Novoroční anketa České školy: odpovídá Ondřej Šteffl

pondělí 11. ledna 2016 ·

Ondřej Šteffl je ředitelem společnosti Scio, kterou založil v roce 1995. Absolvoval matematicko-fyzikální fakultu a je kandidátem věd ze sociologie. V roce 1990 založil první soukromou školu u nás - PORG.

Jaké jsou tři největší problémy českého regionálního školství?

Rodiče, rodiče, rodiče.

Naprostou většina rodičů totiž mnohem víc zajímají známky, postup na vyšší stupeň školy, maturita, tituly, ale ne to, co jejich děti umí, a zda je škola dobře připravuje na život. Taková je poptávka od rodičů (a později žáků a studentů), a poptávce se každý systém dlouhodobě podřizuje. Současný stav totiž přesně odpovídá poptávce rodičů.

Pokud by se poptávka rodičů změnila, změnit by se musely (mohly) i školy, a jistě by se na to našly i peníze. Většina voličů jsou totiž rodiče.

Jak hodnotíte průběh přípravy společného vzdělávání?

Mission impossible. Zdaleka nejde jen o přípravu uvnitř školství, ale zcela zásadně o přípravu celé společnosti. A ta, jak vidíme např. i z reakcí na migrační krizi, na přijímaní jakékoliv jinakosti připravena není.

Jaký je váš názor na povinný předškolní ročník v mateřské škole?

Dříve jsem to spíše podporoval. Po přečtení výborných odborných studií (http://www.kudyvedecesta.cz/), které si objednalo MŠMT, jsem změnil názor. Je to drahé a podle všeho to potřebným neprospěje a někde jim to i uškodí. Kromě toho to zkomplikuje život mnoha "nevinným" lidem. Jen příklad: Bude vůbec možné dát dítě k babičce, když babička odjede na jaře na chalupu a o dítě se může dobře starat? Když ano, kolik papírování to bude stát rodiče a školku?

MŠMT na tom ovšem trvá. Je to totiž v Programovém prohlášení vlády. To ale vzniklo před zadáním studie, studie ukázaly, že to je špatný nápad. Neochota přiznat chybu, i když je zcela průkazná a odborně doložená, povede k nesmyslným krokům, které školství poškodí. Je to už nejen tak, že se opatření neprovádějí bez odborných analýz dopadů, ale dokonce, když analýzy jsou, tak se dělají v rozporu s nimi.

Jaký je váš názor na jednotné přijímací zkoušky na maturitní obory středních škol?

Přijímací zkoušky se mají dělat jen tam, kde je převis poptávky. Jinak platí ústavní právo na středoškolské vzdělávání. Což samozřejmě není právo chybně zvolenou školu dokončit. Věřím, že nakonec někdo z odmítnutých ústavní stížnost podá, a celé to bude zrušeno.

Zúčastněte se také novoroční ankety České školy!

7 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
11. ledna 2016 v 0:35  

"Rodiče, rodiče, rodiče. "

Hmmm. Ještě, že nebyly čtyři, to už by tam ti učitelé byli, že? :-)

Tajný Učitel řekl(a)...
11. ledna 2016 v 15:54  

Kdopak že to spoluvzdělal a spoluvychoval ty ambiciozní rodiče?

Unknown řekl(a)...
11. ledna 2016 v 22:42  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
14. ledna 2016 v 10:05  

Doteď to byli učitelé, učitelé, učitelé (tj. herbartovští zombie z 19. století, z jejichž ostouzení lze mít kšeft:)). Teď zřejmě eduoutníkům nejnovější výzkumy mozku ukázaly, že si to čeští učitelé jen tak líbit nenechají a eduoutníci malinko zmírnili rétoriku:) Na těch páně Štefflových "rodičích" se s pomocí médiích podepsali především eduoutníci. A taky MŠMT, které eduoutníkům naslouchá, učitelům přes čerpání dotací ordinuje jimi iniciované nesmysly. Namísto namísto toho, aby učitelům dali důstojnější plat a nechali učitele učit.
J.Týř

Viz:
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/novorocni-anketa-ceske-skoly-odpovida_8.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/novorocni-anketa-ceske-skoly-odpovida_43.html#comment-5200460052424522901
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/novorocni-anketa-ceske-skoly-odpovida_9.html#comment-111542952325619935
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/beduin-opravdu-se-ve-svete-odklaneji-od.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/jan-koupil-mozna-do-skoly-cenu-chodit-ma.html?showComment=1452545495541#comment-1279012226224593791

Ondřej Šteffl řekl(a)...
15. ledna 2016 v 19:15  

Metodická poznámka
Jaké jsou tři největší problémy českého regionálního školství?

Co to znamená největší? Ty, které mně nejvíce vadí? Ty, které lze napravit (hned, dlouhodobě)? Ty, které nejvíce škodí (žákům, učitelů, společnosti)?

Já jsem ve spleti příčin, následků a zpětných vazeb vybral ten, o němž si myslím, že má velký vliv na vše ostatní, který lze relativně rychle a levně změnit (systematickou osvětou a veřejným působením mezi rodiči, cca 1 promile rozpočtu)) a jehož změna by relativně rychle účinkovala a zlepšila kvalitu vzdělávání, kterého se žákům dostává.

Nijak si nedělám nárok na správnou odpověď, ale snažil jsem se vyhnout problémům, které řešit nevím jak, resp. jak řešení prosadit (např. pokřivená společnost, nejasná koncepce vzdělávání) nebo mají dopad až dlouhodobě (např. nedostatek peněz, přebujelá administrativa). Čímž nijak nepopírám, že jde o vážné problémy.

Josef Soukal řekl(a)...
15. ledna 2016 v 20:15  

"Současný stav totiž přesně odpovídá poptávce rodičů."
A proto se těm, kteří jsou ochotni platit, ochotně nabídneme Sciotesty nebo Scioškolou."

Josef Soukal řekl(a)...
15. ledna 2016 v 20:21  

"Jinak platí ústavní právo na středoškolské vzdělávání. Což samozřejmě není právo chybně zvolenou školu dokončit. Věřím, že nakonec někdo z odmítnutých ústavní stížnost podá, a celé to bude zrušeno."
Klasická demagogie. Právo není vymahatelné absolutně (viz právo na práci).