Ministerstvo školství reaguje na tiskovou zprávu, kterou dnes vydal Nejvyšší kontrolní úřad ke kontrolní akci č. 15/06. NKÚ prověřoval, jestli příjemci dotací z Evropské unie dodržují podmínky udržitelnosti projektů, a jak je zajištěno financování projektů v době jejich udržitelnosti.
Jako příklad porušení podmínek udržitelnosti uvádí NKÚ ve své tiskové zprávě projekt Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy na zřízení center podpory inkluzivního vzdělávání za více než 133 milionů korun. „Projekt měl ověřit a nastavit podmínky inkluzivního vzdělávání na základních školách. Všech devět regionálních center na podporu inkluzivního vzdělávání, která v rámci projektu vznikla, ale po ukončení projektu bez náhrady zaniklo,“ uvádí zpráva NKÚ.
Reakce MŠMT:
Projekt v žádném případě neporušil podmínky udržitelnosti, neboť samotná regionální centra byla zrušena prostřednictvím podstatné změny předložené ještě před ukončením realizace projektu. Schválením této podstatné změny došlo k ukončení těchto regionálních center a tedy ke zrušení povinnosti provozovat tato centra v době udržitelnosti. Výstupy projektu budou však i nadále využívány školskými poradenskými zařízeními. Na tuto skutečnost bylo NKÚ v rámci kontrolního šetření upozorněno.Dále zpráva NKÚ uvádí jako problémové zajištění financování projektů po dobu 5 let udržitelnosti u některých vědeckých center dotovaných z operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace. „Jedná se přitom o velmi nákladné projekty. Do vybudování 48 vědeckých výzkumných center se dosud investovalo 36 miliard korun. Podle odhadů bude na jejich provoz v době udržitelnosti nutné vynaložit ze státního rozpočtu dalších 24,4 miliardy korun. U pěti z jedenácti kontrolovaných výzkumných center podle kontrolorů hrozí, že nesplní podmínky udržitelnosti. Vědeckým výzkumným centrům se totiž například nedaří získat další zdroje financování – zejména ze smluvního výzkumu a mezinárodních grantů – v původně předpokládané výši. Podle kontrolorů to svědčí o tom, že centra nedokáží najít dostatečné zdroje peněz v aplikační sféře,“ uvádí zpráva NKÚ.
Reakce MŠMT:
Ministerstvo školství v současné době neeviduje žádný projekt v prioritní ose 1 a 2, u kterého by nebyly plněny podmínky udržitelnosti. Projekty podpořené v rámci OP VaVpI (výzkumná centra realizovaná v prioritní ose 1 a 2) v relativně nedávné době teprve ukončily svoji investiční fázi. V současnosti rozvíjí své výzkumné aktivity včetně posílení spolupráce s aplikační sférou a snahy o získání finančních zdrojů ze zahraničí. Významnou část výdajů na provozní fázi center pokrývají rovněž finanční prostředky vyčleněné v rámci rozpočtové kapitoly MŠMT v podobě tzv. Národních programů udržitelnosti.Pro informaci: http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/vlada-podporila-financovani-vedeckych-infrastruktur-na-ctyri
7 komentářů:
Ona byla nějaká centra inkluzivního vzdělávání? A kde? A kdo o tom dal vědět školám? A jaká byla jejich úloha?
A proč je právě teď, kdy by byla ta centra nejvíc potřeba, rušili? Jestli to není první vlaštovka, která naznačuje, že na realizaci inkluze vlastně nejsou žádné peníze.
A o zrušení udržitelnosti podstatnou změnou jsem v životě neslyšela. Nevím čím to je, ale MŠMT nevěřím ani slovo.
„Projekt měl ověřit a nastavit podmínky inkluzivního vzdělávání na základních školách. Všech devět regionálních center na podporu inkluzivního vzdělávání, která v rámci projektu vznikla, ale po ukončení projektu bez náhrady zaniklo,“ uvádí zpráva NKÚ."
Jakými výzkumnými metodami tato centra pracovala?
Kteří vědečtí a výzkumní porcovníci se na projektu podíleli?
Na kolika školách a na jak početném vzorku respondentů výzkum probíhal?
Kde byly publikovány jeho výsledky?
133 milionů není málo korun.
Viz též PODSTATNÁ ZMĚNA VZDĚLÁVACÍCH PROJEKTŮ aneb CO STAVBAŘI NEUMÍ ?
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/informace-o-implementaci-karierniho.html
Sto třicet milionů není málo peněz. Budiž, kdyby to bylo milionů sto, tak pro drobnou představu:
- elektrických vozíků po dvaceti tisících pořídíme pět tisíc, nebo
- slepeckých pejsků po dvou stech tisících vycvičíme pět set, nebo
- schodišťových plošin také tak, nebo
- nějaký ten tabletík?
Kolik je žáků zš? Bajvoko. Osm set? Pět procent z toho potřebných. Tak to vychází na dva a půl tisíce na drobný dárek.
A nakonec, proč ne?
Proto!
Z čerpání EU peněz se snad na MŠMT stala posedlost. Štěstím je, že premiér nemůže odvolat předsedu NKÚ.
Okomentovat