Jaké jsou největší problémy českého regionálního školství?
- Podfinancování,
- nejasná koncepce vzdělávání,
- přechod k povinnému testování.
Česká škola jako nezávislý školský zpravodajský portál publikuje články především k ožehavým školským tématům, jako je aktuálně inkluze, reforma financování regionálního školství, kariérní řád pedagogů, nebo jednotné přijímací řízení. Česká škola umožňuje necenzurovanou diskusi čtenářů.
Copyright © 2000-2015· Albatros Media a.s.
Theme by Brian Gardner · Bloggerized by Zona Cerebral and GirlyBlogger · Modified by J4W
9 komentářů:
Nechápu, proč by měly být přijímací zkoušky plně v kompetenci školy. Dochází tím ke střetu osobních zájmů se zájmem veřejným.
Pavle Doležele, možná najdeme společné stanovisko :-)
Na přijímačkách je pro mne složité to jednotné. U našich vlastních přijímaček jsme u jazykového oboru zkoumali matematiku spíše z pohledu pochopení textu a plnění pokynů ze zadání, u matematického textu schopnosti abstrakce, řešení slovních úloh. U jednotných testů se zkoumá vše jednotně.
Namítnete, že můžeme rozřazovat žáky i jinak, můžeme ještě testovat dále. Já nemám rád testování. A představa, že mou dceru protestuje škola jednotně, poté ještě vlastními testy, pak možná pohovorem, potom... Proti tomu protestuju :-)
Dalším argumentem proti je pouze jeden termín. Žák má sice šanci se přihlásit na dvě střední školy, ale bude psát pouze jedny jednotné testy. Opět proti žákům.
Skoro to tak vypadá, že nejde o to vybrat, ale prostě někam žáky umístit.
Dalším argumentem (možná přitaženým za vlasy), je přesun financí od škol k Cermatu. Ano, nyní nedostává škola finance na práci učitelů při přípravě přijímacích zkoušek. Ale místo toho, aby školy takové peníze dostaly, dostane je Cermat, kterému zákazníky (tedy školy) zařídíme zákonem.
Pokud budete argumentovat tím, že Cermat přece zaplatí opravovatele, pak opět nepůjde tolik o učitele ve školách. Ti učí, zatímco opravovatelé, třeba v klidu domova) už všechny úlohy v systému opraví.
Je to na dlouhou debatu, kterou (věřím) ministerstvo při stanovování jednotnosti přijímacího řízení provedlo.
Píšete, že "dochází tím ke střetu osobních zájmů se zájmem veřejným." Potřebuji nejprve vědět, co je veřejným zájmem. Pokud je to to, aby školy dělaly přijímací řízení, pak mi to nevadí. Vadí mi ta jednotnost.
Zajímalo by mne, kdo je původcem toho osobního zájmu - ředitel školy, škola sama, zřizovatel? Zájmem každého ředitele už snad ze samé podstaty je získat dobře připravené žáky ze základních škol. Zájmem školy je totéž. Zájmem zřizovatele - nevím.
Pokud mám psát o zájmu rodiče, je pro mne zájmem rodiče to, že se o jeho dítě v době, kdy se o dítě nemůže starat, dobře a kvalitně postará škola. Že mu dá vše potřebné k tomu, aby se rozvíjelo. Je toto ve střetu se zájmem veřejným?
Jednotnost testů spíše vede ke zjišťování nějakých minimálních kompetencí, či jak se to jmenuje. Proč tedy nezavést "malou maturitu" jako předpoklad splnění povinné školní docházky?
Uf, snad abych už nepsal nic víc :-)
Tak já nevím, jak je to s konzistencí Puďových názorů: 1)Já nemám rád testování. A představa, že mou dceru protestuje škola jednotně, poté ještě vlastními testy, pak možná pohovorem, potom... Proti tomu protestuju :-)
a hnedle za tím: 2) Proč tedy nezavést "malou maturitu" jako předpoklad splnění povinné školní docházky?
Jako jediný důvod mi napadá, že chce zavést malou maturitu, aby proti ní potom protestoval.
Zájmem každého ředitele už snad ze samé podstaty je získat dobře připravené žáky ze základních škol.
To by možná mohlo začít platit, tedy předpokládá se to, až po reformě normativního financování regionálního školství. Prozatím vypusťme slovo 'připravené'.
Věřili byste, že se dá, a bude i nadále dát, dostat zcela legálně na střední školu bez problému, tedy bez zkoušek? A řekl bych, že na kteroukoli školu, kde bude jen trošku volno. Nebo, kde bude místečko jakoby náhodou ponecháno pro strýčka. Ani to nemusí být pan Příhoda.
Ad Nico Pytlík: Ano, určitě to půjde.
Ad Simona CARCY: Rozesmála jste mne. Copak chci malou maturitu? Jen je to rozumnější než vstupní testy na střední školu. (Příště budu psát u jednotlivých vět různé smajlík, aby bylo poznat, jak to myslím ;-) )
Ano, určitě to půjde.
A není to divné, nesystémové, klientelistické, prokorupční? *
(* nehodící se si šktrtněte)
No jo. Ony ale existují i jiné typy středních škol než gymnázium. A ne všechny děti jsou nadané a z dobrých rodin jako na gymnáziu Ch. Dopplera.
Povinné přijímačky jsou tu kvůli těm nevzdělaným a ne kvůli nadaným gymnazistům.
"Potřebuji nejprve vědět, co je veřejným zájmem. Pokud je to to, aby školy dělaly přijímací řízení, pak mi to nevadí. Vadí mi ta jednotnost."
Veřejným zájmem je to, aby lidé, kteří se budou věnovat nějaké činnosti, byly na tuto činnost co nejlépe připraveni z hlediska znalostí i schopností (jak vrozených, tak získaných). Tedy aby všichni specialisté dobře rozuměli tomu, co dělají a byli experty ve svém oboru. Protože se jedná o schopnosti a dovednosti nejen získané studiem, ale i vrozené, je úlohou státu v oblasti vzdělávání nejen vzdělávat, ale také certifikovat, tj. udělovat oprávnění k výkonu nějaké činnosti. A nutnou podmínkou pro certifikaci je diskriminace na základě nějakých předvedených schopností, dovedností či znalostí. Maturita je také jednou z takových certifikací opravňujících ke vstupu na drtivou většinu VŠ.
"Zajímalo by mne, kdo je původcem toho osobního zájmu - ředitel školy, škola sama, zřizovatel?"
Všichni zmínění (vyjma školy, protože to nevím, kdo je) plus žáci, jejich rodiče a také učitelé.
"Zájmem každého ředitele už snad ze samé podstaty je získat dobře připravené žáky ze základních škol. Zájmem školy je totéž. Zájmem zřizovatele - nevím."
Není. Zájmem každého ředitele, je maximalizovat pravděpodobnost v lepším případě toho, že škola bude fungovat i v příštím roce, v horším setrvání ve funkci. To si můžeme nalhávat co chceme, ale primárním zájmem každého ředitele je toto a až na druhém místě nějaká kvalita výstupů. Samozřejmě, pokud jde obojí ruku v ruce, tak je to krásné (a věřím, že na prestižních gymnáziích to tak být může). Pokud to ale ruku v ruce nejde, pak vyhrává na celé čáře čistě osobní zájem přežití, než nějaký veřejný zájem. To je obecné prokletí veřejných statků. Pokud máte na škole převis poptávky po nabídce, pak si můžete dovolit klást důraz na kvalitu. Pokud je tomu naopak, vezmete všechno, co se hýbe a vydává zvuky, abyste naplnil pokladnu.
Stát školy financuje prostřednictvím daní. Netvrdím, že stát řídí vždy odborníci a že pro něj pracují odborníci, nicméně certifikaci by měl provádět stát. Tuto pravomoc nelze převést na soukromé subjekty. A aby byla zajištěna informační hodnota certifikace a její stabilita v čase, je třeba ji dělat jednotně. Když potřebujeme provést nějakou specifikaci, zaveďme novou jednotnou certifikaci, ale nezatracujme jednotnost proto, že máme dojem, že vzdělávání je jako poskytování služeb kadeřnických, či kominických. Jedním z hlavních poslání vzdělávacího systému je poskytování informací zaměstnavatelům. Tituly se neudělují proto, aby se mohl Pepíček vytahovat před Mařenkou, ale proto, že by měly nést nějakou informační hodnotu na trhu práce. A ta informace by měla být stejná v Aši, jako v Hodoníně. U nás to ale poslední dobou je pořád o tom, že se tisíc vlků nažralo, ale koz neubylo.
věřím, že na prestižních gymnáziích to tak být může
Může.
Pokud ale takovou školu navštěvují spíš 'prestižní' žáci, a ne spíš dítka 'prestižních' rodičů.
Okomentovat