Zdeněk Sotolář je učitelem češtiny a dějepisu, výchovným poradcem a koordinátorem ŠVP v ZŠ Velké Němčice. Je mluvčím
Učitelského profesního sdružení.
Jaké jsou tři největší problémy českého regionálního školství?
- Nejistota. Jako bychom se stále pohybovali ode zdi ke zdi. Například: Nejdříve si "svobodně" napíšeme ŠVP, potom si na nás vymyslí standardy, testování, přijímačky. Co se po nás vlastně chce?
- Financování. Školství je celkově podvyživené, učitelé ve srovnání mizerně placeni, školy jsou nezdravě závislé na počtech žáků. Systém neumí ohodnotit ani dobrého učitele, ani dobrou školu.
- Komunikace. MŠMT nedokáže nebo nechce s učitelskou veřejností plnohodnotně komunikovat. Nepřistoupí ani na širokou otevřenou diskusi. To opět posiluje nejistotu a vzájemnou nedůvěru.
Jak hodnotíte průběh přípravy společného vzdělávání?
Především vůbec nejde o společné vzdělávání. Inkluze se bude týkat jen základních škol, ale vysoká selektivnost díky víceletým gymnáziím a exkluzivním soukromým školám stejně zůstane.
Jaký je váš názor na povinný předškolní ročník v mateřské škole?
Zbytečnost. Většina dětí do školek dávno chodí. Problémy, které bychom chtěli vyřešit, stejně jeden jediný rok mateřské školy nevyřeší a ti, kteří by tam měli chodit především, tam stejně chodit nebudou.
Jaký je váš názor na jednotné přijímací zkoušky na maturitní obory středních škol?
Je to jen špatný důsledek špatného financování. Masový hon na žáky vedl ke zrušení přijímaček a k úplnému rezignování na výběr. Může to mít stejně neblahé důsledky na výuku jako plošná testování.
Další odpovědi naleznete v rubrice Anketa.
4 komentářů:
nevíte někdo kolik máme v našem školství profesních sdružení,asociací a spolků?
Schválně je spočítejte. Především ty, které spolčují učící učitele veřejných škol, ale nemíří pouze do jednotlivých předmětů.
Spíš mě zajímá kolik mají aktivních členů a jakou vyvíjejí činnost.
Problém je v tom, že pokud někdo nevystupuje za združení, tak se s ním nikdo nebaví. (S výjimkou psavců.)
S názory se dá souhlasit, až na ty přijímačky. V současnosti jsou přijímačky nutnost. Jednak jako motivace a kontrola ZŠ a jednak jako kontrola vstupů pro státní maturitu. Uvolněný systém bez státních testů ukázal, že v dnešní době nemůže fungovat. Špatná škola totiž nezanikne, ale je udržována a podporována na úkor těch dobrých.
..."svobodně" píšeme ŠVP...
Divím se že tu geniální ideu s RVP a ŠVP už nepřevzaly třeba obce, úřady, podniky atd.
Nechal bych je na začátku každého roku detailně naplánovat, co budou celý rok dělat k naplnění stanovených kompetencí, a vedly by k tomu deník (třídnici), jak to plní. A pak bych jezdiprstil, jak tu svobodu dodržují. Přeji všem příjemné snění o tom, že se to třeba ještě podaří všude udělat a konečně budeme svobodní a naše budoucnost bude globálně růžová :-))))
J, Týř
Viz
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/jan-koupil-mozna-do-skoly-cenu-chodit-ma.html#comment-825770724908734601
Okomentovat