sdružení" jsem se vrátil do dob svého mládí, zlatá osmdesátá. Nicméně mě uklidňuje, že sjezd strany inkluzionistů v březnu rázně rozmetá pochybné argumenty pravicových oportunistů a jejich přisluhovačů. A ještě něco o míru a odzbrojení prosím, ať se mi dobře sní o krásných časech vonících šeříků a bramborově-chmelových brigád.
Vy asi nebudete paní Karvaiová, co?
To nebyla reakce na vás, pane Hučíne.
Přitvrdíme lehce
"takzvané Učitelské rádoby profesní takysdružení"
Karvaiova tu vzdy vystupuje jako Karvaiova.Nikdy pod pseudonimem nebo podobne.Fotku nedam staci mi obcasny pohled do zrcadla, holt mladi v. a do duchodu daleko.
Okomentovat