Někteří lidé jakoby neuměli přijmout fakt, že svět je prostě nesmírně různorodý a na řadu otázek, které vyvolává, neexistuje jednoznačná odpověď. Jakoby nebyli zvyklí v takovém světě žít a vždy proto hledají nějakou jednoduchou pravdu, jejímž prostřednictvím pak lze vysvětlovat (a omlouvat) to, co se kolem nich děje. Trpí tím zejména lidé, které postihla totalita natolik, že si tuto schopnost neosvojili. Respektive jsou natolik degenerovaní, že si jakoukoliv informaci odporující jejich světonázoru vysvětlují jako pokus o manipulaci, propagandu. Totalita asi způsobuje nevratné poškození mozku.
Česká společnost je tím postižena relativně silně. Většina, ta rozhodující většina, vyrostla v období, kdy byl oficiální diskurs brán jako lež, kterou je třeba strpět, aby se člověk vyhnul problémům. Nebylo třeba věřit, bylo jen třeba chovat se tak, aby nevzniklo podezření, že nevěříte. Zažili to vlastně všichni. Někteří přímo, protože se narodili dříve, někteří nepřímo, skrze vliv prostředí, do nějž vyrostli. Nejen přímá zkušenost s totalitou formuje lidskou identitu. Možná ještě horší je, když vám všichni tvrdí, že žijete v demokracii, a přitom jednají totalitně. Je totiž jednodušší totalitu rozpoznat, pokud jste ji zažili, než když takovou zkušenost nemáte.
Nedávné setkání prezidenta ČR se studenty střední školy ve Valticích je zajímavým připomenutím faktu, že totalita neskončila. Naopak, velmi dobře se jí daří prosperovat a utvářet takovou formu demokracie, která v některých okamžicích demokracií být přestává. V okamžiku, kdy vám někdo nařídí, jaké otázky smíte pokládat (dokonce v jakém pořadí) člověku, který by měl být ztělesněním demokratických zásad české ústavy, dochází k evidentnímu překročení hranice, jež demokracii definuje.
Studenti ve Valticích nekladli vlastní otázky. Dokonce vůbec nemluvili vlastním jazykem. Někdo jim předem určil, na co se mohou ptát a dokonce i to, jaké formulace jsou přípustné. V totalitních režimech je taková praxe naprosto pochopitelná, protože jakýkoliv disent od oficiální doktríny je považován za nepřípustný. V demokratickém režimu, ve formálně demokratickém režimu, je takový jev ukázkou toho, jak těžké je demokracii vytvořit. A jak těžké je ji reprodukovat.
Lidé, kteří v totalitě vyrostli, byli vycvičeni k tomu, že dvě nohy jsou špatně a čtyři nohy dobře. Mnoha z nich, dokonce asi většině, to připadalo nesmyslné, ale naučili se žít ve světě doublespeaku. Takový svět ale nekončí tím, když někdo strhne železnou oponu. Železnou oponu lze sice strhnout na hranicích států, ale nelze ji strhnout v hlavách lidí.
Smutná událost, která se odehrála ve Valticích, je jen symptomatickým vyjádřením úrovně české demokracie. Jestliže současnou generaci dospívajících učíme tomu, že prezidentovi lze klást pouze předem připravené otázky, zformulované tak, aby nevyvolaly dojem sebemenší pochybnosti o prezidentovi samotném, nemůžeme očekávat, že takoví lidé někdy pochopí, co to je demokracie. Natož aby za ni bojovali. Lidé, kteří je k takovému přesvědčení vedou, uvažují apriori totalitně. Děsivou skutečností je, že vystupují v roli učitelů a prezident.
Převzato z Britských listů
Bohumil Kartous: Totalita způsobuje nevratná poškození mozku aneb Milí studenti, demokracie je, když poslušně plníte rozkazy
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
32 komentářů:
Další výsledek nejnovějších výzkumů mozku? :)))))))))))))))))))))) J.Týřˇ
Viz též
http://www.ceskaskola.cz/2015/10/bohumil-kartous-ceska-spolecnost-je-ne.html
Pan Kartous zase plete demokracii s určitým konkrétním typem liberální demokracie. Demokracie je jednoduše vláda lidu. Ta sama o sobě žádné osobní svobody nezaručuje.
Urputná, upocená snaha pana Kartouse, vytřískat z celkem neškodné a úsměvné epizodky veliký politický kapitál proti nenáviděnému mocnáři, je cítit na sto honů. Jako by mocnář mohl za to, jaké otázky mu budou kladeny. Navíc, jak správně podotýká kolega poste.restante, z úrovně jedné opice, nelze soudit na úroveň celé zoologické zahrady...
jsou natolik degenerovaní, že si jakoukoliv informaci odporující jejich světonázoru vysvětlují jako pokus o manipulaci, propagandu.
Jinými slovy, 'všichni, kteří v mých konstrukcích prokoukli manipulaci, mi dost serou'.
Řekl bych, pane Doležele, že to není útok na prezidenta. Ten se časem odporoučí, ale učitelé, ti tu pořád ještě zaclánějí. A tak je třeba pravidelně špínu chlístnout.
Kartousovo uvažování bývá tak jednosměrné, že se snad musel prožívat totalitu od okamžiku početí.
Boze, to je tragedie! Ne s tim, co se odehralo ve skole ve Valticich, ale s tim, co se odehrava v mozku takyexperta Kartouse. Nyni se stal expertem na demokracii. Ve Valticich se nestalo nic jineho, nez to, ze pred navstevou neosviceneho panovnika se skola pokusila vytvorit lepsi zdani urovne nasi stredni skoly, nez jakou v prumeru ceska skola ma. Stalo se tak cestou naivni a dnes to mudrlanti zesmesnuji. A takyexpert objevil barieru v myslich ucitelu, kteri deformuji zaky. Jenze nejvic to tady deformuji podobni samozvani experti.
Myslím, že dnešní článek Kartouse překročil mez. Takže většina Čechů je degenerovaných. Především ti,co žili za totality. On je fakt BLBEJ, to už se nedá jinak napsat, na hrubý pytel hrubá záplata. Takže všichni,co žili za Hitlera zdegenerovali - dalo by se vztáhnout i na tyto události. prostě taková jednoduchá kolektivní vina. Stačí, že jsi žil v určité době a máš nálepku. Pan Kartous se počítá k těm nezdegenerovaným?
Jestli někdo jedná totalitně, pak je to on, který má pocit, že má právo o mě nebo dalších tisících lidí hovořit, byť nikoho z nás nezná.Rozhoduje protože věří jakési své vlastní ideologii, která je údajně správná. On je vystudovaný psycholog nebo sociolog? Už přešel od expertství na školství na expertství na problémy společnosti: Co bude následovat? Stane se expertem přes jadernou fyziku či zemědělství? Nechme se překvapit.
Pan Kartous se zbláznil? Tato snůška nenávisti k demokratickým principům je neskutečná. Tak tímto se tedy zabývají obecně prospěšné společnosti? A daňový poplatníku plať nadále naši "skvělou protidemokratickou propagandu".
Ve škole kde učí učitelé, kteří vzdělávají a vychovávají žáky také ke schopnosti utvoření si vlastního názoru na základě kritického myšlení, které by mělo být základní kompetencí občana žijícího v demokracii protože se spolupodílí na řízení státu, tedy ve škole vedoucí žáky k myšlení umožňujícímu demokracii, by toto jednání bylo jednoduše nemyslitelné.
Pane Tajný, kolik jste za tento blábol dostal a od koho?
Moje podezření, že příspěvky Tajného Učitele jsou výsledkem práce ve skupině se potvrdilo.
Tohle koherentní jedinec nedá. Leda by to byl mluvčí prezidenta nebo nejméně roztrojená osobnost.
Paní Cat a pane Pytlíku jsem velmi polichocen. Ještě by to chtělo nějaký koherentní argument, toho se ale nedočkáme, že. Pouze výkřiků do tmy.
Myslím. že by stálo za to, celou kauzu zdokumentovat a vydat jako modelový příklad pro mediální výchovu.
Nikoliv pro zjevnou či záměrnou manipulaci ze strany učitelky, ale jako ukázkový příklad mediální manipulace "nezávislých médií" a "odborných konzultantů".
Pro "utvoření si vlastního názoru na základě kritického myšlení" by to byl neocenitelný materiál.
Škoda, že už skončily DUMy.
Jediné pozitivní na celé věci je, že žáci z Valtic získali díky této "kauze" reálný vhled do fungování "mediální reality".
P.S.: Tu Pedagogickou komoru ale fakt potřebujeme.
Pane Tajný,
přijmete jako argument fakt, že jsem od Vás četla několik příspěvků, které byly v obraze a velmi rozumné, takže těžko mohu věřit tomu, že jste s prominutím takhle blbej.
Demoverze mozků z Planety opic?
Pan B. Kartous možná jen demonstruje nějakou demoverzi neoliberálních mozků Budoucnosti, k jejichž dalšímu vývoji a pilotnímu ověřování v rámci projektu Planeta opic je potřebná sterilita od slušnosti, soudnosti a demokracie. :))) J.Týř
Viz
https://cs.wikipedia.org/wiki/Planeta_opic_(filmov%C3%A1_s%C3%A9rie)
Paní Cat, vždyť je to jednoduché. To, co se tam stalo je ekvivalent natírání trávy zelenou barvou před návštěvou generála Čepičky. Jako anekdota je to banální, jako symptom je to pozoruhodné. Mimo jiné jako důkaz, že dvacet let neznamená nic. Některé věci jsou zažrané příliš hluboko.
poste.restante, DUMa existuje. Vezmete téma, událost nebo prohlášení a podrobíte ho analýze a diskuzi pak necháte žáky aby si utvořili názor, pokusili se předtím do možné míry odfiltrovat externí vlivy, rozklíčovat motivy atp.
Nevim pane tajny jak jste stary.Jestli je vam kolem 50 jste dle Kartouse degenerovany.To se vam libi?Protoze me nastvalo tohle.To ze si pestujeme potemkynovske vesnice je znamo.Vcetne toho vaseho natirani travy. na zeleno.Pred inspekci se ve skolach deje leccos to mi verte.A tzv.prospivani mentalne postizenych na zakladkach je taky jen iluze.A to nikomu nevadi.Otiraji si hubu o skolu jen kdyz jde o Zemana. Skola to pojala blbe.Ale Kartous se toho chytnul jak slepice flusu.Uz podruhe si sam sobe nabehl na vidle.
Takže většina Čechů je degenerovaných. Především ti, co žili za totality.
Já bych takhle nenapsal, použil bych spíše výraz přizpůsobených. Nevím, proč by mne to mělo urážet, je to přece přímý důsledek vyrůstání v pokřivené realitě. To si myslíte, že to zůstalo bez následků? Že se řekne bác od teďka tady bude demokracie a svoboda a je vymalováno? Kartouzova frustrace pramení z kolize ideálu a reality. Podotýkám, že se z masy lidí kteří přizpůsobili své myšlení komunismu nevyjímám.
Pane Tajný, s tím, co v posledním příspěvku říkáte se myslím dá z dost velké části souhlasit. Včetně té Kartouzovy frustrace z kolize ideálu a reality, kterou však velmi neomaleně projevuje. Ještě přede cca třemi léty jsem Blisty pravidelně četl a argumentoval jsem mezi přáteli i některými p. Kartouzovými argumenty např. k tzv. "Ráji montovem". V posledních dvou třech létech ale ta Kartousova frustrace ujela myslím velmi nepřijatelným směrem, který škodí i tomu dobrému, co v jeho názorech je. J. Týř
http://ekonom.ihned.cz/c1-64280360-cesko-se-zmenilo-v-raj-montoven-potvrzuje-to-hospodareni-firem-se-zahranicnim-kapitalem
A vy neznate lidi,ktere naopak zdegenerovala nase doba?Kazda doba muze nekoho vice ci mene ovlivnit.Nemyslim si,ze nektera o hodne vice ci mene.Velmi nas mohou ovlivnit extremy,ale to socik nebyl.Taky slo o to,kdo se dal.A pripoprdenych mladych znam taky dost.Ti socik nezazili.
Paní Karvaiová, o tom není pochyb, vemte třeba "chytré šmejdy" s ostrými lokty, kteří dnes vylézají ze všech těch MBA rychlokurzů apod. Ovšem vyrůstat ve lži nebo dvojakosti se na člověku chtě nechtě podepíše, že. Stejně jako vyrůstat v prostředí kde "nemáš, co si neurveš". Důsledky skokového přechodu na neregulovaný kapitalizmus, například fenomén singles, nebo generace dětí vyrůstajících prakticky bez rodičů obklopeni tablety, ponese tato společnost ještě dlouho. Role školy je zde o to důležitější, protože škola nemusí nutně reflektovat měnící se ekonomicko-politické prostředí, ale může být nositelem univerzálních lidských principů jako jsou altruismus, tolerance, kritické myšlení, rodinné hodnoty apod.
tyrjir,
ano, frustrace není dobrým rádcem když se přežene. V BL je zvykem pánů Kartouze i Čulíka velmi ostře a bez obalu poukazovat na některé temné stránky soudobé české společnosti, způsobem, který díky monotematičnosti a názorové homogenity u některých spíše vytváří pocity antipatie vůči autorům. Typickou reakcí je, že jsou to "zrádci národa" a blaničtí rytíři je dostanou.
Jenze jedine co jako skola mizeme delat je chovat se slusne,mluvit slusne,zazivat legraci ve tride a rikat svuj nazor.Ja ho mam ale obcas odlisny od toho,co se verejne propaguje.Stejne ho rikamAt si to kazdy prebere po svem.Taky cteme a hledame ty kladne hrdiny.Co jineho se da delat.Casto me prebije nazor rodicu:mamka rikala ze.......
Články pana Kartouse jsem kdysi četla velice ráda, online nebo v tištěné podobě. Nevím, co se s ním stalo, co ho tak neustále popuzuje. Myslím, že hlavním impulzem je skutečnost, že s ním spousta lidí nesouhlasí a ozývá se proti němu. Vzpomínám si, jak jsem jeho texty tiskla a ve sborovně rozdávala kolegům nebo přeposílala odkazy na weby, kde publikoval. Dnes, když se někde objeví ( a vlastně to je skoro pořád), říkám si v duchu " Co to zase bude, kdo mu co zase provedl.....".
Tak jako v běžné populaci, i mezi kantory jsou určitě lidé tzv. degenerovaní totalitou, ale zobecňovat to tímto způsobem, kdy se i nezaujatý čtenář - pedagog může cítit dotčený, to se mi zdá moc. Není to situace, kdy se potrefená husa ozve, to rozhodně ne, ale už mě také nebaví, jak se do nás všichni obouvají. Díky takovým útočným článkům a invektivám proti učitelstvu obecně se obyčejní kantoři začínají stahovat do ulity, nechtějí být konfrontováni s politikou a veřejnými diskuzemi o školství a raději tráví čas s rodinou. Nemůžeme jim to mít za zlé, je to vyčerpávající a únavné, stále se ohrazovat proti nařčením a doslova útokům v tisku, online i z míst, která by měla školy spíš podpořit a podržet.
Valtice byly jen neštastná situace, jindy by to asi vyšumělo velmi ryychle. Manžel působí na gymnáziu a návštěvy státníků měli a stále mají vždy nařízené shora, včetně počtu studentů, kteří se povinně musí zúčastnit. Jen ty vlaječky chybí....K nám do základky na dědinu nikdy nikdo nezavítal, tak to nemusíme řešit.
Články pana Kartouse jsem kdysi četla velice ráda...
Publikační počiny odborných konzultantů a odborníků na vzdělání jsou přínosné především tím, že se pod nimi zpravidla rozvine zajímavá a podnětná diskuse. Samotné články přelétnu jen ojediněle a spíš kvůli tomu jejich mnohdy unikátnímu perlení.
Nechápu, jak Kartouse někdo může číst rád. Vždyť je to absolutně o ničem. Bezduchá klišé, zobecňování člověka bez rozhledu, bez vtipu, bez pochopení, s nulovou znalostí komerční reality a témata omílaná neustále dokola. Čtenář se absolutně nic nového nedozvídá. Pomalu už je jako stroj, do kterého když se vloží A, vypadne A s čárkou. Mohl by si ušetřit práci, protože je tak omezený, že je téměř úplně předvídatelný. Jediné v čem je schopen ještě překvapit je míra sprostoty a hlouposti. Řešení nenabízí, jen prázdné floskule typu "potenciál žáka je třeba optimálně využít", což je pod tíhou svého humanitně-tělovýchovného vzdělání ještě schopen vydávat za konkrétní doporučení ke konkrétním změnám ve školství.
"Články pana Kartouse jsem kdysi četla velice ráda..."
Mozna to bude nejake vyhoreni...
Mozna by stal za uvahu nejaky kartierni system pro novinare. Ten by mohl spocivat v nejakem "sabatical", kdy by dotycny jednou za 6 let opustil na 6 mesicu Prahu a odjel s jednim kufrem pracovat treba do kravina nebo do sroubarny. Nebo ucit na venkovskou ZS nebo na SOU v nejakem vzdalenem okresnim meste.
Karierni rad pro ucitele by mohl byt podobny - po sesti letech zkusit pul roku delat neco jineho a odpocinout si od primeho pusobeni na deti... Treba mentora ci kouce budoucim ucitelum nebo inspektora CSI.
Bob Kartouz je jednoznačně člověk s vizí.
Zkušenosti mne naučily, že když narazím na člověka s vizí, tak v pudu sebezáchovy prchám z dosahu jeho intelektuálního pole.
A potom vy zíráte a my zíráme a Kartous se směje a pobere plat za podobné vize. Sedám k PC a začínám psát své vize. Problém je, že od určité doby mi to v BL netisknou. není to od té doby ,co tam působí Kartous?
Prezident má podporu 70 %.
Premiér a vláda se drží.
Opozice tepe.
Nechť se kluci a holky snaží.
Kočky ať se pudrujou.
Blbci ať se nad pitominami rozepisujou.
Kde je jaká totalita?
Myslím, že za rok bude lépe.
J.Týř :)))
Za rok asi bude hůř. Hlavně ve školách.
Okomentovat