Škola od osmi hodin dětem rozhodně neprospívá. Za socialismu byl nástup v šest ráno do fabriky prostředkem disciplinace obyvatelstva. Posun začátku školního vyučování na devátou hodinu by pomohl nasměrovat k racionálnějšímu rytmu celou zemi.
Z komentáře Petra Honzejka v iHNed.cz vybíráme:
Proč to dětem děláme? Na vrchnost se vymlouvat nemůžeme. Vyučování podle české ministerské vyhlášky může začínat klidně až v devět hodin a učitelé by většinou nebyli proti. Změnu zpravidla odmítají rodiče s argumentem, že sami musí časně do práce. Jenže opravdu musí? Spíš je to tak, že v Česku se už přes sto let necháme dobrovolně terorizovat ozvěnou rakousko-uherské monarchie, jejíž císař František Josef I. vstával v půl čtvrté ráno, čemuž se přizpůsobil dvůr a postupně, systémem padajícího budíku, celá země. Za socialismu se dala aktualizace absolutistického přístupu ještě pochopit, nástup v šest ráno do fabriky byl prostředkem disciplinace obyvatelstva, aby příliš netrajdalo po nocích a dodržovalo socialistickou zákonnost. Dnes ale začátek práce za tmy postrádá jakýkoli smysl, ať z pohledu zaměstnavatelů, zaměstnanců, nebo státu. Podle řady dostupných studií podává člověk rozumný výkon až po deváté hodině. V západní Evropě to chápou, tudíž se tam začíná pracovat později. My naproti tomu dál umanutě frčíme na vyšinutých biorytmech sto let mrtvého absolutního monarchy, se všemi neblahými důsledky pro zdraví společnosti. Jen se zkuste projet v ranní špičce MHD v průměrném českém a anglickém městě a všímejte si spolucestujících. Zatímco na ostrovech mají lidé na hlavách zpravidla obličeje, u nás spíše načuřené (pardon) ksichty. Nepřirozeně časné vstávání je dost možná jedním z klíčových důvodů celkově nadprůměrné hladiny zpruzenosti v Česku.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
Petr Honzejk je komentátor. Každý den musí napsat komentář. A k němu bombastický titulek, aby si toho čtenáři všimli. Už nevěděl, co psát, tak si vzpomněl na školu.
"Za socialismu byl nástup v šest ráno do fabriky prostředkem disciplinace obyvatelstva."
A k cemu je to prostredek dnes?
---
Mimochodem, v kolik zacina skola ve vyspelych zapadoevropskych zemich? (ve Francii i v Nemecku jsem potkaval deti na ceste do skoly kolem sedme).
Taky by stalo za to, zamyslet se nad tim, jaky je treba casovy posun (mereny vychodem Slunce) mezi zapadni Evropou, Prahou a Moravou...
To už tady bylo. A znovu dodávám - čím dříve začneme, tím dříve skončíme. Začíná-li škola v devět, bude končit o hodinu později, kroužky budou později, ...
to mně připomnělo,jak se jeden můj kolega,kdysi ptal jednoho ruského dědušky pamětníka,co že bylo nejstrašnější na stalinském teroru a ten se zamyslel a řekl: chodit do práce ráno na sedm a pracovat celých osm hodin!a ten, když mu řekl, že u nás se hákuje od šesti už od dob císaře pána, tak nevěřícně kroutil hlavou.....
Mnoho generací už tu genocidu ve zdraví přežilo.
autore,než nápíšeš blábol tak,se podívaj, jak to na to západě vypadá a to jak v megapolisu, tak na venkově a snad se ti rozsvítí a nebudeš psát takové bláboly
"Za socialismu byl nástup v šest ráno do fabriky prostředkem disciplinace obyvatelstva."
Sousedka šramotí každý den před pátou, domů se vrací okolo čtvrté odpoledne. Další soused je řidič kamionu, toho pak obvykle není vidět několik dnů. I ti proradní bolševici! Tedy dnes v dělnických povoláních žádná změna.
To je tedy informace naprosto o ničem. Co tím chtěl vlastně autor říci? To jsem nepochopil.
"To je tedy informace naprosto o ničem. Co tím chtěl vlastně autor říci?"
Nevim, jestli to autor opravdu chtel rict, ale ja si z toho odnesl (co uz davno vime vsichni), ze zpoza oken kancelari vydavatelstvi Ekonomia vypada svet uplne jinak.
---
Ale je tam celkem dost ukazek novinarske tuposti a slendrianstvi, mohl by to byt pekny material k maturite z kritickeho mysleni.
Okomentovat