ČT24: Školské odbory k prioritám ministryně školství

úterý 2. února 2016 ·

Brífink Českomoravského odborového svazu pracovníků školství na téma: Stanovisko školských odborů k prioritám ministryně školství Kateřiny Valachové, požadavek ČMOS školství na růst platů. Ze studia komentuje Bohumil Kartous, vedoucí komunikace EDUin.


Brífink začíná od 34:30 záznamu.

5 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
2. února 2016 v 15:07  

Ani školští odboráři ani pan Kartous nerozlišují mezi dobře koncipovaným společným vzděláváním a tzv. inkluzí. Myslím, že tím naši veřejnost dost matou (podobně jako pan Honzejk v tom posledním rozhlasovém rozhovoru). Zajímalo by mne, zda je to jen projev něčí hlouposti nebo důsledek nějaké "rozhlasové a televizní inscenace" na téma, jak oblbovat veřejnost. :))))))

Požadavek školských odborů na zvětšení učitelských platů mohl být myslím lépe vyargumentovaný a komentovaný. Myslím, že redakce ČT24 i ostatní redakce už by ten rozdíl mezi dobře zajištěným společným vzděláváním a tzv. inkluzí mohly konečně postřehnout.

J. Týř

PS: Vysoce individualizované metody práce s dětmi jsou ve veřejném školství dobře uplatnitelné pouze v případě, že české školství bude financováno alespoň obvyklými 6 % z HDP a přitom koncipováno a organizováno tak, vy školy s tzv. společným vzděláváním mohly uplatnit vnitřní diferenciaci v péči o VŠECHNY děti, tj. o příslušníky všech pásem rozdělení inteligence podle Gaussovy křivky....

... V současné době jsou myslím dogmaticky zaměňovány pojmy společné vzdělávání VŠECH dětí v dobře vybavených, financovaných a organizovaných školách s tzv. inkluzí dětí do rozpočtově podfinancovaných škol, na což mají být myslím ne zcela účelně a efektivně utráceny EU dotace. Toto je myslím potřebné velmi rychle změnit....


Viz
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/rodice-za-inkluzi-pristup-statu-je.html#comment-5872128076899134371
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/cesky-rozhlas-petr-honzejk-inkluze-ve.html

poste.restante řekl(a)...
2. února 2016 v 16:27  

Odbory podporují, odbory podporují...
Je snad i něco, v čem by si soudruzi odboráři troufli oponovat?
Třeba jen tak namátkou v tématu kariérního řádu, jehož pracovní verze byla totální paskvil a zatím se nezdá, že by se měnila jeho východiska? To by snad i odborářům věcně příslušelo, což?

Pan Kartous?
Obvyklé proinkluzionistické bláboly.
Severské státy měly sociální kohezi výraznější odjakživa. Je to dáno tím, že když Vám v nouzi nepomohou sousedé, tak zmrznete. Nikoliv inkluzí.
O tom, že "inkluze po česku" znamená likvidaci funkčního systému speciálního vzdělávání ani slovo. Ale to bychom ani nečekali.
Jinak v projevu sem tam myšlenka, která má smysl, ale jsou to jen zrnka zapadlá do omáčky obvyklých floskulí a frází.

Unknown řekl(a)...
2. února 2016 v 19:01  

roztomile tragikomické vystoupení

Nicka Pytlik řekl(a)...
3. února 2016 v 16:22  

Odbory jsou patrně jediným subjektem, s kterým vrchnost vede jednání i proto, že tak nějak musí.
Snad jen připomenu pár drobností, jako je bránění ředitelskému kouzlení s pracovními smlouvami mezi prázdninami a možná i svátky, čachrování se stupňově platovým neautomatem, tlak na jakés takés zvyšování platu, podtrhuji, že do tarifů, takže se dostane i na nekamarádíčky, cesta k původnímu objemu fksp a tak podobně.
Tuším, že žádného jiného, lepšího zastánce učitelé nemají. Případnou nespokojenost lze naplnit i tak, že se člověk stane součástí, a spolu s dalšími nespokojenci prosadí svůj požadovaný způsob fungování subjektu.
Snad trochu inspirace u lékařů nebo železničářů. Jakkoli tvrdím, že za učitelská práva a pracovní podmínky se má drát státní správa a samospráva ve školství, a zástupci dětí pak zejména.
Rodiče na barikádách vítáni!

poste.restante řekl(a)...
3. února 2016 v 17:55  

Stále tvrdím, že odbory mají jen takovou sílu, jakou jim dají jejich členové a případně podporovatelé.
Na druhou stranu když vidím podobná vystoupení, kde odboroví předáci klopí zraky nejen před ministryní, ale i před novináři, chápu docela, že to musí i potenciální zájemce o členství spíše odpudit, nežli získat. A to je právě to, co mi vadí.
Čili můj komentář nebyl míněn jako kritický vůči odborům jako takovým. Jejich existence je nezbytná a místo v systému nezastupitelné.
Jenže odborářští bossové ve školských odborech jsou neustále v pozici "užitečných oslů" a nikoliv respektovaného partnera, který si umí případně i dupnout a brát se za správnou věc.
Jsou to spojité nádoby, já vím. Šéf odborů si může kasat triko jen tak moc, na kolik ho podpoří členská základna.
Jenže obrácený pohled je ještě mnohem důležitější. Jak si mám myslet, že se mne odbory zastanou a "něco" vyjednají, když vystupování jejich představitelů je jen smířlivé a nekonfliktní přitakávání.

Jedním z hlavních důvodů existence odborů je brát se za pracovní podmínky pracovníků. Nejsem si jist, zda ze strany odborů vyjádřená podpora ministerských záměrů v té formě, jak jsou prozatím prezentovány, naplňuje tento účel.
Speciálně "podpora" odborů tomu paskvilu, kterým měl být kariérní řád, mne opravdu namíchla.
Ale pokud jediné problémy, které odbory vidí v zavádění "inkluze" je "osvěta" a "finanční zajištění", pak ať jdou do háje.
Žádných "60 dní vyčkávání", o kterých se v šotu mluví, na celkově špatném záměru, nic nezmění. Přitom pokud bude realizována inkluze v té formě, jaká je nyní, významně to ovlivní pracovní prostředí všech učitelů.

Kdyby podobně vystupovali šéfové OS KOVO, nebo německého IG METALL, dávno by tyto svazy polovina členů opustila.