Novoroční anketa České školy: Petr Pudivítr

pátek 15. ledna 2016 ·

RNDr. Petr Pudivítr je učitelem matematiky a fyziky a zástupcem ředitele na Gymnáziu Christiana Dopplera v Praze, je i spoluautorem učebnice fyziky.

Jaké jsou největší problémy českého regionálního školství?

  1. Podfinancování,
  2. nejasná koncepce vzdělávání,
  3. přechod k povinnému testování.

Jak hodnotíte průběh přípravy společného vzdělávání?

Při existenci víceletých gymnázií (která preferuji) je hodnocení přípravy společného vzdělávání zbytečné, protože nepřinese nic.

Jaký je váš názor na povinný předškolní ročník v mateřské škole?

Jde o nesmysl.

Jaký je váš názor na jednotné přijímací zkoušky na maturitní obory středních škol?

Jde o vměšování se do kompetence škol.

Zúčastněte se také novoroční ankety České školy!

Další odpovědi naleznete v rubrice Anketa.

9 komentářů:

Pavel Doležel řekl(a)...
15. ledna 2016 v 13:01  

Nechápu, proč by měly být přijímací zkoušky plně v kompetenci školy. Dochází tím ke střetu osobních zájmů se zájmem veřejným.

Puďa řekl(a)...
15. ledna 2016 v 16:29  

Pavle Doležele, možná najdeme společné stanovisko :-)
Na přijímačkách je pro mne složité to jednotné. U našich vlastních přijímaček jsme u jazykového oboru zkoumali matematiku spíše z pohledu pochopení textu a plnění pokynů ze zadání, u matematického textu schopnosti abstrakce, řešení slovních úloh. U jednotných testů se zkoumá vše jednotně.
Namítnete, že můžeme rozřazovat žáky i jinak, můžeme ještě testovat dále. Já nemám rád testování. A představa, že mou dceru protestuje škola jednotně, poté ještě vlastními testy, pak možná pohovorem, potom... Proti tomu protestuju :-)
Dalším argumentem proti je pouze jeden termín. Žák má sice šanci se přihlásit na dvě střední školy, ale bude psát pouze jedny jednotné testy. Opět proti žákům.
Skoro to tak vypadá, že nejde o to vybrat, ale prostě někam žáky umístit.
Dalším argumentem (možná přitaženým za vlasy), je přesun financí od škol k Cermatu. Ano, nyní nedostává škola finance na práci učitelů při přípravě přijímacích zkoušek. Ale místo toho, aby školy takové peníze dostaly, dostane je Cermat, kterému zákazníky (tedy školy) zařídíme zákonem.
Pokud budete argumentovat tím, že Cermat přece zaplatí opravovatele, pak opět nepůjde tolik o učitele ve školách. Ti učí, zatímco opravovatelé, třeba v klidu domova) už všechny úlohy v systému opraví.
Je to na dlouhou debatu, kterou (věřím) ministerstvo při stanovování jednotnosti přijímacího řízení provedlo.
Píšete, že "dochází tím ke střetu osobních zájmů se zájmem veřejným." Potřebuji nejprve vědět, co je veřejným zájmem. Pokud je to to, aby školy dělaly přijímací řízení, pak mi to nevadí. Vadí mi ta jednotnost.
Zajímalo by mne, kdo je původcem toho osobního zájmu - ředitel školy, škola sama, zřizovatel? Zájmem každého ředitele už snad ze samé podstaty je získat dobře připravené žáky ze základních škol. Zájmem školy je totéž. Zájmem zřizovatele - nevím.
Pokud mám psát o zájmu rodiče, je pro mne zájmem rodiče to, že se o jeho dítě v době, kdy se o dítě nemůže starat, dobře a kvalitně postará škola. Že mu dá vše potřebné k tomu, aby se rozvíjelo. Je toto ve střetu se zájmem veřejným?
Jednotnost testů spíše vede ke zjišťování nějakých minimálních kompetencí, či jak se to jmenuje. Proč tedy nezavést "malou maturitu" jako předpoklad splnění povinné školní docházky?
Uf, snad abych už nepsal nic víc :-)

Simona CARCY řekl(a)...
15. ledna 2016 v 16:49  

Tak já nevím, jak je to s konzistencí Puďových názorů: 1)Já nemám rád testování. A představa, že mou dceru protestuje škola jednotně, poté ještě vlastními testy, pak možná pohovorem, potom... Proti tomu protestuju :-)
a hnedle za tím: 2) Proč tedy nezavést "malou maturitu" jako předpoklad splnění povinné školní docházky?
Jako jediný důvod mi napadá, že chce zavést malou maturitu, aby proti ní potom protestoval.

Nicka Pytlik řekl(a)...
15. ledna 2016 v 18:08  

Zájmem každého ředitele už snad ze samé podstaty je získat dobře připravené žáky ze základních škol.

To by možná mohlo začít platit, tedy předpokládá se to, až po reformě normativního financování regionálního školství. Prozatím vypusťme slovo 'připravené'.
Věřili byste, že se dá, a bude i nadále dát, dostat zcela legálně na střední školu bez problému, tedy bez zkoušek? A řekl bych, že na kteroukoli školu, kde bude jen trošku volno. Nebo, kde bude místečko jakoby náhodou ponecháno pro strýčka. Ani to nemusí být pan Příhoda.

Puďa řekl(a)...
16. ledna 2016 v 1:04  

Ad Nico Pytlík: Ano, určitě to půjde.
Ad Simona CARCY: Rozesmála jste mne. Copak chci malou maturitu? Jen je to rozumnější než vstupní testy na střední školu. (Příště budu psát u jednotlivých vět různé smajlík, aby bylo poznat, jak to myslím ;-) )

Nicka Pytlik řekl(a)...
16. ledna 2016 v 1:50  

Ano, určitě to půjde.

A není to divné, nesystémové, klientelistické, prokorupční? *
(* nehodící se si šktrtněte)

Unknown řekl(a)...
16. ledna 2016 v 15:45  

No jo. Ony ale existují i jiné typy středních škol než gymnázium. A ne všechny děti jsou nadané a z dobrých rodin jako na gymnáziu Ch. Dopplera.
Povinné přijímačky jsou tu kvůli těm nevzdělaným a ne kvůli nadaným gymnazistům.

Pavel Doležel řekl(a)...
17. ledna 2016 v 21:27  

"Potřebuji nejprve vědět, co je veřejným zájmem. Pokud je to to, aby školy dělaly přijímací řízení, pak mi to nevadí. Vadí mi ta jednotnost."

Veřejným zájmem je to, aby lidé, kteří se budou věnovat nějaké činnosti, byly na tuto činnost co nejlépe připraveni z hlediska znalostí i schopností (jak vrozených, tak získaných). Tedy aby všichni specialisté dobře rozuměli tomu, co dělají a byli experty ve svém oboru. Protože se jedná o schopnosti a dovednosti nejen získané studiem, ale i vrozené, je úlohou státu v oblasti vzdělávání nejen vzdělávat, ale také certifikovat, tj. udělovat oprávnění k výkonu nějaké činnosti. A nutnou podmínkou pro certifikaci je diskriminace na základě nějakých předvedených schopností, dovedností či znalostí. Maturita je také jednou z takových certifikací opravňujících ke vstupu na drtivou většinu VŠ.

"Zajímalo by mne, kdo je původcem toho osobního zájmu - ředitel školy, škola sama, zřizovatel?"

Všichni zmínění (vyjma školy, protože to nevím, kdo je) plus žáci, jejich rodiče a také učitelé.

"Zájmem každého ředitele už snad ze samé podstaty je získat dobře připravené žáky ze základních škol. Zájmem školy je totéž. Zájmem zřizovatele - nevím."

Není. Zájmem každého ředitele, je maximalizovat pravděpodobnost v lepším případě toho, že škola bude fungovat i v příštím roce, v horším setrvání ve funkci. To si můžeme nalhávat co chceme, ale primárním zájmem každého ředitele je toto a až na druhém místě nějaká kvalita výstupů. Samozřejmě, pokud jde obojí ruku v ruce, tak je to krásné (a věřím, že na prestižních gymnáziích to tak být může). Pokud to ale ruku v ruce nejde, pak vyhrává na celé čáře čistě osobní zájem přežití, než nějaký veřejný zájem. To je obecné prokletí veřejných statků. Pokud máte na škole převis poptávky po nabídce, pak si můžete dovolit klást důraz na kvalitu. Pokud je tomu naopak, vezmete všechno, co se hýbe a vydává zvuky, abyste naplnil pokladnu.

Stát školy financuje prostřednictvím daní. Netvrdím, že stát řídí vždy odborníci a že pro něj pracují odborníci, nicméně certifikaci by měl provádět stát. Tuto pravomoc nelze převést na soukromé subjekty. A aby byla zajištěna informační hodnota certifikace a její stabilita v čase, je třeba ji dělat jednotně. Když potřebujeme provést nějakou specifikaci, zaveďme novou jednotnou certifikaci, ale nezatracujme jednotnost proto, že máme dojem, že vzdělávání je jako poskytování služeb kadeřnických, či kominických. Jedním z hlavních poslání vzdělávacího systému je poskytování informací zaměstnavatelům. Tituly se neudělují proto, aby se mohl Pepíček vytahovat před Mařenkou, ale proto, že by měly nést nějakou informační hodnotu na trhu práce. A ta informace by měla být stejná v Aši, jako v Hodoníně. U nás to ale poslední dobou je pořád o tom, že se tisíc vlků nažralo, ale koz neubylo.

Nicka Pytlik řekl(a)...
17. ledna 2016 v 21:58  

věřím, že na prestižních gymnáziích to tak být může

Může.
Pokud ale takovou školu navštěvují spíš 'prestižní' žáci, a ne spíš dítka 'prestižních' rodičů.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.