Jedním z resortů, v nichž se prohlubuje nedostatek kvalifikovaných pracovníků, je školství. Učitelství je psychicky náročný obor, který vyžaduje vysokoškolské vzdělání, avšak finanční i společenské ohodnocení této profese je nízké. Platy ve školství jsou o čtvrtinu až třetinu nižší v porovnání s průměrem vysokoškolsky vzdělaných pracovníků.
Z článku kil v Novinky.cz vybíráme:
Pro učitele je demotivující zejména finanční ohodnocení, a fakt, že tabulkově dané platy nezohledňují kvalitu jejich práce ani nasazení a aktivitu nad rámec odučených hodin. Z údajů Profesia.cz vyplývá, že v porovnání s ostatními vysokoškoláky je průměrný hrubý plat učitele na základní škole o 28 % nižší, u středoškolského učitele o 24 % nižší a nejvýraznější je rozdíl u mateřských škol, kde je průměr učitelských platů nižší o 39 %.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
Platy učitelů jsou tedy dvoutřetinové vůči průměrným platům VŠ vzdělaných lidí. Aby se dostaly na tři třetiny (tedy na průměr), musely by být zvětšeny o polovinu platů, které dnes učitelé berou. Při letošním a pro příští rok předpokládaném tempu jejich zvětšování (cca o 1 tis. Kč ročně) by to trvalo tuším cca 12 až 13 let, než by se učitelé na ten průměr dostali. J.Týř
Obávám se, že Vaše úvaha a z ní plynoucí výpočet nejsou správné.
Je to velmi zjednodušená úvaha a proto není ani přesná ani "správná". Je nepřesná směrem dolů nebo nahoru? Respektive. Je to optimistický nebo pesimistický hrubý nástřel? J. Týř
1. Předpokládáte, že se 12 - 13 let nepohnou platy ostatních vysokoškoláků?
2. Když navýšíte největší části vysokoškoláků plat, zvedne se i ten celkový průměr.
Jako správný učitel Vám vysvětlím, co máte špatně, najdu chyby a nepochválím Vás.
Jak to máte udělat správně, to Vám vysvětlí Botlík nebo jiný zdatný matematik, třeba dramaturg, scénárista Feřtek...
Samozřejmě, že u přesného odhadu by bylo nutné brát v úvahu další proměnné veličiny. Např. koeficient inflace a koeficient změny průměru platů VŠ vzdělaných lidí. To snad chápe každý "správný" učitel. Nešlo mi o určení matematicky přesného vzorce. Šlo mi o to ukázat, že tempo navyšování je nedostatečné, což i ta hrubé zjednodušená úvaha dost jasně ukazuje :))) J.Týř
Jiná jednoduchá úvaha: Zdá se, že učitelé jsou platově za všemi ostatními VŠ. Pokud se mají přiblížit aspoň platovému průměru Vš, tak musí některou skupinu předhonit. Která skupina VŠ se takhle předhonit dá? Asi žádná.
tak demotivující hmmmmmm,kdyby ten chytrák,co to psal,učil jeden rok za 12,tak mu druhý rok těch 24 připadá jako mana nebeská,a to nemluvím o luxusu zvaném "placené prázdniny"
Okomentovat