Vážené paní ředitelky, vážení páni ředitelé,
obracím se na Vás zcela záměrně touto nezvyklou formou v souvislosti s letošními zápisy do 1. tříd, které nás čekají od 21. ledna 2016, protože soudím, že veřejnost by měla být o této komunikaci mezi školami a jejich zřizovatelem plně informována. I z četných pohybů v registru obyvatel statutárního města Liberec je už několik týdnů patrné, že se zápisy kvapem blíží. Je až neuvěřitelné, kolik rodičů v tuto dobu sahá k nestandardnímu řešení a přehlásí své dítko byť na pár týdnů či měsíců do domácnosti k cizím lidem, jen aby dosáhli svého a jejich potomek navštěvoval školu, již mu sami vybrali, ale do jejíhož spádového obvodu za běžné situace nespadá.
Považuji takové jednání jednoznačně za prokorupční a deviantní, protože vede jen k soukromému uspokojení pár desítek jedinců a souběžně poškozuje jak ty děti, které v dané spádové oblasti žijí přirozeně, ale vinou přistěhovalců se do své školy nedostanou, tak pověst, sociální klima a celkovou úroveň dotyčné školy. Jsem totiž přesvědčen, že zkušenost, v níž jsou žáci mladšího školního věku konfrontováni s patologickým jednáním dospělých, má na dané jedince i neblahý výchovný vliv a jejich prostřednictvím negativně ovlivňuje prostředí Vaší školy i budoucnost celé naší společnosti. Zkrátka, řada dětí pak takové vzorce chování automaticky reprodukuje u sebe i svých potomků.
Věřím, kolegyně a kolegové, že velmi dobře víte, proč vůbec vymezujeme spádové obvody a prakticky každý rok novelizujeme vyhlášku města, tedy měníme v daných spádových obvodech rozsah ulic, popř. i čísel popisných. Za prvé to po nás bez pardonu vyžaduje zákon, za druhé musíme být schopni garantovat dětem žijícím ve spádu možnost navštěvovat jim nejbližší školu. Je to fakticky jediný nástroj, který město k regulaci školní docházky má. Nelze říct, že není účinný – naopak dobře funguje u 90 procent našich tzv. zápisových škol. Skutečným problémem jsou v podmínkách Liberce jen školy dvě, v jejichž spádových obvodech dochází často až k absurdním situacím, třeba výše zmíněným. Doufám, kolegyně a kolegové, že sami cítíte, že takovému jednání musíme společně oponovat, abychom uchránili práva ostatních dětí.
Vážené paní ředitelky, vážení páni ředitelé,
statutární město Liberec, zřizovatel Vašich škol, se spádovou turistikou samo nic nenadělá. Není při zápisech účastníkem správního řízení, nemá právo fyzicky kontrolovat domácnosti, zda v nich náhodou nepřebývá cizí dítě, může jen každý měsíc trpce sledovat, jak narůstají čísla stěhovavých dětí tam, kde žádná bytová výstavba neprobíhá. Společně však přece jenom můžeme některé kroky podniknout. Předně bych Vás rád požádal, abyste se sami stali aktivními aktéry, vysvětlovali rodičům pečlivě smysl spádových obvodů i jejich možných negativních dopadů a odvraceli od podvodů ty, u nichž takové jednání vycítíte, nebo jej dokonce konkrétně seznáte! Nebojte se vyzdvihnout zasloužená pozitiva svých skvělých škol tak, aby se dlouho tradované pověsti o (kvazi)elitách konečně staly minulostí! Vysvětlujte rodičům, že kvalitní školu nedělají moderní fasády a opravený interiér, ale především schopný pedagogický sbor, úroveň výuky, zdravé sociální klima, nápadité aktivity a také pestrý komunitní život, založený na neutuchající komunikaci vedení, učitelů, zákonných zástupců a dětí! Jsem si jist, že – měřeno těmito nezpochybnitelnými parametry – není v Liberci špatných základních škol.
Pokud jde o zápisy samotné, jsme přece jenom letos o kousek dál. Zákonodárci nám dali do rukou právo pracovat s registrem obyvatel a souběžně povinnost zprostředkovat Vám v době předzápisové seznamy dětí z Vašich spádových obvodů. Zjednodušeně řečeno: společně budeme přesně vědět, kdo jsou Ti, kteří na poslední chvíli přehlašují své děti do vybraných spádů. Vyzývám Vás, kolegyně a kolegové, nebojte se v takových případech využít podnětu k zásahu sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD), pokud zjistíte, že budoucí prvňáci mají odlišnou adresu trvalého pobytu od svých zákonných zástupců, a cítíte, že jde o věc abnormální. Pokud jsou rodiče ochotni jít i cestou podvodu, musejí být připraveni na to, že jim pracovníci sociální péče mohou klást nepříjemné otázky.
Letošní rok by mohl být v libereckém školství přelomový. Nejde jen o již známou problematiku změn v předškolním vzdělávání, které na nás chystá ministerstvo školství, či zahájení tzv. inkluzivního (společného) vzdělávání, ale i o oblast hodnocení našich základních škol. Rád bych totiž využil prostoru, daný zřizovateli v § 12 školského zákona, a zavedl skutečně komplexní a systémové posuzování kvality libereckých škol. A velmi rád bych na zavádění této novinky pracoval i s Vámi.
Přeji Vám úspěšný rok 2016 a bezproblémové období zápisů.
Otevřený dopis náměstka primátora pro školství, sociální věci, cestovní ruch a kulturu Ivana Langra adresovaný ředitelkám a ředitelům základních škol v Liberci
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
6 komentářů:
Skoda, ze autor nechape nektere zakladni aspekty pravnihov statu. Stat ci samosprava nastavi pravidla a obcane se pak v jejich ramci chovaji. Pan otevreny dopisista neobjevil Ameriku. Deformuje-li stat nejakym zpusobem moznosti svobodne volby, prichazeji logicky podobne- z hlediska autora dopisu patologicke - jevy. Neexistuje jen spadova turistika, zcela bezna je predmaturitni turistika mezi statnimi a nestatnimi skolami, stejne tak jako nedavno zminovane naduzivani zvyhodnovani zaku pomoci "papiru" na nejakou dys- vlastnost. Odbornici dlouhodobe melou o tom, jak rodina kasle na vychovu a maji z jisteho uhlu pravdu. Ale tam, kdy se obcan konfrontovany s debilitami typu zakaz koureni na zastavce autobusu nauci se spolecenskym systemem vnucenymi umelymi pravidly zit, tam neni tato pece o dite vnimana kladne. Proste rodice delaji maximum mozneho pro dobro svych deti, i kdyz se to nekomu nemusi libit.
Na jedné straně stát systémem RVP a ŠVP umožnil změnu běžných základek na základky zaměřené na ledasco. Ve větších městech máme školy zaměřené na jazyky, školy zaměřené a matematiku, školy sportovní, školy inkluzivní a dokonce i školy zaměřené na výtvarnou výchovu. A na straně druhé omezujeme rodiče ve volbě školy pro své dítě. Z osobního hlediska mohu říci, že kdybych byla dyslektička a viděla u svého dítěte náznaky podobného problému, budu dělat všechno pro to, aby nechodilo do spádové školy zaměřené na jazyky, ale do školy inkluzivní, a pravděpodobně bych se i uchýlila k onomu zmiňovanému patologickému způsobu jednání. Sociální pracovnici bych pak velmi snadno vysvětlila, že jejím úkolem je zaměřovat se na rodiče, kteří se o své děti nestarají a ne na rodiče, kteří se o ně starají. Docela ráda bych viděla sociální pracovnici, která by měla odvahu u našich dveří zazvonit.
A máme i spádová osmiletá gymnázia? Tam totiž mnohé děti dokončují základní vzdělání. A nemělo by se to všechno brát opravdu do důsledků a neměly by být určeny spádové obvody i pro gymnázia? Teď jen doufám, že se tohoto nápadu někdo nechytne a nezavede to do praxe.
Zřizovatelům škol mohu poradit jediné, pohlídat si, aby se školy ve městech svými ŠVP od sebe příliš nelišily. Zřizovatel má koneckonců v každé školské radě, která ŠVP schvaluje, třetinové zastoupení.
Paní Evo Adamová, jen ke školské radě.
Školská rada se schází ke svým schůzím podle potřeby, nejméně však dvakrát ročně. Usnáší se nadpoloviční většinou všech svých členů při schvalování výroční zprávy o činnosti školy, školního řádu a schválení pravidel pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků v základních školách (klasifikační řád).
Tedy školská rada ŠVP neřeší, maximálně se na radě o ŠVP debatuje.
Máte pravdu, ale řekněme si upřímně, že školské rady neřeší většinou vůbec nic, ani to, co by řešit měly, nicméně jsou jediným uskupením, které může ovlivnit podobu ŠVP zvenčí.
§ 168
(1) Školská rada
a) vyjadřuje se k návrhům školních vzdělávacích programů a k jejich následnému uskutečňování...
U nás ve škole se vyjadřuje... Ale jestli s porozuměním....
Okomentovat