Reforma ve školství počítá od září letošního roku s inkluzí čili začleněním žáků do jednoho studijního proudu, bez ohledu na jejich rozumové omezení.
Z rozhovoru redakce s Pavlem Pínou, ředitel Základní školy Sedlčany v Konečné ulici, v Příbramský.Deník.cz vybíráme:
Komu podle vašeho názoru integrace dětí podle nové legislativy prospěje?
Nevím. Při debatě s ministryní školství jeden z jejích náměstků prohlásil, že reforma se udělat musí, že přece nemohou připustit, aby kvůli školství přestal tok finančních prostředků Evropské unie do České republiky. Pokud to tak skutečně je, tak jde o velký nátlak Unie. Vše začalo v roce 2007 soudem ve Štrasburku, kdy si skupina ostravských občanů stěžovala na diskriminaci. Třikrát stěžovatelé neuspěli, počtvrté soud nepochopitelně vyhráli. Rozsudek je znám pod písmeny DH, což je zřejmě monogram jednoho z nich. Překvapuje mě, že Evropská unie se zaštiťuje Romy. Přitom v České republice je jejich stoprocentní gramotnost, zatímco země, které na nás útočí – jako Francie, Itálie – nemluvě o východoevropských zemí – mají Romů, kteří jsou negramotní a nechodí do školy, kolem dvaceti až třiceti procent.
10 komentářů:
Když jsem zahlédl název článku, předpokládal jsem, že jde zase o nějaký obvyklý naivní až fanatický výplod nějakého "odborníka".
S radostí konstatuji, že jsem se parádně spletl.
Doporučuji přečíst celý původní článek.
Je skvělé slyšet aspoň občas věcné názory člověka skutečně znalého problematiky.
(A nikoliv líbivé, ale přitom naivní, realitou nijak nepodložené kecy.
Dovoluji si touto cestou panu řediteli Pínovi poděkovat.
Nejen za jeho slova, ale i za odvahu je vyslovit nahlas.
A především za jeho práci, kterou on i jeho kolegové denně odvádějí ke skutečnému prospěchu hendikepovaných dětí.
Je zajímavé, že Deníky informují nejseriozněji. A lidé, jako pan ředitel Pína, nebo tu paní Karvaiová či Adamová, zasvěceně. Bohužel od ČOSIV jsem nic podobného neviděl ani neslyšel,.
Děti s LMP si ve veřejných ZŠ vskutku "užijí" úspěchu nepočítaje. O tom nemusí nikdo pochybovat.
Z článku:
" V tomto ohledu musím souhlasit s naším prezidentem Milošem Zemanem, který jednou přirovnal inkluzi ke koloně, jejíž rychlost se řídí tempem nejpomalejšího vozu. To znamená, že v běžných typech škol potom zpomalí celkové tempo a efektivita vyučování klesne. Další možnost je, že paní učitelka řekne asistentce dětí, které ostatním nestačí, co mají dělat a ony si budou připadat jako v oslovské lavici. Pro děti je hodně důležité zažívat úspěch, který je základem pro pocit štěstí. Pokud ho nemají, tak je to frustruje. Obávám se, že běžná základní škola nebude mít takový potenciál, aby jim alespoň malý úspěch poskytla.
Zdroj: http://pribramsky.denik.cz/zpravy_region/pavel-pina-o-inkluzi-pro-deti-je-hodne-dulezite-zazivat-uspech-20160129.html"
Jako odpověď na tvrzení Miloše Zemana výše vyšel na idnes tento článek:
http://pardubice.idnes.cz/skoly-potrebuji-radikalni-zmenu-pomuze-hendikepovanym-i-nadanym-pyt-/pardubice-zpravy.aspx?c=A150124_2133903_pardubice-zpravy_jah
Víte v čem je problém Eržiko? Ve financích. Běžná veřejná ZŠ s 30 žáky ve třídě z nichž jsou dva s LMP a 5 dalších má nějaký další problém to prostě nedokáže. Taková je realita. A sliby paní Kateřiny o financích? Z říše snů. Jak chcete ekonomicky rozdělit takovou třídu? Na 15 + 15? A to v podstatě ve všech ročnících? To v rámci ČR bude stát jen na nákladech na učitele miliardy a ne desítky milionů.
Fanda Moudry
A škola v článku snad není státní (zřizovatelem je město Svitavy)?
Veřejná spádová malotřídka???
Rozhovor s panem ředitelem Pínou je potřeba si přečíst celý.Je to řeč člověka,který ví, o čem mluví, klidná věcná a pravdivá. Potěšil mě.
Eržiko, nezlobte se, ale Vy máte opravdu selektivní vidění.
Nelíbila se Vám následující pasáž článku. Pokusím se pro Vás zdůraznit to, co jste zjevně přehlédla:
"V tomto ohledu musím souhlasit s naším prezidentem Milošem Zemanem, který jednou přirovnal inkluzi ke koloně, jejíž rychlost se řídí tempem nejpomalejšího vozu. To znamená, že v běžných typech škol potom zpomalí celkové tempo a efektivita vyučování klesne. Další možnost je, že paní učitelka řekne asistentce dětí, které ostatním nestačí, co mají dělat a ony si budou připadat jako v oslovské lavici. Pro děti je hodně důležité zažívat úspěch, který je základem pro pocit štěstí. Pokud ho nemají, tak je to frustruje. Obávám se, že běžná základní škola nebude mít takový potenciál, aby jim alespoň malý úspěch poskytla.
Považujete Vámi odkazovanou Základní školu ve Svitavách Lačnově za běžnou základní školu?
Inkluze se nedá nařídit škrtnutím ministerského pera.
A protože přesně to se v současnosti děje, pak nemůže dojít k ničemu jinému, nežli ke "zpomalení kolony".
Nemusím mít rád prezidenta Zemana. Mohu souhlasit s názorem, že jeho vyjadřování bylo v tomto ohledu necitlivé a hrubé. To ale nic nemění na faktu, že v tomto směru má pravdu.
Budu citovat kolegyni, která má ve třídě s třiceti dětmi jednoho žáka s lehkou formou Aspergerova syndromu. "Děkuji za každou hodinu, kdy není ten kluk ve třídě."
Tohle má být inkluze podle receptu MŠMT?
Základní škola ve Svitavách Lačnově je veřejná základní škola zřizovaná městem.
V mém okolí je několik podobných.
Třeba Škola Čeperka. Veřejná škola zřizovaná obcí.
http://www.skolaceperka.cz/index.php
"Pro děti je hodně důležité zažívat úspěch, který je základem pro pocit štěstí. Pokud ho nemají, tak je to frustruje. Obávám se, že běžná základní škola nebude mít takový potenciál, aby jim alespoň malý úspěch poskytla."
Obávám se, že je to problém mnoha běžných základek, a netýká se jen integrovaných dětí...
Ve třech třídách je v lačnovské škole padesát dětí, pět z nich by vzhledem ke svému postižení patřilo do speciální školy,
...
Zvykli jsme si pracovat s asistenty, v každé třídě je jeden, nebo dva. Nejsou placeni z běžného rozpočtu, ale ve spolupráci s úřady práce, nebo z grantových programů.
...
Jenže vy máte méně dětí ve třídách, zároveň jste získali na tyto aktivity peníze z Unie. Pro běžné školy jsou tyto vize jak z jiné planety.
Máme podstatně lepší podmínky a ty se musí co nejdříve zlepšit i jinde.
Zdroj: http://pardubice.idnes.cz/skoly-potrebuji-radikalni-zmenu-pomuze-hendikepovanym-i-nadanym-pyt-/pardubice-zpravy.aspx?c=A150124_2133903_pardubice-zpravy_jah
z webu odkazované ZŠ Čeperka:
Co nabízíme:
1.Nižší počet žáků ve třídě
2.Rodinné prostředí
3.Individuální přístup k žákům
4.Věkově smíšené skupiny (starší pomáhají mladším)
5.Možnost tzv. domácího vzdělávání
6.Tvořivé vyučování – práce na projektech, problémové vyučování, tématická výuka
7. ...
Výroční zpráva z roku 2011/12 (novější jsem nenašel):
Škola je dvoutřídní. I. třídu tvořily spojené ročníky první a druhý a II. třída byla tvořena spojením třetího, čtvrtého a pátého ročníku. V tomto školním roce jsme měli 30 žáků. Dva žáci (2. a 4. ročník) byli vyučováni podle individuálního vzdělávacího programu § 41 Školského zákona („domácí vzdělávání). Jedna žákyně v závěru školního roku přestoupila na Waldorfskou základní školu v Pardubicích. Na škole pracovali 4 pedagogičtí pracovníci a 1 pracovník nepedagogický.
Z inspekční zprávy z 6.2.2013
http://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Inspekcni-zpravy?d=9654
Škola poskytovala ke dni konání inspekční činnosti vzdělávání 27 žákům 1. - 5. ročníku
ve dvou třídách (první ročník spojený s druhým, třetí společně se čtvrtým a pátým
ročníkem). Tři žáci mají povoleno individuální domácí vzdělávání. V posledních letech je
počet žáků přibližně stejný, kapacita školy (90 žáků) je dlouhodobě využita
přibližně z 30 %. ...
Škola aktuálně zajišťuje vzdělávání dvou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
(SVP) a přijímá opatření a postupy na podporu jejich úspěšného rozvoje.
...
Pedagogický sbor je stabilizovaný, tvoří ho ředitelka, dvě učitelky, vychovatelka
a pedagogická asistentka. Požadavek odborné kvalifikace pro vyučování na 1. stupni
nesplňuje učitelka na zkrácený pracovní úvazek s pracovním poměrem na dobu určitou
a pedagogickou praxí do jednoho roku. Vychovatelka podmínku odborné kvalifikovanosti
pro práci v ŠD splňuje, pro výuku na 1. stupni tuto podmínku nesplňuje. Na kvalitě výuky se tato skutečnost neodrazila.
Nemíním dodávat cokoliv.
Okomentovat