V tiskové zprávě obecně prospěšné společnosti EDUin k zavádění společného vzdělávání lze souhlasit s tím, že se MŠMT ocitlo mezi dvěma mlýnskými kameny až ostře protichůdných stanovisek. Z hodnocení situace v TZ vychází jako hlavní viník nejistot a obav školské praxe a veřejnosti MŠMT. Protože s touto opakovaně šířenou informací hrubě nesouhlasíme, chceme uvést některé skutečnosti, zpřesňující kontext a položit několik otázek.
- Příslušná novela zákona byla podepsána na přelomu dubna a května 2015. Po výměně vedení MŠMT jsme během letních prázdnin zjišťovali stav prací na podzákonných předpisech a přípravu seznamování škol a veřejností na implementaci novely vyžadující vytvoření nové Vyhlášky k provedení par. 16 a 19, novelizaci několika dalších vyhlášek a úpravu RVP ZV. Po zjištění, že práce nepostupují dost intenzivně a koordinovaně jsme změnili způsob řízení. Je možné uvést příklad jiných podzákonných norem v minulosti k takto výrazné změně (nepřipravené k datu schválení příslušného zákona), které byly připraveny rychleji? Dnešní stav: Vyhláška byla postoupena do LRV dne 4. 1. 2016.
- V podstatě souběžně jsme průběžně zveřejňovali pracovní verze všech dokumentů (dělo se tak někdy v minulosti s takovou otevřeností?), konzultovali je ve dvou velmi široce pojatých připomínkových řízeních jak s odbornými asociacemi, s NNO, poradci, i s EK. Zahájili jsme intenzivní informační kampaň (jen slepý nebo neinformovaný to nevidí): výjezdy do 6 krajů za přítomnosti od 150 do 420 ředitelů, učitelů, zřizovatelů proběhly v listopadu a prosinci a v dalších krajích proběhnou během ledna a února. Od jara 2015 probíhají vzdělávací a metodické semináře pro pracovníky ŠPZ. Dále byly vytvořeny rubriky na webových stránkách MŠMT a NUV (s linkou pro dotazy veřejnosti spolecnevzdelavani@nuv.cz, na kterou chodí od prosince cca 20-30 dotazů týdně a odpovědi adresujeme nejen tazatelům, ale postupně vyvěšujeme na stránky v rubrice Nejčastěji kladené dotazy). K tomu máme připraven cyklus vzdělávání učitelů od února 2016. Podle kritiků tohle zřejmě není informační kampaň a otevřenost. Pokud jde o přínosy společného vzdělávání, jistě lze ještě založit rubriku analýz, reportů a poučení ze zahraničí nebo názorů odborníků. Nemohla by ale právě v tomhle být také významná role takových společností jako je EDUin?
- V TZ se objevuje doporučení „Jasné sdělení pro školy, jak se změní jejich práce po září 2016 a kdy přesně budou k dispozici peníze na implementaci“. Odpověď na druhou část tohoto doporučení je již k dispozici v druhém čísle Zpravodaje MŠMT. Pokud jde o to, jak se změní práce škol, v nejbližší době zveřejníme průvodce ředitele školy společným vzděláváním, i když při seznámení s informacemi v rubrice Společné vzdělávání na stránkách MŠMT je možné si základní představu učinit.
- Další doporučení navrhuje „Zrealizovat pilotáž zavedení opatření podporujících inkluzi uvedených v paragrafu 16 ve vybraném regionu, následně vyhodnotit, a teprve poté implementovat celoplošně“. Argumentovat uskutečněním pilotáže nyní, ale vlastně po květnu 2015, je pozdním honěním pověstného „bycha“. Tohle bylo možné řešit s poslanci při projednávání účinnosti novely nebo s předchozím vedením MŠMT. V situaci, kdy je něco schváleno s účinností od 1. 9. 2016 a to bez odkladu nebo přechodné doby, a je v květnu ministrem školství přislíbeno EK (ve hře je taky hrozba infringementu), lze jen obtížně vyjednat revokaci účinnosti zákona a začít pilotně něco ověřovat. Jsme si tohoto problému vědomi a plánujeme aspoň monitoring implementace Vyhlášky a upraveného RVP ZV, identifikaci problémů i pozitiv pro případné úpravy v budoucnu.
- Pokud jde o požadavek na vytvoření plánu jednotlivých kroků v reálném čase (letech), není úplně jasné, co by bylo obsahem takových kroků. Celý proces není nastaven direktivně: bude záležet na vůli zákonných zástupců žáků, na výsledných Doporučeních ŠPZ, na možnostech škol atd. Po získání prvních údajů a zkušeností bude určitě nutné střednědobou rozvahu vypracovat.
12 komentářů:
Vážené MŠMT,
i kdybyste do sdělení o proběhlé tzv. informační a propagační kampani k něčemu, co nebylo dobře připraveno, finančně zajištěno a zorganizováno, přidali ještě opice z Madagaskaru, hejna baltických sardinek a racky z Bermudského trojúhelníku, nevyvrátíte tím myslím důvodnost připomínek lidí z praxe, zástupců a zřizovatelů škol a rodičů dětí.
Zástupci škol, zřizovatelů a rodičů dětí důvodně namítají, že (ne)příprava (ne)společného vzdělávání ze strany MŠMT vykazuje znaky používání metody sebeuspořádávajícího se chaosu, který povede v podfinancovaném a ne dobře organizovaném českém veřejném školství k jeho dalšímu úpadku.
Učitelé a zřizovatelé jsou názoru, že pořadí aktuálních priorit MŠMT bylo chybně stanoveno. Že je nejprve nutné dát školám a zřizovatelům odpovídající prostředky a podmínky (finanční i organizační nástroje k dosažení cílů společného vzdělávání) a pak lze teprve začít společné vzdělávání uskutečňovat. Udělali jste to bohužel opačně - nechali jste uzákonit něco, co není koncepčně, finančně a organizačně připraveno. Něco, co vážně ohrožuje veřejný zájem na řádném chodu českých veřejných škol a zvýhodňuje víceletá gymnázia a soukromé školy (tedy nespolečné vzdělávání)
Domnívám se, že je na čase uvažovat o této situaci odpovídajících opatřeních. Včetně případné změny zákona, jehož ustanovení jste nedokázali koncepčně, finančně ani organizačně zajistit.
S pozdravem
Jiří Týř
Viz např.
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/novorocni-anketa-ceske-skoly-odpovidaverapalkova.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/novorocni-anketa-ceske-skoly-odpovida_5.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/novorocni-anketa-ceske-skoly-odpovida.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/12/veslav-michalik-cesko-chysta-riskantni.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/starostove-nezavisli-stan-vyzyvaji.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/zdenek-sotolar-inkluze-jako-politicka.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/zdenek-belecky-odpoved-na-tiskovou.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/12/prectete-si-rodice-zazaluji-stat-za.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/12/jana-fischerova-nehrozi-vice-skody-nez.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/12/prectete-si-deti-s-handicapem-i-nadani.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/12/20-2-inkluze-2016-diskusni-forum-ups.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/12/otevreny-dopis-krajske-sekce-asociace.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/12/soucasne-nastaveni-inkluze-znici-take.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/12/rodice-zaku-ms-kocianka-dopis-pro.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/12/zastupitele-apeluji-na-ministryni.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/12/tomas-janik-skola-na-kruhovem-objezdu.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/12/prectete-si-rodice-z-chteji-zalovat.html
a mnoho mnoho dalších připomínek a podnětů k nápravě výše popsaného neuspokojivého stavu věci
Myslím, že vše bylo řečeno větou:,,,,,ve hře je taky hrozba infringementu), lze jen obtížně vyjednat revokaci účinnosti zákona a začít pilotně něco ověřovat,,,,,,,,,,,
Prostě inkluze bude a basta. Podstatnější je hrozba žalobou než duševní a fyzické zdraví pár tisícovek dětí. Ministerstvo veřejně přiznalo, že to opravdu bude POKUS na dětech, který bude vyhodnocen přímo na nich.Jak hodlá později napravovat chyby už neví. On tam stejně už bude sedět zase jiný panáček.
"V situaci, kdy je něco schváleno s účinností od 1. 9. 2016 a to bez odkladu nebo přechodné doby, a je v květnu ministrem školství přislíbeno Evropské komisi (ve hře je taky hrozba infringementu), lze jen obtížně vyjednat revokaci účinnosti zákona a začít pilotně něco ověřovat."
No tak, že jste alespoň přiznali barvu. Celá ta švancparáda byla schválena jen a jen proto, aby se mohly čerpat dotace z OP VVV v prioritní ose 3 podle prováděcího dokumentu, který je postavený tak zhovadile, že bude možné čerpat peníze jen na individuální integraci. Kdo toto vymyslel, tak tomu by patřilo s odpuštěním zkopat prdel do špičata.
Děcka jsou v této inkluzivní hře bohužel až na posledním místě.
Ale tak je to přece se vším. Už by nás to nemělo ani tak moc překvapovat.
No, překvapí. Mne vždycky.
infringement = vnější zásah za nedodržení něčeho
České školství je, pokud vím, v kompetenci českého státu. Jestliže český stát udělal prostřednictvím MŠMT při čerpání EU dotací pro české školství něco, za co by mu případně ten infringement (vnější zásah za nedodržení něčeho) z Bruselu hrozil, jsou za to jasně morálně i věcně, tj. i právně, zodpovědní ti, kteří to způsobili. Nejsou za to zodpovědné školy a jejich zřizovatelé ani rodiče a děti. Takže ať se o ten případný infringementní prodělek mezi sebou rozdělí třeba MŠMT a jím řízené organizace s nevládnímí organizacemi. Tedy ti, kteří do toho školy a jejich zřizovatele, rodiče a děti zatáhli.
Takovéto "zašpičatění dolního zakončení zad" příslušných zodpovědných osob je myslím případně docela na místě. Už i to, že taková možnost zřejmě vzniká, by se myslím už teď mělo stát předmětem řádného vyšetření celé věci tzv. společného vzdělávání Úřadem vlády, Ministerstvem financí a Nejvyšším kontrolním úřadem. Doufám, že už k tomu paní ministryně dala písemný podnět.
J. Týř
Došlo myslím ke stavu, za kterého evidentně hrozí poškození veřejného zájmu na ochraně řádné výchovy, vzdělávání a zdraví dětí tím, že MŠMT ČR nevzalo řádně v úvahu úředním postupem podané důvodné připomínky a podněty. Je tu tedy myslím možnost a důvod podat MŠMT nadřízeným orgánům a nezávislému kontrolnímu orgánu (MF, Úřad vlády ČR a NKÚ) Stížnost nebo Podnět k prošetření, zda postup MŠMT ČR (včetně pořadí priorit a efektivnosti jednotlivých kroků) odpovídá zásadám péče řádného hospodáře při přípravě a uskutečňování výchovně vzdělávací koncepce v ČR.
J. Týř
Viz např.
http://www.ceskaskola.cz/2015/12/20-2-inkluze-2016-diskusni-forum-ups.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/12/cesky-rozhlas-inkluze-nikdy-nesmi-byt.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/12/jiri-tyr-podfinancovana-jednotna-skola.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/09/jiri-tyr-spolecne-vzdelavani-dostava.html
Dále viz např:
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/stanislav-stech-zkusme-krotit-emoce.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/katerina-valachova-ucitelum-pridame-vic.html
Zajímavé, že u státní maturity ten odklad šel. A to dokonce několikrát po sobě.
Předseda vlády neustále mele jako kolovrátek - evropské dotace, evropské peníze,.. A tomuto je podřízena veškerá činnost vlády. A k prosazování těchto názorů našel vhodného adepta - paní Kateřinu. Do toho se nám ještě zamíchají jména z mailů pana Sobotky, názory socialistických poradců Machovce, Novotného,...a je úplně jasné, že platí rčení "ryba smrdí od hlavy".
Docela urážlivý je třeba názor jednoho poradce pana premiéra:"..., bohužel tento populistický a pohodlný národ to neocení a nedocení, nemá na to, alespoň ze značné části, ani mentálně, ani vzděláním". Jde o názor ohledně migrace.
Co potom chceme očekávat při názorech ohledně inkluze. Jestli takto nazírají socialisté na kantory, pak Bůh s námi.
Nedělám si iluze, že poradci a politici jiných stran smýšlejí jinak.
Doufám, že celá vláda pomůže paní ministryni české školství konsolidovat - viz výše.
J. Týř
Ke společnému vzdělávání Kupředu levá i pravá!
Co říkáte vlivu cca 70leté návratnosti investice práce a energie mizerně placených učitelů do koncepčně, finančně a organizačně dobře zajištěného tzv. společného vzdělávání na pracovní motivaci a sebedůvěru pedagogů?
Ministersky řízené organizace a nevládní organizace si teď lízají a ještě hodně líznou společně-vzdělávací dotační a v budoucnu zřejmě i rozpočtové smetany. Víme, že podfinancovaným avšak dobře informovaným školám, žákům, učitelům a zřizovatelům se už od podzimu 2016 zhorší pracovní podmínky. Důstojné zvýšení platů učitelů je zřejmě v nedohlednu. Musíme to ale vydržet - jde o růžovou budoucnost nás všech. Je to běh na dlouhou vzdálenost. Zkusme proto krotit emoce, nevyhrocovat situaci do pohodlných protikladů „zlí a neschopní vs. hodní a rozumní“
Na co školám MŠMT nedá peníze, to zřejmě opět zaplatí kraje a obce z takzvaných rezerv. Vráti se jim to za těch 70 let. Na proškolování a výzkumy neschopnosti pedagogů chápat a plnit takto pojaté reformy se penízky v MŠMT najdou. Musíme to přeci za pochodu průběžně upravovat a cizelovat. Soukromé školy a nevládní organizace si taky přijdou na své. Jde nám o to, abychom během těch 70 let z každého žáka vybrousili růžový diamant.
Se ministerským společně vzdělávatelským pozdravem
Společného vzdělávání se nelekejte,
na děti, učitele a zřizovatele nehleďte.
Větru i dešti dnes poručíme,
výsledek za 70 let uvidíme.
Společně Kupředu Levá i Pravá!
Pod nohama už přec nemáme vlastní zem,
na zadek přitom tudíž nespadnem!
J. Týř
Viz
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/prectete-si-valachova-inkluze.html
Post scriptum
Nevíte, jestli už někdo napsal knížku o nejnovějších výzkumech týkajících se vymývání mozků v českém veřejném školství?
Okomentovat