DVTV: Šikana učitelky, která zemřela, je nelidská, školy málo využívají represi, tvrdí ministryně školství

pátek 19. února 2016 ·

Zpřísnění trestů ani zvýšení právní ochrany učitelů není řešení, učitelé jsou ve společnosti málo respektováni, říká ministryně školství Valachová. Na záznamy šikany na škole, kde zemřela učitelka, se prý nedokázala dodívat. Valachová chce školu navštívit a promluvit o problémech s žáky. Ve hře je podle ní odvolání ředitele i vyloučení těch, kteří šikanují.



Záznam na webu Aktuálně.cz

30 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
19. února 2016 v 16:34  

Nevim, nevidel jsem, neposlouchal jsem... Ale titulek je celkem povedeny...

Co takhle vyhlasit pristi rok "Rok represivniho vzdelavani"?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
19. února 2016 v 16:58  

1. Především nás školy jebe (to je správné slovo) ČSI za cokoliv počínaje pětkou z předmětu konče dvojkou z chování. Ty se na základních školách téměř nesmí dávat. Jak je jich moc, inspekce zbystří jako lovecký pes.

2. Co mají dělat základní školy, které žáka vyloučit nemohou??? A přitom hovadské jednání mají "děti" (některé též označitelné jako 15 letí spratkové) již tam, agresivní chování vůči spolužákům je běžné. Nejlepší jsou "děti", které jako agresivní označí poradna s tím, že je to "porucha" a že si máme poradit. Vrznou je do běžné třídy a učitelko hlídej, komu zapíchne kružítko do hlavy.

3. Žádná represívní opatření na ZŠ neexistují. Úkol za trest nesmíte, po škole nechat nesmíte, vyhodit na chodbu nesmíte, nevzít na školní výlet nesmíte (i ten agresívní má právo jet, jinak ty ty ty učitelko - ověřeno). Nejsou nejsou nejsou.

Poznámka k paní ministryni. Přesto, že s ní člověk nemusí souhlasit ve všem, přesto, že nemá svým způsobem ponětí, jak to ve školách chodí, přijde mi její vystupování na veřejnosti k učitelům jako sympatické. Nesnaží se srát nám na hlavu za každou cenu, jako profesionální odborníci typu Kartouz, Botlík, Feřtek a pomahač Šteffl.

Nicka Pytlik řekl(a)...
19. února 2016 v 18:10  

Ano. A to ještě pořádně nevíme, co kvasí v mateřských školách. Poptejme se v prvních, druhých třídách i malých vesnických škol. Musíme ale paní učitelku opít, za střízliva se rozumný člověk neudá. Problémové dítko je chyba učitele, přeceee.
Tento stav jde za školní inspekcí, zřizovateli a řediteli škol. A není to záležitost posledních pár let. Na ponižování učitelů se systematicky pracuje už od poloviny let devadesátých.
Strašné je, že musí zemřít člověk, aby se začalo přemýtat o tom, že by se s tím možná výhledově mohlo začít něco dělat. Ale až po inkluzi a kariérním řádu. Jestli by neměl třeba eduin iniciovat sbírku na aspoň malý pomníček...

Unknown řekl(a)...
19. února 2016 v 19:09  

Každý žák jsou pro školu peníze!! Navíc panuje obecný názor teoretiků, že parchant ve škole je chyba učitele.
Dokud to nezměníte jsou řeči zbytečné.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
19. února 2016 v 20:59  

Anonymni z 21:30 řekl(a)... 19. února 2016 16:58
Poznámka k paní ministryni. Přesto, že s ní člověk nemusí souhlasit ve všem, přesto, že nemá svým způsobem ponětí, jak to ve školách chodí, přijde mi její vystupování na veřejnosti k učitelům jako sympatické.
Být svým vystupováním sympatický, slibovat nemožné, a chválit své voliče, to je úkolem politika. Já to naštěstí nemám zapotřebí.

Ale jinak s vámi souhlasím. Zejména: 2. Co mají dělat základní školy, které žáka vyloučit nemohou???.... Když jsem před 25 lety řídil PORG, měli jsme vyloučení žáka na několik dní dokonce ve školním řádu jako trest, a také jsme to párkrát udělali. Jeden 14letý hoch se rozplakal, když se to dozvěděl. Pravda na PORG "spratkové" nechodili. V zahraničí je to běžné detention https://en.wikipedia.org/wiki/Detention. Jenže pak přišla ČŠI a zakázala nám to, že žáka, který plní povinnou školní docházku nelze vyloučit. Rozumím tomu, že pro okamžité řešení různých problémů je to dobré opatření.

Na druhou stranu si kladu otázku. Mohlo by k takové šikaně učitele dojít v Democratic Sudbury School? Jistě ne. Když už by se něco podobného jen v náznaku objevilo, řešil by to školní soud.

Krátkodobě, v dané chvíli je jistě dobré mít represivní opatření k dipozici. Dlouhodobě je ale spoléhání na represi cesta do pekel.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
19. února 2016 v 21:28  

Mohlo by k takové šikaně učitele dojít v Democratic Sudbury School?

Může auto na Sahaře uvíznout ve sněhové závěji?

Může mít ČR 5 x více energie z přehrad?

Můžete Democratic Sudbury School založit v Bronxu? V Chánově?

Můžete z Democratic Sudbury School založené v ČR vyloučit žáka?

Vraťte se pane Šteffle z DSS na zem...

Jako bych se vrátil z dovolené v Řecku a začal na zahrádce a před domem sázet palmy.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
19. února 2016 v 21:49  

Dlouhodobě je ale spoléhání na represi cesta do pekel.

Je to stejné, jako dlouhodobé spoléhání na antibiotika.

Když je neužijete včas, může být pozdě.

Když je užijete včas, předejde velkým potížím a JE KLID.

Když je budete jíst každý den, přestanou pomáhat.

Represi potřebujeme jako ta antibiotika, problém je, že když se o tom začne mluvit, každý "lidumil" si hned myslí, se předávkujeme a začne navrhovat bylinky (nic proti, ale ne vždy to stačí) nebo dokonce homeopatika a to je pak tragédie.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
19. února 2016 v 21:56  

Ještě jedna poznámka. K fyzickým trestům - je mimo a nikdo je ve škole nepovolí, nevadí.

Ale přece. Většina zastánců fyzických trestů (i domácích) je sama zažila, ale nikdo nebyl řezán jako žito dennodenně. Každý "ochránce dítěte" vidí malé dítě v kaluži krve.

Nicka Pytlik řekl(a)...
19. února 2016 v 22:23  

V případě, že nezafunguje verbální komunikace, musí ve všeobecném zájmu, tedy v zájmu všech zúčastněných, přijít k použití komunikace neverbální. A je klid, po-ho-da...

Josef Soukal řekl(a)...
19. února 2016 v 22:30  

Taková malá perla od O. Šteffla:

My všichni jsme vlastně pokažení tím, že jsme mnoho let chodili do klasických škol. Zanechaly v nás nevykořenitelné stopy, máme za to, že něco musí být nějak a nemůže to být jinak. Vezměte si, když se třeba ve třídě perou děti. První reakce člověka je, že to je špatně. Nikdy jsme ve škole nezažili, že by bylo povoleno se prát, tak máme pocit, že prát se je špatné. Přitom mláďata všech vyspělejších savců se perou - ať už jsou to koťata nebo štěňata či malé opičky. A nikdy si neublíží. Je to důležité pro rozvoj hrubé motoriky i pro jejich emoční potřeby.

http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/skolstvi/expert-at-se-deti-uci-co-chteji-skolam-chybi-odvaha_371734.html

Ondřej Šteffl řekl(a)...
19. února 2016 v 22:48  

Anonymni z 21:30 řekl(a)...19. února 2016 21:28
Asi jsem byl příliš stručný. Když jsem napsal "Mohlo by k takové šikaně učitele dojít v Democratic Sudbury School?", nešlo mi to, zda lze takovou školu zakládat třeba v Malešicích. Chtěl jsem soustředit pozornost čtenářů na to, že o tom, zda se někde objeví šikana rozhodují nejen lidé (žáci, učitelé, ředitel), ale mj. i organizace školy a také podíl žáku na řízení školy nebo, chcete-li, míra demokracie. Možná by v Malešicích bylo stačilo, kdyby měli žákovský parlament. Nevím, situaci tam neznám.

A jistě i demokratické školy potřebují represivní nástroje. Přirovnání k antibiotikům se mi líbí.

Můžete Democratic Sudbury School založit v Bronxu? Ano, v podobných lokalitách fungují školy založené na podobných principech (viz např. Paul Tough: Jak mít úspěšné dítě).


Nicka Pytlik řekl(a)...
19. února 2016 v 23:02  

zda se někde objeví šikana rozhodují nejen lidé (žáci, učitelé, ředitel), ale mj. i organizace školy a také podíl žáku na řízení školy nebo, chcete-li, míra demokracie

Přiznávám, že jsem poněkud zmatený. Tak žijeme v demokracii, nebo ne?
Že musel onehdá prezident vyhlásit amnestii, aby nám ty naše věznice nepopraskaly ve švech.
Méně toho kysličníku uhličitého, méně radši. Perlíte značně.

Tajný Učitel řekl(a)...
20. února 2016 v 12:02  

Typický Soukal, nezamýšlí se nad obsahem, vidí jen červený hadr útok-škola-učitel-JÁ.

Alan Ostrý řekl(a)...
20. února 2016 v 12:43  

A jak je prosím možné,
že expert Feřtek má jen středoškolské vzdělání? To mi opravdu vyrazilo dech, že tento člověk mistruje učitele. To se mu nikdo nevysměje?

Nicka Pytlik řekl(a)...
20. února 2016 v 13:54  

To se mu nikdo nevysměje?

Tak třeba my pytlici se truhlikům nepošklebujeme. My je posíláme do prdele.
A mimochodem Feřtek je konzultant. Experti jsou Kartouz, Šteffl a Botlík se svojí klakou Václavíkem, Tajným a Kalabisovou. Přičemž je velmi pravděpodobné, že nejméně jeden ze dvou posledně jmenovaných klakařů je někdo ze zde pod svým jménem nepřispívajících odborníků na vzdělání.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
20. února 2016 v 16:03  

když už to kolega "Ostrý" otevřel. Ta nebohá dáma z Třebešína, měla pedagogické vzdělání?

Josef Soukal řekl(a)...
20. února 2016 v 16:15  

Netušil jsem, co anonymní dušezpytci dokážou vyčíst z citace uvozené větou "malá perla". Naivita příkladu, jež shazuje obsah sdělení, mne trochu pobavila a dost zarazila. Celý rozhovor mne utvrdil v názoru, že některé věci O. Šteffl myslí v zásadě dobře, ale často nedomýšlí jejich důsledky.

Miloslav Novotný řekl(a)...
21. února 2016 v 14:22  

Pane Šteffle, jistě jste byl někdy přítomen bohoslužbě, ať v kostele, nebo v synagoze? Tam jste zažil to, co ve své upovídané bezmyšlenkovitosti vydáváte za "demokracii ve škole", totiž spříznění vírou, která spočívá především v uspořádání vztahů, v řádu. Zářným příkladem je i ten školský kibuc v Jeruzalémě, který už sem zase taháte, ač prodiskutovaný do Aleluja (Pro Vás Hallelujah), opěvaný panem Hajzlerem, který až na Mírově si uvědomil, kde se naučil psát. V Jeruzalémské Sudbury prý mají v šanonu „aktualizovanou knihu zákonů“ (u nás tomu říkáme Školní řád, na Mírově Vězeňský řád). Ani Hajzler, ani Vy, pane Šteffle, nezmiňujete Tóru, která tu „demokracii“ zastřešuje (korunuje?). Tóru mají všichni Sudburští doma, je jim od narození vštěpována a postupně ji přijímají za svou. Vaše odpovědi v novoroční anketě ČŠ potvrzují, že o téhle odlišnosti českého prostředí víte (tři problémy českého školství podle Šteffla: „Rodiče, rodiče, rodiče“).
Na každou školu, tedy samozřejmě i na PORG, Sudbury atd. chodili a chodí i spratkové. Správně motivováni (bezesporu vnitřně, jak jinak, že?) to tají až do doby „demokratického“ jmenování do mocenských funkcí nebo dosažení „majetkové nezávislosti“. Pak už demokracii nosí jen na ulici, jinak ji odkládají v šatně. Ostatně Vaše příležitostné horování za demokracii a la Sudbury je rovněž pozoruhodné, a to tím, že ve skutečnosti razíte spíš model „Eton“.

Datel řekl(a)...
21. února 2016 v 17:23  

pro O.Šteffl
Tu poslední otázku myslíte vážně?Normálně to nědělám, ale nejste tak trochu v.l?

Pavel Doležel řekl(a)...
21. února 2016 v 22:53  

Klasická škola jistě není dokonalá, ale je to stejné jako s demokracií. Jde o nejlepší a nejlépe fungující možnost ze všech špatných možnost, které jsou známy. Ty alternativy trpí zejména tím, že prostě nemají výsledky a navíc existuje důvodná obava, že místo vědců typu profesor Holý, produkují experty typu Feřtek, nebo Kartous.

Chtěl bych znát jméno věhlasného myslitele (vyjma Botlka), který dosáhl velikých výsledků ve vědě a navštěvoval přitom nějakou alternativní školu, kde si místo učení hráli, nebo řešili půl roku jeden problém typu genderové nerovnosti ve společnosti, nebo masové migrace.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
22. února 2016 v 1:33  

Pavel Doležel řekl(a)... 21. února 2016 22:53
Příspěvek je výjimečně krátký, takže jsem jej přečetl, a neobsahuje (skoro) nic ad personam, tak na něj odpovím.

Tak třeba Jean Piaget, Thomas Edison, oba zakladatelé Googlu. Seznam dalších je zde: http://www.montessoricr.cz/osobnosti-s-montessori-vzdelanim/. S ohledem na to, jaký podíl populace chodí do Montessori škol, je to úctyhodný seznam.

Co je ale důležitější. Ty alternativy trpí zejména tím, že prostě nemají výsledky... Ale mají výsledky, jen jiné než si představujete vy. Vycházejí z nich lidé s předpoklady být v životě spokojení a šťastní. To tyhle školy pokládají za důležité, a proto tam rodiče dávají své děti. Váš šálek kávy to není, jejich zas není ten Váš.



krtek řekl(a)...
22. února 2016 v 4:34  

Nějak to nepobírám - Edison se vzdělával doma, protože do školy chodil jen čtvrt roku, ale měl Motessoriho školu? Někde je tu nějaká chyba.
A skoro bych řekl, že ne jediná.
Montessorri se chlubí cizím peřím (nebo někým, kdo se o ně nějak v dobrém otřel) a Vy jste to sem jen přepsal.

tyrjir řekl(a)...
22. února 2016 v 6:25  

Šikana učitelů odumírajících veřejných škol, které jsou podfinancované, mizerně resortně řízené a přitom ještě napadané nevládními vzdělávacími aktivisty, je nelidská, školy málo využívají zákonných možností na obranu veřejného zájmu na kvalitním vzdělávání všech dětí...
J.Týř

Viz
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/prectete-si-forum-k-inkluzi-zastupci.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/msmt-zasady-karierniho-radu.html

tyrjir řekl(a)...
22. února 2016 v 6:31  

http://www.ceskaskola.cz/2016/02/martin-odehnal-inkluze-v-kocourkove.html#comment-1034235921942662079

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
22. února 2016 v 7:03  

" Vycházejí z nich lidé s předpoklady být v životě spokojení a šťastní. "

1. Ze základních škol "normálních" vycházejí lidé s předpoklady být nespokojení a nešťastní? - Máte to statisticky doloženo nebo je to jenom Váš DOJEM?

2. Je možné, že by "štěstí" toho dítěte záviselo i na rodině? A pak LOGICKY dítě, které má dobré rodinné zázemí (rodiče se snaží - proto jiná škola, doma především jiný přístup než u části jiných rodičů) bude v životě spokojenější, ale bude to především zásluha rodiny? Co na to Vaše "rodiče, rodiče, rodiče"?

Vy jste velmi dobrý demagog, pane Šteffle, když se to hodí, chcete ubíjet výzkumem a statistikou, ale když se to nehodí, nasadíte bezskrupulózně dojmy, aniž byste se aspoň pokusil o pochopení souvislostí a příčin.

Nicka Pytlik řekl(a)...
22. února 2016 v 8:56  

Vycházejí z nich lidé s předpoklady být v životě spokojení a šťastní.

To je ale skvělé. Jen nesmíte narazit na nespokojené pitomce a nešťastná hovada.
Navzdory svému vzdělání mám pár předpokladů být spokojeným a šťastným. Jen kdyby nebylo viz výše.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
22. února 2016 v 14:34  

krtek řekl(a)... 22. února 2016 4:34
Vy jste to sem jen přepsal. To máte pravdu.

Edison se vzdělával doma, ale to je přece taky alternativa, že. A jinak prý Motessori školu založil (ale nekontroloval jsem to).

Vrtá mi ovšem hlavou, o čem že to zde vlastně polemizujeme. Myslím, že panu Doleželovi jsem odpověď dal. Lidí úspěšných i podle jeho kritérií, kteří prošli alternativním vzdělávání je dost, zda jsou či nejsou v nějakém seznamu chyby, to je o něčem jiném.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
22. února 2016 v 14:40  

Anonymni z 21:30 řekl(a)... 22. února 2016 7:03

1. Ze základních škol "normálních" vycházejí lidé s předpoklady být nespokojení a nešťastní? - Máte to statisticky doloženo nebo je to jenom Váš DOJEM?
Pomiňme, že to je logicky nesprávné, je to obrácení implikace.

Ano, to, že z některých alternativních škol "Vycházejí z nich lidé s předpoklady být v životě spokojení a šťastní", je dojem, o statistice nevím. Vzniká proto, že ty školy o takovou věc vědomě usilují. Možná je to stejný omyl, jako že ze běžných škol vycházejí žáci, kteří umějí např. matematiku, protože ty školy o to vědomě usilují ;-).

Ondřej Šteffl řekl(a)...
22. února 2016 v 14:44  

Anonymni z 21:30 řekl(a)... 22. února 2016 7:03
Ad 2. Ano, souhlasím. Rodiče mají i na toto velký vliv.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
22. února 2016 v 15:35  

Sedět u piva a být známí, řekl bych: "Pepo, běž s implikací do pr..e."

Uhodnete pane Šteffle proč?

Variantu - nechápu, že tak jak jsem to napsal já, je to logicky nesprávně, vynechte, v tom máte samozřejmě pravdu.

Tento zdánlivý detail dokresluje celé pojetí "Vaší" diskuse na téma školy a vzdělávání.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.