Uplynulý rok byl v resortu školství legislativně plodný. Školáky, rodiče a pedagogy tak letos čeká řada změn, z nichž některé vyvolávají rozporuplné reakce. V září startuje plán inkluze lehce mentálně postižených dětí do běžných tříd. V plánu je rovněž zavedení povinného roku v mateřské škole či kariérního řádu pro učitele.
Z článku Zdeňky Trachtové v iDNES.cz vybíráme:
Výrazné kritiky však má inkluzivní novela mezi speciálními pedagogy, podle nichž zkomplikuje práci učitelů a sníží kvalitu výuky pro všechny žáky. „Je zcela jistě nesprávné vzdělávat všechny žáky bez ohledu na jejich intelektové schopnosti v prostředí standardní školní třídy, která ty nejslabší staví do pozic outsiderů a třídních šašků, případně je ze svého středu přímo vypudí,“ opřel se do novely předseda Asociace speciálních pedagogů Jiří Pilař.
Podle odborníka na oblast vzdělávání Bohumila Kartouse je samotný princip inkluzivní novely správný, její zavádění v praxi je však příliš překotné. „Toto není změna, která se dá provést za rok. Takovéto velké reformy se zavádějí postupně a vlastně nikdy nejsou úplně ukončeny. Problém je, že ministerstvo školství ji chce zavést od jednoho okamžiku plošně,“ říká Kartous. Učitelé proto podle něho mají problém změny akceptovat a bez jejich upřímné snahy budou inkluzivní opatření fungovat těžko.
1 komentářů:
Opravdu si pořád ještě někdo myslí,že RVP pro základní vzdělávání byly koncipovány pro žáky s mentální retardací?
Nevím, jestli je pan Kartous odborníkem na vzdělávání, ale zdá se mi, že v poslední době trochu prozřel.
Okomentovat