Novoroční anketa České školy: odpovídá Pavel Pešat

úterý 12. ledna 2016 ·

RNDr. Pavel Pešat Ph.D., je akademickým pracovníkem Katedry preprimárního a primárního vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, zaměřuje se kromě jiného na využívání digitálních technologií ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a na obecné problémy využívání digitálních technologií ve vzdělávání.

Jaké jsou tři největší problémy českého regionálního školství?

  1. Nízké mzdy učitelů, které nejsou konkurenceschopné na trhu pracovních sil s VŠ kvalifikací, z toho vyplývající deficity v učitelském sboru.
  2. Nepromyšlená řídící rozhodnutí MŠMT, přijímaná bez objektivních podkladů založených na seriózním pedagogickém výzkumu, navíc realizovaná nekoordinovaným, chaotickým způsobem.
  3. Katastrofální pokles prestiže učitelů u žáků i veřejnosti.

Jak hodnotíte průběh přípravy společného vzdělávání?

Viz bod 2 předchozí otázky.

Jaký je váš názor na povinný předškolní ročník v mateřské škole?

Měly by být stanoveny závažné přehledy znalosti a dovednosti děti předškolního věku - kritéria školní připravenosti, včetně stupně socializace dítěte. Rodiče by měli dostat možnost volby, zda zajistí sami, nebo prostřednictvím školky. Neplnění kritérií by mělo být sankciováno v případě, že rodiče/rodina rozvoj dítěte zanedbávají a ono nedosáhne minimální závažné úrovně např. omezením sociální podpory, omezením daňových slev apod.

Jaký je váš názor na jednotné přijímací zkoušky na maturitní obory středních škol?

Je třeba nastavit minimální úroveň přijímací zkoušky, škola si ale může stanovit další kritéria, např. vyšší obtížnost dodatkové
části.

Zúčastněte se také novoroční ankety České školy!

Další odpovědi naleznete v rubrice Anketa.

2 komentářů:

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
13. ledna 2016 v 14:39  

Jak moc bude minimální ta úroveň, aby odpovídala všem typům škol?

Pavel PEŠAT řekl(a)...
13. ledna 2016 v 18:11  

Nastavení minimální úrovně není triviální otázka. V nulté aproximaci spolehlivé zvládnutí výstupů základního vzdělávání. Osobně cítím potřebu nastavení pravidel tak, aby:
a) žádná škola nemohla jít pod minimální úroveň tak, aby na žádných maturitních oborech nepokračovali uchazeči bez základních předpokladů,
b) lepší a specificky zaměřené školy mohly požadovat vyšší úroveň tak, aby došlo k rozlišení uchazečů s potřebnými vyššími předpoklady - to bude třeba nechat na těchto školách.