Přečtěte si: Častá výměna ministrů našemu školství nepomáhá

sobota 9. ledna 2016 ·

"Pro školství je nestabilita velký problém. Co ministr, to nějaké novinky. Ministryně Valachová pokračuje v některých změnách, které inicioval už ministr Chládek – některé jsou k dobrému, ale také mění něco, s čím se nepočítalo. Konkrétně nyní je velký problém speciální školství pro děti s lehkou mozkovou poruchou," reagovala pro náš list členka sněmovního školského výboru Marta Semelová (KSČM).


Z článku ku v HalóNoviny.cz vybíráme:

Osm měsíců před účinností novely není jasné, jak budou konkrétně fungovat změny v přístupu ke vzdělávání dětí s potřebou podpory. Klíčová vyhláška by měla být schválena do konce roku. Ministryně prezentuje jako nejdůležitější, že školy budou mít nově nárok na financování podpory těchto dětí přímo ze státního rozpočtu. Týká se to i asistentů pedagoga. Podstatná část odborné i laické veřejnosti má obavy. Tvrdí, že školy na změny nejsou připraveny. Je otázka, jaký bude přístup k doporučením ze strany školských poraden. Tato pracoviště navíc nemusejí mít dostatečnou kapacitu. Řada obav je spojena s rušením přílohy pro lehce mentálně postižené, kteří se nově budou vzdělávat podle individuálních plánů s případnou redukcí učiva. Má to ulehčit jejich začlenění do běžných škol. Zároveň to bude znamenat také změnu ve fungování tzv. základních škol praktických.

Právě proto, že se o tom stále moc diskutuje a není to ověřené, navrhuje Semelová pozměňovací návrh k novele školského zákona, kterou právě projednává sněmovna, jde o posunutí účinnosti daného paragrafu o dva roky.

9 komentářů:

Unknown řekl(a)...
9. ledna 2016 v 16:16  

"Právě proto, že se o tom stále moc diskutuje a není to ověřené, navrhuje Semelová pozměňovací návrh k novele školského zákona, kterou právě projednává sněmovna, jde o posunutí účinnosti daného paragrafu o dva roky."

Proč na podobný nápad nepřijde sama ministryně školství či její moudří poradci, to nechápu? Za dobu dvou let by byla schopna alespoň uvést do života nedávno zveřejněný "Akční plán inkluzivního vzdělávání 2016-2018".

Unknown řekl(a)...
9. ledna 2016 v 16:57  

Jde o peníze. Politické rozhodnutí je vyčerpat všechny peníze z EU, tak se prostě inkluze zavede, i kdyby čert na praseti jezdil. Proto je ministerstvo hluché k názorům praktiků a vede si stále svou. Bohužel, to je cesta do pekla. Inkluze v této podobě a za stávajících podmínek pohřbí i to, co ještě ve školství fungovalo.

tyrjir řekl(a)...
9. ledna 2016 v 18:30  

Společné vzdělávání - Mnoho řečí, ale skutek utek

Dobře koncipované, financované a organizované společné vzdělávání V ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH je dobrá věc nejen vzhledem k jeho sociálnímu aspektu, ale je to dobrá věc i z hlediska dostupnosti služeb dětem v celé síti veřejných škol. Zařídit, aby každá škola měla nárok na podpůrná opatření pro VŠECHNY děti. Zařídit, aby v rámci tzv. běžných škol mohly vedle sebe existovat třídy s různým zaměřením, aby vedle běžné třídy mohla být třída se speciální péčí o děti s LMP a také např. o děti s vyhraněnými zájmy. Proč by některé běžné školy nemohly i v rámci modelu společného vzdělávání experimentovat s novými formami a metodami práce v rámci povinných předmětů, zájmově volitelných předmětů a v zájmových útvarech ke škole systémově přidružených? To vše by se v dlouhodobém horizontu příznivě projevilo i na zlepšení úrovně vzdělávání.

Myslím si, že toto vše má paní ministryně Valachová na mysli, když mluví o růžové budoucnosti českého veřejného školství. Ono ale nestačí mít dobrý úmysl chtít udělat to, co je vlastně i povinností MŠMT pro veřejné školství dělat. Jde nejen o to CHTÍT. Jde taky o to MOCI a UMĚT to udělat. A tady je myslím ten problém. Koncepce ke změnám podle prvního odstavce vypracována nebyla. Peníze na to taky nejsou. Takže z pohledu škol se to vše smrsklo především na likvidaci dosud osvědčeného systému péče o děti s LMP v ZŠ praktických. To je ale myslím velká CHYBA TYPU ÚLITBY VNĚJŠÍMU IDEOLOGICKÉMU A POLITICKÉMU TLAKU. Problémy se zahájením toho jednoho inkluzívního segmentu společného vzdělávání mají už teď školy i jejich zřizovatelé. Takovýto postup toho samotným školám mnoho nepřinese a okamžitý prospěch přinese jen těm, kdo jsou na tom nesmyslu nějak zainteresováni.

Jsem názoru, že to, co bylo pro společné vzdělávání dosud uděláno, ani zdaleka neodpovídá tomu, co bylo naslibováno. Moje babička tomu říkala "Mnoho řečí, ale skutek utek."

Rozpočtové peníze pro školství jsou stále pod 6 % z HDP. Učitelé mají pořád mizerné platy. Z čeho se ten společně vzdělávací MANIFEST zaplatí? Jsem stále názoru, že podfinancovaná jednotná škola je nesmysl.

J. Týř

http://www.ceskaskola.cz/2015/12/jiri-tyr-podfinancovana-jednotna-skola.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/reakce-msmt-na-tz-eduin-ke-spolecnemu.html#comment-8731462568248320595

Unknown řekl(a)...
10. ledna 2016 v 21:22  

"podfinancovaná jednotná škola"

V tom se kolego mýlíte. Jednotná v žádném případě nemůže být, když tady existuje třetí proud a to jsou víceletá gymnázia a soukromé ZŠ.

Nejedná se vůbec o žádnou inkluzi. Část žáků zmizí v soukromých školách a na víceletých gymnáziích. Spíše zde vytváříme jiný typ praktické školy. V této škole zůstanou pouze děti ze sociálně vyloučeného prostředí, nezbudou ani děti bohatějších rodičů. Dokonce si dovolím tvrdit, že to nebudou ani žáci lehce nadprůměrní a průměrní.
Většina našich známých míří k zápisu do soukromých základních škol. Veřejné školství jde tímto k čertu. Jsem v tomto pesimista. A ptám se. Je to záměr?

Nicka Pytlik řekl(a)...
10. ledna 2016 v 21:42  

Záměr nebo omyl?
Co je horší, zvůle nebo hloupost...
Dětem, které to případně odnesou, to může být celkem šuma fuk.

Unknown řekl(a)...
10. ledna 2016 v 22:33  

Dětem, které to případně odnesou, to může být celkem šuma fuk.

O děti vůbec nejde. Ty jsou MŠMT naprosto ukradené. Prý se výhody projeví někdy okolo roku 2090.
Jde o čerpání evropských peněz a mám obavy, že i o rozsáhlé multikulturní a inkluzivní cítění paní Kateřiny.

tyrjir řekl(a)...
10. ledna 2016 v 23:33  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
10. ledna 2016 v 23:36  

Samozřejmě, že nejde o jednotnou školu, která každého optimálně "vybrousí", jak to v proklamacích o dobře dostupném tzv. společném vzdělávání MŠMT tvrdí. To pojmenování jsem dal do článku dal i proto, aby rozpor u společného vzdělávání byl víc vidět. Dobře individualizovné společné vzdělávání by znamenalo vnitřní diferenciaci uvnitř takové školy, takže by to zase žádná vnitřně jednotná škola nebyla i kdyby tu ten odsávací účinek třetího proudu (VLG a soukomé školy) nebyl. V textu článku, v diskusi k němu i k dalším článkům na ČŠ to myslím je vidět. Viz i výše v příspěvku z 9. ledna 2016 18:30.

Ta akce MŠMT s podfinancovaným a chybně koncipovaným a organizovaným (ne)společným vzděláváním je hazardem s osudem veřejných základních škol a úrovně vzdělávání v nich ve prospěch VLG a soukromých škol. Multikulti faktor, dotačně čerpačská motivace k pasení lidí okolo a ignorance ke skutečným potřebám škol, učitelů a dětí z té současné koncepce myslím čouhá jak sláma z bot.

J. Týř

Viz např.
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/reakce-msmt-na-tz-eduin-ke-spolecnemu.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/12/jiri-tyr-podfinancovana-jednotna-skola.html#comment-6712530391779954951

Unknown řekl(a)...
11. ledna 2016 v 8:32  

Pane Týři, máte svatou pravdu.