Přečtěte si: Studenti se nechtějí bavit, ale mít vliv na to, co se učí

středa 6. ledna 2016 ·

Měl by mít středoškolák možnost říci svému učiteli, že třeba z biologie mu stačí trojka a základní znalosti, protože čas, který ušetří, by chtěl věnovat občance nebo angličtině? Prostá otázka, která kupodivu vzbuzuje velké emoce. A co se asi stane, když nějaký student tohle v ředitelně navrhne?


Z článku Tomáše Feřteka v RESPEKT.cz vybíráme:

A zeptal se vůbec někdo studentů, co by chtěli? Nebo je už sama ta představa nepřijatelná? Delší dobu jsme s kolegy z EDUin v kontaktu s Českou středoškolskou unií, studentskou organizací, která se snaží pojmenovat, co by se dalo na středních školách zlepšit. Pět z nich jsme pozvali na debatu, kterou můžete zhlédnout i vy. Zajímavé je sledovat, jak se v první polovině snaží být ve vztahu ke svým školám (většinou jsou to gymnazisté) korektní, zatímco v té druhé přiznali barvu. Nikdo z nich nemá s prospěchem větší problém, přesto už obvykle rezignovali na to, že by se na gymnáziu učili věci, které je opravdu zajímají, a způsobem, jejž by považovali za přínosný.

„Prostě jsem se rozhodl do maturity nějak přežít a doufám, že na vysoké škole to bude lepší,“ říká jeden z nich. A ostatní tuhle strategii potvrzují. Nemluví o svých školách špatně, své učitele většinově oceňují, ale cítí se naprosto neúspěšní ve snaze spolurozhodovat o vlastním vzdělávání. Vadí jim, že je v téhle debatě nikdo nebere vážně.

10 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
6. ledna 2016 v 11:12  

Doporucuju studentum nejak prezit i tu vysokou skolu (tam to lepsi nebude) a doufat, ze v zivote jaky bude v 21. stoleti to bude lepsi... (cimz ziskaji 5-15 let doufani k dobru).

tyrjir řekl(a)...
6. ledna 2016 v 11:22  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
6. ledna 2016 v 11:27  

Osnovy, ve kterých bylo 70 % výukové doby na výuku předepsaného základního učiva a 30 % bylo na tvořivé rozšiřování nebo opakování učiva podle uvážení učitele, umožňovaly učitelům reagovat na situaci ve třídě a tedy i na požadavky žáků. RVP je myslím také možné tak upravit a mít v nich na tu úpravu obsahu výuky i na základě dohody s žáky 30 nebo i 50 % výukové doby. Doporučuji studentům, aby si o takové opatření řekli.
J. Týř

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
6. ledna 2016 v 13:25  

"že třeba z biologie mu stačí trojka a základní znalosti, protože čas, který ušetří, by chtěl věnovat občance nebo angličtině?"

Šmankote, toto já říkám děckám na základní škole. Přece jim nemůžu zakázat chtít trojku (čtverku, dvojku, jedničku) z přemětu, který učím.

S tím snad většina učitelů problém nemá nebo ano? Feřtek jak vidno určitě, ale to zase není učitel, takže ten ví kulový a hledá problémy tam kde nejsou.

A když nenajde, vytvoří je. Odborník.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
6. ledna 2016 v 22:21  

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
"S tím snad většina učitelů problém nemá nebo ano?"
Podle mých zkušeností i řady dalších informací, s tím většina problém MÁ. Jestlipak přijdete na to proč má?

Pavel Kraus řekl(a)...
6. ledna 2016 v 22:38  

No já se dám pane Šteffle poddat. A více než PROČ by mne zajímalo JAKÝ problém ta většina má. Jen tak, z pouhé zvědavosti. Děkuji.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
6. ledna 2016 v 23:41  

"Podle mých zkušeností i řady dalších informací"

Vždycky blábolíte o faktech a dojmech: DOKAŽTE, že většina problém má! Neučíte, takže přímé kolegy nemáte. Školu už znáte jenom z doslechu, drbů a tady z diskusí. Průzkum jste nedělal, to byste se sním oháněl.

Takže dojmy, pocity...

Poddat se dám i já.

Nicka Pytlik řekl(a)...
7. ledna 2016 v 0:32  

S tím snad většina učitelů problém nemá nebo ano?

Tak třeba pytlici s tím problém nemají. Ale těch pravda moc není.
Problém mají spíš žáci. Hledají někoho, kdo by pytlikům znemožnil žáky hodnotit přesně tak, jak si zaslouží... ááá našli.

tyrjir řekl(a)...
7. ledna 2016 v 6:54  

Tipnu si odpověď pana Šteffla: Efektivní vzdělávání má být primárně motivováno zájmem dětí chtít se něco naučit a zájmem učitelů jim to umožnit. Učitelé i děti jsou vnějšími okolnostmi nuceni pracovat na základě sekundární motivace (plněním vnucených ŠVP či osnov, známkami, vysvědčením apod.) - to je ten problém.
J. Týř

Josef Krátký řekl(a)...
7. ledna 2016 v 13:33  

T. Feřtek a potažmo celý EDUin jsou propagátory sbližování školy a života. Ovšem jen tehdy, když se jim to hodí do krámu. Rektor MU Mikuláš Bek v tomto článku
http://archiv.ihned.cz/c1-63911160-rektor-masarykovy-univerzity-bek-dnes-ucime-deti-ne-studenty
konstatuje: "Na vysoké školy dnes nenastupují dospělí lidé jako dřív, ale ještě nezralé děti. Bakalářský diplom sestává tím, čím dříve byla maturita, čemuž je potřeba přizpůsobit obsah a zaměření studia."
Představit si, že se za tohoto stavu dokážou středoškoláci v globále smysluplně rozhodnout o své profesní orientaci a zvolit si vhodnou skladbu předmětů atp. může opravdu jen ten, kdo je spjat s EDUinem (případně SCIOem a Kalibrem). Rozumný praktikující učitel nikolivěk. Je vidět, že přesvědčení zde hory přenáší, resp. že realita musí ustoupit ideologii.