Uveřejňujeme návrh upraveného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) po odstranění Přílohy 2 upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Text vzdělávacího programu bude procházet dalšími úpravami, publikovaná verze je z 6. ledna 2016.
Dokument ke stažení na metodickém portálu RVP.cz
Pracovní verze upraveného RVP ZV
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
29 komentářů:
Bylo by možné jmenovitě uvést zpracovatele úpravy VO Informační a komunikační technologie a důvody, proč do VO cílů a učiva nebyly zapracovány výsledky vývoje v oboru za posledních deset let?
Již jsem připomínkovala v listopadu.Netuším,zda připomínky někdo akceptoval.Asi ne.
Proč nejsou zapracovány výsledky vývoje oboru? Protože tohle je jen další dílčí, a především jen účelová úprava. Skutečné a smysluplné revizi se MŠMT zatím vyhýbá.
To ZŠ: Mate na mysli tzv. Potemkinovu úpravu? Pak souhlasím :D Možná by se pro srozumitelnost cela ta oblast měla přesunout do VO historie, kapitola moderní dějiny...
O revizi jsme toho namluvili na rvp.cz v souvislosti se standardy mnógo a ... nic. Ale kvůli stupidnímu meziresortnímu blábolení se ihned reagovalo. Stejně jako dnes se úplně zbytečně kopíruje do rvp příloha, která měla zůstat přílohou. Kolik dobře placených ouřadů se na tomhle přiživovalo?
Tak - dle zběžného nahlédnutí nebyla akceptována žádná z připomínek. Představa,jak si žák s LMP sestavuje rodinný rozpočet je fakt směšná.A další legrácky následují. Dále nevím zcela jistě,zda např. posílení hodin pracovních činností na druhém stupni je možné chápat jako posílení speciálně pedagogické intervence (to s tím nesouvisí snad?). Dále - jiná časová hodnota jednotlivých hodin je v rámci školy neproveditelná. Kdo a jak ty např. 2 LMP děti bude učit, když ostatní budou mít přestávku? Asistent? Ten učit nesmí.
Nejlepší to budou mít málotřídky, kde se jim může stát, že budou mít spojené 3 ročníky a ještě další 1 - 2 skupinky s IVP. To bude bomba.
Když vidím minimální výstupy tak se dále (znovu a znovu) ptám:proč by učitel na praktické škole měl mít aprobaci na 2.stupeň? Ani laureát Nobelovy ceny to do těch dětí nenatluče lépe.
Takže - letmé připomínky. Po dalším studování třeba připíšu,ale asi to nemá cenu. NIKDO z těch, kdo tvoří tenhle paskvil neposlouchá vox populi.
Paní Karvaiiová: "Nejlepší to budou mít málotřídky, kde se jim může stát, že budou mít spojené 3 ročníky a ještě další 1 - 2 skupinky s IVP. To bude bomba."
Ano, v takové mám dítě, dítě s SVP, a je to paráda! Všichni žáci se vzdělávají dle svých potřeb.
Jé Eržika. Nemohla byste mi zařídit, abych mohla pracovat podle svých potřeb? Docela by mi to pomohlo.
JInak dotaz, pokud se neurazíte: vy máte dítě s mentálním postižením? Protože dys poruchy jsou pro začlenění docela jednoduché. I v té malotřídce.To samé začlenění dětí ze slabého sociálního prostředí. To ani nepovažuji za inkluzi.
začlenění dětí ze slabého sociálního prostředí. To ani nepovažuji za inkluzi.
Lidé ze slabého sociálního prostředí mívají zaplátované, ale! čisté šaty.
Nevidím mnoho důvodů, proč by dětem z takového prostředí měla chybět snaha a píle.
snaha a píle
Je milé tato slovca zase slyšet.
"Protože dys poruchy jsou pro začlenění docela jednoduché."
Samozřejmě. Jen nesmí začlenění být v duchu "dodělej doma". Zrovna včera jsme si vyslechla příběh o tom, jak celá rodina každé odpoledne po dobu školního roku (a část prázdnin) po dobu docházky dítěte na první stupeň základní školy dělala s dítětem domácí přípravu nařízenou školou.
"To samé začlenění dětí ze slabého sociálního prostředí. To ani nepovažuji za inkluzi."
Platí to výše. S tím, že tam to rodina prostě nedá.
včera jsme si vyslechla příběh
To já si vzpomínám na vyprávění jednoho otce, který se před lety se synkem učil až maturitě tak, že mu veškeré texty předčítal.
Pani Erziko,stavte se na nejakem skoleni treba p.Zelinkove,autorky mnoha publikaci o dys poruchach.Bez prace v rodine to NEJDE.To same v socialne slabych rodinach.Nevim jestli jste ucitel,a kdy a jak to ma ten bezny ucitel jako stihat.
Nejsem učitel. Jsem rodič a dobrovolník (neziskovka zabývající se podporou rodin ohrožených odebráním dítěte).
Práce v rodině - ano, ale v rozumné míře. Za tu nepovažuji každodenní úkoly a doplňování sešitů. To je přenášení odpovědnosti na rodiče a pro děti z tzv. nepodnětného prostředí je to diskriminující. Tam nikdo, kdo by se zvládal s dítětem připravovat, prostě není.
Pro Pavel Pešat. Protože jejich omezený obzor končí u kancelářského balíku.
To je přenášení odpovědnosti na rodiče
Rodiče odpovědnost za svoje děti už mají.
Nepodnětné prostředí není dáno chudobou, ale neodpovědností rodičů.
addErzika.Ja se domnivala,ze je u nas jiz nekolik staleti povinna skolni dochazka,tedy i pro ty rodice byla.A verte, ze i kdyby ti rodice chodili pouze na tu zvlastni skolu,museli by mit znalosti nejmene tak do 6.rocniku zakladky.To ze to z vlastni vule flakali je jejich problem.Myslite ,ze vam nebo me bude nekdo neco ulevovat?
To Eržika: Prosím pěkně, jakou máte kvalifikaci k tomu, abyste mohla kompetentně posoudit, jak mnoho píle a práce je zapotřebí k tomu, aby se žák vyrovnal s požadavky školy, potažmo moderní společnosti. Víte vy vůbec, kolik péče a píle musí věnovat běžný žák, bez nějakých poruch a SVP, aby dohnal deficity české školské výuky např. cizích jazyků, tak, aby ve věku kolem 15 let mluvil anglicky stejně dobře jako stejně starý Holanďan nebo Švéd? Úvahy o tom, že se má žák vše naučit ve škole na takové úrovni, aby mohl pokračovat ve studiu na solidní české nebo zahraniční vysoké škole, jsou z říše fantazmagorií v případě všech dětí s nadáním menším než výjimečným. Možná to připadá jako zvláštní a neobvyklé, ale i tyhle děti mají právo požadovat vzdělání podle svých potřeb, na což jen školní výuka v běžné škole v 95 % nestačí.
přenášení odpovědnosti na rodiče
Pan Pešat už to vlastně řekl za mne. Odkdy domácí úkoly a příprava na výuku jsou přenášením zodpovědnosti?
Probůh, copak je možné se něco skutečně naučit jen ve škole?
V první třídě psát, na druhém stupni cizí jazyk? A to i u naprosto zdravých dětí.
Já bych spíš řekl, že jsme svědky trendu systematického přenášení zodpovědnosti z rodičů na školu.
Jenže dítě není auto a škola není autoservis, kde mu vycentrují kolena, seřídí hlavu a rodiče si jej odpoledne vyzvednou.
Rodiče přenášejí odpovědnost za dítko na školu chutě.
Leč běda učiteli, který se rozhodl ji převzít a naplnit.
Rodiče budou první, kteří blouda skolí natošup.
Nejsem pedagog, takže dle Vás s Vámi nemohu diskutovat, jelikož nejsem dostatečně obeznámena s problematikou. No budiž.
Naštěstí si školské zařízení, které navštěvují mé děti, mohu ještě svobodně vybrat. I poradenské zařízení si mohu zvolit. Doufám, že tomu tak bude i nadále.
Bohužel děti z nepodnětného prostředí možnost výběru školy většinou nemají, a tak se s nimi chodíme učit my dobrovolníci. Pokud nepřijdeme, tak dítko dostane pravděpodobně další kuli do sbírky nebo poznámku a bude více a více zpruzelé a otrávené. Může za to to dítě? Nebo rodiče, s kterými se také nikdo neučil, a prostě se neumí s dítětem učit nebo třeba nerozumí textu v učebnici?
Naštěstí si školské zařízení... mohu ještě svobodně vybrat.
A to jsme rádi, že se Vám to daří. Tak to má být. Za to se tu vesměs bereme.
děti z nepodnětného prostředí možnost výběru školy většinou nemají
Vskutku? Když můžete Vy, proč by neměli moci jiní?
Pokud se rodiče neumějí postarat o svoje děti, naučte je to. Je to efektivnější.
dle Vás s Vámi nemohu diskutovat
On Vám někdo v diskusi brání? Ale když diskutovat chcete, musíte podobné otázky očekávat. Obzvláště pokud tvrdíte něco, co je v rozporu s převládajícím názorem. Ale nikdo Vám přece nebrání dokázat, že se ostatní pletou. Věcnými argumenty, nikoliv "sluníčkovskými frázemi" - těch jsme přesyceni.
Naštěstí si ... mohu zvolit
Jistěže. A když budete volit dostatečně dlouho, nebo podpoříte svou volbu finančně, dozajista určitě najdete někoho, kdo Vám řekne to, co chcete slyšet.
Může za to to dítě?
A mohou za to snad učitelé?
Nebo rodiče, s kterými se také nikdo neučil, a prostě se neumí s dítětem učit nebo třeba nerozumí textu v učebnici?
Mí rodiče se se mnou také neučili. Ale moje děti jsou moje zodpovědnost a nikoli má výmluva.
S mnohými dětmi z nepodnětného prostředí se učí učitelky ve školních družinách.
Mnohým se věnují učitelé sami. Ve svém volném čase a zadarmo.
Díky za každého dobrovolníka, jsou nesmírně potřební. Ale nezkoušejte zpochybňovat práci učitele, to není cesta ke spolupráci, po níž tak rádi všichni aktivisté volají. Zhusta si ovšem pod slovem spolupráce představují, že škola a učitel budou dělat to, co jim nadiktují.
Mimochodem, každé dítě s hendikepem, či s IVP znamená pro každého učitele spoustu práce navíc. Myslíte, že je tato práce také navíc zaplacena?
Mimochodem, každé dítě s hendikepem
Mimochodem, většina dětí s nějakým omezením měla doposud, tedy pokud rodiče chtěli, ve školách k tomu určených podmínky, které odpovídaly jejich možnostem a potřebám, a které zohledňovaly i jejich nepodnětné rodiné zázemí. Měla!!!
Když čtu podobné Eržiky mám dojem že:
1/Většina učitelů dává sadisticky poznámky hodným dětem jen proto, že jsou z nepodnětného prostředí.
2/Většina učitelů dává pětky dětem s ohromnou radostí jen tak, i když umí.A opět,světe div se, těm z nepodnětného prostředí.
Prostě školství je prošpikované bandou sadistů a psychopatů.
Milá Eržiko, v USA a Ontáriu (jak rád píše pan BOB) si lidé PLATÍ za doučování po odpolednách.
Odpovědnost za děti mají RODIČE.Ze zákona. Do toho spadá vše, od povinnosti je do určitého věku živit, posílat do školy, rozvíjet je, věnovat se jim ve volném čase. Co byste řekla tomu, kdybych se na své děti vykašlala a hodila je na vaše bedra s tím, že mě to nebaví, že to neumím (já taky nechodila na žádnou vysokou rodičovskou,dokonce ani na základní rodičovskou).Znovu opakuji, že nejméně od 1. do 4 třídy (a to jsem přehnala i déle), by všichni ti současní rodičové měli být schopni pomáhat svým dětem s učením. Já vím, jak vypadá jejich volný čas - hulí před barákem ,žvaní ,chodí po návštěvách s podobným zaměřením a ví, že podobní lidé jako vy naběhnou a budou plnit jejich rodičovské povinnosti. nechcete mi snad namluvit, že se setkáváte s něčím jiným? Jako že ti rodiče když přijdete sedí doma, a intenzivně se dovolávají toho,abyste jim poradila, co s těmi dětmi a pak vás s otevřenou pusou poslouchají, jak jim radíte a hned si to zkoušejí, jestli si to dobře zapamatovali. A příště vám hlásí, že už jim to jde!?!?!? Já už mám tohle za sebou a kdy jsem přišla na to, že mě vlastně jen zneužívají, dala jsem od toho ruce pryč.
Myslím, že jsme se tady na paní Eržiku příliš sesypali. Na jedné straně je myslím skvělé, že se s dětmi učí a pomáhá jim. Myslím, že díky za každého takového člověka, který se školou pomůže dětem, jejichž rodiče na to nemají. Současně je třeba ale v těch rodinách vytvořit takové podmínky, aby tu pomoc ty děti také chtěly. Mám v živé paměti případ vysokoškolačky, která plná entuziasmu naběhla s doučováním do jedné takové rodiny, a dítě tam v 80 % případů nemělo čas nebo nestihlo dodělat triviální procvičování od minula. Nicméně, je třeba se začít smířovat s tím, že se rodiče nebudou moci spoléhat jen na základní školu, že připraví dítě ke studiu na střední, atd. atd až po vysokou školu, která "předupeče" dobré zaměstnání a štěstí a úspěch v životě. Jednak to poslední nezávislí jen na tom vzdělání, ale je fakt, že s penězi a dobrou prací je život obvykle snazší. Historickou chybou je dále zřejmě to, že socialistický model státu chtěl převzít některé důležité role "buržoazní" rodiny, mimo jiné i výchovu a vzdělávání dětí. Z toho se budeme vzpamatovávat ještě pěkně dlouho, já už se toho nedožiju.
socialistický model státu chtěl převzít některé důležité role "buržoazní" rodiny
Jenže "kapitalistický model státu" měl už 25 let na to, aby dokázal, jak je efektivnější, spravedlivější, poctivější, vůbec lepší a škody napáchané v minulosti napravil. Což je už více než polovina doby zhoubného působení socialismu. Opak je pravdou.
A netvrďte mi, že příčina spočívá v tom, že současní čtyřicátníci a třicátníci byli deformováni socialistickou výchovou. V současnosti nastupují do škol děti rodičů, které už socialismus pokřivit nestihnul. A všichni víme, jaké dnešní děti jsou.
Nejsem žádný milovník temných časů totality, ale pokud tehdy rodiče dítě zjevně zanedbávali, systém na to reagoval. Dnes se naopak problémy zametají pod koberec a to především, pokud se jedná o členy jedné minority.
Místo abychom zasahovali a případně i sankcionovali ty rodiče, kteří svou roli prokazatelně a zcela záměrně neplní a současně hledali cesty a prostředky pomoci těm rodičům, kteří se o své děti starat chtějí ale z různých příčin to zcela nezvládají, místo toho opěvujeme dobrovolníky.
Já jejich práci také oceňuji a velice si jí vážím.
Ale činnost dobrovolníků, to je jen náplast, která překrývá ránu na povrchu, zatímco pod ní uhnívá celá kost.
Podívejte, já nejsem zrovna zastánce Barnevernetu. Ale pokud například dítě dochází do školy či školky špinavé, opakovaně zavšivené a nemocné, matka je alkoholička, otec rovnou drogově závislý, pak řešení vidím v odebrání dítěte, umístění u pěstounů a soudní úpravě kontaktu s biologickými rodiči.
Pokud milující matka uteče od násilnického manžela, pak řešení vidím v poskytnutí soudní ochrany a sociálního, dotovaného bydlení, případně i další pomoci, než se matka dokáže postavit na vlastní nohy a postarat se o své děti sama.
A tohle je úkol státu a nikoliv dobrovolníků.
A bohužel je také pravdou, že někteří z "bojovníků za svobodu a práva", tento úkol státu systematicky zpochybňují a nabourávají. Bojují tak vlastně za právo rodičů zničit vlastním dětem jejich život.
Prostor pro dobrovolníky je v šedé zóně mezi fungující rodinou a zmiňovanými extrémními případy. Kdy "dítě je sice zanedbávané, ale ještě ne dost na to, aby bylo možné jej rodičům odebrat". Ale i v takovém případě je namístě dohled státu a případná další opatření.
Specifickou oblastí je pak pomoc dětem hendikepovaným, kde ani fungující rodiny nemusejí péči o takové dítě zvládat. Natožpak rodiny nefunkční.
Paní Eržika to dozajista myslí dobře. Někdy ale jen samotný úmysl nestačí.
To PR: ...netvrďte mi, že příčina spočívá v tom, že současní čtyřicátníci a třicátníci byli deformováni socialistickou výchovou. V současnosti nastupují do škol děti rodičů, které už socialismus pokřivit nestihnul... To bych si tedy dovolil tvrdit, že deformace etických a mravních hodnot má mnohem větší setrvačnost než 20 let. Možná by ale bylo lepší více konkretizovat, já jsem měl na mysli žáky a rodiny, kteří se spoléhají na pomoc státu. Slyšel jste o komunitách, kde životním cílem mladých je co nejříve začít dostávat sociální příspěvky... Také se tady někde referuje o katastrofické úspěšnosti učňů a jejich motivaci...
Samozřejmě, na druhé straně máte pravdu v tom, že někdy stát musí zasáhnout, stejně tak, jako v tom, že dobrovolnictví není systémový nástroj řešení problémů. Bohužel, někdy to však vypadá tak, že ten stát zasahuje prostřednictvím oněch neúspěšných učňů...
To PR. A ještě jeden příklad té deformace socialistickou výchovou. Stát je na ně krátký, neboť nemůže apriori ošetřit všechny potenciální prasárničky. Seznam těchhle firem by měli zveřejnit stejně jako foto zloděje ze sámošky...
Firmy našly fígl na invalidní daň. Zboží od postižených vyreklamují
19. ledna 2016 1:00
Odebrat zboží za desítky milionů od zdravotně postižených, obratem ho vyreklamovat a získat peníze zpět. To je nejnovější způsob, jak firmy obcházejí povinnost zaměstnávat postižené anebo od nich odebírat zboží a služby. Stát je na ně krátký.
Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/velke-firmy-nechteji-zamestnavat-postizene-radeji-podvadeji-p58-/ekonomika.aspx?c=A160118_174315_ekonomika_jvl
Okomentovat