Už není ředitelem vysoce hodnocené soukromé školy, kritikem českého školství ale zůstal. Václav Klaus mladší učí matematiku na gymnáziu a v rozhovoru pro pondělní TÝDEN tvrdí, že když má dnes v Česku každé druhé dítě "papír na hlavu", a přesto skoro každý odmaturuje a osmdesát procent studentů míří na vysokou, něco není v pořádku.
Z rozhovoru Pavlíny Wolfové s Václavem Klausem ml. v TÝDEN.cz vybíráme:
V průměru prý každý studujeme déle než osmnáct let. Je to tak?
Samozřejmě. A to je ještě relativně pozitivní číslo, protože teď zavádějí povinný nultý ročník, děti půjdou do školy v pěti letech a skončí v těch šestadvaceti. A pak jde také o peníze. Nezáleží na píli a nadání, ale na penězích. My, daňoví poplatníci, platíme na školství 420 miliard ročně. Ideálně by měly skončit na školách, u dětí. Ale ve skutečnosti se rozpustí v neuchopitelné mlze různých projektů a agentur.
Nejsme tedy vzdělanější a kultivovanější, i když tak dlouho studujeme pod tolika kontrolami a za tak luxusních podmínek, jaké tu líčíte?
Čas se vzděláním nesouvisí. Pokud budete psát tento rozhovor osmnáct hodin, asi nebude lepší, než když ho napíšete za tři hodinky, ne? Když věci nemají logický smysl a náplň, jsou to promarněné hodiny, v případě školství promarněná léta. Dřepět ve škole, učit se blbosti anebo skoro nic, to je hloupost. Opravdu si myslím, že pro společnost není lepší, když drtivá většina čtyřiadvacetiletých studuje a nepracuje. Pro společnost je to drahé a ani pro ně samé to, podle mě, není lepší.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
14 komentářů:
Měl jít Klaus junior za kuchaře, aspoň by dělal něco užitečného.
Nevím proč by měl chodit na kuchaře, když má pravdu. Dobrých 20 % studentů, kteří "získali" maturitní vysvědčení, se není schopno intelektuální prací živit ani náhodou a tak máme prodavačky a uklízečky s maturitou. A bohužel se dnes asi už nedá ani uvažovat o tom, že by se intelektuální prací mohla živit většina vysokoškoláků. Takže za chvíli nám bude po republice pobíhat celá řada uklízeček s Bc. titulem. Ale což, i takový dělník ve šroubárně si může přečísti Vergilia v originále.
Jeste ze kucharem neni Tajnej! Kdo by to jedl?
evidentně chlapec nepochopil,že pro společnost (přesněji pro státní kasu) je výhodnější, když většina mladistvýcn sedí organizovaně v lavicích tj. "studuje", než aby běhala po ulicích a zapalovala popelnice,protože práci stejně nenajdou,jak si mladý pan klaus naivně myslí,že by pracovali
Asi jde o to, co je pro stát lacinější. Jestli pětadvacetiletý nezaměstnatelný občan na pracovním úřadě, nebo obdobný student živený pořád ještě rodiči, byť mají slevu na dani.
Jen v prvním odstavci mírné neřesnosti:
děti půjdou do školy v pěti letech a skončí v těch šestadvaceti.
Takových je jen kolem 25 %, že by to nějak narostlo, nehrozí.
My, daňoví poplatníci, platíme na školství 420 miliard ročně.
Ve skutečnosti je to jen 127 miliard (2015)
Ideálně by měly skončit na školách, u dětí. Ale ve skutečnosti se rozpustí v neuchopitelné mlze různých projektů a agentur.
Z toho, co platí daňoví poplatníci, jde naprostá většina na platy, tedy do škol. To, co se opravdu "rozpustí v neuchopitelné mlze různých projektů a agentur", jsou peníze z Evropské unie.
Nico Pytlík Asi jde o to, co je pro stát lacinější. To je jistě pravda, navíc pobyt na vysoké škole přece jen kultivuje, a to dokonce i v případě slabé kvality VŠ. Že by se ten čas dal využít líp, v tom má jistě mladý Klaus pravdu.
On se svět kapánek posunul. Není to jako za našich předků. Tehdy opravdu stačila lopata. Dnes je opravdu nutné, aby velká část populace dokázala pracovat s informační a komunikační technikou, zvládala složité procesy ve strojírenství, ovládala jazyky,...Nechť je tedy řada škol (VŠ) třeba průměrné kvality. Je to stále výhodnější než práce většiny v montovnách se základním vzděláním.
Nic ve zlém pane Šteffle, ale to právě se Vám asi pánovén Tyrjir a spol., snaží naznačit, že nejsou dvoje peníze, jedny jako z našich daní a jedny z EU. Nebo mně jako člověku, který aktuálně každou korunu obrátí, to tak připadá. Ty letáčky a školení a nutné změny projektů... Vy přece jako podnikatel to taky tak musíte vnímat.?
Nevadí nabývání NEZBYTNÉ kvalifikace. Ale maturita pro 8é a VŠ pro šedesát procent populačního ročníku je nesmysl. Např. polovina vysokoškoláků nenabyde vzdělání na jiné úrovní, než kdysi nabízely nástavby.
Dřepět ve škole a učit se blbosti je hloupost
Dřepět ve škole a učit blbosti je pohoda.
raději dřepět ve škole a učit blbosti než dřepět na pracáku a poslouchat blbosti
ale dají se tam zažít i veselé chvíle,třeba vám přidělí jako osobnostního kouče vaši bývalou žačku,kterou jste dvakrát z milosti nenechali propadnout a protáhli u maturity a ona se vám pokusí vysvětlit jak psát životopis a působit kreativně,nebo na společné schůzi,kde se vás úřednice pokouší přesvědčit,abyste si pořídili žl (a vypadli z evidence),v diskusi vstane jeden: ." a když si dom pořidim dva automaty,na to ten živnosťák potřebuju bo ne,šak to bude doma,ne?"a vůbec nejkrásnější pocit zažijete,když přijdete na plnou chodbu, zdvihnou se dvě !!! žačky "pane učiteli,pojďte si sednout!"
Na pracáku se sejdeme mnozí, na hřbitově všichni.
Okomentovat