Jde proti základnímu cíli českého školství, kterým je spokojené dítě i rodič. Žák s lehkým mentálním postižením není schopný plnit požadavky rámcových vzdělávacích programů a osnov škol. Takové jsou reakce vedení jediné školy na Vyškovsku, která vzdělává žáky s handicapem, na takzvanou inkluzi, tedy společnou výuku na základních školách.
Z článku Aleny Grycové ve Vyškovský.Deník.cz vybíráme:
Právě nedostatek informací je tím, na co upozorňují i ostatní ředitelé škol. „Zatím máme jen přísliby, že vše bude skvělé. Nikdo ale neví, jak má vypadat praxe ani jak bude hrazená. Některé myšlenky jsou dobré, jiné si ale neumím představit. Třeba pokud každý žák, který bude potřebovat asistenta, ho dostane bez nějakých složitých procedur, pak je to schůdné. Pokud ovšem škola bude muset asistenta platit ze svého a šetřit tak peníze jinde, bude to katastrofa," zmínil například ředitel vyškovské Základní školy na Letním poli Jiří Sochor.
Vzhledem k tomu, že se má spustit něco, k čemu nebyl dosud nikdo proškolený, Sochor poukázal i na to, že novinka mezi jeho kolegy vzbuzuje spíš obavy. „Nejsme schopní odpovídat ani rodičům a pak můžou vznikat různé dezinformace," podotkl.
6 komentářů:
Rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání v žádném případě nebyly koncipovány pro žáky s mentálním postižením.
Jsou dost náročné i pro některé žáky bez postižení a zvláště pro žáky t.zv. hraniční.
Pro žáky s prokázaným mentálním postižením byly na vysoké odborné úrovni vytvořeny speciální vzdělávací programy, které nejsou pouhou redukcí RVP ZV. Odpovídají psychickým zvláštnostem těchto žáků a umožňují jim dosáhnout maximální možné úrovně osvojení učiva a rozvoje psychických schopností.
Byly koncipovány na základě vzdělávacího programu zvláštní školy v podstatě tak, že první tři roky představovaly "adaptační fázi", která umožnila dětem s opožděným rozumovým vývojem "dozrát" do úrovně školní zralosti, další tři roky obsahovaly upravené učivo respektující psychické zvláštnosti postižených žáků a další tři roky se zaměřovaly na prohlubování a osvojování nových vědomostí, ale i praktických dovedností a návyků a na profesní orientaci.
S RVP ZV toto pojetí není kompatibilní.
12. ledna 2016 16:47
CatCatherine25
Otázkou je, zda to kantor při počtu žáků 30 ve třídě vůbec dá. Ideální bude dát na nástěnku telefonní číslo nejbližšího psychiatra.
Učitelé, kteří budou řešit problémy spojené se vzděláváním žáků s různými druhy postižení, budou mít k dispozici Katalog podpůrných opatření,
který údajně vznikl jako metodická podpora určená školám k tomu, aby se pedagogům ulehčil přechod na nový systém.
Má dohromady něco přes tisíc pět set stran, ale chybí v něm opatření, která se týkají žáků s poruchani chování. Tento problém budou muset učitelé zvládat vlastní erudicí.
MŠMT ovšem předpokládá, že učitel, který vzdělává jednoho žáka s určitým druhem zdravotního postižení, nebude muset nastudovat celý katalog.
Pane kolego,
psychiatři prozatím nejsou součástí školského systému a nepatří ani mezi podpůrná opatření,ale co není, může být.
Nevíte někdo, jestli ten katalog s mnoha stranami bude vytištěný na takovém jemném tenkém papíru, na jakém se dřív tiskly jízdní řády? :)))))
J. Týř
Mě by se více líbil papír ála telefonní seznam. Z toho šlo potom vyrábět papírové ruličkové pletení.Takové košíčky jsme s dětmi dělali.
Já bych se zeptala paní ministryně, jestli by nestačilo vydat ke každé aprobaci jednu metodickou příručku (český jazyk, matematiku atd.) a lidi by zbytečně nemuseli 5 let studovat na vejšce. Normálně by nakráčeli do školy, přečetli by si příručku a už by to jelo. Jestli se to ujme, dejte bacha, je to můj kopajrajt.
Okomentovat