Příprava a realizace reforem ve vzdělávání stále opomíjí ty nejdůležitější: žáky (studenty) a rodiče.
V řadě případů, jako je například probíhající diskuse o reformě středního školství, snaha o zavedení dalších regulačních mechanismů do předškolního vzdělávání (povinný rok) a základního vzdělávání (povinné přijímací zkoušky, ročníkové výstupy), jsou návrhy ministerstva motivovány nikoliv snahou prospět veřejnému vzdělávacímu systému (veřejnosti), ale spíše vlivovým skupinám uvnitř a vně systému.
Inkluze, povinné přijímací zkoušky i kariérní řád. Stejně jako řada dalších klíčových opatření, která jsou realizována či plánována v rámci vzdělávacího systému, i tyto zásahy se dějí z velké části mimo vědomí veřejnosti. Veřejná diskuse o nich se vede pozdě nebo vůbec. V hledáčku reforem nejsou ti, jimž má vzdělávací systém sloužit, ale části systému, které jsou aktuálně ohroženy.
Klesající počet uchazečů o studium na učilištích a odborných SŠ má být řešen regulací, aniž by nejprve došlo ke zlepšení často katastrofální úrovně vzdělávání na těchto školách. Kariérní řád, který by potenciálně mohl zlepšit úroveň učitelů, se za zavřenými dveřmi mění v novou platovou tabulku. O plíživé snaze omezit rámcové vzdělávací programy a zavést nový typ osnov veřejnost vůbec netuší. V řadě případů jsou připomínky z občanského sektoru přijaty pouze formálně. Jsou ignorovány dříve přijaté návrhy a dokumenty, které veřejný zájem respektovaly. Výsledek je pak často v rozporu s doporučeními odborné veřejnosti a zájmy veřejnosti jako takové.
Doporučujeme:
- Důsledně pracovat se střešními koncepčními dokumenty (Strategie 2020, Strategie digitálního vzdělávání, atd.), připravované novelizace by s nimi neměly být v rozporu.
- Koordinovat zvažované změny i se záměry OP VVV tak, aby nebyly ve vzájemném rozporu a alokovaných finančních prostředků ve fondech se mohlo efektivně využít ke zvýšení kvality a k rozvoji vzdělávací soustavy.
- Vytvoření transparentního připomínkového mechanismu (kdo má možnost připomínkovat, jakým způsobem, kalendárium apod.), jenž bude uveden a aktualizován na stránkách MŠMT.
Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Často se lze setkat s názorem, že v oblasti vzdělávací politiky a z ní vyplývajících reforem jde o expertní záležitosti, jimž veřejnost nerozumí. Jde o argument vlastní meritokracii, nikoliv demokracii. Právě ve vzdělávání, jehož vliv je nutno počítat v horizontu půlstoletí, neexistuje žádný důvod pro to, aby byly upřednostňovány krátkodobé zájmy lobbingu před zájmem veřejným. Na reálných příkladech je patrné, že to rozvoji systému spíše škodí.“
2 komentářů:
Racionální úprava RVP není plíživé zavádění osnov
Eduin brání úpravě RVP a nepíše o tom, že současné problémy ve SŠ jsou způsobeny úpadkem kvality výuky z ZŠ, který podle mého názoru akceleroval zavedením překompetentněných a i, co se týká výukového plánu školy, příliš volných RVP a ŠVP. Na mnohých ZŠ například zmizela výuka techniky v dílnách, motivace ke studiu technických a přírodovědných předmětů, matematiky atd. Malé platy učitelů a úpadek kvality výuky vedl i k úpadku motivace žáků i učitelů. Projevil se i v odchodech mnohých dobrých učitelů s následkem ještě větší feminizace ve školách. Noví učitelé se do škol nehrnou.
Rozvolněné RVP a obtížná měřitelnost výsledků vzdělávání podle nich organizovaného vedly ke zmenšení kvality vzdělávání i výchovy na ZŠ, které se přeneslo na SŠ a teď přechází i na VŠ. MŠMT se to snaží napravit. Eduin ale ten RVPčkovský chaos pořád obhajuje a snahu MŠMT o nápravu označuje za jakési "plíživé zavádění osnov". Osnovy přitom dávaly učitelům víc volnosti k tvořivé práci, než jednou schválené ŠVP a se studijními výsledky a motivací dětí k dalšímu studiu to nebylo tak špatné jako dnes.
Vznikl tak stav, který je nutné neprodleně koncepčně řešit takovou úpravou RVP, která bude výše uvedené nedostatky ve školách minimalizovat.
Neoliberální demagogie eduotníků už jsme myslím slyšeli dost. Měl bych proto pro Eduin jeden návrh:
Divím se že tu "geniální" neoliberální ideu s RVP a ŠVP už nepřevzaly třeba obce, úřady, podniky atd. Mohly by přeci na začátku každého roku detailně naplánovat, co budou celý rok dělat k naplnění stanovených kompetencí, a vedly by k tomu deník (třídnici), jak to plní. A pak by někdo jezdiprstil, jak tu "svobodu" dodržují. Nechť tedy Eduin navrhne tu neoliberální myšlenku i obcím, úřadům a podnikům, aby podle ní mohly svou práci koncipovat a organizovat. Přeji všem příjemné snění o tom, že se to podaří všude udělat, a konečně pak budeme ještě víc eduoutsko-eduinsky svobodní. A budoucnost Česka bude globálně růžová :)))
J. Týř
Viz
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/jan-koupil-mozna-do-skoly-cenu-chodit-ma.html#comment-825770724908734601
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/jan-koupil-mozna-do-skoly-cenu-chodit-ma.html?showComment=1452593216318#comment-4033484784963249317
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/jan-koupil-mozna-do-skoly-cenu-chodit-ma.html#comment-6683741091753019137
Okomentovat