Česká školní inspekce podle inspekční zprávy zjistila při kontrole na Základní škole a Mateřská škole Krásná Lípa řadu nedostatků, mezi ty nejzásadnější patří i špatná úroveň vzdělávání ve třídě 1. A, do které byly na počátku školního roku zařazeny především údajně romské děti.
Podle inspekční zprávy ČSI ředitelka Ivana Preyová vytvořila tři první třídy. Pro zařazení žáka do třídy 1. C škola požadovala finanční příspěvek, což bylo uvedeno v „přihlášce“ a na webových stránkách školy. Podle inspekce přijímání do této třídy "nebylo založeno na zásadě rovného přístupu ke vzdělávání a je v rozporu se zásadou bezplatného základního vzdělává ní ve školách zřízených obcí."
"Česká školní inspekce zjistila, že výše uvedeným postupem ředitelky školy se ve třídě 1. A vzdělává většina romských žáků," dává za pravdu stěžujícím si rodičům ČSI v inspekční zprávě. Ředitelka však uvedla, že žáky do 1. A nezařadila podle etnické příslušnosti.
"Toto rozhodnutí neodpovídá záměrům strategických dokumentů MŠMT ‒ Bílá kniha, Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015 ‒ 2020, ani principům inkluzivního vzdělávání. Složení tříd prvního ročníku není v souladu s koncepčními dokumenty školy ani se školním plánem inkluzivního vzdělávání," píše se ve zprávě.
Ředitelka školy se dříve bránila hlavně tím, že k zařazení většiny údajně romských dětí do jedné třídy (1.A) ji nevedl zlý úmysl, ale možnost nabídnout dětem asistenta, který by jim ve třídě měl pomoci.
"Výuku ve třídě 1. A zajišťuje začínající pedagog bez odborné kvalifikace pro první stupeň základní školy s asistentem pedagoga pro žáka se zdravotním postižením," uvádí se v inspekční zprávě. Inspekce navíc na místě zjistila, že asistent pedagoga, který byl původně důvodem soustředění romských prvňáčků ve třídě 1. A, s touto třídou nepracuje, ale pracuje se sociálně znevýhodněnými žáky v jiných třídách. Podle závěrů inspekce tím ředitelka školy nezajistila odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání ve třídě 1. A.
Česká školní inspekce zjistila poměrně velké množství jiných nedostatků, které mají, nebo měly zásadní vliv na kvalitu vzdělávání dětí. Mezi ně rozhodně patří i fakt, že ředitelka školy nekontrolovala plnění pracovních povinností školní speciální pedagožky a ani asistentů pedagoga. Což znamená, že neměla plně pod kontrolou ani proces přijímání nových žáčků, ale ani "tolik potřebnou" práci asistenta v údajně "romské" 1.A.
Podle ČSI žákům, kteří byli dle ředitelky školy zařazeni do třídy 1. A z důvodu potřeby podpůrných opatření, nebyla tato podpora poskytnuta.
"Průběh vzdělávání ve třídě 1. A měl nevyhovující úroveň, ve třídě 1. B měl úroveň vyžadující zlepšení a ve třídě 1. C měl očekávanou úroveň," hodnotí ČSI průběh vzdělávání v prvních třídách v základní škole Krásné Lípě.
Česká školní inspekce o "romské třídě" v ZŠ a MŠ Krásná Lípa: Nevyhovující výuka a složení třídy proti principům inkluze
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
20 komentářů:
Milí ředitelé základních škol. Tohle vás čeká všechny, pokud se nenaučíte malovat realitu na růžovo. Vůbec vám to nezávidím. Když z LMD neuděláte génia(aspoň papírově), bude to vaše chyba.
Teď se ukáže, nakolik je silný zřizovatel a co zmůže proti státní mašinérii.
Obávám se, že to bude předem prohraný boj, tak jako blahé paměti jeden starosta z městečka pod Smrkem. Zákony jsou nastaveny tak šikovně, že rozum nemá šanci.
Chudáci ředitelé. Bude chtít tu práci ještě někdo dělat?
Tento týden jsem měl obvyklou poradu se zřizovatelem. Upozornil jsem ho, že "plně" financovány budou pouze nové děti s posudkem od 1.9., což vzhledem k tomu, že o financování AP musíte žádat do konce července, znamená potvrzení lží o tzv. plné inkluzi. Zakázal mi přijmout jakékoliv další takové dítě, že nemíní zvýhodňovat některé děti na úkor ostatních. Takové je povědomí zřizovatele o legislativě.
Titulek článku je zavádějící. Inkluze teprve bude, a to od 1. září t. r. (vlastně nebude, ale nikomu na MŠMT to zatím neříkejte). Jde o ten příplatek za I. třídu (Sic!) základního vzdělání na veřejné škole (polstrovaný rychlík pro "motivované rodiče"). ČŠI tu příšernou "příplatkovou" segregaci pouze konstatuje? Přehlédl jsem snad nějaký návrh ČŠI? Třeba návrh na kárný postih nebo odvolání paní ředitelky-podnikatelky?
Chudáci ředitelé? Co chudáci rodiče? Představte si, že jako rodiče prvňáčka při "přijímacích zkouškách" dostanete na vybranou: Buď zaplatíte nebo se může stát, že vaše dítě přijde do romské třídy k nekvalifikovanému učiteli.
Rozumím, že si stěžovali tmaví rodiče, bílí ne - z nich polovina poslechla a zaplatila. (ZŠ je tam asi jediná.)
O chudácích dětech, rodičích a kantorech píšu pořád, teď mi došlo, jaké příšerné problémy budu muset řešit ředitelé.
Vtip je v tom, že jakmile dojde k dalšímu promíchávání žáků, tak polovina (děti z movitějších rodin) "zmizí" v soukromé škole. Ze zbytku pak vznikne na veřejné škole jedna třída, kterou můžeme směle označit za "nový typ praktické školy". Tomuto se hrdě říká inkluze po česku. Soukromé školy tak budou růst jako houby po dešti. MŠMT si stále myslí, že když zředí danou minoritu ve veřejném základním školství, tak je to vítězství. To prý poznáme za 90 let.
Ostatně soudím, že plošná inkluze nejen po česku je cizí mocí řízená a financovaná likvidace národního školství v Evropě. České MŠMT všechny nařízené formy chaosu prosazuje již léta. Demokraticky, jak jinak, což v novořeči znamená: Můžete diskutovat, máme vás na háku.
Za devadesát let tady naštěstí už nikdo z nás nebude, ale ten, kdo vymyslel tuhle pitomost, by se opravdu měl neprodleně jít léčit.
by se opravdu měl neprodleně jít léčit.
Jaképak léčebny... galeje!
To nejsou pacienti, ale zločinci.
Miloslav Novotný
Proč ještě mají v Rakousku Zvláštní školy a v Německu Hauptschule? Vždyť je to 100% proti inkluzi.
No ja si myslim,ze segregacni jsou i oddelene zachody.Kdyz inkluze tak vsichni spolecne.Kupredu leva zpatky ni krok.
Paní ředitelce se podařil husarský kousek. Nepřišla o žáky a ještě z toho vytěžila finanční dar. Tady jsme měli případ, který se v souvislosti s inkluzí nabízí. Paní ředitelce v příměstské škole se nahlásila početná skupina kočovných spoluobčanů. Jakmile to zjistili rodiče, přehlásili své děti na městské školy. Aby toho nebylo málo, po dalších dvou měsících naši cestovatelé opustili školu a paní ředitelce nezbylo, než dát výpovědi několika učitelům z organizačních důvodů. Určitě tušíte, že k vyplácení odstupného došlo bez finanční pomoci. O nějaké systematické práci, budování vizí si pak můžete nechat zdát.
28. února 2016 11:10
Výchova a vzdělávání bezpohlavních jedinců? Již jen delší pohled učitele (učitelky) do očí opačného pohlaví (žáka) je brán jako sexuální obtěžování. Zvláště sever Evropy a USA jsou v tomto nezpochybnitelně nejlepší. Máme se ještě "co učit".
Poslala jsem kolegovi do Německa rozhovor z Blesku. Okamžitě ho přeložil do němčiny a šíří ho mezi kantory. Napsal mi, že inkluze se v Německu prosazuje taky a učitelé jsou z ní příšerně otrávení. A to tam stále ještě mají Sondeschule.
Skutečně chceme vychovat z našich dětí nekvalifikované dělníky do montoven a skladové manipulanty do prodejních velkoskladů? Nemají naši žáci náhodou na víc?
Nechceme. Nemají.
Stále ne. Už ne.
Oprava: Sonderschule
Turistao, mate pocit, ze jedine spravna cesta pro budoucnost vasich deti je nadelat z nich jaderne fyziky, sociology a divadelni teoretiky a v nasich montovnach zamestnat Syrany, Afghance, spetku Kosovskych Albancu by mohlo ridit site lekaren a zbytek by nohli zvladnout Vietnamci s Ukrajinci?
Paní Simono Carcy,děkuji Vám za reakci. Rozhodně si nemyslím,že by ze všech našich dětí měli být jaderní fyzici atd. Každopádně je jasné, že takto prováděná, nevyzkoušená, nepřipravená a podfinancovaná inkluze spolehlivě ubije v těch lepších žácích chuť snažit se a později pracovat. A velkosklady a montovny? Ty by vůbec nemusely na území našeho státu být postaveny.
Přeji Vám hezký den.
Okomentovat