Profesor Pavol Zlatoš celý život učí matematiku na univerzite, no nie je za povinnú maturitu z nej. Uplynulý rok na medzinárodných konferenciách po svete prezentoval svoj dôkaz Gordonových hypotéz.
Z článku Svetlany Kolesárové ve SME.sk vybíráme:
Stačia základy?
„Určitá matematická gramotnosť je potrebná, tak ako je dôležité, aby sme vedeli čítať a písať. Ale rovnako, ako sa nemusí každý vyznať vo svetovej literatúre, nemusí každý dôkladne ovládať matematiku. Každý by si mal vedieť spočítať, koľko si potrebuje odložiť peňazí, aby mohol zaplatiť účty, a keď si vezme pôžičku, ako ju bude splácať. No isté vzdelanie – či už literárne, alebo matematické – patrí k všeobecnej kultúre.“
Takže nie ste za povinnú maturitu z matematiky?
„Možno mi to budú niektorí kolegovia zazlievať, ale nie som za povinnú maturitu z matematiky. Za mojich čias bola humanitná a prírodovedná vetva gymnázií, na prírodovednej bola maturita z matematiky povinná, na humanitnej nie. Zdá sa mi to rozumnejšie a prihováral by som sa zato aj dnes.“
Tento rok dopadla strašne už písomná časť. Maturantom sa testy zdali príliš náročné. Akoby aj tých, ktorí si matematiku vyberú, chceli odradiť.
„S testami sa to ľahko sa prestrelí. V zásade však nadmerné testovanie vedie k nahrádzaniu vzdelania drezúrou. Nacvičíme študentov, aby prešli testami, lebo učitelia aj školy sú hodnotené práve na základe úspešnosti v nich. A výsledkom sú v lepšom prípade cvičené opice. Pritom by ním mali byť vzdelaní ľudia, ktorí niečomu rozumejú, vedia rozmýšľať a pokojne môžu občas vybuchnúť v nejakom teste.“
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
CLIL
(18)
cloud
(22)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
prezentace
(66)
Přijímačky
(216)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
Škola21
(3)
školství
(2922)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
15 comments:
Tradiční omyl. Maturita - ani ta jen testová - není prvek, který žákům zabraňuje něčemu rozumět a něco vědět. Problém je někde úplně jinde.
Kdo a proč má neustálý strach z maturity z matematiky? Stále to nechápu, pač v matematice stačí jen přemýšlet. Přemýšlení asi bolí. Navíc matematika nejde podobně jako chemie, fyzika, přírodopis "okecat" jako výchovu k občanství,...různými rádoby myšlenkami. V tom je asi ta potíž.
Nahrazování vzdělání drezúrou, cvičené opice, a to ještě v tom lepším případě, základem je umět si spočítat penízky a RPSN atd., pane profesore, máte nás za opice všechny, nebo jen některé?
celý život učí matematiku na univerzite, no nie je za povinnú maturitu z nej.
Tak třeba já matematiku neučím, ale za povinnou krutocentrální maturitu z ní jsem jednoznačně. Předpokladu opyšnit se jakýmkoli vysokoškolským titulem nemůže, ne nesmí nabýt člověk, jehož intelektové a volní možnosti mu neumožňují zvládnou matematiku na středoškolské úrovni. A to bez jakékoli diskuse!
Nad to je naprosto nezbyné, aby ve státní správě, je-li pro výkon funkce požadavek středoškolského vzdělání s maturitou, si ji doplnili všichni, a to bez jakékoli výjimky. A také bez diskuse!
A věřili byste, že dnes je čím dál tím obtížnější vycvičit dítka k základním civilizačním aktivitám, jako je třeba osobní hygiena, pravidla slušného chování, pracovní návyky a podobně? Což je nakonec problém bez ohledu na věk. Buď se to nikdy nezvládlo, a nebo už vyšumělo.
Pane kolego, souhlasím. Já vždycky zírám na rozmanité celebrity, které se v různých rozhovorech doslova pyšní tím, jak tu matematiku ( případně celou školu) naprosto nesnášely. Na úrovni jejich myšlení je to zpravidla znát.
Matematika víc než ostatní předměty rozvíjí logické myšlení a takový právník (poslanec, novinář...) bez logického myšlení, to bývá opravdu expert.
Vážně mám mít mindrák, že za nás matika nebyla u maturity povinná?
Vážně mám mít mindrák, že za nás matika nebyla u maturity povinná?
To, pane Sotoláři, mít nemusíte. Klidně si najděte nějakou jinou mindráční oblast.
Že jsem se ve čtvrtém ročníku průmyslovky z jisté lenosti nerozhodl pro dobrovolnou maturitu z matematiky, pojímám jako jedno ze svých selhání. Sice jsem jej poněkud zmírnil několika semestry matematiky vyšší a aplikované, ale popravdě, není to ono.
A s angličtinou jsem na tom ještě hůř. A nezachrání mne ani vysoka míra raritibility té skutečnosti, že jsem široko daleko zřejmě jediný učitel informačních a komunikačníéch technologií, který neumí anglicky. A tady to nezmírní ani pět semestrů na MEI.
Zajímavá diskuse k témuž ZDE.
"Bez povinné maturity z matematiky se naše poněkud pokřivené školství nikdy nenarovná."
Nico Pytlik, server Česká škola, 3. ledna 2016, 20:39 hodin
Zajímavá diskuse k témuž ZDE.
Např.
Stavět povinnou maturitu na prohnilý, nesmysly neustále torpédovaný systém vzdělávání je samozřejmě bláhovost. V posledních letech politici vyznávají šílenou myšlenku, že různými nařízenými povinnostmi, příkazy a zákazy něco změní k lepšímu. Opak se stává skutečností.
nebo
Já nevidím jediný možný přínos, který by to mohlo mít, snad jen že budou umět někteří studenti ještě o něco více vzorečků. Pudl je zakopaný úplně jinde a povinná maturita tu hlínu nad tím ještě udusá. Matematika bude ještě méně oblíbená a ještě více se bude učit "na test", bez pochopení a bez radosti.
O matematice bych uvítal odbornou rozpravu spíš na téma, co všechno je dnes matematika středoškolská, a má-li, či musí-li to tak být.
Dnes je středoškolskou matematikou to, co plyne z rámcového vzdělávacího programu pro střední školy. Pokud je mi známo, nikdo jej doposud nerevidoval, natož aby jej zrušil.
A i kdyby to měla být jen malá násobilka s trojčlenkou, je povinná maturita z matematiky nezbytná. Čerty taky pořád ještě nikdo nezrušil, a všichni se děsem potí...
Na této diskusi je zajímavé i to, že Ondřej Šteffl zrušil svůj příspěvek z 3. ledna 2016 19:24, a zařadil jej až za Pytlikovu reakci z 3. ledna 2016 20:39. Nejspíš asi proto, že mu nefungoval ten odkaz ZDE. Až tolik na tom nesejde, ale já jen, aby z toho nevyplynulo že on je tu ten bystře ostrovtipný.
Také je tam:
Pavel Pešat "Predevsim je chyba v tom, ze si blahova verejnost, zakonodarci a ministersti manageri mysli, ze lze provest administrativne napravu systemu..."
K tomu by Pytlik rád připodotkl, že mu není známo, že by jakýkoli Blaha vlastnil nějakou vežejnost. Nad to, která by si mohla vůbec něco myslet.
Ale Pytlik sám si myslí, že by se leccos dalo třeba právě v té matematice přinapravit jasným stanovením nepodkročitelného minima, a namátkovou kontrolou, jestli ředitel střední školy je takový stav ve škole schopen zabezpečit.
Například schonost žáků gymnázia aplikovat učivo druhé a třetí třídy zš i na další případy téhož. Pytlik má na mysli problematiku pozičních číselných soustav. Především té dvojkové a šestnáctkové.
Nebo čtení a poslouchání s porozuměním. Třeba, když se má příloha e-mailu jmenovat 'Mpříjmení' (žáka), že se tak pojmenuje ta přiloha, a ne že se ten textový řetězec napíše do předmětu mailu, aby se pak se doma hořekovalo, že se tomu nerozumí.
Nebo, že když se při realizaci projektu v druhém ročníku vybere nenutně focení nějaké emoce z nabídky, že to neznamená, že se ta emoce musí žákem po celou dobu realizace díla projevovat tak, až to žáka přivede do takového stavu sklíčenosti, že není ani po měsíci schopen odevzdat tiskový arch se sadou čtyř fotek týkající se mimo jiné vyfocení třeba schodiště v perspektivě, a že jediným řešením, jak nebýt hodnocen nedostatečně, je okamžitá výměna debila učitele pod nějakou stupidní záminkou, aniž by se vůbec tušilo, jak asi tak přibližně výuka probíhá, protože se o to vesměs nikdy nezajímalo a s tím učitelem o tom nemluvilo.
"že budou umět někteří studenti ještě o něco více vzorečků"
Matematika je o vzorečcích? Ale jděte! To tak snad počty na ZŠ a základy na SŠ.
Vzoreček zkompetentňovacího dialogu:
"Po kolikáté už opakuju, že je nepřípustné odstrkávat nadpis do středu stránky mezerníkem."
"Ale já tam ty tečky neměla!"
"To protože jsi neměla zapnuté zobrazení skrytých znaků formátování."
"Tak si jej taky nezapínejte..."
Post a Comment