Starostové a nezávislí (STAN) vyzývají: Zastavte povinnou inkluzi na základních školách

úterý 5. ledna 2016 ·

Od září 2016 má nastat revoluce v našem školství. Do jedné třídy spolu mají chodit všechny děti, od mentálně postižených až po ty nejnadanější, od těch zcela zdravých až po ty skutečně tělesně postižené. Středočeské hnutí Starostové a nezávislí (STAN) vyzývá vedení kraje a středočeské zastupitele, aby takto široce pojatou povinnou inkluzi ve středočeských školách odmítli.


"Totální integrace je líbivá věc, ale fungovat může jen za určitých předpokladů. Dělení tříd do malých skupin, společné vyučování pouze u některých předmětů. Dostatek speciálních pedagogů, asistentů, proškolení učitelů, schopnost pracovat s mentálně postiženými, skvělá diagnostika, příprava zřizovatelů, rodičů, veřejnosti. Většina z toho se však nestala. Totální inkluze po česku není připravená. Ředitelé základních škol nevědí, co mají nebo budou muset udělat. Není jasné financování. Nejsou lidi. Zavést povinnou totální integraci za této situace je hazardem s dětmi, jejich rodiči a vzdělaností celého národa" konstatuje kandidát na hejtmana Vít Rakušan (STAN).

"Přáním těch, kteří projekt společného vzdělávání všech s IQ nad 70 bodů spustili je dosáhnout stavu jaký je ve Finsku nebo Dánsku. Bohužel v našich současných podmínkách a totální nepřipravenosti to naopak povede k prudkému snížení úrovně běžných základních škol a odlivu dětí do škol soukromých. Paradoxně tak snížíme kvalitu vzdělání pro většinovou společnost. To si Česko nemůže dovolit. Zavedení společného vzdělávání na základních školách v současné podobě je riskantní a nepřipravený experiment, který je nutno zastavit. Proto vyzýváme vedení kraje a ostatní zastupitele, aby podpořili náš návrh, aby zastupitelstvo na nejbližším zasedání vyslovilo nesouhlas se zaváděním společného vzdělávání žáků v základních školách s účinností od 1. 9. 2016." konstatuje předseda Středočeské organizace STAN Věslav Michalik (STAN).

"Obávám se, že dalším krokem by mohlo být nevratné rušení speciálních a praktických škol. Pro dokreslení situace uvádím zkušenost ze zahájení tohoto školního roku v základní škole se speciálním vzdělávacím programem zřizované krajem. Do první třídy nastoupil po přípravném kurzu autistický chlapec, který prostředí i pedagogy již dobře znal. I přesto a za přítomnosti rodičů nebyl schopen absolvovat krátké slavnostní zahájení společně s dalšími prvňáčky, pro které to bylo první setkání se školou a měla by to být pozitivní zkušenost. Chlapec se po celou dobu projevoval hlučnými záchvaty a ani rodičům a asistentce se ho nepodařilo uklidnit. Celé připravené zahájení tím bylo narušeno. Jak mi při dalším setkání sdělila paní ředitelka, podobně probíhá každý den i zahájení výuky, kdy první hodinu až dvě tráví chlapec až do zklidnění s asistentkou v pro ten účel zřízené odpočívárně, a teprve poté absolvuje dvě až tři hodiny vyučování ve třídě. Škola má kvalifikované speciální pedagogy i potřebné vybavení, intenzivně komunikuje s rodiči a snaží se je naučit se synem pracovat. I přes to rodiče zvažují od dalšího školního roku přestup do běžné základní školy. Neumím si představit takovou integraci v normálním provozu škol, když i v nich dětí s výchovnými a vzdělávacími problémy přibývá." konstatuje starostka Neratovic Lenka Mrzílková (STAN).

Eva Šleichertová
tajemnice Středočeské krajské organizace STAN

1 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
5. ledna 2016 v 23:57  

Pan Štech má co bagatelizovat.